Autobusovou přepravu v Havířově zajistí až do roku 2033 ČSAD Havířov
Budoucí podoba autobusů MHD v Havířově. Foto: Transdev
Vozidla získají sjednocený design, objem soutěže přesáhne částku jedné miliardy korun.
Vozidla získají sjednocený design, objem soutěže přesáhne částku jedné miliardy korun.
Odkaz na zadávací dokumentaci by nebyl?
https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/or-54-oks-22-zajisteni-dopravni-obsluznosti-statutarniho-mesta-havirova-a-vybranych-okolnich-obci-verejnymi-sluzbami-v-preprave-cestujicich-mestskou-autobusovou-dopravou-od-1-1-2024
Díky, na tenderareně jsem to nějak nemohl najít
To je skvělé ty zelené zastaralé autobusy to mají dávno za sebou 👍👍👍
Ne všechny zelené autobusy jsou zastaralé. Ještě před 3 roky se kupovaly zelenobílé.
V Havířově bydlim 3 roky jsem z Ostravy a ty nové busy budou super je tam wifi i klima …takže za mě super
Jeden jediný má novou barvu i NB je v zelená vlastně i NSg byl zakoupeny v zelené ale teď dostal před uvedeni do provozu nivě barvy
Nemůžu si pomoct,ale nějak mi ta nová barva autobusů připomíná vozidla DPO. Není v tom nějaké v budoucnu plánované spojení ČSAD Havířov s Dopravním podnikem Ostrava? Že by pak DPO už nemusel přestřikávat autobusy, až získá i dopravu v Havířově
Samozřejmě že je. ČSAD Havířov už není nezávislý. Koupil to Transdeva nějaké další fúze už jsou jen otázkou času.
Tam mně právě zarazila ta barva, jelikož my v Transdevu,kam spadá i Havířov,teda 3csadl, nakupujeme bílé autobusy a najednou se objeví modrý autobus, který barvou vůbec neodpovídá barvám 3CSAD,ale spíš barvám DPO.
Co vás na tom zarazilo? MHD má být jednoznačně poznat od zbytku ostatní dopravy, cestujícího nezajímá, kdo to jezdí, ale jak to jezdí. Barvy vozidel v závazkové dopravě určuje čím dál častěji objednavatel a korporátní barvy dopravce v tom nehrají žádnou roli.
Tak v Havířově nemá smysl rozlišovat městskou dopravu od příměstské. Jedou po Havířově ve stejném tarifu a stojí ve stejných zálivech po trase.
Částečně (jen dlouhodobé jízdenky). Havířov je asi jediné město v kraji, kde není MHD integrována úplně.
Ale jinak souhlasím, v době IDS nevidím smysl nějakého vizuálního oddělování MHD (ostatně z toho důvodu IDS vznikl). Jenže ve stejném smyslu je vyjádření i v článku, takže někteří asi žijí v předIDSové době.
IDS opravdu nikde nevznikl proto, aby se vizuálně nemuselo oddělovat MHD. Naopak, vizuálně odlišné vozy MHD dávají i jiným než místním jasnou zprávu, že je to MHD a zastavuje všude po cestě a nejede to někam do kotěhůrek za město. Cestující opravdu nemají povinnost se seznamovat s místními specifiky číslování linek. Stejně jako je zájmem měst, aby jejích MHD tedy místní i návštěvníci využívali.
Jen mají jinou trasu a ty další drobnosti, že. Samozřejmě, že to smysl má zejména pro ty, co nejsou místní.
Ještě by se Bělica mohl zamyslet nad tím nástupem předními dveřmi. V 70tisícovém městě je to něco otřesného. Pak ať se nediví, že jsou ulice ucpané auty, když se autobus třetinu jízdní doby fláká na zastávce.
Když to jde v Jihlavě, v Trutnově, v Karlových Varech, v Táboře, tedy v menších městech s nižšími dopravními výkony, tak to musí jít i v Havířově. Ale ono se nechce, protože jsou tady výmluvy typu nepřizpůsobivé obyvatelstvo. A tímto přístupem prostě budeme šikanovat celé město.
Pokus o nástup všemi dveřmi už v Havířově dělali. Dopadlo to špatně. Když zjistili ohromný únik tržeb díky černým pasažérům, vrátili se zpět k nástupu předními dveřmi, který sice znamená trochu zdržení,ale větší tržby.nA nemyslím si že to tak hrozně zdržuje. V Havířově nečekají na zastávkách zas tak velké houfy lidí,jako třeba v Ostravě.
Takže výmluvy, že proto lidi jezdí auty, neobstojí.
Kazde zdrzeni je zbytecne. Arugumnt s auty mozna neni na miste, ale je na miste rict, ze kazde zdrzeni snizuje atraktivitu a kvalitu verejne dopravy. Ta ma slouzit lidem co nejlepe, mimo jine i co nejkratsi jizdni dobou. Tvz neprizpusobive obyvatelstvo se da vyresit jednoduse jako vsude jinde revizory a dalsimi opatrenimi.
Revizoři toho moc nevyřeší s nepřizpůsobivými. Sepíšou s nimi pokutu a tím to skončilo. Ze socky nikdy nic nedostanou, takže je to stále jen únik tržeb. V Ostravě už na to dávno přišli a proto zavedli asistenty přepravy, kteří lidem bez platného jízdného nedovolí,aby se vozili zadarmo. Uvědomte si už konečně, že ceny paliva, zvlášť zemního plynu jsou hrozné. A někdo to musí zaplatit. A pokud nezaplatí, omezí se doprava. Možná ani nemáte ponětí,kolik třeba stojí kilo CNG,na který převážně jezdí autobusy. Posledně jsem tankoval tento týden za 57,50 a u některých je dokonce za 180 Kč. Jsou to nehorázné… Číst vice »
Tak holt je na vine stupidni ekobiomagor politika, naftovy autobus by holt tolik nestal. Ekologickym problemem je automovilova doprava, ne naftovy autobus. A to je zacarovany kruh. Nekvalitni co draha VHD povede jen k tomu, ze lidi pojedou auty a zivotni prostredi utrpi daleko vic, nez kdyby dopravu zajistoval levnejsi nafotvy bus. V Praze to pochopili davno a i nove nakupovane usy budou orevazne naftove, jen tyto mesta typu Havirov chteji byt svetove a tvarit se, zs maji ekologickou dopravu. Ok, maji, ale kdyz bude vetsina obyvatel diky nevyhodnosti, at uz casove nebo i financni, radi jezdit autem, je to… Číst vice »
Asi tak. Množství emisí u CNG a naftových motorů s EURO 6 je zhruba stejné. Takže tím prakticky nic ekologičtějšího neudělali. Jen vlastně Havířov pokračuje v CNG,na který historický jezdí v této republice nejdéle. Už kdysi totiž, když ještě jiná města neměly ani ponětí o CNG,v Havířově předělávali autobusy na CNG. Bylo to už v době,kdy hojně jezdily autobusy Karosa řady 700. Takže nějakých 30 let zpět
Doprava už se omezuje, pokud sis nevšiml. A právě proto by měla tuhle úlohu převzít veřejná doprava, protože je jasné, že normální člověk nedá za pohonné hmoty majlant.
V Ostravě zkoušeli nástup předními dveřmi po celý den na vybraných linkách. Skončilo to fiaskem. Nejen kvůli zpoždění, ale kvůli tomu, jak byla doprava pomalá, i kdyby se předělaly jízdní řády.
Zdržuje to víc, než si myslíš. A že nečekají na zastávkách houfy lidí jako v Ostravě, mimo jiné znamená, že ta MHD prostě stojí za houby. Právě proto, že je pomalá kvůli tarifní politice. Že ČSAD Havířov nechce zavést revizory, je prostě jejich problém. A rád bych viděl nějaké statistiky počtu přepravených osob. Vsadím se, že budou rok od roku klesat. Bohužel v poslední výroční zprávě 2019 není o cestujících ani slovo. V úvodu se píše jen o financích. Cestující je zřejmě ani nezajímají.
Takže tyhle tvoje výmluvy neobstojí.
Havířov má jednu z nejlepších MHD.
Četnost na páteři. 404 a 416.
Intervaly na různých konečných.
Zejména na Šumbarských točnách.
A mnoho dalšího….
Ano uznávám že by nástup všemi dveřmi ušetřil 2 či 3 minuty…
Co by však nejvíce pomohlo tak obchvat města kterým vede frekventovaná 1/11tka a s ním spojené investice na území města co se dopravy týká. To jsou také 2 až 3 minuty. Ne li více. Je toho mnohem více co bych k tomu mohl jako předseda spolku Efektivní veřejná doprava pro Havířov a okolí napsat. No obchvat je alfou a omegou. Asi nejen v Havířově…
Nemá. Jeď se podívat do Brna, Prahy nebo Plzně. Takhle si představuju nejlepší MHD, aspoň na české podmínky. A pokud jde o město ve stejné kategorii co do počtu obyvatel, tak navštiv Zlín nebo Kladno. Nenech se uchlácholit, že je havířovská MHD jedna z nejlepších. Pamatuju dobu, kdy Ostrava měla o 40 tisíc obyvatel víc a není to tak dávno, bylo to před 20 lety. Havířov zhubnul o 15 tisíc lidí. Tudíž i ta doprava té mizérii odpovídá. Chápu, že se ti Havířov moc líbí, ale to nestačí. Zabraň tomu, aby lidé opouštěli Ostravsko, udrž lidi tam u sebe a… Číst vice »
Uvádět Brno jako příklad nejlepší MHD je k smíchu. Možná před dvaceti lety, ale dnes? Současní radní dělají vše proto, aby naopak MHD v Brně byla jedna z nejhorších a minimálně teď o prázdninách bohužel uspěli. Patnáct minut v pracovní dny na páteřních linkách 44 a 84, nebo neproklady mezi 40 a 61 mezi Úzkou a Kampusem jsou jen ty nejhorší příklady výsměchu cestujícím, je toho ale bohužel víc, mnohem víc. Minimálně mezi krajskými městy má tedy teď Brno jednu z nejhorších MHD. Což je velmi smutné, na druhé největší město Česka.
Faktem je, že to v poslední době není nejlepší, ale pořád je to minimálně v TOP 5. Nejde jen o linkové vedení, ale dostupnost nebo tarifní politiku.
V TOP 5 Brno není ani omylem. V TOP 10 možná, ale i o tom bych se hádal. Právě ta dostupnost je totiž díky čím dál větším intervalům čím dál horší. Do některých částí Brna je pomalu horší dostupnost veřejné dopravy, než například do Kuřimi. A pak se někdo diví, že lidi jezdí po Brně autem.
Co se vám v Brně tak líbilo? Bezdomovec v každém voze, autobusy co nejedou do kopce nebo „multi(ne)kulturní“ tramvajové linky na Cejlu? Skutečnost brněnské MHD je opravdu jiná, než virtuální realita tiskových zpráv…
Trapné, Pavle. Jelikož jsem z Brna, tak vím, jak to tady vypadá a jezdí. 🙂 Tvoji virtuální realitu mi tedy cpát nemusíš.
No, po mé návštěvě můžu konstatovat, že Brno je ještě větší díra bez potenciálu, jak Havířov. Bezdomovec na každém rohu + v každém voze je parádička, ale hlavně, že „máme nejlepší MHD v Evropě“ a všechny dveře.
– S jakými městy jste MHD Havířov porovnával a jaká kritéria hodnocení jste použil?
– Pokud by se někdo cizí zahloubal do vedení linek, tak by MHD Havířov zřejmě zařadil do kategorie „meziosadová/ příměstská doprava“.
– Kolik procent výkonů je provedeno na území města a kolik za jeho hranicemi?
Zdravím. Není potřeba až tak srovnávat s jinými městy. Každé město má nějaká specifika. Už vůbec bych ji nesrovnával s Brnem jak někdo výše. V Havířově než vznik současný jízdní řád už to změnu potřebovalo. Stanovily se priority a nebylo jich málo. Postupně se to ještě mírnými úpravami dostalo do dnešní podoby. Také sliby politiků aniž by o tom měli páru že to pojede tam a tam a tehdy to výrazně komplikovalo. To že MHD zajíždí do Albrechtic, Horní Suché, Těrlicka, Šenova, Horních Bludovic, Petřvaldu může vyznít že je jako meziosadová I současný stav se dá opět po letech posunout… Číst vice »
Ale jak už jsem psal. Revizor není řešení. To je vidět i v DPO. Pokuty sepsané s bezdomovci či lidmi na sociálce jsou nevymahatelné. Je to vidět,jak to řeší černí pasažéři v Ostravě. Často můžeš vidět zahozené šeky na zastávce.
Lidé jezdí autem často z důvodu pohodlnosti. Od zastávky by museli třeba k supermarketu jít pěšky 4 minuty. a autem,kdyby mohli,vjeli by nejraději mezi regály.
Na jednu stranu máš pravdu, pak jsou Češi obézní mrzáci, když musí autem až do divadla nebo na záchod. Ale na druhou stranu by se tam mohli zavést ti strážci pořádku jako v Ostravě.
V každém případě řešení existuje. Jenže ho Havířov nechce přijmout. Tím pádem bude MHD dál na houby a lepší už to nebude. Nebude, věř mi.
Nástup všemi dveřmi neprošel v Kladně, tak proč by měl projít v Havířově? Ano, pokud k Havířovu připočítáme i okolní obce, kam MHD zajíždí, pak máme větší oblast i počet obyvatel, ale provozně si troufnu říct, že jsou to srovnatelné provozy. Tak proč by v Havířově mělo fungovat něco, co v Kladně nefungovalo?
Ale, počkejme po novém roce, kdy nástup všemi dveřmi zavede Znojmo. Třeba jim to tam bude fungovat, ale osobně o tom pochybuji a myslím si, že ani ve Znojmě to nebude mít dlouhého trvání. Ono se to takto malým městům těžko může vyplatit.
Fajn, vybral sis jedno město. A co ta ostatní? Jihlava nebo Tábor? V Českých Budějovicích se předními dveřmi nastupovalo na nočních linkách. Zrušili to před několika lety, protože je logické, že to prostě zdržuje. Takže naopak – proč by v Havířově nemohlo fungovat to, co funguje v Českých Budějovicích nebo v Trutnově? Jak malý je Trutnov? Jak malý je Tábor (+ Sezimovo Ústí + Planá nad Lužnicí)? Fakt si myslíš, že dělají chybu a že se jim to nevyplatí?
Srovnávejme srovnatelné. Jihlava má sice méně obyvatel, než Havířov, ale za to je výrazně větší a ještě je to krajské město (byť by podle mě být nemělo, ale do této debaty se raději nepouštějme), což jistě hraje také svou roli, už jen v jisté prestiži. Totéž České Budějovice, které jsou sice menší, než Havířov, ale mají více obyvatel. O Trutnovu jsem ani nevěděl, že má nástup všemi dveřmi. Tady jsem se dozvěděl něco nového, tak díky za to. Tábor je srovnatelný spíš s tím Znojmem, ale budiž, asi je to nejblíž tomu Havířovu, kde to „funguje“. Otázka ale je, jestli… Číst vice »
Jihlava není výrazně větší. Posuzuje se totiž zastavěná oblast, nikoliv celý katastr obce. Na co budou jezdit autobusy do lesů, když tam nikdo nežije? Jiná česká srovnatelná města bohužel nejsou. Ale kdyby to v Trutnově nefungovalo, už dávno by to zrušili. Jsem si jistý, že takové věci vedení města sleduje. Pokud mají v Havířově problémy s lidmi a jejich disciplínou, pak si je musí vychovat. A ve výsledku to jedno není, protože rychlost odbavení zásadně ovlivňuje poptávku po přepravě. Stačí si vzít statistiku provozů, kde se nastupuje předními dveřmi. Nechtěj mi namluvit, že počet přepravených cestujících stoupá. To určitě ne.… Číst vice »
Pokud by nástup pouze předními dveřmi místní lidi velmi intenzivně štval a radnice by se proti vůli obyvatel bránila změně, stalo by se z toho politikum a opozice by toto téma velmi ráda využila v nejbližší volební kampani ke sbírání bodů.
Protože tomu tak není a místní přizpůsobiví vědí proč to tak funguje (viz pan Kevis), tak toto téma holt zvedli rozumbradové odjinud a vyjadřují se…
Havířov zřejmě více pálí jiné problémy, (např. obchvat města).
Jelikož v Havířově MHD využívá čím dál méně lidí, pochybuju, že se tohoto tématu někdo chytne. Možná ani nevědí, že tohle mohou změnit.
A co na to říká rozumbrada jako ty, je podle mě Havířovákům jedno.
Jak konkrétně nástup všemi dveřmi na Kladně „neprošel“?
Když jsem byl před dvěma lety v Kladně, nastupovalo se tam všemi dveřmi přes den, v noci jen předními. Tohle by bohatě stačilo. Nebyl jsem si jistý, jestli to platí i nyní, a raději jsem si to ověřil. Na stránkách dopravce je napsáno, že od 3:00 do 20:00 se nastupuje všemi dveřmi. Tak co tam teda neprošlo?
Tento režim, který jsi zažil před dvěma lety, platí samozřejmě stále.
https://www.nasekladno.cz/nastup-do-autobusu-opet-jen-prednimi-dvermi/
Pokud to nakonec nezrušili, nbebo znovu obnovili, fajn. Ale ke mě se takové informace prostě nedostali.
Navíc když většina cestujících – ano, děti a mládež do 18 let a všichni důchodci – mají MHD v Havířově zdarma!
I přesto musejí prolézt předními dveřmi a odpípnout se.
A výtěžek z tržeb proto dnes pokryje jen velmi malou část z těch 100 milionů, které město dopravci ročně za MHD zaplatí…