Auta si vzít nenecháme. Nová asociace řidičů chce bojovat proti „omezování svobody“
Spolek chce mít do dvou let statisíce členů. Lákat je bude i na slevy v autoservisech.
„Auta potřebujeme“ zní motto nové Asociace řidičů osobních vozidel (AŘOV) s dovětkem ujišťujícím, že si je nenechají vzít. Svůj program zakladatelé spolku představili v pondělí na tiskové konferenci v hotelu Alcron.
„Zastupujeme zájmy a práva šesti milionů Čechů, kteří mají řidičské průkazy skupin A a B. Chceme zachovat status quo osobní mobility,“ řekl na úvod zakladatel spolku Josef Pátl, který dříve působil i jako mluvčí Federace automobilového sportu Autoklubu ČR.
Asociace se vymezuje zejména proti dekarbonizačním snahám EU, podpoře elektromobility a snaží se upozornit na podle nich nesmyslné omezování spalovacích motorů v rámci boje s klimatickou změnou. „Malé spolky se prokřičí až k politikům. Vadí nám, že dekarbonizace je vnímána jako symbol pokroku.“
Politici podle spolku naslouchají pouze „progresivistické křičící menšině“, jdou proti zájmům mlčící většiny, a vítězí tak jistý druh náboženství. „Podívejme se na naše předsednictví EU. Prošel paskvil zvaný Euro 7 a ukončení výroby spalovacích motorů v roce 2035,“ vyjmenoval Pátl.
Zároveň však dodal, že další vývoj ukázal, jak se dá ledasco změnit. Euro 7 bude mít nakonec jinou podobu a použití syntetických paliv dostalo zatím výjimku i po uvedeném roce.
Pátl upozornil, že přestože je jeho rétorika v řadě věcí politická, AŘOV nemá ambici stát se politickou stranou. Spolek tak nebude následovat například stranu Motoristé sobě Petra Macinky, která loni ve volbách do pražského zastupitelstva získala s podobnými hesly jen 2,29 procenta hlasů.
Společenská hodnota aut
Zástupci spolku také uvedli, že nehodlají bránit zájmy řidičů, kteří nerespektují pravidla, například co se týče parkování, rychlosti či jízdy pod vlivem alkoholu. „Za ně jsme našimi oponenty karikování, my jsem však onou mlčící většinou, která jen spoléhá na zdravý rozum.“
Dodal, že přínosem automobilismu není jen HDP z výroby aut, ale je to také nutnost k práci či fungování rodiny, a má tak svou společenskou hodnotu. Pátl se obává, že omezování automobilové svobody povede třeba k nesmyslným zákazům vjezdů aut se spalovacími motory do měst, jako se to děje nyní například v Hamburku.
Dále spolku vadí rozhodnutí automobilek vsadit vše na elektromobilitu. „V Česku hrozí likvidace průmyslu, ve kterém pracuje 180 tisíc obyvatel a tvoří devět procent HDP. Vabank, na který vsadily automobilky, nás vede do tlamy čínského draka.“
Spolek podle něj odmítá privilegovat určité technologie dotacemi či vidinou zisků ze strany automobilek. „Rozhodovat má vždy jen obliba v publiku,„ dodal.
„Potřebujeme více scénářů“
Mezi zakládající členy patří i profesor Jan Macek ze strojní fakulty ČVUT zabývající se dopravní mobilitou. „Ještě není vše ztraceno. Jak se zastaví výzkum (spalovacích motorů), dá se to dohnat. Jakmile se však upraví linky a technologie, už je pozdě,“ upozornil Macek na fakt, že naprostá většina automobilek už dala spalovací motory na vedlejší kolej a investuje hlavně do elektrických pohonů.
Dodal, že nad změnami se musí přemýšlet komplexněji a ne jen vymísťovat špinavé technologie jinam. Evropa tím podle něj snižuje vlastní konkurenceschopnost. Auto podle něj existuje v rámci celého dopravního systému a například polopravdy ohledně zajištění dodávek elektřiny zamezují hledání kompromisu, který je u změn potřeba.
„Nelze určit, jaká cesta bude ideální, vždy potřebujeme více scénářů. Nechceme zatracovat elektromobily, ale jsou oblasti, kam se nehodí,“ řekl Macek a dodal, že vybráním jen jedné prognózy vývoje hraje svět vabank.
Placené členství
Vedení spolku na tiskové konferenci doplnil herec David Suchařípa, který je jezdcem rally a bude ambasadorem asociace. „Mám kolem sebe řadu herců a sportovců, co nakupuji velká americká auta do stodoly, dokud je to ještě možné. Asociace je platforma, kde o tom chceme mluvit nahlas, aby se to neříkalo jen u piva,“ vysvětlil svou roli Suchařípa.
Členství v asociaci bude placené. Výše poplatku má být odstupňovaná od bronzového po platinové členství. Kompenzovat ho mají slevy u partnerů, mezi kterými je nyní šest autoservisů. „Při první výměně oleje budete mít výši poplatku zpět,“ láká členy Pátl.
Od členů bude chtít interakci na tvorbě programu, spolek má být diskusní platformou. „Členy chceme lákat postupně. Je to obtížné, proto nabídneme bonusový program. První statisíce členů chceme mít do dvou let,“ uzavřel Pátl.