Auta už smí na silnicích řídit 771 nezletilých. Každý může mít až čtyři mentory
Mladý řidič. Foto: Nenad Stojkovič / Flickr.com
Mentor musí v osobním autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz a chování řidiče.
Mentor musí v osobním autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz a chování řidiče.
Kvůli tomu jednomu roku věku fakt není důvod dělat takové opičárny. To už by spíš dávalo smysl, kdyby byl nějaký povinný zácvik pro všechny začínající řidiče, bez ohledu na věk. Ale od toho vlastně máme jízdy v autoškole, že.
Z clanku tak nejak vyplyva, ze musi byt cista karta ridice – zadny bodovany prestupek (nikdy).
Neni to ale tak, ze podminka je pouze aktualni bodovy stav 0 bodu? Tzn. ze v minulosti jsem ty 2 body dostal, ale za rok se mi umazaly a ted mam 0 bodu a mentora delat muzu…
Za 29 let rizeni bez nehody jsem pred 4 lety jednou jedinkrat dostal pokutu za rychlost, kdyz me na prehledne rovince zmerili, jak jsem predjizdel kamion, za kterym jsme se tahli 35 km. Kvuli toho bych nemohl mentorovat? To je divne.
To by mě zajímalo k čemu je ten mentor když mental za volantem nedá přednost v jízdě ?
To musí být pořádný mentoring, jízda se 4 mentory najednou.
Hlavně ale co testy pro pravidelné řidiče? Nemusely by to být nutně zkoušky z jízdy, na nějakém trenažéru atd.
Pokud pravidelně řídí a přestupky nepáchá, tak co chcete testovat?
Bylo by to 6.000.000 testovaných pravidelně, to by bylo personálně i administrativně náročné, samotest u PC vám zvládne i malé děcko. Ikdyby chodili po 10 letech, tak je to 50.000 lidí měsíčně.
No, řidiči, co řídí často, páchají přestupky poměrně pravidelně.
a co s nimi?
No já nevím mne toto přijde jako naprostý populismus . Dělal jsem řidičák v roce 2006 , narozeniny mám v prosinci ale jízdy už jsem normalne měl od července, tedy cca od 17,5 takže to šlo i tenkrát. A zkoušky až v lednu ale jen protože byly vánoce. A nevím jak by mě toto jako mělo pomoct. Stejně jsem si auto koupil až když jsem si na něho vydělal tedy v 25.
Povinného mentora by naopak potřebovalo spousta 18 a 19 letych ikdyz jako idiot můžete jezdit i v 52, ale ro už jezdí většinou bez papíru.
Ach bože … ano v 17,5 si mohl dělat jízdy ale to je tak všechno. V době závěrečné zkoušky už ti muselo být 18. To celé je teď o rok posunuté, tedy už v 17 se dá dělat závěrečná zkouška a následně se může s mentorem do provozu.
Bývaly doby, kdy byla v papírech poznáma „sk. B platná až od -datum-. Člověk nemusel mít 18, aby si ho vyzvedl, ale už mohl jezdit např. na 50ccm strojích.
I zkoušky šly samozřejmě vykonat před 18 lety věku, ale řidičák byl v takové případě vydán až po narozeninách.
Řídit od 17 let pod dohledem zkušenějšího řidiče je rozhodně dobrá možnost, to by ovšem nebyl náš postkomunistický banánistán, aby tu možnost nezbabral, v tomhle případě právě požadavky na mentora. Na jedné straně máme řidiče, který nikdy nenaboural, jezdí 100 000 km ročně a jednou ho někde u cedule změřili, podle starých pravidel klidně jen za +5. Takový řidič má dva body a tak mentora dělat nemůže. Na druhé straně máme řidiče, který kdysi dostal autoškolu k osmnáctinám, ale od té doby neřídil, klidně několik desítek let. Ten tak logicky nemá na kontě žádný bod a mentora dělat může. Co… Číst vice »
Řidičák jsem dělal desítky let tomu nazpět, auta jsem se po půl roce zbavil. Podle vlády mohu dělat mentora, podle zkušenosti málem nevím, co je to volant. Kritéria jsou zadaná, jsou ale nesmyslná.
Že ho můžete dělat neznamená, že musíte. I mentor musí se svým mentorstvím souhlasit.
A kdyby vás o to někdo požádal… Asi se do toho nevrhnete, hádám správně?
A jak to navrhujete řešit?
Dejte mi na měsíc poslanecký plat, klidně i bez náhrad a něco vymyslím😃 Problém je zjevně v určení praxe a “kvality” mentora, o které bodové konto samo o sobě nijak nevypovídá, takže by se dalo začít třeba tím, jestli byl mentor někdy provozovatelem vozidla, jestli měl nějaké škodné události a případně jaké, jestli má jen B nebo více skupin ŘO, dál třeba jestli absolvoval školu smyku nebo jiný kurz pro řidiče. Jistě ani toto není stoprocentní, to nebude nikdy nic, ale je to nesrovnatelně přesnější, než prosté číslo na bodovém kontě.
Zrovna požadavek „byl provozovatelem vozidla“ je dost chlupaté kritérium, pokud provozovatelem byla firma a on ho měl 15 let (už třetí) i k osobnímu užití. Přičemž jezdí 100.000 km ročně, neboural…
Obávám se, že ani za poslanecký plat se nepodaří vymyslet metriku, která by byla lehce ověřitelná a zároveň nevyřazovala ve velkém vhodné lidi.
Asi takto: Musí nastat ztráta soudnosti u dvou lidí zároveň a ještě musí být splněna podmínka, že ten mladší získá soudnost nejpozději do 18. narozenin.
A právě řidiči firemních aut jezdí často hodně, zase ale chodívají na školy smyku.
„začít třeba tím, jestli byl mentor někdy provozovatelem vozidla“
Uvedl jste to jako kvalifikační kritérium a teď sám uznáváte, že takové kritérium je zcela liché…
Zcela liché rozhodně není, zvlášť v kombinaci s ostatními a už vůbec ne v porovnání s tím, co aktuálně platí. Firemní auto rozhodně není napříč populací standardem.
Pokud máme v rodině auta napsaná na mě jako provozovatele, proč by nemohla moje žena, která řídí každý den a má pouze ŘP B, dělat mentora naší dospívající dceři?
Vy byste si poslanecký plat nezasloužil.
Taky nevím, proč by nemohla. S ničím z předchozího se to nevylučuje😃 Navíc je to čistě akademická debata.
Ani moje máma kdovíjak nejezdí, ale zvládla mě korigovat. Hlavní je že se ten spolujezdec nechce zabít.
Zabít se nechce nikdo, to asi nestačí.
Tak není to špatná věc , mladí dneska chtějí být mobilní a čím dříve si osvojí řízení vozidla pod dohledem zkušeného tím lépe. Doufám jen že mentori budou skutečně osoby na svém místě. Protože nedovedu si nějak představit jako mentora blondýnu v SUV která sama vozidlo absolutně nezvládá a sice je v něm bezpečná avšak nebezpečná pro okolí.
A já myslel, že mladí dneska chtějíjezdit na kole po městě do veganský restaurace a nebo komunitní kavárny.
No , nevím, ale celá republika není jen město
No není, od 17 let mohl kdokoliv řídit Zetor a jet do hor orat brambor 🙂
Je potřeba ten svět vnímat skrze prostou většinu, ne skrz uřvanou menšinu.
Pokud je mentorem např. autobusák, tak nevidím problém.
Když to bude ten druh autobusáka, který používá blinkry a zrcátka a ví, kdy má (a především kdy nemá) přednost, tak žádný problém není.
Nebourající autobusáci jsou v drtivé přesile. Za mlada mě vozil jeden, co měl visačku 2 mil. km bez nehody.
Mimochodem držitelů velkého Ačka je přes 1,6 milionu. Dočtete se o 0,0025 % – těch 40 mrtvých.
Což mi připomíná, že pokud v Praze 40 lidí zemře předávkováním, tak … nelze vyvodit, že celá Praha je permanentně sjetá a ani by tomu nikdo nevěřil.