Austrian přichází o turbovrtulová letadla, náhle ukončil spolupráci s Braathens
Letoun ATR 72-600 letecké společnosti Braathens Regional Airlines (BRA) na letišti v Linci. Zdroj: Letiště Linz

Může dojít k rušení některých letů.
U AUA jsou obecne zajimave zmeny ve flotile jako dusledek konsolidace LH Group.
Vrtule jsou pryc uz dlouho, maji jit i vsechny Embraery, ale vetsina z nich pak asi bude litat jako wetlease od Air Dolomiti ty stejne trasy…
Hurá. To byly hrozné lety z Budapešti do Prahy přes Vídeň … raději jsem létal delší trasou přes Mnichov nebo Frankfurt s Luftwaffe, protože operují normální dospělé jety …
O jakých 12 tras se jedná?
Jestli jsem něco na Flightradaru nepřehlédl, tak kupř. včera se objevili alespoň jednou tady:
Praha
Lipsko
Kodaň
Budapešť
Krakov
Klagenfurt
Záhřeb
Ale to už vypadá, že Austrian začal omezovat jejich provoz a na několika linkách, kam předtím posílali ty ATRka, se objevily Embraery od Helveticu nebo Air Dolomiti.
Dale myslim, ze minimalne i nektere lety do Grazu a taky jinam na Balkan krome Zahrebu.
Tyhle linky obsluhovaly E95 uz v dobe mezi odstavenim Fokkeru a najmutim Braathens.
Uz pred casem jsem na par tydnu v lednu / unoru v letovem radu Wien – Klagenfurt videl jeden let denne Embraerem misto obvyklych dvou ATR… Ale v pozdejsich terminech to byly zase ta ATR od Braathens… Tak je otazka, co z toho nakonec bude…
Jo, létalo se toho víc. Co si tak vybavuji, dejme tomu za poslední měsíc, tak třeba Varšava či Košice. Graz samozřejmě. Asi nebyly dané pevně konkrétní linky, ale létalo se to podle momentální poptávky. Mimochodem, nejspíš poslední let, který se pro ně uskutečnil, byla ranní rotace do Kodaně. A tam bych Atrko úplně nečekal.
Jo, Viden – Kodan je ATR hodne zvlastni, stejne tak do Varsavy, co vim, tak to vzdycky letala vetsi proudova letadla a nekolikrat denne. Navic na pomale ATR i dost daleko. Tak snad leda usporna opatreni v dobe slabe poptavky?
A na jejich ostatnich linkach asi jak kde, treba do Klagenfurtu nebo Lipska pokud vim stabilne ATR, do Grazu z tech nekolika spoju denne cast embraery, cast ATR.
Na CPH masívne klesol dopyt odkedy SK odišli zo Star Alliance a už tam nie sú feedery. Buď sa tam zníži frekvencia alebo kapacita na let.
Na tech evropskych linkach neletaly ty ATRka na vsech rotacich.
Treba v pripade Prahy bylo ATR na jedne, obcas dvou, rotaci.
Ještě, že jim otevřeli ten úpatní tunel na Koralmbahn, můžou vynechat kraviny typu lítání z Villachu do Grazu, což je teď vlakem ani ne hodina. Ono by po relativně malým Rakousku se slušnou železniční sítí nejspíš docela snadno šlo nelítat vnitrostátně vůbec…
A kdy se litalo z Villachu do Grazu? Nebo aspon z Klagenfurtu? Kecy.
Lety Graz – Wien vicemene na zruseni jsou, to je pravda, z Klagenfurtu je to otazka, kolik lidi jeste bude letat. A to zase zalezi i na tom, kdy Austrian budou letat. Pokud dopoledne a dopoledne, jako pred dvema lety mezi odstavenim vlastnich vrtuli a jejich navratem prostrednictvim Braathens, tak je to celkem na prd. Ale ten let v 6 rano do Vidne a ve 22 zpet uplne spatny nebyl,kdyz tam prestupujete, byt tam v 7 vcetne odbaveni vlakem nedate.
vždyt Graz Wien je vlakem za 2h 17m. A tedy letenky z Grazu s přestupem někam dál jsou tak o 400€ dražší.
Jako chápu komfort vesnického letiště, ale na přestup tam jsou většinou 2hodiny. Čas na cestě tedy stejný. A za 400€ navíc, no nevím
No pokud koukate na letenky na zitrek, tak mozna o 400€ drazsi jsou, ale mesic dopredu vychazi let Graz – Wien – XYZ zhruba stejne jako samotny let Wien – XYZ. S odbavenym zavazadlem mozna i levneji.
Vlak jede 2:17 nove do mesta, na letiste skoro 3h, plus cas na odbaveni. Zelezi na tom, jak co (ne)navazuje.
Mate sice hezke teorie, ale jsou postavene na spatnem zaklade.
porovnal jsem ted par random destinaci z grazu dal do sveta i evropy via Viden, a cenovy rozdil rozhodne neni 400 eur. Je cca desetinovy. A pokud to budete kupovat s vlakem na jedne letence – oebb + austrian), tak jsou ceny casto stejne, jako kompletne letecky.
a proc letadlem a ne vlakem? letadlem jste tam rychleji, MCT ve vidni ma austrian 30 minut (z vlaku hmma podstatne delsi) zatimco vlakem bych si tam dal aspon 2h. predletove formality taky budou v grazu rychlejsi, nez ve vidni atd atd
Ale nezapomínejte, že vlak jede každé půl hodiny, kdežto letadlo letí asi třikrát za den. Takže „letadlem jste tam rychleji“ platí jen, když od toho letadla máte ve Vídni slušný přípoj. Než cestovat v Grazu na letiště, sedět půl hodiny v letadle a pak 2h na letišti, tak asi radši pojedu 3h vlakem. Ale to je otázka osobních preferencí. Je ale taky potřeba se ptát, když za ten letecký přípoj do Grazu platíte 20€ za každý směr, kdo to reálně platí? Na tom dopravce samozřejmě výrazně prodělává. Loni jsem jednou Wien – Graz letěl a v tom embraeru nás sedělo… Číst vice »
OS je striktne sitova vlnova aerolinka. pokud nemate vylozene smulu, tak vas pripoj z vidne strefite jednim z tech tri letu a nebudete cekat vic, nez hodinu.
proc by to melo byt ztratove? proc by na tom mel vyrazne prodelavat?
samozrejme, ze neprodelava. musite koukat na cenu te letenky jako na celek. jen si mirne sahne do marze .
Pravda, Klagenfurt to byl.
A je to prý opičárna, kterou vymejšlej teď. Let z Klagenfurtu do Grazu, tam přistoupěj další a poletí to do Vídně…
Jo takhle, Klagenfurt – Wien s mezipristanim v Grazu bych pochopil. Ale tim samozrejme nikdo Klagenfurt – Graz nepoleti. S otevrenim Koralmbahn pocet cestujicich v letadlech urcite klesne, takze denne 3 lety do Grazu a 2 do Klagenfurtu nedavaji smysl. Dva s mezipristanim se zaplnit muzou. Ale jak uz jsem tu psal, dost to zalezi i na tom, kdy poleti, brzo rano je neco jineho nez dopoledne.
Furt to znamená, že to letadlo musí odstartovat, přistát a znovu odstartovat. Místo aby ty lidi poslali z toho Klagenfurtu vlakem aspoň do toho Grazu.
Nemluvě o tom že živit obě ty miniletiště je šílená černá díra na veřejný peníze.
To by Koralmbahn musela mít na letišti Graz stanici a vlaky a letadla na sebe navazovat. Trať sice pod letištěm prochází, se stanicí se kdysi počítalo, ale nepostavila se. Takže dojet vlakem z Klagenfurtu do Grazu na letiště reálně trvá hodinu a půl, plus odbavení. To už v tom vlaku reálně můžete zůstat sedět až do Vídně. Máte na to nějaké doklady, že ta letiště jsou černou děrou na peníze? Graz zas až tak mini není, má víc cestujících než Brno, ačkoliv je pod průměrem posledních 20 let, zatímco Brno výrazně nad. A Klagenfurt je prý nefrekventovanější letiště v Rakousku… Číst vice »
K černý díře tady https://kaernten.orf.at/stories/3331451/ To, že tu privatizaci zrušili. vůbec neznamená, že to není černá díra na peníze. Jako by u nás kraje rozhodnutí topit peníze v černých dírách nedělaly… Neexistence stanice v Grazu na letišti přímo na nové Koralmbahn to sice prodlužuje, ale i tak je to kousek. Odbavení nejde počítat, to musej udělat tak jako tak a je jedno, jestli to udělaj v Klagenfurtu nebo v Grazu.nebo až ve Vídni. A jo, souhlas, mohli by zrušit i ten Graz-Vídeň a celý to brát vlakem. Jak jsem ostatně psal na začátku. Ale ten kousek mezi Klagenfurtem a Grazem… Číst vice »
To je docela síla, pro Austrian zajišťovaly dost letů. U linky do Prahy to byla ve všední dny pravidelně dopolední rotace OS 643/644, o víkendu i některé další. Tipuju nějakou brzkou náhradu. Před pár lety se Austrian s velkou slávou zbavil vrtuláků (DH8) a po Covidu se k nim prostřednictvím této firmy zasa vrátil, protože Embraerry ksiu na některé linky moc velké.
Nemyslim, ze by v ramci Lufthansa Group byl technicky problem Braathens nahradit, zvlast ted v zime – byla to 3 letadla, navic vetsinou mela dost velke pauzy mezi jednotlivymi lety, na to postaci dva embraery. Ale jak sam pisete, je to otazka ekonomiky, embraery tyhle linky uz predloni letaly, ale poloprazdne.
Letmo jsem na to koukal, něco nahradili vlastními silami, na něco nasadili stroje Helveticu, které ještě před pár dny létaly z Curychu. Pokud budou chtít tři vrtuláky o kapacite cca 70 lidí, asi fakt nebude problém je najít. Aerolinek, které je provozují, je v Evropě ještě hodně.
Áno, lebo Lufthansa Group má tu a tam len tak odparkované lietadla pre istotu… 🙂
Jen Lufthansa aktuálně provozuje cca. 300 letadel, Austrian dalších 70. Přitom v zimě se obecně létá méně, než v létě. Takže dva stroje nouzově někde vyškrábnou. Jak tak koukám na Flightradar, co dosud létely najaté ATR, teď létají (převážně) embraery Austrian.
v zime se sice leta mene, ale to neznamena, ze se jim letadla vali v koprivach. na to jsou ta letadla prilis draha.
jinak to “mene” se tyka prevazne dovolenkovych destinaci a aerolinek”. u sitovych dopravcu ty poklesy nejsou tak znatelne a vyskrabnout nekde tri letadla muze byt proboem i pro skupinu velikosti lufthansy
specialne v dobe, kdy cely letecky prumysl tepi nedostatkem letadel.
Tak to cestující mezi Vídní a Prahou mají problém….
V pracovní dny jim létali jednu frekvenci ze tří, tu dnes Austrian nahradil vlastí E195, o víkendu to bývaly obvykle dvě frekvence. Možná k nějakému nárazovému rušení některého z letů dojde, ale celá linka se kvůli tomu nezhroutí.
Jo, ti chudaci budou muset jet 4 hodiny vlakem!
Před pár dny jsem četl na Twitteru příspěvek nějaké právničky, že jí na poslední chvíli zrušili let Vídeň – Praha a cestující z toho letu poslali do Prahy náhradním autobusem. Dost si to pochvalovala.
Naopak. Maji to fajn. Misto ATr bude embraer. Win win.