Autobus českého dopravce havaroval v Německu. Zranění jsou ti nepřipoutaní, říká majitel firmy
Setra Dosto Flixbus (Umbrella), foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

K nehodě došlo jen krátce po odpočinku řidičů na trajektu.
K nehodě došlo jen krátce po odpočinku řidičů na trajektu.
No jo no tak my jsme zvyklí z dřívějších dob že vlastně kdykoliv se cestovalo dálkovým autobusem tak nikde pásy nebyly, to je až novodobá záležitost !?!
Přes 20 let je novodobá?
Spíš jsme zvyklí, že nám to vadí, i když nejsou defakfo nijak znát při jejich použití. To stejný v letadle, jen jak to jde, většina se odpoutá a přijde turbolence a pak čučí, že jim teče krev z hlavy a bolí to. Zejména v noci ten řidič usnout může, může taky zkolabovat – a je lepší pak vyset u sedačky než být rozmačkanej pod autobusem. Navíc je vidět, že i u pater konstrukce pokročila a že i při převrácení autobus drží pevně pohromadě. Takže ta drobnost si ten pás zapnout je dost významná a taky ze zákona daná.
No už pár roků je pro mě autobusování spíše koníček než obživa takže se v kruzích šoférských nevyskytuju tak často jak tomu bylo v dobách kdy jsem jezdil na stálo. Ale co vím bezpečně v dobách kdy jsem jezdil na stálo tak se říkalo zmiňovaný dopravce je z těch lepších dopravců jezdících pro ten zelenej cirkus minimálně co se týče zacházení se šoféry, několik mých kolegů tam brigádničilo a někteří to tam pak vzali nastálo jak je to dneska si nedovolím hodnotit protože si myslím že nemám dostatek relevantních informací ale osobně si myslím že jejich nastavené procesy nebudou úplně… Číst vice »
Dotaz:
Proč ta kadibudka v podpalubí tedy je, když cestující má být za jízdy připoután a podle toho, co uvádíte, jí nesmí legálně použít?
Aby se v ní humidovalo pouze při pauze na dálničním odpočivadle???
To samé se týká „pultíku s občerstvením“.
Podle vašeho absolutního smyslu pro pořádek, bych si za jízdy nemohl ani sundat mikinu, protože bych se kvůli tomu musel odpoutat…
To je jako se ptát, proč je ve vlaku záchod, který se nesmí používat když je vlak ve stanici.
Dopravci nic nebrání náplanovat cestu i s přestávkamy na WC, stejně jako tomu bylo v dobách, kdy v autobuse žádné nebylo.
A opravdu bylo těch 20 zraněných cestujících odpoutáno, aby mohli jít bezprostředně na WC?
Na sundávaní mikiny se opravdu potřebujete u dvoubodového pásu odpoutat?
Oni tam mají jenom dvoubodový pás 🤨.
Já jenom že jsem nedávno jel autobusem a byl tam tříbodový pás 😉
Já bych šel mnohem dál a ptal bych se, proč třeba příměstský MAN NG 360 má tříbodové pásy na všech sedadlech což nemají ani ty zájezdové Setry a současně je homologován pro 84 stojících.?.? A vedle toho pak na i příměstské lince potkáte Streetway DPP, který nemá pás ani na sedadle řidiče.
Ve třídě M3/II jsou pásy všeobecně zpravidla na uvážení zákazníka/provedení vozu + tříbodové pásy jsou vyžadovány předpisem na mísech před nimiž není v příslušné vzdálenosti další sedadlo – tj. zpravidla před kuchyňkami, v patrech první řada před čelním sklem nahoře, první řada za řidičem, atp.
No na záchod určitě nepůjde 20 lidí najednou (a snad jich ani nebude 20 současně čekat ve frontě), podobně s tím občerstvením. Já myslím, že myšlenka pásů v autobuse je taková, že když by všichni cestující, co zrovna nikde netrajdají, budou připoutáni a odpoutá se případně jeden či dva, co zrovna někam trajdat budou potřebovat (třeba i kvůli tomu občerstvení), tak se tím přeci jenom minimalizují škody na většině cestujících, ti co připoutaní zrovna v případě nehody nebudou, tak jejich smůla… V letadle to funguje úplně stejně. Je určitě výhodnější strategie být celou dobu letu připoután a pak sebou flákne… Číst vice »
Myslím, že z kontextu je jasné, že jsem reagoval na poslední větu pana “ Vašek bus“, která zní:
„Přitom je to logické pokud musím být za jízdy připoután pásem na sedadle tak nemám co courat po vozidle na WC nebo k pultíku s občerstvením.“
Skutečně je idea „bus místo na odpočívadle zastaví v polích, udělá se fronta na WC“
Samozřejmě při přestavce na normálním místě s betonovými wc nevidím moc důvodů použít autobusový.
K čemu pak to WC v autobusu je?
Asi je namístě, aby ta „zlá“ EU nařídila pro autobusy operující v unii detektory zapnutých pásů a řidič nevyjel, dokud nebudou všichni zabezpečeni. U automobilů samozřejmost, dokonce i na zadních sedadlech a jen naprostý šílenec se v autě nepoutá. Když ale jedu dálkovým autobusem, jsem já a moje společnost jedni z mála, kteří pásy mají. Ano, je to každého blbost, ale trochu mám strach z toho, že se při převrácení na „můj“ bok octne pasažér z vedlejších sedaček na mé hlavě a dost mi ublíží…
Už dneska autobus nevyjede kvůli triviální zavaďě na jakémsi čidlu která nemá s bezpečností nic společného a vy tam chcete tad další km kabeláže, další řídící jednotku a dalšch cca 50 čidel a 50 snímačů. (Zapnutý pás a zátěžový snímač na sedák) To auto by už nebylo schopné vyjet ani za vrata výrobního závodu 🙂
Přesně tak, nepoutat se je totální bezhlednost a hazard se zdravím ostatních. Se svým zdravím ať si každý dělá co chce, léčebné výlohy ať si ale hradí sám.
Nejlépe pásy i na záchod a pokutovat. co?
Po odpočinku na Gedseru? Cesta zhruba 2 hodiny, než se zkroutite do sedačky na lodi a usnete, tak je čas vstávat. No ten čas nehody odpovídá nejhoršímu času pro metabolismus.
Dnes se v busech poutá? Pokrok nezastavíš. Dřív jsme na dálnici stáli až do Jihlavy.
„Dřív jsme..“ je co ? Předpisy o používání bezpečnostních pásů, jsou jasně stanovené. Cestující je povinen…a to platí v EU už hodně dlouho.
Tohle byla zcela běžná praktika 10-15:let dozadu. Nedělní a páteční spoje jezdily pravidelně na stojáka.
Pokud se bavíme o dálkových, nebo expresních spojích, tak jsou mohe zkušenosti i z doby socialismu takové, že „na stojáka“ nebrali. Už tehdy řičič poukazoval, pokud jsme škemrali, že nesmí. Navíc byly, a jsou, tyto spoje většinou místenkové, a Flixbus je..
Reagoval jsem v souvislosti na tento spoj, a ne obecně, kde se podmínky přepravy samozřejmě liší.
…pokud je vozidlo vybaveno…
Jsou taky busy, které pásy nemaj, a taky busy které v techničkáku maj místa na stání.
Za těmi tečkami je myšleno…pokud je vozidlo pásy vybaveno. to znění předpisu, jsem považoval za zřejmé.
Pan Steiner svým vyjádřením svaluje vinu na nepřipoutané cestující, ovšem zapomíná na zásadní věc, autobus řídili jeho zaměstnanci které jiní jeho zaměstnanci přijali do pracovního poměru. A ti nehodu způsobili. Svým vyjádřením odpoutává pozornost od toho, že je to již několikátá nehoda autobusu této společnosti, opět s řidiči které jeho zaměstnanci najali. Je docela možné, ze jeho řidiči jsou přetěžování, je možné, ze při skládání posádek si řidiči nerozumí, /různé národnosti/ a tak by se spíš pan S. mohl zamyslet co sám děla špatně a vyvodit z tohoto důsledky, a nejen osočovat cestující, že se nepoutají. Ono totiž kopat do… Číst vice »
Pan Steiner na nikoho vinu nesvaluje, jen upozorňuje, že zranění jsou pouze ti nepřipoutaní a že být připoután výrazně snižuje riziko úrazu.
Ano, to mate pane Sůro pravdu, nicméně to tedy zkusíme jinak, pokud by řidič nominovaný na tuto linku neměl nehodu, nic by se jim nestalo. Cestující je povinen se připoutat, vo tom ani potom, ovšem příčina je někde jinde. A jistě si, se svoji novinářskou praxí v dopravě dovedete dat jedna a jedna dohromady, a vyjde vám, že problém začíná někde jinde. Řeší se pouze následky, o příčině ani slovo. A v tom případě je lepší se k tomu do skončení vyšetřování příčin nehody německou policií nevyjadřoval.
Omlouvám se, ale na dopisování s nepovedeným chatbotem nemám náladu a energii.
Vážený pane Uxa zdravím Vás. Nejsem si ůplně jistý že má nějaký valný význam abych na Váš komentář reagovalc protože že se ,,otíráte,, o mě samotného mě absolutně netrápí, nicméně vzhledem k tomu, že se ,,otíráte,, jednak o naše THP pracovníky tak / především o řidiče samotné, tak si moji odpověď / reakci na Váš koment neodpustím: – Já nikdy nesvaluji vinu na druhé a za svými / našimi zaměstnanci vždy stojím !! Pro mě jsou naši lidé daleko více nežli ,,jen zaměstanci,, , pro mě je to jeden mančaft jako celek a jeden bez druhého dokážeme lejno…. To že… Číst vice »
Dobrý večer, pane Steinere, předem bych Vám rád vyjádřil obdiv k tomu, co jste vybudoval, klobouk dolů. Nad Vaší kulantní odpovědi se nejprve musím zamyslet, než Vám na ni odpovím, aniž bych Vás urazil nebo snižoval to, co jste vybudoval. Zdraví Vás Martin U.
Ale co mě hlavně zaujalo je říct že statisticky prostě autobus někdy nabourá. To mě řeklo hodně o kulturu firmy. Autobus nemá nikdy havarovat. To je cíl. Představ si no hodně lítáme tak někdy něco spadne, je to statistika. To může říct jen někdo kdo nedává bezpečnost cestujících na první místo. Zbytek je irelevantní.
Nema nikdy havarovat? Jak zajistite ze do nej nekdo v jinem vozidle nenaboura? Ze mu nepraskne pneumatika? Ze se s nim neutrhne krajnice na kterou chte nechte musi zajet kdyz jede neco proti?
Dobry den pane Steinere, nebudu komentovat cely Vas prispevek a uz vubec ne verejne, protoze jsem rodicem primeho ucastnika teto nehody a zda se, ze nektere informace zde od Vas zni jinak nez vypadaly v realu. Chtel bych se ale presvedcit, ze opravdu pisete v souvislosti s nehodou o 2 ridicich (Slovak a Ukrajinec). A jste-li si temito narodnostmi u obou ridicu jisty. A take jak vysvetlite podivne vystupovani obou ridicu pri nakladce v Kodani a nasledne po celou dobu jizdy az do nehody? Nebudu zpochybovat Vasi peci o zamestnance ale v teto konkretni situaci jste mozna byl sam uveden… Číst vice »
Pane Lukeš zdravím Vás. Díky za reakci a budu Vám opravdu vděčný, pakliže mě pošlete jakèkoliv podněty – postřehy – připominky do mého emailu pavel.steiner@umbrellamobility.com Já už taky samozřejmě vím – z různých zdrojů – daleko více detailů nežli včera dopoledne, kdy se mě pan Sůra ptal, ale byl bych Vám opravdu zavázaný, kdyby jste mě poslal Váš pohled na věc. Pevně doufám, že je Váš potomek v pořádku a že pro něj nebude mít tato neštastná událost jakékoliv následky. Zdraví Vás a předem děkuje Pavel S.
Pane Uxa, váš příspěvek, jako dobrou názornou ukázku, jistě ocení lektoři v oboru MEDIÁLNÍ MANIPULACE, protože:
– z konstatování faktu děláte úhybný manévr
– formulace typu: „Je docela možné, že“, nebo „je možné“, zpravidla uvozují spekulace
Vzhledem k tomu, že případ vyšetřuje německá Policie, tak bych to nechal na nich.
Vyšetřování dopravní nehody, je jedna věc. Pokud je ve hře navíc zranění, šetří se i další okolnosti, co zranění způsobilo. Pojišťovny nerady platí víc, než se jim chce. A porušení předpisů hraje pro ně.
Mikrospánek je svinstvo… V soukromém autě stavím ihned, jak to jde po prvním náznaku, ve služebním po ruce litr kafe, protáhnout se.. poutam se všude, přeji brzké uzdravení.
Asi bych byl otevřený nějaký diskuzi o zvýšení bezpečnosti dálkových spojů. Když se podíváme na smrťáky obecně, tak v ty osobce se toho už o moc víc dělat nedá. Ale mít u autobusů a vlaků alkohol testery, detektor mikrospánku i třeba pomocí chytrých hodinek či prstenu? Detekce zapnutých pásů u cestujících?
Už před šesti lety měly setry hlídání mikrospánku a tahle byla měsíc stará.
V prvè řadě – nikdo neřekl / nepotvrdil, že za příčinou nehody byl mikrospánek. Vzhledem k brzkè noční době je to více nežli diskutabilní… Je potřeba vyčkat na protokol znalců.
To o cem pisete ve svèm příspěvku je pouze upozornění – ,,vrněni,, sedačky, avšak ne každý na to zareaguje… Aktivní asistent řízení – / hlídání jízdního pruhu / Spurhalterassistent – jaký znáte z osobáků a který by ,,stáhl,, bus zpět do jízdního pruhu a který by zrovna v tomto případě 100% pomohl, tak ten bude k mání az od dubna 2027
Nové autobusy to musí mít od 2024 úplně všechny, i ten nejposlednější kebap v DP Praha. Škoda je, že je to výhradně pasivní informační systém – tj. dokud sám řidič nešlápne na brzdu, bude mu v lepším případě brnět sedadlo a palubáku svítit ikonka. Jo takový tempomat s aktivním udržováním v pruhu jako mohou mít klasické vysokopodlažní Setry (byť je to velmi drahá opce) by takovému typu nehody uměl prakticky zcela předejít. To je jiná.
Nedávno jsem jel zeleným busem z Paříže. Klipsna, kam se pás zacvakává tak byla dobitá a pás použít nešel. Se divím, že to nikoho netrápí a takový vůz na linku pošle.
Hlásil jste to řidiči nebo provozovateli?
když to nahlásí, tak popruh okamžitě začne zázračně fungovat?
Hlásil, ale to už mi je fuk, když na místě sedím a je pět minut do odjezdu.
Já jel Flixbusem operovaným chorvatským dopravcem Croatia bus a tam na některých sedadlech ani pásy nebyly, jen koukaly šrouby z boku nebo nic, podle asi třech různých druhů potahů sedadel raději ani nechci vědět z kolika vraků ten bus to poskládaly… 🙁
Crotia bus jsou snad dopravce s nejhoršími autobusy, co pro flixbus jezdí.
Jak víte, že ty autobusy skládaly samé ženy?
Jo když se tak cestující chovají, nová patro Setra 12 Mega, ale nikdo, kdo vystupuje se nepodívá co po něm zůstalo, byť rozbité pásy, spousta lidí by si nezasloužila ani nehoblované fošny…
Bylo by fajn, aby za každé nepřipoutaného pasažéra dostal dopravce pořádný flastr. Nepřipoutaná hovada zbytečně zasypou a zraní ostatní pasažéry, když se autobus převrátí. A ty nepřipoutané pasažéry samotné taky nešetřit, a odškodné žádné.
Jak má dopravce zajistit připoutání pasažéra?
Provozním řádem a jeho vymáháním. Neuposlechnutí = vyloučení z přepravy. K článku – majitel Umbrelly je Steiner ne Štajner.
Jo jako, že řidič se na rovném úseku zvedne od volantu a proběhne autobus, zda jsou všichni připoutaní.
Proboha, i když jezdili u RJ ještě běžně stewardky, stejně se lidi odpoutávali a ta holka jim to kolikrát říkala opakovaně, že by měli být připoutaní, když procházela busem.
To by ten autobus nikam nedojel, lidi si prostě dělají co chtějí a zvlášť určitá sorta cestující dálkovými busy.
Kolikrát u Flixu je problém vůbec si sednout na vybraná místa a nezajímá to nikoho, že tam pospávají různé existence a zabírají sedačky.
Technicky. Dokud nebudou všichni připoutaní, neuzavře se zelená linka, nepůjdou zavřít dveře a nepovolí parkovací brzda.
A jak zajistíte, že ten pás nezacvaknu naprázdno a až pak si na něj nesednu?
Neobsazená místa se řeší jak? Zacvaknutím naprázdno? Pak tedy viz první věta mého příspěvku.
Neobsazená místa se mohou řešit úplně stejně jako v autě. Má v sedadle senzor a když je obsazené a pasažér není připoutaný, auto pípá na celé kolo. Když obsazené není a pás není zapnutý, auto je ticho
Jedno moje auto – ani nepípá, ani nesvítí – je mu jedno, zda jsem nebo nejsem připoután 🙂
A u druhého se jen rozsvítí kontrolka – nepípá nic.
Naštěstí mám ještě auta, co „nepípají na celé kolo“
článek je o 6 týdnů starém autobusu, tak to přirovnávám k podobně starým autům 🙂 je mi jasné, že Feldě bylo úplně jedno, jestli jste připoutaný, nebo ne 🙂
nerozporuji – ale jak víte, že bus je jen 6 týdnů starý. V článku to není
V 3. odstavci se píše, že byl k dopravci zařazen před 6 týdny. Předpokládám že byl nový, Umbrella staré busy na dálkovky nekupuje
Díky, jsem blbej – čtu to dvakrát a ten údaj „nevidím“, až potřetí – po vašem upozornění jsem to zavnímal.
To je vyloučeno, veřejné mínění nám vysvětlí, že takové řešení je nemožné.
Jakože osmdesát snímačů tlaku?
A při poruše jednoho z nich nepojede nikdo nikam.
Máte ty senzory aji vzadu?
Při poruše to řidič přemostí a dokončí spoj, ale nesmí s tím vyjiždět z garáže na linku. 😀
Technologia….
A řidič obejde prázdna sedadla a zapne pásy naprázdno? A co když si jako sabotér zapnu pás naprázdno sám a sednu si na něj?
A co když se odepnu za jízdy? Autobus zastaví? Nebo začne blikat kontrolka a řidič bude povinný na prvním hodném místě zastavit a vyloučit mě z přepravy?
Samé otázky…
Samé otázky, ale jedno je jisté. Řidič zodpovídá za to, aby přepravované osoby neporušily předpisy pro ně stanovené. Jak si to udělá, je jeho problém. Přinejmenším v autech je už i technicky vyřešen upomínač bezpečnostních pásů, dokonce i jiný zde prezentovaný velký problém, jak systém pozná, že sedadlo je obsazeno. Dnes auta dokážou už dokonce jezdit skoro samy a brzdit k překážce.
V nových autech. Ve starých nic takového není a ve středně starých je to obvykle jen na na přední sedadla.
Navíc ve starších autobusech pásy nejsou vůbec, jen pro řidiče a dvoubodové pro spolujezdce (na jump seat).
A jak už tu bylo uvedeno, pokud pás zapnete pod sebe, tak systém signalizuje, že je vše OK (zkuste v autě).
Nemaj busy jezdící po dálnicích už nějakou dobu pásy povinně? A tyhle dálkový linkáče nebývaj zas tak starý. Točej obrovský množství km, takže najeto mívaj hodně, ale časový stáří tak velký nebývá. Každopádně furt platí, že i obejitelný systém je lepší než nic. Být tam připomínač, část lidí, kteří se dnes nepoutaj, by si ten pás radši zaplo, než zapínat ho naprázdno a sedět na něm (ono by to bylo možná i pohodlnější)…
Není pravda, že řidič odpovídá za ti, že jsou pasažéři připoutanií. Jde to za každým z nich. Včetně odpovědnosti za pokity a věci v uličce.
Spíš čekám, jak se k tomu postaví pojišťovna, jestli těm, co nebyli připoutanií a seděli jinde než měli, zkrátí plnění.
Kdybyste byl řidič autobusu, mluvil byste jinak. Přepravní řády s tímto počítají, u slušných dopravců a přepravců jsou cestující řádně upozorněni. A prošpikovat autobus dalšími stovkami čidel do sedaček by bylo po technické stránce peklo. Spousta cestujících by si stejně našla způsob, jak to obcházet. Nemluvě o tom, že se i v některých autobusech během roku mění uspořádání (a tedy rozvody elektřiny se nechávají na boku). Čidla na brždění mají moderní autobusy běžně. Realita je ale taková, že mnohdy bývají na obtíž, protože občas zachytí třeba svodidla a bus začne sám plně brzdit, i když nemá důvod. Autonomní řízení u… Číst vice »
zákon 361/2000 Sb nic takového řidiči autobusu nenařizuje, protože je kontrola za jízdy technicky nemožná!!!!!
Super nápad. Je vidět že se v tom vyznáš. Takovejhle nesmysl udělat v autobuse, tak se neopravuje nic jinýho a dopravce aby měl spousty náhradních autobusů.
Jára Cimrman by to udělal ještě lépe, neb se v tom vyzná ještě lépe než já.
Zajímavé, že v letadle lidem přijde úplně normální se poutat, zatímco je to nejbezpečnější způsob přepravy. Na silnicích se bourá poměrně často, ale připoutat se pásem je zjevně obrovský problém a zásah do lidských práv.
Nebude to tím, že je tam posádka, která pásy kontroluje (minimálně před vzletem a přistáním)? Kdyby tam posádka nebyla, tak se půlka nepřipoutá.
Řemeny, přezky…
Úplně stejně, jako se to dělá v letadle… Nehledal bych v tom logiku…
V letadle máte palubní průvodčí. Ty jsou zodpovědné za kontrolu připoutání. Navíc po většinu doby letu není povinnost se připoutat (třeba já a moje děti se poutáme celou dobu, ale není to povinné). Nechodí Vám na kontrolu nikdo z kokpitu. V buse, pokud jeden řidič spí, tak druhý nemá možnost chodit na kontrolu pásů, protože jaksi řídí.
Furt lepší, když se na začátku všichni připoutají a nepřipoutaných bude 5 % než 95%.
To jistě, ovšem primárně je to odpovědnost každého cestujícího.
To řekněte těm na pravé straně autobusu, kteří ryjí držkou ve škarpě, zatímco na nich leží cestující z levé části autobusu.
Můžou být i v tom autobuse, když si to přepravce nezvládne zařídit jinak.
Žádné spaní, ten co neřídí, hlídá toho co řídí, aby nespal. Tak jsme to měli od pana Steinera nakázáno dělat. Linku z Kodaně do Berlína jsem si několikrát projela.
No tak snad v tom autobuse sedí, za volantem, pověřená osoba, ne?
Na záchod budete chodit za jízdy v připoutaném stavu? Jak už bylo zmíněno, ani v letadle není nutnost být připoután po celý let. A opravdu nechci být připoután autobuse po celou dobu, jak sardinka. Pokud by byl senzor, což není moc pravděpodobné, tak lze velmi jednoduše obejít. Takže Vaše nápady na flastry opravdu nejsou na místě. A jak byli nepřipoutaní cestující zranění v podstatě nevíme. Pokud se bojíte jezdit autobusem, tak s ním nejezděte.
A jak k tomu pristupujete v letadle? Jste připoutaný vždy, když sedíte nebo jen když je to vyžadováno? A co v autě? A chápu, že mezi tříbodovým a dvoubodovým pásem je v komfortu určitý rozdíl.
V letadle jen když je vyžadováno, v autě jen na předních sedadlech. Ale poutání v autobuse mi přijde nejmíň pohodlné a prakticky zbytečné, když mám dvoubodové jen přes nohy.
Při nárazu se zapnutým dvoubodovým pásem si možná vyrazíte pár zubů o sedačku před vámi, pohnete krční páteří a stopy po pásu budete cítit ještě pár dní. Bez pásu se proletíte vzduchem a budete rád, že máte jen pár zlámaných kosti, ale nezlomil jste vaz sobě nebo někomu jinému, na kterého jste dopadl.
Ten dvoubodový mi přijde právě míň omezující než klasický pás v autě. A jak je vidět z článků o nehodách busů, opakovaně se prokazuje, že ty pásy fungují a podstatně zmenšují následky nehody.
Až budete sedět na zadních sedadlech v autě a bude nehoda, ty z přední řady vám poděkují. Pokud tedy přežijí to, že na ně přiletítě.
To samé v letadle nebo autobuse. Nepřipoutáním ohrožujete sebe (dobře vám tak) ale i ostatní. Nevím proč by měli být ohroženi vaší sobeckostí
V letadle vždy když sedím. Když to není vyžadováno, možná se projdu na wc, ale po návratu se zas připoutám.
To je přece jedno, jak ti nepřipoutaní byli zraněni, ne? Nebo chcete říci, že strana autobusu s nepřipoutanými pasažéry byla vážněji poškozena než strana s těmi připoutanými? Přeji jim brzké uzdravení, ale léčebné výlohy bych je nechal uhradit.
Cestující je povinen být připojený po dobu jízdy, z toho vyplývá, že za jízdy na záchod nelze jít.
Oprava, připoutaný bezpečnostním pásem.
Vyhledal bych lékaře…