Autobus českého dopravce havaroval v Německu. Zranění jsou ti nepřipoutaní, říká majitel firmy
Setra Dosto Flixbus (Umbrella), foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

K nehodě došlo jen krátce po odpočinku řidičů na trajektu.
K nehodě došlo jen krátce po odpočinku řidičů na trajektu.
Asi je namístě, aby ta „zlá“ EU nařídila pro autobusy operující v unii detektory zapnutých pásů a řidič nevyjel, dokud nebudou všichni zabezpečeni. U automobilů samozřejmost, dokonce i na zadních sedadlech a jen naprostý šílenec se v autě nepoutá. Když ale jedu dálkovým autobusem, jsem já a moje společnost jedni z mála, kteří pásy mají. Ano, je to každého blbost, ale trochu mám strach z toho, že se při převrácení na „můj“ bok octne pasažér z vedlejších sedaček na mé hlavě a dost mi ublíží…
Po odpočinku na Gedseru? Cesta zhruba 2 hodiny, než se zkroutite do sedačky na lodi a usnete, tak je čas vstávat. No ten čas nehody odpovídá nejhoršímu času pro metabolismus.
Dnes se v busech poutá? Pokrok nezastavíš. Dřív jsme na dálnici stáli až do Jihlavy.
„Dřív jsme..“ je co ? Předpisy o používání bezpečnostních pásů, jsou jasně stanovené. Cestující je povinen…a to platí v EU už hodně dlouho.
Pan Steiner svým vyjádřením svaluje vinu na nepřipoutané cestující, ovšem zapomíná na zásadní věc, autobus řídili jeho zaměstnanci které jiní jeho zaměstnanci přijali do pracovního poměru. A ti nehodu způsobili. Svým vyjádřením odpoutává pozornost od toho, že je to již několikátá nehoda autobusu této společnosti, opět s řidiči které jeho zaměstnanci najali. Je docela možné, ze jeho řidiči jsou přetěžování, je možné, ze při skládání posádek si řidiči nerozumí, /různé národnosti/ a tak by se spíš pan S. mohl zamyslet co sám děla špatně a vyvodit z tohoto důsledky, a nejen osočovat cestující, že se nepoutají. Ono totiž kopat do… Číst vice »
Pan Steiner na nikoho vinu nesvaluje, jen upozorňuje, že zranění jsou pouze ti nepřipoutaní a že být připoután výrazně snižuje riziko úrazu.
Ano, to mate pane Sůro pravdu, nicméně to tedy zkusíme jinak, pokud by řidič nominovaný na tuto linku neměl nehodu, nic by se jim nestalo. Cestující je povinen se připoutat, vo tom ani potom, ovšem příčina je někde jinde. A jistě si, se svoji novinářskou praxí v dopravě dovedete dat jedna a jedna dohromady, a vyjde vám, že problém začíná někde jinde. Řeší se pouze následky, o příčině ani slovo. A v tom případě je lepší se k tomu do skončení vyšetřování příčin nehody německou policií nevyjadřoval.
Omlouvám se, ale na dopisování s nepovedeným chatbotem nemám náladu a energii.
Vážený pane Uxa zdravím Vás. Nejsem si ůplně jistý že má nějaký valný význam abych na Váš komentář reagovalc protože že se ,,otíráte,, o mě samotného mě absolutně netrápí, nicméně vzhledem k tomu, že se ,,otíráte,, jednak o naše THP pracovníky tak / především o řidiče samotné, tak si moji odpověď / reakci na Váš koment neodpustím: – Já nikdy nesvaluji vinu na druhé a za svými / našimi zaměstnanci vždy stojím !! Pro mě jsou naši lidé daleko více nežli ,,jen zaměstanci,, , pro mě je to jeden mančaft jako celek a jeden bez druhého dokážeme lejno…. To že… Číst vice »
Dobrý večer, pane Steinere, předem bych Vám rád vyjádřil obdiv k tomu, co jste vybudoval, klobouk dolů. Nad Vaší kulantní odpovědi se nejprve musím zamyslet, než Vám na ni odpovím, aniž bych Vás urazil nebo snižoval to, co jste vybudoval. Zdraví Vás Martin U.
Pane Uxa, váš příspěvek, jako dobrou názornou ukázku, jistě ocení lektoři v oboru MEDIÁLNÍ MANIPULACE, protože:
– z konstatování faktu děláte úhybný manévr
– formulace typu: „Je docela možné, že“, nebo „je možné“, zpravidla uvozují spekulace
Vzhledem k tomu, že případ vyšetřuje německá Policie, tak bych to nechal na nich.
Vyšetřování dopravní nehody, je jedna věc. Pokud je ve hře navíc zranění, šetří se i další okolnosti, co zranění způsobilo. Pojišťovny nerady platí víc, než se jim chce. A porušení předpisů hraje pro ně.
Mikrospánek je svinstvo… V soukromém autě stavím ihned, jak to jde po prvním náznaku, ve služebním po ruce litr kafe, protáhnout se.. poutam se všude, přeji brzké uzdravení.
Asi bych byl otevřený nějaký diskuzi o zvýšení bezpečnosti dálkových spojů. Když se podíváme na smrťáky obecně, tak v ty osobce se toho už o moc víc dělat nedá. Ale mít u autobusů a vlaků alkohol testery, detektor mikrospánku i třeba pomocí chytrých hodinek či prstenu? Detekce zapnutých pásů u cestujících?
Už před šesti lety měly setry hlídání mikrospánku a tahle byla měsíc stará.
V prvè řadě – nikdo neřekl / nepotvrdil, že za příčinou nehody byl mikrospánek. Vzhledem k brzkè noční době je to více nežli diskutabilní… Je potřeba vyčkat na protokol znalců.
To o cem pisete ve svèm příspěvku je pouze upozornění – ,,vrněni,, sedačky, avšak ne každý na to zareaguje… Aktivní asistent řízení – / hlídání jízdního pruhu / Spurhalterassistent – jaký znáte z osobáků a který by ,,stáhl,, bus zpět do jízdního pruhu a který by zrovna v tomto případě 100% pomohl, tak ten bude k mání az od dubna 2027
Nedávno jsem jel zeleným busem z Paříže. Klipsna, kam se pás zacvakává tak byla dobitá a pás použít nešel. Se divím, že to nikoho netrápí a takový vůz na linku pošle.
Hlásil jste to řidiči nebo provozovateli?
když to nahlásí, tak popruh okamžitě začne zázračně fungovat?
Hlásil, ale to už mi je fuk, když na místě sedím a je pět minut do odjezdu.
Já jel Flixbusem operovaným chorvatským dopravcem Croatia bus a tam na některých sedadlech ani pásy nebyly, jen koukaly šrouby z boku nebo nic, podle asi třech různých druhů potahů sedadel raději ani nechci vědět z kolika vraků ten bus to poskládaly… 🙁
Crotia bus jsou snad dopravce s nejhoršími autobusy, co pro flixbus jezdí.
Jak víte, že ty autobusy skládaly samé ženy?
Jo když se tak cestující chovají, nová patro Setra 12 Mega, ale nikdo, kdo vystupuje se nepodívá co po něm zůstalo, byť rozbité pásy, spousta lidí by si nezasloužila ani nehoblované fošny…
Bylo by fajn, aby za každé nepřipoutaného pasažéra dostal dopravce pořádný flastr. Nepřipoutaná hovada zbytečně zasypou a zraní ostatní pasažéry, když se autobus převrátí. A ty nepřipoutané pasažéry samotné taky nešetřit, a odškodné žádné.
Jak má dopravce zajistit připoutání pasažéra?
Provozním řádem a jeho vymáháním. Neuposlechnutí = vyloučení z přepravy. K článku – majitel Umbrelly je Steiner ne Štajner.
Jo jako, že řidič se na rovném úseku zvedne od volantu a proběhne autobus, zda jsou všichni připoutaní.
Technicky. Dokud nebudou všichni připoutaní, neuzavře se zelená linka, nepůjdou zavřít dveře a nepovolí parkovací brzda.
A jak zajistíte, že ten pás nezacvaknu naprázdno a až pak si na něj nesednu?
Neobsazená místa se řeší jak? Zacvaknutím naprázdno? Pak tedy viz první věta mého příspěvku.
Neobsazená místa se mohou řešit úplně stejně jako v autě. Má v sedadle senzor a když je obsazené a pasažér není připoutaný, auto pípá na celé kolo. Když obsazené není a pás není zapnutý, auto je ticho
Jedno moje auto – ani nepípá, ani nesvítí – je mu jedno, zda jsem nebo nejsem připoután 🙂
A u druhého se jen rozsvítí kontrolka – nepípá nic.
Naštěstí mám ještě auta, co „nepípají na celé kolo“
článek je o 6 týdnů starém autobusu, tak to přirovnávám k podobně starým autům 🙂 je mi jasné, že Feldě bylo úplně jedno, jestli jste připoutaný, nebo ne 🙂
nerozporuji – ale jak víte, že bus je jen 6 týdnů starý. V článku to není
V 3. odstavci se píše, že byl k dopravci zařazen před 6 týdny. Předpokládám že byl nový, Umbrella staré busy na dálkovky nekupuje
Díky, jsem blbej – čtu to dvakrát a ten údaj „nevidím“, až potřetí – po vašem upozornění jsem to zavnímal.
To je vyloučeno, veřejné mínění nám vysvětlí, že takové řešení je nemožné.
Jakože osmdesát snímačů tlaku?
A při poruše jednoho z nich nepojede nikdo nikam.
Máte ty senzory aji vzadu?
Technologia….
A řidič obejde prázdna sedadla a zapne pásy naprázdno? A co když si jako sabotér zapnu pás naprázdno sám a sednu si na něj?
A co když se odepnu za jízdy? Autobus zastaví? Nebo začne blikat kontrolka a řidič bude povinný na prvním hodném místě zastavit a vyloučit mě z přepravy?
Samé otázky…
Samé otázky, ale jedno je jisté. Řidič zodpovídá za to, aby přepravované osoby neporušily předpisy pro ně stanovené. Jak si to udělá, je jeho problém. Přinejmenším v autech je už i technicky vyřešen upomínač bezpečnostních pásů, dokonce i jiný zde prezentovaný velký problém, jak systém pozná, že sedadlo je obsazeno. Dnes auta dokážou už dokonce jezdit skoro samy a brzdit k překážce.
V nových autech. Ve starých nic takového není a ve středně starých je to obvykle jen na na přední sedadla.
Navíc ve starších autobusech pásy nejsou vůbec, jen pro řidiče a dvoubodové pro spolujezdce (na jump seat).
A jak už tu bylo uvedeno, pokud pás zapnete pod sebe, tak systém signalizuje, že je vše OK (zkuste v autě).
Nemaj busy jezdící po dálnicích už nějakou dobu pásy povinně? A tyhle dálkový linkáče nebývaj zas tak starý. Točej obrovský množství km, takže najeto mívaj hodně, ale časový stáří tak velký nebývá. Každopádně furt platí, že i obejitelný systém je lepší než nic. Být tam připomínač, část lidí, kteří se dnes nepoutaj, by si ten pás radši zaplo, než zapínat ho naprázdno a sedět na něm (ono by to bylo možná i pohodlnější)…
Není pravda, že řidič odpovídá za ti, že jsou pasažéři připoutanií. Jde to za každým z nich. Včetně odpovědnosti za pokity a věci v uličce.
Spíš čekám, jak se k tomu postaví pojišťovna, jestli těm, co nebyli připoutanií a seděli jinde než měli, zkrátí plnění.
Kdybyste byl řidič autobusu, mluvil byste jinak. Přepravní řády s tímto počítají, u slušných dopravců a přepravců jsou cestující řádně upozorněni. A prošpikovat autobus dalšími stovkami čidel do sedaček by bylo po technické stránce peklo. Spousta cestujících by si stejně našla způsob, jak to obcházet. Nemluvě o tom, že se i v některých autobusech během roku mění uspořádání (a tedy rozvody elektřiny se nechávají na boku). Čidla na brždění mají moderní autobusy běžně. Realita je ale taková, že mnohdy bývají na obtíž, protože občas zachytí třeba svodidla a bus začne sám plně brzdit, i když nemá důvod. Autonomní řízení u… Číst vice »
zákon 361/2000 Sb nic takového řidiči autobusu nenařizuje, protože je kontrola za jízdy technicky nemožná!!!!!
Super nápad. Je vidět že se v tom vyznáš. Takovejhle nesmysl udělat v autobuse, tak se neopravuje nic jinýho a dopravce aby měl spousty náhradních autobusů.
Jára Cimrman by to udělal ještě lépe, neb se v tom vyzná ještě lépe než já.
Zajímavé, že v letadle lidem přijde úplně normální se poutat, zatímco je to nejbezpečnější způsob přepravy. Na silnicích se bourá poměrně často, ale připoutat se pásem je zjevně obrovský problém a zásah do lidských práv.
Řemeny, přezky…
Úplně stejně, jako se to dělá v letadle… Nehledal bych v tom logiku…
V letadle máte palubní průvodčí. Ty jsou zodpovědné za kontrolu připoutání. Navíc po většinu doby letu není povinnost se připoutat (třeba já a moje děti se poutáme celou dobu, ale není to povinné). Nechodí Vám na kontrolu nikdo z kokpitu. V buse, pokud jeden řidič spí, tak druhý nemá možnost chodit na kontrolu pásů, protože jaksi řídí.
Furt lepší, když se na začátku všichni připoutají a nepřipoutaných bude 5 % než 95%.
To jistě, ovšem primárně je to odpovědnost každého cestujícího.
To řekněte těm na pravé straně autobusu, kteří ryjí držkou ve škarpě, zatímco na nich leží cestující z levé části autobusu.
Můžou být i v tom autobuse, když si to přepravce nezvládne zařídit jinak.
Žádné spaní, ten co neřídí, hlídá toho co řídí, aby nespal. Tak jsme to měli od pana Steinera nakázáno dělat. Linku z Kodaně do Berlína jsem si několikrát projela.
No tak snad v tom autobuse sedí, za volantem, pověřená osoba, ne?
Na záchod budete chodit za jízdy v připoutaném stavu? Jak už bylo zmíněno, ani v letadle není nutnost být připoután po celý let. A opravdu nechci být připoután autobuse po celou dobu, jak sardinka. Pokud by byl senzor, což není moc pravděpodobné, tak lze velmi jednoduše obejít. Takže Vaše nápady na flastry opravdu nejsou na místě. A jak byli nepřipoutaní cestující zranění v podstatě nevíme. Pokud se bojíte jezdit autobusem, tak s ním nejezděte.
A jak k tomu pristupujete v letadle? Jste připoutaný vždy, když sedíte nebo jen když je to vyžadováno? A co v autě? A chápu, že mezi tříbodovým a dvoubodovým pásem je v komfortu určitý rozdíl.
V letadle jen když je vyžadováno, v autě jen na předních sedadlech. Ale poutání v autobuse mi přijde nejmíň pohodlné a prakticky zbytečné, když mám dvoubodové jen přes nohy.
Při nárazu se zapnutým dvoubodovým pásem si možná vyrazíte pár zubů o sedačku před vámi, pohnete krční páteří a stopy po pásu budete cítit ještě pár dní. Bez pásu se proletíte vzduchem a budete rád, že máte jen pár zlámaných kosti, ale nezlomil jste vaz sobě nebo někomu jinému, na kterého jste dopadl.
Ten dvoubodový mi přijde právě míň omezující než klasický pás v autě. A jak je vidět z článků o nehodách busů, opakovaně se prokazuje, že ty pásy fungují a podstatně zmenšují následky nehody.
Až budete sedět na zadních sedadlech v autě a bude nehoda, ty z přední řady vám poděkují. Pokud tedy přežijí to, že na ně přiletítě.
To samé v letadle nebo autobuse. Nepřipoutáním ohrožujete sebe (dobře vám tak) ale i ostatní. Nevím proč by měli být ohroženi vaší sobeckostí
V letadle vždy když sedím. Když to není vyžadováno, možná se projdu na wc, ale po návratu se zas připoutám.
To je přece jedno, jak ti nepřipoutaní byli zraněni, ne? Nebo chcete říci, že strana autobusu s nepřipoutanými pasažéry byla vážněji poškozena než strana s těmi připoutanými? Přeji jim brzké uzdravení, ale léčebné výlohy bych je nechal uhradit.
Cestující je povinen být připojený po dobu jízdy, z toho vyplývá, že za jízdy na záchod nelze jít.
Oprava, připoutaný bezpečnostním pásem.
Vyhledal bych lékaře…