Autobusy

Autobusová krize na severu. Polovinu provozu může kvůli Busline převzít krajská firma

Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz
Autobus SOR v barvách pro linky v Ústeckém kraji. Foto: Kr-ustecky.cz

Ústeckému kraji došla trpělivost se společností Busline a jejím navyšováním požadavků za platby na mzdy řidičů, opravy a servis autobusů, a tak je možné, že od 26. července přestane Busline v kraji provozovat dopravu, protože dle vyjádření vlastníka hrozí dopravci k tomuto datu insolvence.

Nahradit provoz na více než osmdesáti linkách v kraji by mohli externí dopravci najatí krajem. Rozhodnutí nepřidat dopravci prostředky nad uzavřenou smlouvu schválila včera krajská rada. „Busline vysoutěžil provoz za 
určité ceny a neustále přichází s požadavky na navýšení. Ty nemůžeme akceptovat. Jde už spíše o vydírání,“ řekl krajský náměstek pro dopravu  Jaroslav Komínek. Kraj trvá na plnění uzavřené smlouvy tak, jak byla uzavřena. Kraj už Busline přidal loni 5,7 milionu korun na jednotlivé oblasti kvůli navýšení mezd řidičů, platnost dodatku byla do konce června příštího roku. Neuplynul ani rok a Busline chce další peníze.

V případě, že by došlo ze strany Busline k přerušení dopravy, bude kraj jednat s jinými dopravci, aby převzali provoz po Busline. Kraj s nimi už jedná. „Je to dočasné řešení, ale nic jiného nám nezbývá. Řidičům od Busline 
nabídneme okamžitý přechod pod našeho dopravce,“ dodal Komínek.

Busline zajišťuje v Ústeckém kraji 52 % výkonů, hlavně na Litoměřicku,  Ústecku a Děčínsku. K zakázkám se dostal v soutěžích, kdy ale nabídl  velmi nízké ceny nejen v porovnání s jinými dopravci v samotných tendrech, ale i cenami, za které jezdil jinde.

Dopravce, který zajišťuje velkou část v Ústeckém, Libereckém a Královéhradeckém kraji, se před několika měsíci rozdělil do více firem, Ústecký kraj zajišťuje stále společnost Busline. Tu původní majitelé Busline podle oznámení na svých stránkách prodali společnosti Autobusová  dopravní Podbořany. Výpisy z obchodního rejstříku ale ukazují personální propojení s lidmi z Busline i například společností MKPK Transport, která v poslední době napadá několik autobusových zakázek.

„Kraj nám není schopný do měsíce odpovědět a navrhnout řešení. Kola se však točí dál, nafta šla o 2,50 korun nahoru, naše denní ztráta je 100  tisíc korun. Ze stávající smlouvy vyplývá pro nás spousta nesouladů, pokud se nedomluvíme, skončíme,“ řekl na konci června v Ústeckém deníku regionální ředitel BusLine Milan Toms. Na webu firmy stále visí oznámení, že jednání s krajem a novým vlastníkem se začala vyvíjet  pozitivním směrem.

9 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • To se nám pěkně historie opakuje. Před 10 lety DP Ústeckého kraje, teď Busline. Moc bych za to nedal, že jsou to pořád ti samí lidé..

    • „Moc bych za to nedal, že jsou to pořád ti samí lidé..“
      Myslíte-li ty na KÚ ÚK, tak v naprosté většině asi jsou – jen tehdy lezli do análu Šulcovi, který se posléze (a asi i raději) uklidil do nenápadnější pozice a nahradili jej jiní (v postupně několika obměnách) …

  • Když se soutěžilo tak se počítalo s tím že plat autobusáků bude v určité výši, jenže nikdo nepočítal s tím že stát do toho vstoupí s tím že musíte dát řidičům o dost víc než jste počítal a pak máte tři možnosti:
    1) buď to budete dotovat ze svého (ale chtěl bych vidět někoho kdo to bude dlouhodobě dělat)
    2) požádáte toho kdo si vás objednal aby vám na to přidal ( v tomto případě kraj a ten by to měl naúčtovat státu který to zvýšení nařídil)
    3) prostě toho necháte protože se vám to nevyplatí
    je zajímavé že ze čtyř smluv už tři byly dopravcem vypovězeny protože kraj odmítl přidat na platbách

    • Opravy, servis autobusů, palivo. Tohle podstřelili (teda žil jsem v domnění, že se část platby – za palivo – se odvíjí podle reálné ceny…) a teď natahují ruku. Co byste dělal vy? Nízká základní cena a pak dosyp nad rámec je obvyklá sviňárna, tak aspoň někdo si to nenechá líbit.

    • V článku je ale uvedeno, že se dotace pro zvýšení platů řidičům zvýšila. A vláda skokové navýšení platů nařídila pouze jednou. Ostatní navýšení tedy měl mít ve své nabídce dopravce třeba na základě vlastního odhadu míry inflace.

    • Největší koncern v česku je zemek a synové a ti to dotáhli už do kriminálu, ale zlínský kraj musí skákat jak oni pískají a divím se, že třeba v usteckým nemají dopravci tam svoje lidi jak ve zlínským, kde už jedou rok a půl bez výběrka.

Newsletter

Partneři


Výběr editora