Auta budou muset objíždět cyklisty ve vzdálenosti až 1,5 metru, z chodníku bude možné odtáhnout i koloběžku
Za neoprávněné stání na místě pro zdravotně postižené budou nově potrestány dvěma body.
Cyklisté by se měli na silnicích dočkat bezpečnější jízdy než dosud. Poslanci dnes schválili novelu zákona o provozu na pozemních komunikacích, která stanoví nové podmínky pro bezpečné předjíždění cyklistů a řidičům by měla přinést i další změny. Novela teď míří do Senátu.
Tam, kde to bude možné, bude muset řidič při předjíždění dodržet vzdálenost 1,5 metru od cyklisty. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině má stačit metrová vzdálenost. Novelizaci zákona navrhl poslanec ČSSD Petr Dolínek, má přinést větší bezpečnost cyklistů.
„Tato právní úprava povede k tomu, aby se motoristé chovali zodpovědněji, aby při předjíždění cyklistů zkrátka byli obezřetnější,“ řekla poslankyně Helena Langšádlová (TOP 09). Poslanci původně zvažovali i model úpravy rychlosti jako v některých zemích, nakonec převládl názor legislativu upravit v oblasti minimální vzdálenosti.
Novela zákona v oblasti ochrany cyklistů rozděluje poslance i v jednotlivých stranických klubech. „Agresivní řidič není jenom řidič motorového vozidla, ale i řidič jízdního kola. Prosím vás, jako malé dítě jsem byla sražena. Ale ne autem, ale cyklistou, který byl agresivní a vjel na dětské hřiště,“ řekla poslankyně ANO Zuzana Ožanová. „Pokud je někdo hlupák, tak je jedno, co řídí,“ dodala. Podle ní je novela nevyvážená. „Není možné paušalizovat, není možné všechny hodit do jednoho pytle. A bohužel je zvykem mnohých nás politiků nejlépe vzít dvě skupiny a postavit je proti sobě,“ řekl poslanec KDU-ČSL Marek Výborný. Návrh nakonec prošel relativně hladce: získal 67 hlasů ze 102 přítomných poslanců.
„Ze statistik ze vzájemných srážek cyklisty s motorovým vozidlem si těžké následky odnáší v 98 % případů cyklista. Cyklisté nejsou v provozu chráněni bezpečnostními prvky vozidla, jejich ochranou před zraněním při nehodě je prostorový odstup od jiných účastníků. Proto je tato novela, byť se to nezdá, pro zvýšení bezpečnosti cyklistů v provozu tak důležitá a pro její podporu spojilo síly hned několik cyklistických organizací a podporovatelů,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství.
Změnou v zákoně je i možnost potrestání dvěma body řidičům, kteří parkují na místech pro zdravotně postižené. Poslanec a starosta Prahy 7 Jan Čižinský (za KDU-ČSL) prosadil i návrh, podle kterého bude možné odtáhnout vozidla stojící neoprávněně na chodníku. Týká se i kol a koloběžek. Neprošel naopak návrh Mariana Jurečky (KDU-ČSL) na možnost zákazu tranzitní jízdy kamionů po silnicích nižších tříd.