Autobusy

Autobusoví dopravci ve Středočeském kraji budou mít smlouvy až do roku 2024

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID
Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID

Středočeský kraj využije možnosti dané zákonem a prodlouží s částí dopravců bez soutěže smlouvy se stávajícími autobusovými dopravci o pět let až do roku 2024, s dalšími pak uzavře nové rovněž bez soutěže. Současně začne už s přípravou velkého tendru na desetiletý provoz, aby od 1.12.2024 vyjely výhradně vysoutěžené spoje.

O prodloužení stávajících smluv má jít v 15 případech, nová smlouva přímým zadáním bude v 17 případech. O smlouvách mají definitivně rozhodnout v srpnu krajští zastupitelé, záměr přímého zadání a prodloužení již schválili radní.

Podle Michala Štěpána, ředitele Integrované dopravy Středočeského kraje, jsou důvodem prodloužení smluv velké investice dopravců v posledním roce do nových vozidel. V praxi tak přibude linek, na které se nasadí delší patnáctimetrové, případně kloubové autobusy, významně přibude klimatizovaných vozidel. „Jde o reakci na nárůst počtu cestujících a zvyšování kvality přepravy,“ dodal.

Kraj chce v nových soutěžích přejít i na nový systém smluv: budou brutto, tržby budou tedy kompletně rizikem kraje jako objednatele.

Kraj ročně objednává u autobusových dopravců 52 milionů kilometrů, za autobusy zaplatí zhruba 1,2 miliardy korun.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Solaris urbino
Host
Solaris urbino

Jak to vypadá s koncem autobusů Karosa ?

Kubrt
Host
Kubrt

Můžu zmínit jen situaci na kobyliskych linkách ČSAD Střední Čechy (370-374), které sleduju – cca 20 % výkonů stále zajišťují C 954E. Sice sem bylo v poslední době nakoupeno dost plynových Crosswayu a Urbanwayu, ale na nahrazení Karos to nestačí a dále stále roste objem výkonů. Teprve letos na jaře skončily u dopravce poslední C 954 a začalo pozvolné vyrazovani C 954E.

Zlínka
Host
Zlínka

Na podzim prý přijde 15 crossway a v březnu dalších 15. Bylo to na Busportálu.
Tím se provoz Karos u tohoto dopravce asi úplně uzavře.

Solaris urbino
Host
Solaris urbino

Ano, to vím. Zajímalo by mě, jak to vypadá u ostatních dopravců (Arriva, Stenbus, OAD Kolín) ?

Zlínka
Host
Zlínka

No nevím, takový přehled nemám, ale v Poděbradech u OAD jsem viděl i starší Karosy C 934.
Jezdí i u Arrivy v Boleslavi.

Svojsin
Host
Svojsin

A bude konečně krajem „ošéfované“, aby se cestující v busech Arrivy nemuseli smažit a řidič pustil chlazení?
Jejich chlubení se počtem new busů s klimou a následné vožení „bedny“ na střeše bez používání, je úžasné.

Dudiss
Host
Dudiss

Ono je super, že kraj objednává 52 milionů kilometrů ročně. To ano. Ale co mě sere, že nikdo neřeší, kdo to odvozí. Jednoduchá matematika jest počet řidičů versus maximální počet hodin včetně přesčasů za rok vůči nasmlouvaným kilometrům, tedy i časům. Strojvedoucím se chce zavádět MLS, ale řidičům linek do 50 Km se žádné monitorování výkonu nechystá. Je všeobecně známo, že řidiči dělají minimálně 250 hodin měsičně a jezdí v kuse typu 6+1 den volna a nebo 14+2 dny volna. Kromě toho jejich směna nemá osm hodin, ale více. Dopravci to řeší tím, že řidiči mají vícero smluv, tedy kromě… Číst vice »

Jiří Kohout
Host
Jiří Kohout

Na druhou stranu. Nutí někdo ty řidiče to takto dělat? Nenutí, takže to dělají dobrovolně. Navíc je problém ten, že nikdo nemonitoruje co děláte ve svém volnu. Znám třeba několik řidičů co dělají práci jinde a potom si jdou ještě sednout za volant… Tahle šmelina bude probíhat furt dokud bude vyvážená poptávka i nabídka. Tomu žádná regulace nezabrání. Funguje to tak i na „kamionce, „a to tam je kontrola už dávno a docela přísná…

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

No dobře, ale na „kamionce“ máte kartu řidiče, takže buď musíte to musíte dělat nějak sofistikovaněji. Rád se nechám poučit 🙂

Andrej
Host
Andrej

Řidiče nikdo vysloveně nenutí jezdit 250 hodin ale když to řidič odmítne tak dostane minimální plat, vezmou mu autobus a bude jezdit každý den něčím jiným ( většinou tím nejhorším co dopravce má ), v létě nedostane dovolenou, atd.
Nakonec řidič dá výpověď a dopravce zaměstná řidiče ze zahraničí ,řidiče bez praxe nebo řidiče ze zahraničí bez praxe a mentálních schopností vykonávat toto povolání .

Honza
Host
Honza

No ono by tomu zabranila povinnost pouzivat karty ridice i u linek do 50 Km. Ale na druhou stranu si myslim, ze u nekterych veci je lepsi nic radsi nevidet a nevedet. Protoze kdyby se to zaclo resit, tak klesne pocet spoju a zvedne se rapidne IAD.

Jiří
Host
Jiří

Takové přezíravé nahlížení je špatné, jde o lidské životy, které ten přepracovaný šofér má ve svých rukou. Tvrdě postihovat nejenom sofery co riskujou už za hranici a také zaměstnavatele že to toleruje a nemá pod kontrolou svoje zaměstnance zda nechodí do práce přetažení z jiné práce.

Honza
Host
Honza

Ano Jiří, je špatné, to bez debaty, ale jiné východisko není! Je řešení používat karty řidiče pro všechny linky, to ano. A také to důsledně kontrolovat. Jinak ale zaměstnavatel to netoleruje, on to vyžaduje! Jak jsem již však psal, tak by se kompletně zhroutila autobusová doprava kdyby stát či PČR, či jiná složka začla řešit nezákoné jednání zaměstnavatelů a zaměstnanců. Chápu, že by měla být bezpečnost na prvním místě, to ano, ale tento ilegalní systém funguje dlouho a nejsem si vědom nějakých závažných nehod kvůli nezákonému řízení. Zákon byse sice neměl porušovat nikdy, ale holt existují věci, činnosti, kdy se… Číst vice »

Jiří
Host
Jiří

Nemůžeme donekonečna se tvářit že to problém není. Na jedné straně odbory spolu se zaměstnanci bojují za lidštější pracovní podmínky a na druhé straně budeme přezírat systém kde skutečně jde o životy z důvodu prepracovanosti jen proto, protože by se systém zhroutil. Vůbec by se nezhroutil, jen by konečně se našla odvaha říznout do systému kde se jezdí poprazdnu busy v nesmyslných casech. Jestli neni dostatek lidí, tak ať se jezdí jen ve špičkách a zbytek zrušit bez náhrady, i placení taxíků v systému veřejné dopravy by pak vyslo stejně levněji. Neco pro ukázku že to skutečně není sranda, systém… Číst vice »

Dudiss
Host
Dudiss

A jak to chcete řešit ? Podat trestní oznámení na dopravce? Obrátit se na inspektorát práce? Kontaktovat poslance? Všude se vám vysmějí a nikdy, doopravdy nikdy se stávající situace nezmění. Ne, není to dobře, ano, ohrožuje to bezpečnost, ale fakt je ten, že se nic nevidí. Plně chápu Váš názor, sdílím ho, ale řešení neexistuje. Můžete navrhovat teoretické, systémové změny, ale nikdo je nebude reflektovat. Můžete psát do novin, televize, volat do rádia, obracet se kam chcete, ale nic osobně s tím nezmůžete.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll