Autobusová doprava loni zastavila pád, pomohly slevy

Autobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAutobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Tuzemská autobusová doprava loni zažila pasažérský růst, což je věc dlouho nevídaná. Celkem meziměstské autobusy využilo téměř 340 milionů cestujících,

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
michal špína

Ono to s tou interpretací dat u autobusů bude složitější. Podle čtvrtletních přehledů MD — https://www.sydos.cz/cs/ctvletpr.htm — dochází u autobusů k nárůstu ve 4.Q každoročně; zřejmě prostě proto, že do 3.Q spadají prázdniny a děti ani učitelé nejezdí do škol. Za rok 2018 jsou navíc počty přepravených cestujících vyšší už od 2.Q. Takže státní slevy nejsou jediný a možná ani hlavní faktor.

Přepravní výkon železnice s 10,3 mld. oskm je hodně slušný. Jde o téměř 1000 ujetých km na obyvatele, tedy víc než v Itálii a srovnatelně s UK (v Německu v r. 2016 to bylo 1102 km).

železničář v důchodu

„Jde o téměř 1000 ujetých km na obyvatele, tedy víc než v Itálii a srovnatelně s UK (v Německu v r. 2016 to bylo 1102 km).“
Troufám si tvrdit, že to je především dopad rozvoje příměstské železniční dopravy a IDS v hlavních aglomeracích, a v tom případě to číslo (1000 ujetých km na obyvatele) není nijak extrémně velké – je třeba brát v úvahu, že třeba Italové mají místo nohou kola a autem jezdí málem už i na toaletu a do postele, takže srovnání s nimi nevypovídá o situaci úplně všechno.

Leoš Konečný

I prd příměstské. Roste spíš dálková

železničář v důchodu

Když si to myslíte, tak si klidně žijte dál ve svých bludech: rostou samozřejmě obě kategorie, ale na dálkové cesty rozhodně běžně většina lidí nejezdí tak často jako do zaměstnání či školy. A dnes je možno za „příměstskou“ relaci považovat třeba pro Prahu Pardubice nebo pro Brno Břeclav – zejména po zkrácení intervalů vlaků a umožnění používat pro příměstské relace i dálkových vlaků (takže v nich vidíte i tu příměstskou frekvenci, jen si to ve své bohorovnosti neuvědomujete).

Leoš Konečný

Autobusům rozumíte jako koza petrželi

Souprava

Autobusy jsou mnohem důležitější než vlaky, krásně se to ukázalo. Autobusy přepraví skoro 2x tolik lidí, než vlaky. Teď by to ještě chtělo posčítat dotace krajů na autobusy a ukáže se, že odhadem za 3-5 miliard přepraví autobusy téměř 2x tolik lidí co vlaky, které kraje stojí více jak 10 miliard. Přesto nadále budou šotoušci lhát, že zrušením prázdných motoráčků dojde k ekologické katastrofě a navrhovat rušit autobusy, aby zbylo na motoráčky (jejich sobecký koníček). A pak budou fňukat, že jsou silnice plné aut a snažit se krkolomně vysvětlit, že důvod, proč těma vlakama na Chornicku, Žluticku, Rožmitálsku nebo Mochovsku… Číst vice »

železničář v důchodu

Když už se tak rozhorlujete, zkuste ty svoje teorie vztáhnout k délkám sítě železničních tratí s osobní dopravou a sítí silnic, po nichž jezdí autobusové linky – aspoň uvidíme, jestli podobně vyjdou i takové relativní „ukazatele“.

Leoš Konečný

Autobusy rozhodne obslouzi vic, protoze ne vsude jezdi vlaky, navic jsou ve vetsine pripadu rychlejsi.

Souprava

A proč, když busy za méně peněz obslouží více území? Obsloužit toho více za méně peněz, je nějak špatně? Co tím chcete dokázat? Přímé porovnání stejně není možné, protože tam, kde jezdí vlaky, obvykle nejezdí busy ve stejném rozsahu a kapacitě. Takže kdybych celý zbytek bus sítě odignoroval a zaměřil se jen na souběh s vlaky, musel byste nejdřív dorovnat výkony busů na úroveň vlaků a dát do busů stejné dotace. Takovou absurdnost nikdo v praxi dělat nebude, ale teoreticky vám odpovím. Kdyby busy obsluhovaly jenom to, co vlaky a měly stejné dotace, jaké mají vlaky, jezdily by za jízdné… Číst vice »

Pavel Novák

Pokud se Vám nelíbí, že jezdí málo autobusů ze Sedlčan do Příbrami tak s tím něco dělejte, píšete o tom již po několikáté. Dejte vědět objednateli na kraji, kontaktujte starosty, spojte se s dalšími přes sociální sítě …
Ale nejspíš se na to jako obvykle vykašlete a budete nadávat na šotoušky, kteří mají opravdu velkou moc a díky nim jezdí zoufalé lokálky. Safra, nebýt jich, to by byl ráj na zemi, těch nových cyklostezek a autobusových linek 🙂

Jedine vlaky

Holt se lidi místo svého 100 kg vybrali 2t železa za pohyb v okolí. IAD by už neměla být podporována úplně nejvíc, víc by se mělo investovat do železnice.

J.K.

Marně přemýšlím proč se vůbec z jízdného odvádí DPH, když drtivá většina výkonů je v závazku – o co míň dopravci zůstane, o to víc mu stát zaplatí… Komerční linky mají v autobusech asi 10% výkonů, má to smysl tam „těžit“ 10% DPH? Na železnici to bude asi ještě méně…

Vít Jůza

Železniční doprava by se obešla bez slevového dopingu? Za současného stavu, kdy mnohé trati nejsou zcela funkční, nebo nejsou lépe funkční než silnice, nebo nejsou vůbec funkční, spíš ani ty slevy zdaleka vše neřeší.

fensterglaser

Takže zavedené slevové opatření se osvědčilo a je to cesta správným směrem podpory VHD. Podotýkám, že tento názor mám přesto, že nejsem v kategorii těch, na které se vztahuje.

D.S.

Rozhodně bych si nedovolil konstatovat, že se slevové opatření osvědčilo. Myslíte, že by většina z cestujících, kteří stojí za nárůstem, uskutečnila cestu autem? Já myslím, že ne.
Osobně jsem spíše zastáncem, aby se železnice stávala atraktivnější pro produktivní část populace, kteří v současné době jezdí autem. Proto si myslím, že by se finanční prostředky měly spíše vynakládat do smysluplného zlepšování infrastruktury. Že by to při daném objemu peněz bylo za pár let znát, o tom není potřeba debatovat.

babilon

Za 8 mld ročně si dovedu představit efektivnější podporu, která by pomohla všem a nejenom těm, kteří přibyli pouze proto, že to mají skoro zadarmo.

železničář v důchodu

Zjevně jste ovšem nepochopil, že nejde především o podporu cestujících, ale o podporu dopravců cestou těch přibyvších cestujících. A podstatné tedy teď je, k čemu a jak ti dopravci tuto „podporu“ využijí.

Michal J.

Jednorázový růst o zanedbatelná 3 procenta podle vás stojí za 6 miliard každý rok (> 60 miliard/10 let) a dalšímu vysávání produktivní části populace na úkor investic, které by přinesly skutečný rozvoj? Zkuste to ještě promyslet do důsledků.

Arnošt

Ty tři procenta je růst za celý rok, slevy platí až od září. Takže růst může být třeba i přes 10 procent. Tím ovšem neříkám, že se mi ty slevy líbí. Myslím, že těch 6 miliard ročně by bylo efektivnější investovat do rozvoje železniční infrastruktury.

xyz

„Takže zavedené slevové opatření se osvědčilo a je to cesta správným směrem podpory VHD.“ – Vzato ad absurdum, kdyby nikdo žádné jízdné neplatil, přibylo by cestujících v autobusech ještě více a někdo by též mohl tvrdit, že „se osvědčilo ještě více“. – Bez absurdit: žáci/studenti měli PŘI CESTĚ DO/ZE ŠKOL přiměřenou slevu již dříve. – Rovněž bez absurdit: za peníze vynaložené na kompenzaci slev mohlo namísto toho dojít mj. k navýšení počtu spojů tak, že by se tyto staly atraktivnějšími i pro dojíždění za prací atd. (tedy pro tu skupinu osob, která jednak platí plné jízdné a tím pádem do… Číst vice »

železničář v důchodu

Ten Váš 3. odstavec je nelogický: dokud se budou ceny za objednanou dopravu posuzovat podle nesmyslných předpotopních ukazatelů typu „náklady na vlkm“, apod, tak jestliže dopravci utrží víc z jízdného + kompenzací, měly by ty větší „tržby“ snížit „dosyp“ požadovaný jimi od objednatele (v přepočtu na „vlkm“), a tedy právě umožnit objednateli, aby objednal za stejně velký „dosyp“, jako byl ten dosavadní, větší rozsah dopravy – není-li tomu tak, je někde něco špatně.

Arnošt

Podle všeho se blíží doba, kdy železnice překoná v osobokilometrech autobusovou dopravu. Pak je zajímavý pokles komerční autobusové dopravy i přes velký nástup Flixbusu.

Svojsin

Mě by zajímalo, u kterých komerčních linek byl tak velký pokles.

Svojsin

Třeba o takových linkách někdo ví. Co se nechal slyšet Jancura ale i další, mluvily o nárůstu počtu přepravenych lidí.

Milan Kříž

Nezapomeňte také, že určité linky se převádí z komerční na objednávanou, aniž by se linka rušila. Takže cestující jsou pořád ti samí, jen zmizí z komerční a objeví se v závazkové.

Alexandr

Hodně dálkových linek padlo v posledních letech v periferních oblastech republiky, třeba tady na Vysočině. Jako příklad dám okres Havlíčkův Brod, kde posledních 3 letech skončily všechny linky z Chotěboře do Prahy (178100, 680023, 600110) a dvě linky z Českých Budějovic do Hradce Králové (320912, 610170). Linka 600660 byla zkrácena z Janských Lázní do Hradce Králové (+ zrušen víkendový provoz) a na lince 630084 byl zrušen provoz ve všední dny. Jestli to takhle půjde dál, tak do několika let vymizí z periferních oblastí všechny komerční linky a mnoha malým obcím se zhorší spojení se světem. Takže zatímco žlutí a zelení… Číst vice »

Frantisek

A obojí dohromady s přehledem překonají auta…

Souprava

Na západě je ten podíl aut ještě větší, tak byste měl být spíše rád. U nás ten podíl aut také stoupne, až lidé ještě více zbohatnou a bude si moci více lidí dovolit auto. Půjde to ruku v ruce… lidé budou bohatší a zároveň s každým rokem bude delší síť kvalitních dálnic, obchvatů, městkých tunelů oproti pomalým motoráčkům 810. Tohle je totiž úplně normální vývoj. Ale chápu, že podpora lokálek klikatících se rychlostí 30 po políčkách, objíždějících kopce a stavějících na kraji vesnic v režii vysokopodlažní 810, to může celé zvrátit. To je podle odborníků z alternativního webu kvalitní regionální… Číst vice »

Leoš Konečný

Překoná? To je snad sci-fi ne? Pokles komercni autobusové dopravy? A které? Nevšiml jsem si že by třeba žlité busy měly pokles. A co s tím má Flixbus společného? S touto parodii tady stejně nikdo nejezdí.

jan

Zajímalo by mě, jaké výsledky měla linka Plzeň Most. A šumavské linky. Už je to víc jak rok. A nikdo se moc nechlubí 🙂

D.S.

Dobrý námět, nechtěl by pan Sůra získat patřičná data a napsat článek?