kmax

„Asfalt má v létě 55°C“. Fiakry v Praze definitivně končí, tři roky jezdily nelegálně

Koňský povoz na Staroměstském náměstí. Pramen: CzechTourism/Kudyznudy.czKoňský povoz na Staroměstském náměstí. Pramen: CzechTourism/Kudyznudy.cz

Přehřátí i úhyny. Tažení kočárů v centru pro koně není vhodné, argumentuje město.

94 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
michal001

A taková to byla hezká udržitelná doprava. Ještě zelenějši než EV.

Luděk

Takže za fiakrem už jen do Vídně. Koníci mi budou chybět..

stan

Koňský trus voní celkem slušně jako kdys slad pivovarský, koňská moč voní agresivně, a pokud z městské dlažby nemá kam odtéci a není včas spláchnuta nutí kolemjdoucí lidi ke spěchu.

Frantisek X

Dlažba umožňuje vsakování. Ale ano, mohly by tam být i nějaké stromy, které by to současně hnojilo, a které by poskytovaly stín – v památkově přijatelné míře a ne místo historických budov. 🙂

Martina

Trapné. Proč o tomhle rozhodují lidi, kteří o koních nemají ani ponětí?

Michy

A ti, co o koních ponětí mají, by rozhodli jak tedy?

Jan

Tedy s velkou pravděpodobností salám.
Koně jsou chováni především jako užitková zvířata. Náklady na ně jsou dost velké a pokud si na sebe aspoň trochu nevydělají, tak buď bohatý majitel nebo ty jatka.

A jinak, nemělo by město samo o sobě něco dělat s tím, že v létě je na městských površích (především silnicích) taková teplota? Tj, není to OK pro koně, ale lidí ano?

Béďa Havránek

Udat koně na maso pro lidskou spotřebu není až tak snadné, jako u ostatních jatečných zvířat. Mnoho běžně používaných léčiv znemožňuje zpracování. Viděl bych to proto spíš na psí granule…

Clovek

Kdyz se Praha rozjizdi v regulaci verejneho prostoru (kolebezky a tohle), doufam, ze udela neco i s pseudoveterany. Za me horsi nez oboji dohromady.

Tomas11

A město může zakázat provoz fiakrů na běžných ulicích s provozem? Nebo i na vůz tažený koňmi je potřeba speciální povolení? Tj. pokud by si našel provozovatel stanoviště na nějakém soukromém pozemku, brání mu něco vyjet i tak, tj. odrbávat nařízení podobně jako provozovatelé „veteránů“ co jsou papírově rolby či co?

Juraj

Třeba v Kaprově byly už před lety osazeny i zákazové značky pro některé směry. Zákonný rámec na to určitě je.

Punkz

Stačí cílená buzerace ze strany MP, například.

jkjk

Pokud si s tím bude i jezdit na soukromém pozemku, tak nemůže. Jinak je tu tržní řád, který to (podnikání na „městských pozemcích“) upravuje.

Aleš

Rozumíte někdo tomuto:

Článek z prosince 2021: „Pražští radní na dnešním zasedání zrušili stanoviště pro koňské povozy na Staroměstském náměstí a ve Stromovce. Účinnost nařízení je od 1. ledna 2023, oznámil na twitteru radní Adam Zábranský.“
Vs.
Článek ze včerejška: „Pražští radní v pondělí vypověděli Cechu fiakristů a povozníků Čech a Moravy nájemní smlouvu na stanoviště koňských povozů na Staroměstském náměstí. Fiakry na Starém Městě by tak měly s okamžitou platností definitivně skončit.“

Takže 2 a 3/4 roku se po ponechala v platnosti nájemní smlouva na již zrušené stanoviště?

jkjk

Smlouva byla (dodatkem z roku 2015!) na dobu neurčitou s dvouletou výpovědní dobou.

Miroslav Sedláček

Jak to dělají ve Vídni?Tam je asfalt studenější?

Juraj

Ve Vídni od roku 2016 platí zákaz jízd při teplotách nad 35 °C a vášnivě se debatuje o snížení limitu na 30, nebo o úplném zákazu. Koně smějí tahat fiakry maximálně 18 dnů v měsíci a musí mít dva volné dny v každém týdnu. A pořád je to velmi kontroverzní téma.

Martina

V Praze je to podobně. Ti koně se mají dobře. Zkuste se víc informovat.

Juraj

Pokud jde o dobro koní, tak teď už aspoň nebudou muset postávat na rozpáleném náměstí a pak se proplétat v hustém provozu a dýchat zplodiny z nelegálně předělaného auta na pseudoveterána.

Jan Sova

Ta Vídeň je nad 30 st. v létě rozpálená celkem běžně, takže těm koním se tam asi taky dařit do budoucna nebude…

Martina

Není. Ale tam jsou normální.

Hmoo Honza

viden, pojedem tam na koníky

Jan Sova

Jeďte do Krakowa, mají tam míň stupňů….

Michal Němčanský

Tahle Praha není pro koně… Kdo chce za koníky může třeba do Zermattu za Bennym: https://derbenny.ch/episodenguide/

holy.james067

Ale jo, koně jsou k ničemu.
Kočáry tahat nemůžou, na dostizích se prý trápí, v zemědělství jsou k ničemu, snad jen ke stahování dřeva.
A jsou tupá a nepředvídatelně se plaší.
Koňský salám také nic moc, ani maso.
To je evoluce.
Asi ta nepotřebná zvířata nikdo chovat nebude, páč se mu to nevyplatí a vymřou.

Klondajk

Jestli vám koňský salám nechutná, změňte řezníka. Je to delikatesa. Pamatuji ještě řeznictví U Bulhara. 🙂

Marian Kechlibar

„Asi ta nepotřebná zvířata nikdo chovat nebude, páč se mu to nevyplatí a vymřou.“

To se už skoro stalo (ne to vymření, samozřejmě). „Peak horse“ byl dosažen zhruba v rozsahu let 1900-1920 a dnes je jich o 85 procent méně. Některé specializované rasy jsou opravdu na vymření.

Lužičtí velikonoční jezdci („križerjo“) si musejí dovážet koně skoro z celé bývalé NDR.

Béďa Havránek

Proč pro ty koně raději neudělají mlatové cesty?

patology_chef

A vůbec, už se někdo zeptal, co na to říká UNESCO? 😀

Béďa Havránek

V UNESCU nejspíš rostou z mrakodrapů na Pankráci a co se týče koní, tak jsou rádi za Kladruby nad Labem. S koňskou prací při dodržování určitých pravidel nemám problém, dokonce by se mi líbilo, kdyby moje stará naučila tahat svého chladnokrevníka, ale ke zrušení opičáren pro turisty v centru jsem ambivalentní. Stezky pro koně třeba ve Stromovce a dalších větších parcích v Praze, podobně jako jsou třeba v Hyde Parku, by se mi ale líbily.

Mufiklo

Ambivalentní 😄 to jste si vymyslel?

Béďa Havránek

Mám na věc naprosto protichůdné názory.

Sáček

Hm akorát to by koňské povozy v Praze musely být zapsány v seznamu „nehmotného kulturního dědictví“. Jako třeba tanec verbuňk, Jízda králů, loutkářství atd… Pletete to s hmotným dědictvím. Nic moc pokus.

vjkm

Muzejní koňka si už ani neškrtne.

Mega týpek

Ne.

Sáček

Koňka je výjimečná událost, ne pravidelný provoz. Nic moc pokus.

Zlámalík

Zjevně se provozování i přes ty pokuty vyplatilo. Tady je prostě česká cochcárna.

Jarda

A to si představte, že 3 roky měli platnou nájemní smlouvu, vznikl tak paradox, kdy jim sice zrušili stanoviště, ale nájemní smlouva na něj běžela dál a nikdo to neřešil. Takže jen pokračovali v tom, k čemu mají nájemní smlouvu.

vortata

Koně dnes už opravdu do pražských ulic nepatří. To už by byly pro turisty lepší takové otevřené autobusy, jako byly v tom filmu Pudr a benzin s Voskovcem a s Werichem.

strojvedoucí J.

Však se také mohou svézt vyhlídkovým doubledeckerem bez střechy za vskutku lidových 37€

Crystalclear

Není důvod, aby turistické busy někdo provozoval za ceny, které podle vás ‚lidové‘ budou.

Juraj

Pro začátek by stačilo, kdyby si Praha došlápla na to, že ty busy zcela pravidelně blokují zastávku MHD na Staroměstském náměstí. O praktikách prodejců ani nemluvím.

Miroslav Sedláček

Na Staroměstském náměstí je zastávka MHD?

Andrej

Pro turisty jsou v tak kompaktním historickým centru jakým je to pražské nejlepší jejich vlastní nohy. Pro přesun k vzdálenejšímu bodu MHD.

Vítek

Možná by šlo zakázat v centru turisty, případně i místní obyvatele, a nechat tam jen ty koně. Těch pár zvířátek by jistě nějaký stín v létě na tak opuštěném místě našlo … 😉

Kolbaba

Oukej, magistrát je pln ohledů na zvířátka, aby netrpěla. Jen přemýšlím jestli v prostředí kde hynou koně nebudou hynout i člověci protože “ v období teplých měsíců dochází k úpalům, přehřátí organismu lidí, jejich horečnatým stavům a „nezřídka také až k úhynu člověka“. Dále město argumentuje tím, že prostředí pro turisty v centru města není vhodné, ať už kvůli rozpáleným a tvrdým povrchům komunikací, vysokým teplotám v létě, hluku, smogu, repetitivnímu chování či míšení s automobilovou dopravou. Dobrá, takže koně jsme zakázali. Teď zakázat lidi a vše ostatní, protože město musí patřit jen gumokolům. Už brzy bude Praha místo autům… Číst vice »

Jan Tichavský

Jako člověk se v horkém letním dni jdu schovat do stínu, hodně piju, osvěžím se u fontány nebo dnes moderních mlžítek, případně zalezu do metra, klimatizované MHD, nákupního centra. Koně tuto možnost nemají.

Kolbaba

Já souhlasím s ukončením fiakrů. Jen říkám, že se řeší následek místo příčiny. Pokud by všude nebyl asfalt, bylo by v Praze příjemnější prostředí jak pro koně, tak pro lidi. I když máte možnost zalézt do stínu, je spousta starších lidí, kteří uprostřed betonového a asflatového prostředí zkolabují. Takže magistrát vlastně ví, že v praze mají neobyvatelné prostředí, ale nijak to neřeší.

Hasler

Ok, zavedeme zase prašné cesty a aby nám dobře rostla tráva, budeme zase hov*a lejt z oken na zem…

Já vím, že někde je toho asfaltu dost, ale Praha je obecně docela zelené město a o velké plochy zeleně není úplně nouze.

Kolbaba

Z extrému do extrému. Co třeba žulové kostky? Více trávníků více keřů? nešla by nějaká zlatá střední cesta? Ale co čekat od betonových aktivistů.

Filip Jirsák

Trávník by se měl přestat počítat do plochy zeleně. Nebo alespoň ty maličké, a větší počítat jen s nějakým koeficientem 0,1 nebo tak něco.

Filip Jirsák

Stromy jsou potřeba v ulicích, protože tam žijí lidé. Park nebo les je fajn, ale klima ve vaší ulici nezlepší.

Percula

Ale do Pražských ulic se všude nevejdou. Navíc pokud Vám před oknem v úzké ulici roste velky strom, musíte v byte svítit i v létě
Sám jsem to zažil.

Frantisek X

No tak zrovna místo parkujících aut by se jich vešlo dost. Pak by koně nepřekáželi autům a měli i dost stínu. Za mě ty argumenty jdou dost mimo, jakkoli chápu, že pro koně je lepší pohyb na nezpevněném povrchu v přírodě. Pro Prahu mi zase přijdou pořád lepší klasické koňské povozy, než ty silniční pouťové atrakce rádoby napodobující historická auta. A taková koňská tramway od Masaříkova nádraží pod Prašnou branou a k Právnické fakultě… 🙂

Miroslav

Zaplať bůh za asfalt.
Představte si, že by byly všude dlažební kostky.
Nebo si představujete dřevěný povrch vozovek?

Filip Jirsák

I dlažební kostky se dají udělat tak, aby se po nich chodilo a jezdilo celkem dobře – s rovným vrchem a úzkými spárami.

Vítek

Možná by stačilo ten asfalt natřít nazeleno? 😉

Frantisek X

Jde hlavně o zasakování. A nejsem si jist, zda přimíchávání další chemie je dobrou cestou…

Vítek

Snad by se našel nějaký ekologicky smýšlející vynálezce, který by namíchal takový přírodní zelený nátěr, který by nejen prospěl životnímu prostředí, ale také by umožnil lepší zasakování do asfaltu … 🙂

Štěpán

To už existuje. Není to teda přímo asfalt ale beton, ale existuje to.

Ondra L.

No a co s tim ma magistrat delat, kdyz prazane si vzdy spolehlive navoli alespon polovinu zastupitelstva, pro ktere je dulezitejsi auto nez clovek?

Tomas11

Jakože vytrháme v centru města dlažbu a dáme tam trávník, který bude stejně v létě suchý, sešlapaný od lidí a úplně k ničemu? A zásobování se bez pevného povrchu a asfaltu bude provádět jak? IZS si nakoupí terénní vozy? Zase to tak nepřehánějte.

Frantisek X

To někdo navrhuje? Pro průjezd nepotřebujete zase tak rozlehlé šedé plochy, sem tam může být nějaký strom (ten přece mohl vyrůst v historii i spontánně, a pokud to nebude navrženo příliš uměle…). Trávník nakrátko střižený opravdu nic moc neřeší, nicméně v nepochozích koutech by také vadit nemusel.

Miroslav

Do klimatizované MHD…
Ten byl „dobrej“.

Jirka

Otázka nad kterou se zamýšlíte je velice dobrá, nicméně Vaše závěry jsou špatné. Za mě se v českých městech, pro zlepšení lokálního klimatu nedělá prakticky vůbec nic. A určitě je nejvyšší čas, aby se něco dělat začalo a pokud možno plošně a tím nemyslím zákaz aut, ale např. veřejnou zeleň, která v centrech českých obecně absolutně chybí.

Tomas11

Pozoruhodný myšlenkový pochod. Kdyby bylo léto, asi by se to dalo nějak vysvětlit, ale teď to sluníčko až tak nesvítí…

Středohor

Byl to turistický kýč stejně jako pseudoveteráni ( i když ty mi vadí nejmíň ) koloběžky, segwaye, pivní kola. Upřímě i lodě na Vltavě by měli být regulovány.Nic proti parníkům typu Vyšehrad, ale těch diskolodí s bojarými večírky je nějak hodně.

Jan Tichavský

To jejich „parkovací stání“ na Staromáku smrdí ještě několik dnů poté, což bylo dobře patrné na letošním Signálu.

jkjk

Bohužel, výletní lodě naopak stát zadarmo podporuje ze SFDI jako vodní dopravu.

Michal

Mohu se zeptat čím SFDI podporuje vodní dopravu v centru Prahy? Remorizace, bezpečnostní systémy ani obnova obsivky není.

jkjk

Podle web ŘVC ČR:
– Modernizace rejd PK Štvanice (120 mil. Kč)
– Praha – servisní centrum pro plavidla (nábř. Ed. Beneše)
– Přístaviště Praha – nábřeží Ed. Beneše (65 mil. Kč)
– Zvýšení ponorů na Vltavské vodní cestě – říční část (pouze částečně, je to celý úsek Berounka – Labe; 265 mil. Kč)
– snaha o výstavbu nová plavební komory u Dětského ostrova (předpokládaná cena 530 mil. Kč)

Michal

To máte pravdu, že ŘVC toto dělá ale: Modernizace rejd znamená, že pouze „modernizují“ vjezdy do kanálu pod tou komorou, to jako když máte rozbitý asfalt a ŘSD udělá „modernizaci“, prodlouží škarpy a udělá nový povrch Ad2) servisní centrum asi máte na mysli Tr 500 + TČ 500 z chvaleticke relace, rok výroby obou plus minus 1979-1984…to je opět velká“ modernizace“… Tam max. 2 dal by a lávku. Ad3) nabr. Edv. Beneše, to už je moderní věc, ale co vím, z těch vyhlídkových lodi tam stojí 1 a občas Elbe Princess ( hotelová loď), jinak spíše rekreační Ad4) přes centrum… Číst vice »

Martin Verner

A už to jede. Aby kůň tahal vůz je najednou „zbytečné a nepřirozené zatěžování“. Jako ono jo, v přírodě žádný kůň žádný vůz netahal.
Pak se ale domyslíme k tomu, že stejně „zbytečné a nepřirozené“ je, aby kůň někoho vláčel na hřbetě. No řekněte, viděli jste někdy divokého koně s jezdcem? Tak to taky zakážeme.
A pak najednou nebudou koně, a všichni se budou hrozně divit.
(Ne, fiakrů v Praze škoda není.)

Kolemjdoucí

Připadáte si chytrý, když takovéhle věci píšete?

Pepa

Vy si chytrý očividně připadáte, i když je to dost diskutabilní.

Frantisek X

Zátěž je hlavně ten pevný povrch, provoz okolo a absence stínu – zejména v místě, kde jsou koně s povozy odstaveni. Což by se vše dalo – a mělo tak jako tak – řešit. Také mi nejde o fiakry jako takové, i když mi přijdou lepší, než taková ta rádoby historizující auta, s tyčí jak v terénní výbavě.

Martina

Pevný povrch určitě zátěž není, koně jsou speciálně okutí. A pracují jen pár hodin, střídají se. A pak mají delší dobu volno, které tráví na pastvině. Nebojte se, na tohle dohlíží odborníci, třeba cech fiakristů. Spousta těch rádoby ochránců by zrušila tohle, dostihy pochopitelně taky a za pár let by děcka nevěděla, jak kdysi vypadal kůň. Pár by jich přežívalo možná v ZOO.

Ivana

je to skoda, ale asi uz to asi dnes v tech vedrech opravdu nema smysl, obzvlast na asfaltu a v provozu.

Jan Tichavský

A ještě v provozu na nábřeží zasekaném auty.

Andrej

Ja si dokonce myslím, že to ani není žádná škoda.

Frantisek X

Já si myslím, že ta vedra, asfalt a nadměrný provoz aut potřebujeme omezit v zájmu života ve městě spíše, než koně, jakkoli fiakry pro turisty považuji také za celkem zbytné (ale ne škodlivé tak, jako přetváření centra na turistický park obecně).

Petr

No a je to prostředí dobrý pro lidi když v něm koně chcípou?

FR 8519

Svepravni lide 18+ jsou tam, na rozdil od koni, na zaklade vlastniho dobrovolneho rozhodnuti.

Adam Tywoniak

Kolik toho ti lidé tak vlečou?

Andrej

Lidi obvykle nestojí ani zdaleka tak dlouho na přímém slunci, ani na rozpáleném asfaltu, ani toho tolik netáhnou, můžou se sxhovat, mají lepší přístup k vodě.

Frantisek X

Přesto by nebylo od věci to prostředí zpříjemnit i pro ně, a nenavádět je z něj utíkat pryč.

Luboš Beneš

Neví někdo přesně kolik koní při provozování fiakrů v Praze uhynulo? To musel být v létě masakr…ale zase možná zlevnil koňský salám. Ten argument mi přijde úsměvný. Žádný koňák nenechá chcípnout svého koně, byť peníze dokážou hodně. A navíc bez koně nelze provozovat kočár.

MiroslavCV

Me spis prijde usmevna obhajoba konskych povozu pro pobaveni turistu v 21. stoleti. Ty kone stoji cely den na primem slunci a cely den chodi nebo stoji na tvrdych kostkach nebo betonu. Musi cely den dychat rozpaleny vzduch, ktery se nema v centru jak ochladit. Kazdy rok si Prazaci v tv stezuji, jak se v centru neda vydrzet a kone v tom maji stat pro pobaveni a zkasirovani turistu? Proc nejit jeste dal v honbe za turisty. Co zavest zpatky plynove lampy do ulic? Nebo prvni parni automobily s praporcikem, ktery beha pred nimy? Snad v dnesni dobe je dost… Číst vice »

HonzaK

FYI – plynove lampy v centru jsou, a to celkem masivne. Jinak s hodnocenim fiakru souhlasim, castokrat jsem na ne koukal a konu mi bylo lito.

MiroslavCV

Pardon, mel jsem to uvest uplne presne. Myslel jsem plynove lampy, ktere chodili lampari kazdy vecer zapalovat. Iluze skanzenu by byla dokonala.

Frantisek X

No, tak zrovna „jakoby vláčky“ a „jakoby stará auta“ jsou asi to nejhorší, co do města přináší současnost, vzývající přitom komerci nade vše. Moderní by naopak bylo nenásilné vložení stromů, aplikace dlažby umožňující zasakování do podloží a zachovávání podstaty památek. Nikoli skrývání honby za turisty pod rádoby moderní úpravy. Období náhražek by bylo fajn postupně opustit a jít opět k podstatě věcí.

V. K.

Sami ti fiakristé magistrátu při schvalování novely tržního řádu vyhrožovali, že pokud ten jejich business nebude moc pokračovat, tak ty koně pošlou na jatka. Takový k nim asi mají vztah. Stroj na peníze a nic víc.

Jméno

To nejsou koňáci, to jsou podnikaté. To je něco jako cirkusáci a soukromí chovatelé medvědů a tygrů v kleci 2x2m.

To bych mohl tvrdit, že normální člověk nevozí vlastním vozem cizí lidi, a přesto tu máme taxikáře…