Autobusy

Arrivě hrozí v Plzeňském kraji sankce, nevyjely desítky spojů

Autobus Iveco Crossway (145 ks). Pramen: Arriva
Autobus Iveco Crossway (145 ks) pro Plzeňský kraj. Pramen: Arriva

Společnosti Arriva, novému provozovateli veřejné autobusové dopravy v Plzeňském kraji, hrozí od kraje smluvní sankce za neodjeté spoje. Problémy měl dopravce zejména na začátku července, kdy za den nevypravil až desítky spojů, zejména v okolí Plzně a na severním Plzeňsku. Téma dnes doplnili zastupitelé Plzeňského kraje na program mimořádného jednání zastupitelstva.

Na sankce se ptal například zastupitel za ANO, starosta Stříbra Martin Záhoř. Kritizoval i to, že odstavené autobusy ve městě blokují parkovací plochy pro občany nebo že v městských malých uličkách jezdí větší vozy, než byly přislíbené. Zastupitel TOP 09 Richard Pikner chtěl vědět, zda mu dopravce uhradí taxi, které si musel kvůli neodjetému spoji vzít.

Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN) řekl, že za nedodržení řádu má kraj ve smlouvách s dopravci v autobusové i vlakové dopravě „drakonické“ sankce, které vždy za určité období uplatňuje. Stejně to bude i s Arrivou. Problémy s vynechanými spoji měl ale podle Čížka i předchozí dlouholetý dopravce ČSAD Autobusy Plzeň.

Arriva Střední Čechy provozuje veřejnou autobusovou dopravu v kraji od 14. června, první dva týdny za jednotné snížené jízdné, od 1. července v novém tarifním systému. Přechod celého kraje na nového dopravce byl podle Čížka největší změnou, jaká se v ČR ve veřejné dopravě kdy najednou odehrála. Problémy byly především od 6. do 9. července, kdy nejezdily až čtyři z 315 provozovaných autobusů, což představovalo až kolem 40 neodjetých spojů za den. K 19. červenci měla Arriva podle jízdních řádů zajistit 93.177 spojů, z toho jich neodjela 343. „Důvody jsou a byly technické, personální, lidské chyby, zpoždění předchozího spoje. Znamená to vypravenost spojů 99,6 procenta,“ řekl ředitel Arriva Střední Čechy František Soumar.

Připustil, že důvodem nevypravených spojů byla i zásadní chyba dispečinku, který řídí plzeňskou oblast. Firma vyměnila vedoucího oblasti, dispečink posílila o dva zkušené dispečery. Od té doby je nyní vypravováno 99,97 procenta objednaných spojů denně, řekl Soumar. Podle Čížka jezdí o prázdninách denně v kraji kolem 3400 spojů, v době výuky až 3800 spojů.

Zastupitelé mimo jiné kritizovali, že podle ohlasů cestujících někteří řidiči neznají své trasy a ptají se pasažérů, kde mají zastávku. Soumar uvedl, že Arriva se potýká s personálním obsazením. V kraji zaměstnává 350 řidičů, v celém kraji by byla schopna přijmout 15 až 20 řidičů. Aby udržela nasmlouvaný provoz, doplnila řidiče i z jiných částí ČR, a i když si své trasy projeli, neznají je všichni dokonale.

Ředitelka společnosti POVED, organizátora veřejné dopravy v kraji, Zdeňka Kmochová potvrdila slova první náměstkyně hejtmana Marcely Krejsové (ODS), podle níž jsou také problémy s odbavovacími strojky a jejich softwarem a stává se, že lidé na některých linkách mají platit různé jízdné. POVED kvůli tomu povede jednání s výrobcem.

ČTK

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Člověk by čekal, že se budou chovat profesionálně, ale jsou to obyčejní fušéři.

koleyy

Nebudu se nikoho zastávat, určitě byla řada lidí naštvaná, byl bych také.
Ale když v celkovém počtu vyjelo 99,6% spojů a navíc šlo o zcela novou zakázku v takto velkém objemu, tak si myslím, že to není vůbec špatný výsledek.

Takže se zeptám Roberte (Dominiku, UTLe a další)… pracuješ každý den alespoň na těch 99,6%?
A když tě v práci pošlou pracovat na nové objemné zakázce budeš od prvního dne pracovat alespoň na těch 99,6%?
Nebo jsi jen internetový tlučhuba jakých je bohužel i na těchto stránkách dost?
(potrefené husy mají povoleno dávat mínusy, alespoň uděláme součet kolik vás je)

Robert

Prosím, ptej se s malým r. Jsme tu dva.:-)

robert

Moje práce projektového manažera se nedá srovnávat s prací řidiče.
Pokud já přijímám zakázku, musím už dopředu vědět, co bude obnášet a taky se podle toho zařídím – výběrem správných lidí, výběrem metod řešení a podobně. Pokud vím, že na zakázku nestačím, neberu ji. Pokud Arriva chce jezdit nové linky, nejdříve by snad měla prokazatelně seznámit řidiče s novými trasami, ne?? Například. Pokud to z jakéhokoliv důvodu neudělá, je to u mě fušéřina.
A dej si klidně mínus, potrefená huso. 🙂 Mně to neublíží, protože já svou práci na rozdíl od nich zvládám. 😉

Urban Transport Lover

Jak jsem psal minule – Arriva? DĚKUJEME NECHCEME!!!
Někdo mě tu obvinil že jsem „Režijkář“ – to teda opravdu NEJSEM.
Máte co jste chtěli – doufám jen že už je to konečně dostatečné varování pro samosprávy z celé ČR že Arrivu opravdu NE!!!

robert

Jistě. Tady není na žádné experimenty neumětelů a diletantů prostor.

Bob

Já bych tedy řekl, že ty sankce by měly být zaúčtovávány automaticky, aniž by musely být nějak dramaticky udělovány nebo dokonce aby o nich někdo někde jednal.

Toni

zkuste si to, za každou chybu řidiče na jednom spojí zaplatit z platu řidiče např 2000 Kč

Bob

Tak samozřejmě že ty sankce musí být nastaveny přiměřeně. Jestli tomu tak u vašeho zaměstnavatele není, tak to je hlavně jeho problém. Sankce za vynechaný spoj musí být prostě přiměřená tomu, jak moc velký zájem má objednatel na tom, aby spoje nevynechávaly. Dopravce si pochopitelně riziko výpadků a jejich následků musí zakalkulovat do nákladů a spočítat si, kolik záloh se mu vyplatí si držet. Sta procent dodržení jízdního řádu pochopitelně v rámci většího dopravního systému dosáhnout nelze.

LiborV

Zavedení propracovaného krajského integrovaného systému 4 měsíce před volbami je pro koaliční strany riskantní. Na stabilizaci systému je málo času. Na druhou stranu bylo na přípravě systému mnoho práce na několik let. A úspěch se před volbami hodí. Proto vedení kraje tlačí na odstranění potíží ještě pozorněji než jindy. Jsou kraje, které zavádějí integraci linek do IDS po etapách. Aby se mohly ladit mouchy postupně. Na druhou stranu když jsou v médiích 2x ročně zmínky o potíží s rozšířením IDS, tak to politické body též nepřidá.

libor

někdy si říkám, že by volby mohly být častěji, aby se více snažili :)) … jinak mi přijde to , co se odehrálo v poslední době s dopravou v Plzeňském kraji jako hodně krok vpřed a myslím, že některé kraje můžou závidět jakou veřejnou dopravu vč. ids Plzeňsko nyní má. Věřím, že p. Bernard vyhraje volby v kraji…

kakov

no Vy jste z Plzně co?? a moc o IDS v jiných krajích nevíte co??, to co se tady (v Plzni) zavádí, už v mnohých krajích funguje spoustu let, třeba IDS JMK funguje už nějakých 15 let (minimálně), a už tehdy fungoval mnohem lépe než současný IDPK

libor

ale jo znám i jiné kraje, jen beru tu aktuální změnu, co proběhla za několik málo let. jsou i jiné a možná lepší kraje. na druhou stranu jsou i horší kraje!

kakov

v tom máte pravdu, každopádně IDPK má hodně daleko k dokonalosti a v nejlepším případě bych ho hodnotil jako průměrný, proto my Váš původní příspěvek přišel zbytečně oslavný

Honzík

Tady nikdo viděl jak si namastit kapsy tak do toho šel a vyhrál.
Takový začátek je ovšem prohra.
Přijdou zima, dovolenky, nemoce a poruchy autobusu, které něco stojí.
Když dostane dopravce pokuty tak peníze budou chybět, řidiči nebudou mít odměny, smluvní ceny za jízdné budou nedostačující, prostě bordel jako na ČD, a obyčejný cestující se nikde neodolá.
Arriva už prohrála a výdržovat si takového dopravce je zavádějící.

Fliczek

Autobusy přeci patří kraji a údržbu mají domluvenou s výrobci, ne?
Smluvní ceny za jízdné? Jízdné jde za krajem, Arrivě může být jedno, jestli jede jeden nebo sto lidí.
Ale s dovolenýma, nemocemi, odchodama a odměnama souhlasím.

Erik

Na to, že autobusy patří kraji jste přišel jak?

XPTKLZ

Autobusy nepatří a nikdy nepatřily kraji. Kupovala je Arriva a jsou její. Kde jste na ten nesmysl přišel?

LiborV

Za provozuschopnost vozů Arrivy v Plzeňském kraji zodpovídají výrobci Cena autobusů je včetně údržby a náhradních dílů.

pozorovatel

Za provozuschopnost vozů Arrivy v Plzeňském kraji zodpovídají sice výrobci, ale pouze ve vztahu k dopravci, tedy firmě ARRIVA – a Plzeňskému kraji i jeho POVEDu je úplně jedno, jak si dopravce spolehlivost svých služeb zajistí !!!

-TR-

Blíží se volby a všechny strany z nich mají stažené půlky. Jinak by to nikdo neřešil.

LiborV

Každá taková změna, která startuje na zelené louce přináší prvotní potíže. V případě dopravy je toto „sedání si opravdu velmi nepříjemné. Pokuty jsou odůvodněné. I proto, aby se dopravce snažil potáže co nejdříve vyřešit. Je možné zjistit, kolik spojů průměrně odřeklo ČSAD za měsíc/ rok? O kolik je to u Arrivy horší? Největší chybou Arrivy bylo nejspíš nedostatečné obsazení dispečinku v Plzni, který neuměl počáteční potíže dostatečně řešit.

XPTKLZ

U ČSAD se nedalo zjistit nic, vozy neměly GPS sledování. Záleželo na tom, co se firma rozhodne sama přiznat.

Petr B.

Dispečink by ty potíže i vyřešil, kdyby bylo jak. Ale pokud si dopravce objedná přesně tolik autobusů, kolik má turnusů a personálně mu chybí cca 30 lidí na HPP, tak má dispečink jen velmi omezené možnosti, co s tím může udělat.

Arriva to v médiích hodila na dispečery, protože na někoho se to hodit muselo…ale pravda je trochu jiná.

Netris

Nechci to vyloženě omlouvat, ale při převzetí zakázky takového rozsahu mi prostě počáteční chyby přijdou ještě pochopitelné (a sankce bych samozřejmě udělil), ale kvalitu služeb nového dopravce bych hodnotil až tak po 2-3 měsících. Ty vlaky se po tom chaosu v lednu a prosinci taky celkem stabilizovaly.

Hodně štěstí

Nevím jestli budete mít pro to pochopení, když budete ráno v 5 čekat na autobus do práce, že z vás udělají pokusného králíka. Jestli spoj přijede či nepřijede a ono to časem sedne.

Robert

A když se dovím, kolik za to pochybení zaplatili, tak se mi bude čekat lehčeji?

Gajda

No hlavně odjeli 92 834 z 93177 spojů, což je na začátek pořád slušný. Chápu, že kdybych stál na tý zastávce a čekal na autobus co mi nepřijede, byl bych vzteklej a nemohl jim přijít na jméno, ale zase že odjedou 100% podle JŘ se asi čekat nedalo. Snad se jim to teď během prázdnin se slabším provozem povede vychytat a v září už na ně bude spolehnutí. Jen k řidičům, neznám linku, na kterou by si nešlo všechny zastávky naťukat večer před prací do mobilu, udělat si na to zástupce na ploše a ráno si jen tu navigaci spustit a… Číst vice »

Robert

To by se občas řidič nesměl dovědět, co pojede, 5 minut před odjezdem. Což se při výpadcích jistě dělo. Nemluvě o tom, že jsou řidiči, co tímto zařízením prostě nevládnou.

kakov

možná jsem naivní, ale já 100% spolehlivost VHD považuji za samozřejmost

dopravák

Nechtěl jste (= neměl raději) napsat POŽADOVANOU samozřejmost?

Jan

100% spolehlivost není ani v nejlépe hodnocených provozech MHD, tedy Praha nebo Vídeň. Maximálně tak v Japonsku, tam se hraje na přesnost na sekundy, ale zase jsou tam všichni lidi ukáznění, takže asi tolik nemusí docházet ke zdpožděním a výpadkům. Na druhou stranu jsou v práci od rána do večera jen aby zůstali dýl než jejich šéf. To radši budu mít 95%+ spolehlivou MHD u nás.

kakov

navíc pokud se něco stane, shoří autobus, autonehoda OK beru, ale tohle je výsledek neschopnosti, jestli to Arriva neumí, tak ať se na to vykašlou a zdekujou se zpátky do anglie

Jenda

Proč do Anglie?

kakov

protože Arriva je původně Britská společnost, tedy aspoň začínala v Británii, přesné složení vlastníků z té doby neznám, Němci (DB) ji koupili až později. Výraz Anglie používám jako synonymum pro Británii, i když slyšet to Skotové, asi by mě hnali klackem 😉

Bob

Arrivu založili Skotové?

kakov

né, ale Skotům (nevím jak Velšanům) by se určitě nelíbilo, že hovorově Británii označuji jako Anglii

Kráťa

Jiste to tedy umite lepe – tak nam to ukakze

kakov

nebo naopak, protože jsem uvědomělý, nehrnu se do věcí, které jsou nad moje síly