Automobilový průmysl Automobily

Auta za rok zdražila o desetinu, ukazují data leasingových firem

Osobní auta. Foto: LeasePlan
Osobní auta. Foto: LeasePlan
Průměrná výše financování vozu stoupla za dva roky o téměř třetinu.

Průměrná výše úvěru nebo leasingu na nové osobní auto stoupla u domácností v meziročním porovnání o 10,7 % na 325 813 korun. Ukazují to poslední data České leasingové a finanční asociace (ČLFA) za první tři měsíce letošního roku.

Potvrzuje se tak trend zdražování nových vozidel, částečně může být ale vyšší průměr způsoben i tím, že lidé si nakupují lépe vybavené vozy.

Celkem členské společnosti ČLFA poskytly domácnostem v letošním prvním čtvrtletí na financování nových osobních automobilů 844 milionů korun, o 17,7 % méně peněz než v úvodním kvartále loňského roku. Počet profinancovaných nových osobních aut v této kategorii klesl o 25,6 %.

U firemních zákazníků objem financování roste

Rostoucí trend v celkovém objemu naopak zaznamenávají leasingové společnosti u firemních zákazníků. Průměrná výše leasingu anebo úvěru na nový osobní vůz je 618 682 korun. Ještě loni to bylo 571 063 korun, jde tedy o meziroční navýšení o 8,3 %. Podniky si od členů ČLFA půjčily na nové osobní vozy 5,65 miliardy korun, o 5,9 % více než v prvním čtvrtletí roku 2020. Počet profinancovaných nových firemních osobních vozidel oproti tomu klesl o 2,2 %.

Podstatné navýšení cen financovaných nových osobních automobilů přitom asociace zaznamenala už před rokem, mezi prvním čtvrtletím roku 2019 a prvním čtvrtletím roku letošního. Za poslední dva roky tak stoupla průměrná výše úvěru anebo leasingu ve firemním sektoru o 21,6 % a v privátní sféře o 30,1 %.

„Sledujeme tedy poměrně razantní zdražování automobilů. Navíc nic nenasvědčuje tomu, že by se tento trend měl zastavit, reálné je naopak další zvyšování cen. Hlavním důvodem je tlak evropské administrativy na rozšiřování bezpečnostní výbavy vozidel a jejich nízkoemisní provoz,“ dodává Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA.

Podle něj u domácností převládá u financování spotřebitelský úvěr. V letošním prvním čtvrtletí meziročně mírně zvýšil svůj podíl na celkových objemech financování nových osobních automobilů pro domácnosti operativní leasing. Ten dlouhodobě převládá u firemních zákazníků.

Odebírat
Upozornit na
guest
12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
On.

Z výše leasingu (325 813) je jasné že nejde o plné ceny nových aut, takže dělat že zvýšených leasingu závěr o zdražení aut je značně mimo. Co když si jen lidé kupují větší dražší auta? Auta zdražují to je jasné ( co vlastně zlevňuje? ) a i tak jsou nová auta v poměru k výši mezd stále levnější než před 10,15,20 lety. Takže honem strašit kupujete budou dražší a nebo nebudou.

Kamui

Ano, a bude hůř. Automobilisti to neradi slyší, ale v budoucnu to bude tak, že auto si nebude moct dovolit každá socka co dělá za minimální mzdu. Věk transportní energie téměř zadarmo končí.

Kebab

Problém je v tom, že to, co píšete, se stane skoro určitě, zatímco alternativy především u nás zůstanou v teoretické rovině. Stačí se podívat na dálnice, které navíc vůbec nebyly o penězích, zaplatila by je EU… A stejně nic.

Jaaaa

A není to spíš tím, že lidi mají prostě víc prachů a tak si radši místo fábky koupí SUV?

Otakar

Což je na jednu stranu dobře, protože minimálně obden chytnu nějakou vylítanou Oktávku nebo třicetiletého, špatně udržovaného bavoráka, kde se na servis kašle, jen ať to jede. To, že z výfuku vychází modrý kouř, to majitele netrápí, jezdí dál než to klekne a pak za pár tisíc koupí další šrot. Aut je prostě hodně.

genius128

„Hlavním důvodem je tlak evropské administrativy na rozšiřování bezpečnostní výbavy vozidel a jejich nízkoemisní provoz,“

Válka proti chudším rodinám 🙁

Kamui

To je zase jiná věc. Proč se u auta tak moc řeší pasivní bezpečnost, ale současně tu jsou motorky, u kterých je celospolečensky akceptováno, že pasivní bezpečnost mají rovnou nule.

Jan Sova

Nebude v tom četnost registrací osobních aut vs. motorek ??
Jinak k příspěvku Kamui: Těm, co na tu transportní energii individuální nedosáhnou, to bude snad v budoucnu kompenzováno hustotou, kvalitou a cenovou dostupností veřejné dopravy.

Jaaaa

„Snad“, ano. Nezbývá než se modlit.

R2R2

Hromadna doprava nemuze nikdy nahradit auto. Je nerealne, aby jezdila odkud, kam a kdy potrebujete o neprijemnostech spojenych s prepravou libovolneho nakladu nemluve.

axontest

Z pokut za stará a tedy neekologická auta budou přispívat vlatně dotacema na elektroauta za 1-2 mega těm bohatším 🙂 co si ho mohou koupit

PetrD

i přesto je to lepší představa, když někdo bohatý bude mít velké elektro auto s 0 lokálními emisemi oproti naftovému SUV a bude jezdit jen po městě.