Arriva zdražila část vlakových jízdenek kvůli ceně nafty
Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky v Mladé Boleslavi. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Základní kilometrické jízdné zůstalo na stejné úrovni.
Základní kilometrické jízdné zůstalo na stejné úrovni.
Zvláštní je, že na západ od Šumavy a Krušných hor se objednává doprava, podobně jako v tuzemsku, nicméně na železnici tam působí množina dopravců, jako v tuzemsku. Nicméně v Německu všichni akceptují dálkové jízdenky DB, jízdenky tarifního svazu platí cca na vzdálenost 100 km, individuální jízdenky pro jednotlivou jízdu v automatech dopravců cenové odpovídají ceně jízdenek u DB, podobně ve Švýcarsku …
V Nizozemí funguje rovněž množina dopravců, všichni akceptují „jízdenky NS“ (včetně zaměstnaneckých jízdenek FIP – nejen z tuzemska).
Podobně Dánsko / Švédsko s množinou dopravců …
Protože se s nimi DB dělí o tržby a ČD totéž odmítají. Jak prosté.
ještě že tu mame tarify krajů jako je pid, idol, dúk… Jediná škoda, že iredo nejde v tý jejich appce koupit, všudejínde jde koupit v appce jízdenku, ale iredo ne. Zatím teda tarify nezdražily, jen u rychlíků je nekdy problém, pokud jedete třeba rychlíkem z lípy do ústí, tak mezi benešovem a lípou neplatí nic a musite si přikupovat jízdenku dopravce, jedina nevyhoda. Ale jinak se vyplatí tarifní jízdenky krajů, prozatím nezdražili, zatímco čd maji nejdražší jízdné, ale přes tarify jezdíte pořad za stejné.
Kdyby aspoň v těch vlacích fungovalo to co má….
A kapacita jednotek? Tak to je škoda komentovat.
Kapacita jednotek je taková, jakou si objednavatel objednal. A většinou je jednou jednotkou nahrazena souprava 854+054 ČD, která tam jezdila předtím. Pokud je objednaná kapacita vyšší jedou dvě jednotky.
Na zmiňovaném příkladu Liberec – Pardubice jezdila před covidem souprava 843 + 2x 043.
On ho někdo zmiňoval? Třeba Praha – Tanvald, Praha – ČB jezdila v základu 854+054 a Praha-Rakovník v základu kromě špiček jistě úsporná 750.7+054+954.
Druhá věc je, jak byla taková souprava kapacitně využitá, zda objednavatel neplatil zbytečně mnoho za druhý vlek, protože obsazenost nedosahovala ani 25% (sólo obsazení auta) a radši než zrušení linky poptával nižší kapacitu. ČD asi s 843 + 1x 43 nižší cenu nabíbídnout nedokázali, tak šli z kola ven.
Aha ČD dělalo všechno špatně.arriva je dokonalá…propleskni se!
Tak to bylo ještě fajn. Na opačném konci republiky někdy jela 843 + 2x 010 dálku jen o málo kratší.
Ha, ha, ha – objednavatel kapacitu pouze předpokládá nikoliv objednává 🙂 Doporučuji si přečíst smlouvu.
Tak to buďte rád, že nejede drezína.
Naopak. Kapacita jednotek není vždy stejná, jaká byla požadovaná v rozstřelu. Někde vyšší, ale mnohdy nižší. S posvěcením ministerstva. Jsem docela zvědavý, zda by podobný postup prošel u ČD a zda s tím Arriva u VŘ tak trochu nepočítala.
Odkaz kde se to stalo?
Tak třeba R21. Arriva nabízela až čtyři jednotky. Běžně jezdí jedna o víkendu dvě.
To jste řekl vy.
Stat by mel zajistit kvalitni jednotky nez tyhle stare repasovane vraky, co Arriva provozuje v CR. Pak i ta cena zvyseni za dojizdeni by se dala zakazniky prijmout lepe. Je asi jedno jaky dopravce za jakou cenu, ale rozhodujici by mela byt kvalita a moznost si sednout i v patek nebo v nedeli odpoledne.
Možnost si sednout v pátek/neděli ale nezávisí na kvalitě/stáří jednotek, ale na kapacitě celé soupravy.
Ale jinak souhlas v tom, že MD (jakož i všechny kraje) zaspaly (až se nechce věřit tomu, že to nebyl záměr) ve vypsání dlouhodobé soutěže, která se dala vypsat už cca v roce 2016 s plněním od 12/2019 na 10, ba i 15 let.
Právě, on ten moderní Panter je pak na stání taky, ale naštěstí existuje už řadu let vymoženost jako místenka o které diskutující Novotny asi neslyšel.
Místenka nijak nezvyšuje počet sedadel, tzn. tak pokud by mělo jet více lidí než je počet sedadel v soupravě, pojede v každém případě část cestujících vestoje.
Tzn. jediným systémovým řešením je dostatečná kapacita soupravy.
Technicky místenka většinou kapacitu nezvýší (ponechám stranou, že v čistě komerci lze přihazovat posily na vyprodané spoje).
Ale psychologicky místenky dobře fungují když je počet cestujících blízko počtu sedaček.
1) bez místenky je „těžší “ požádat cizího, ať si oddělá batoh ze sedadla. Sednout si na čtyřku se třemi lidmi, říct „posuň se k voknu“ u sedaček za sebou, lozit do skoro plného kupé.
2) jedu s někým, chceme kecat. V soupravě jsou volná místa dál od sebe. Místenky bychom si vzali sousední.
Ad 1) – Přihazovat posily lze úplně stejně i na nevyprodané spoje (resp. existence těch posilových jednotek/vozů na tom nezávisí); navíc vyprodanost je ošidná mj. v závislosti na snadnosti stornování a tím pádem stavu, kdy zdánlivě vyprodaný spoj je nakonec obsazen např. jen z 85 % . – Když někdo má batoh na sedadle, kde někdo další má místenku, tak při tom přistupování stejně musí požádat o přemístění toho batohu, tzn. úplně to samé co by musel udělat při přístupu bez místenky. – V diskutovaných jednotkách řady 845 je „čtyřek“ jen omezený počet; ostatní sedadla jsou „dvojky“. Ad 2) Pouze… Číst vice »
S těmi posilami jsem to myslel hlavně na komerční vlaky, vlaky v závazku mají i další důvody. Ano, pokud je možnost bezplatného storna, mohlo by se stát i to, že ze dvou vyprodaných vlaků to v jednom všichni zruší a ve druhém zůstane 100%, ale to je trošku méně časté, než že ve všech by to kleslo na cca 80%. Batoh na sedadle, čtyřky/dvousedačky to právě beru jako situaci, kdy místenky „psychologicky“ zvyšují kapacitu, prostě není blbý/trapný říct „tady chci sedět.“ Samozřejmě někdo si řekne i bez místenky a jiný naopak si nesedne ani kdyby batoha vyhodil průvodčí. 2) ano.… Číst vice »
Samozřejmě, ale to není boj dopravce v závazkové dopravě. Ten dodá a vyfakturuje to, co si u něj stát objednal. Ve špičkách se prostě u nás stojí ve všech vlacích v ZDO, ale to je otázka na ministra/hejtmany, proč toto tolerují.
A taky jestli by to soukromník řešil lépe. Dynamickým tarifem lze pár lidí namotivovat aby jeli mimo špičku, ale špička stejně zůstane. A nechávat neodepsaný vůz mimo špičky v kopřivách je docela drahé.
Vy jste zřejmě převzal zrůdnou terminologii obou částí domu „Na Nábřeží“, které stížnosti na přeplněné vlaky řeší formulací “ cestující si může koupit místenku“ …
Taková odpověď je buď na vyhazov z místa nebo alespoň „žlutou“ kartu nebo na návrh na omezení svéprávnosti …
Tuhle jsem jel rychlíkem ČD z Prahy do Třeboně a říkal jsem si totéž.
Na R z Prahy na jih přes Tábor již jezdí v základu slušné vozy
A+BDs+× krát B slušná souprava opravdu není a je to tam úplně běžné.
Měl byste si ve slovníku naučném najít význam slova VRAK …
Pokud „repasujete VRAK“, pak to není VRAK, ale funkční celek splňující právní požadavky stanovené v příslušných zákonech / technických normách ….
Ať vymění tyhle šunky,, stačí co nám to tu jezdí přes Příbram !
A zaplatí to někdo? Popelnice 854 jsou ještě o 20 let starší.
Za 854 se vyrábí nahrada
Po 50 letech provozu, tak to může Arriva své jednotky ještě dalších 20 let vesele provozovat!
Popelnice ? Popelnice jsou na domovní odpad, nikoli kolejová vozidla … v západní Evropě jezdí vozidla původem starší než 854 (ex 296.1,2) …
Nojo, ale ČD fans to nechápou a myslí si, že o dvacet let mladší jednotky Arr nevyhovují proti šrotům ČD z 60. let.
Rozinko. Ty to hodnotíš kvalitu soupravy jen podle příslušnosti k dopravci. Věk používáš jako argument jen když se ti to hodí.
Mírné zdražení cestující unesou. Horší je, že Arriva v pátek a neděli rychlíky posiluje náhodně. Třeba nynější R 1334 z Kolína do Rumburku ve kterém jedu je opět na stání. Prostě 2 malé vagóny na rychlíkové trati v pátek a neděli nestačí. Je to škoda, cestující naštvání, ale je to realita.
S tím zdražením je to ošemetné. Zdražuje se vše co cestující platí i v běžném životě a tudíž každé zdražení navíc je znát. Jedna cesta v pohodě, ale denní ježdění nebo víkend s rodinou už fakt poznat je.
Dívám, se, že Arriva nabízí i tohle, pro denní ježdění určitě výhodnější než kupovat lístky.
d) Traťové jízdné měsíční. Toto jízdné opravňuje v době své platnosti k neomezenému počtu jízd mezi uvedenými stanicemi
Takže se to změnilo k lepšímu, když tam v neděli jela 854+954 ČD, bylo to taky na stání. A proti ČD má Arriva levnější jízdné, i po zdražení.
Byla tam přidávána 054. Ale také to nebývalo pravidlem.
Jsem z těch ceníků poněkud zmatený. Kilometrické jízdné se sice nemění, ale relační je v mnoha relacích nad úrovní kilometrického. Jakou cenu budu tedy platit?
Tu nižší.
Bohužel nemáte pravdu. Přes web to nabízí relační jízdné i tam, kde je dražší.
Stejně mi připadá podivný tenhle hybrid mezi závazkovou a komerční dopravou, kdy stát objednává a platí, ale dodavatel si určuje ceny pro cestujícího. V regionálních autobusech se tahle dvojakost netoleruje – proč ve vlacích ano?
Toleruje, pokud jsou smlouvy netto a není v síti plná integrace. Což v rychlíkové síti fakt taková integrace není.
Dovolím si říct, že na cesty v rámci Prahy je plná integrace. A stejně se kromě PIDu dá v osobácích použít i tarif dopravce
Je na to extra úhrada, aby šlo rychlíky v rámci PID 0 použít. A v rámci ní se např. zakázalo navazovat PID a ČD jízdenky mimo stanice, kde vlak staví (např. PID P0B končí v Praze-Sedlci, ale pokud jedu rychlíkem, platí mi lítačka jen z Masaryčky do Podbaby).
Ministerstvo si nehodlá přidělávat práci a nechává tarif na dopravcích.
To sice ano, ale je zveřejněné obyčejné jízdné ve výměru MD a nad tuto částku v ZDO jít dopravce nesmí.
Konkrétní výše jízdného ve výměru už asi 15 let není.
To asi těžko, když soukromníci začali jezdit od roku 2011 a do té doby to tam bylo.
2011 vyjel možná komerční Regiojet, jinak tu osobní dopravci fungují od 90. let.
To sice ano, ale do té doby to MD/MF nijak neřešilo.
Dopravci sice můžou mít cenu libovolnou, ale pokud přesáhnou ceny SJT (které jsou v Cenovém věstníků MinFin), tak se jim krátí kompenzace a to je motivuje to nedělat, nebo alespoň ne výrazně.
Aha, tak díky za upřesnění. 👍
Jsem měl stále zapamatované, že se to řeší v cenovém výměru (věstníku). Holt už nějaký ten rok mě osobka netrápí a obilí je to jedno.
Na téma brutto a netto smluv tu bylo víc hádek.
Není to prostě fixní dotace? Objednaný musí něco odjezdit, přičemž si může přidat něco navíc – celé komerční riziko ale jde na něho.