Arriva zdražila část vlakových jízdenek kvůli ceně nafty

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky v Mladé Boleslavi. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 společnosti Arriva vlaky v Mladé Boleslavi. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Základní kilometrické jízdné zůstalo na stejné úrovni.

58 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
XYYY

Zvláštní je, že na západ od Šumavy a Krušných hor se objednává doprava, podobně jako v tuzemsku, nicméně na železnici tam působí množina dopravců, jako v tuzemsku. Nicméně v Německu všichni akceptují dálkové jízdenky DB, jízdenky tarifního svazu platí cca na vzdálenost 100 km, individuální jízdenky pro jednotlivou jízdu v automatech dopravců cenové odpovídají ceně jízdenek u DB, podobně ve Švýcarsku …
V Nizozemí funguje rovněž množina dopravců, všichni akceptují „jízdenky NS“ (včetně zaměstnaneckých jízdenek FIP – nejen z tuzemska).
Podobně Dánsko / Švédsko s množinou dopravců …

rozinka

Protože se s nimi DB dělí o tržby a ČD totéž odmítají. Jak prosté.

Jarda

ještě že tu mame tarify krajů jako je pid, idol, dúk… Jediná škoda, že iredo nejde v tý jejich appce koupit, všudejínde jde koupit v appce jízdenku, ale iredo ne. Zatím teda tarify nezdražily, jen u rychlíků je nekdy problém, pokud jedete třeba rychlíkem z lípy do ústí, tak mezi benešovem a lípou neplatí nic a musite si přikupovat jízdenku dopravce, jedina nevyhoda. Ale jinak se vyplatí tarifní jízdenky krajů, prozatím nezdražili, zatímco čd maji nejdražší jízdné, ale přes tarify jezdíte pořad za stejné.

Patrik

Kdyby aspoň v těch vlacích fungovalo to co má….
A kapacita jednotek? Tak to je škoda komentovat.

rozinka

Kapacita jednotek je taková, jakou si objednavatel objednal. A většinou je jednou jednotkou nahrazena souprava 854+054 ČD, která tam jezdila předtím. Pokud je objednaná kapacita vyšší jedou dvě jednotky.

Martin1

Na zmiňovaném příkladu Liberec – Pardubice jezdila před covidem souprava 843 + 2x 043.

rozinka

On ho někdo zmiňoval? Třeba Praha – Tanvald, Praha – ČB jezdila v základu 854+054 a Praha-Rakovník v základu kromě špiček jistě úsporná 750.7+054+954.

Druhá věc je, jak byla taková souprava kapacitně využitá, zda objednavatel neplatil zbytečně mnoho za druhý vlek, protože obsazenost nedosahovala ani 25% (sólo obsazení auta) a radši než zrušení linky poptával nižší kapacitu. ČD asi s 843 + 1x 43 nižší cenu nabíbídnout nedokázali, tak šli z kola ven.

Gargy

Aha ČD dělalo všechno špatně.arriva je dokonalá…propleskni se!

Jiří Kocurek

Tak to bylo ještě fajn. Na opačném konci republiky někdy jela 843 + 2x 010 dálku jen o málo kratší.

Martin

Ha, ha, ha – objednavatel kapacitu pouze předpokládá nikoliv objednává 🙂 Doporučuji si přečíst smlouvu.

rozinka

Tak to buďte rád, že nejede drezína.

MHD

Naopak. Kapacita jednotek není vždy stejná, jaká byla požadovaná v rozstřelu. Někde vyšší, ale mnohdy nižší. S posvěcením ministerstva. Jsem docela zvědavý, zda by podobný postup prošel u ČD a zda s tím Arriva u VŘ tak trochu nepočítala.

rozinka

Odkaz kde se to stalo?

Pat

Tak třeba R21. Arriva nabízela až čtyři jednotky. Běžně jezdí jedna o víkendu dvě.

rozinka

To jste řekl vy.

Novotny

Stat by mel zajistit kvalitni jednotky nez tyhle stare repasovane vraky, co Arriva provozuje v CR. Pak i ta cena zvyseni za dojizdeni by se dala zakazniky prijmout lepe. Je asi jedno jaky dopravce za jakou cenu, ale rozhodujici by mela byt kvalita a moznost si sednout i v patek nebo v nedeli odpoledne.

xyz

Možnost si sednout v pátek/neděli ale nezávisí na kvalitě/stáří jednotek, ale na kapacitě celé soupravy.

Ale jinak souhlas v tom, že MD (jakož i všechny kraje) zaspaly (až se nechce věřit tomu, že to nebyl záměr) ve vypsání dlouhodobé soutěže, která se dala vypsat už cca v roce 2016 s plněním od 12/2019 na 10, ba i 15 let.

rozinka

Právě, on ten moderní Panter je pak na stání taky, ale naštěstí existuje už řadu let vymoženost jako místenka o které diskutující Novotny asi neslyšel.

xyz

Místenka nijak nezvyšuje počet sedadel, tzn. tak pokud by mělo jet více lidí než je počet sedadel v soupravě, pojede v každém případě část cestujících vestoje.

Tzn. jediným systémovým řešením je dostatečná kapacita soupravy.

Leinad

Technicky místenka většinou kapacitu nezvýší (ponechám stranou, že v čistě komerci lze přihazovat posily na vyprodané spoje).
Ale psychologicky místenky dobře fungují když je počet cestujících blízko počtu sedaček.
1) bez místenky je „těžší “ požádat cizího, ať si oddělá batoh ze sedadla. Sednout si na čtyřku se třemi lidmi, říct „posuň se k voknu“ u sedaček za sebou, lozit do skoro plného kupé.
2) jedu s někým, chceme kecat. V soupravě jsou volná místa dál od sebe. Místenky bychom si vzali sousední.

xyz

Ad 1) – Přihazovat posily lze úplně stejně i na nevyprodané spoje (resp. existence těch posilových jednotek/vozů na tom nezávisí); navíc vyprodanost je ošidná mj. v závislosti na snadnosti stornování a tím pádem stavu, kdy zdánlivě vyprodaný spoj je nakonec obsazen např. jen z 85 % . – Když někdo má batoh na sedadle, kde někdo další má místenku, tak při tom přistupování stejně musí požádat o přemístění toho batohu, tzn. úplně to samé co by musel udělat při přístupu bez místenky. – V diskutovaných jednotkách řady 845 je „čtyřek“ jen omezený počet; ostatní sedadla jsou „dvojky“. Ad 2) Pouze… Číst vice »

Leinad

S těmi posilami jsem to myslel hlavně na komerční vlaky, vlaky v závazku mají i další důvody. Ano, pokud je možnost bezplatného storna, mohlo by se stát i to, že ze dvou vyprodaných vlaků to v jednom všichni zruší a ve druhém zůstane 100%, ale to je trošku méně časté, než že ve všech by to kleslo na cca 80%. Batoh na sedadle, čtyřky/dvousedačky to právě beru jako situaci, kdy místenky „psychologicky“ zvyšují kapacitu, prostě není blbý/trapný říct „tady chci sedět.“ Samozřejmě někdo si řekne i bez místenky a jiný naopak si nesedne ani kdyby batoha vyhodil průvodčí. 2) ano.… Číst vice »

rozinka

Samozřejmě, ale to není boj dopravce v závazkové dopravě. Ten dodá a vyfakturuje to, co si u něj stát objednal. Ve špičkách se prostě u nás stojí ve všech vlacích v ZDO, ale to je otázka na ministra/hejtmany, proč toto tolerují.

Leinad

A taky jestli by to soukromník řešil lépe. Dynamickým tarifem lze pár lidí namotivovat aby jeli mimo špičku, ale špička stejně zůstane. A nechávat neodepsaný vůz mimo špičky v kopřivách je docela drahé.

XYYY

Vy jste zřejmě převzal zrůdnou terminologii obou částí domu „Na Nábřeží“, které stížnosti na přeplněné vlaky řeší formulací “ cestující si může koupit místenku“ …
Taková odpověď je buď na vyhazov z místa nebo alespoň „žlutou“ kartu nebo na návrh na omezení svéprávnosti …

rozinka

Tuhle jsem jel rychlíkem ČD z Prahy do Třeboně a říkal jsem si totéž.

Cestující

Na R z Prahy na jih přes Tábor již jezdí v základu slušné vozy

rozinka

A+BDs+× krát B slušná souprava opravdu není a je to tam úplně běžné.

XYYY

Měl byste si ve slovníku naučném najít význam slova VRAK …

Pokud „repasujete VRAK“, pak to není VRAK, ale funkční celek splňující právní požadavky stanovené v příslušných zákonech / technických normách ….

Tomáš

Ať vymění tyhle šunky,, stačí co nám to tu jezdí přes Příbram !

rozinka

A zaplatí to někdo? Popelnice 854 jsou ještě o 20 let starší.

Gargy

Za 854 se vyrábí nahrada

rozinka

Po 50 letech provozu, tak to může Arriva své jednotky ještě dalších 20 let vesele provozovat!

XYYY

Popelnice ? Popelnice jsou na domovní odpad, nikoli kolejová vozidla … v západní Evropě jezdí vozidla původem starší než 854 (ex 296.1,2) …

rozinka

Nojo, ale ČD fans to nechápou a myslí si, že o dvacet let mladší jednotky Arr nevyhovují proti šrotům ČD z 60. let.

MHD

Rozinko. Ty to hodnotíš kvalitu soupravy jen podle příslušnosti k dopravci. Věk používáš jako argument jen když se ti to hodí.

Jiří Fišer

Mírné zdražení cestující unesou. Horší je, že Arriva v pátek a neděli rychlíky posiluje náhodně. Třeba nynější R 1334 z Kolína do Rumburku ve kterém jedu je opět na stání. Prostě 2 malé vagóny na rychlíkové trati v pátek a neděli nestačí. Je to škoda, cestující naštvání, ale je to realita.

Pája

S tím zdražením je to ošemetné. Zdražuje se vše co cestující platí i v běžném životě a tudíž každé zdražení navíc je znát. Jedna cesta v pohodě, ale denní ježdění nebo víkend s rodinou už fakt poznat je.

Jiří Kocurek

Dívám, se, že Arriva nabízí i tohle, pro denní ježdění určitě výhodnější než kupovat lístky.

d) Traťové jízdné měsíční. Toto jízdné opravňuje v době své platnosti k neomezenému počtu jízd mezi uvedenými stanicemi

rozinka

Takže se to změnilo k lepšímu, když tam v neděli jela 854+954 ČD, bylo to taky na stání. A proti ČD má Arriva levnější jízdné, i po zdražení.

Jiří Fišer

Byla tam přidávána 054. Ale také to nebývalo pravidlem.

babilon

Jsem z těch ceníků poněkud zmatený. Kilometrické jízdné se sice nemění, ale relační je v mnoha relacích nad úrovní kilometrického. Jakou cenu budu tedy platit?

Josef Petrák

Tu nižší.

babilon

Bohužel nemáte pravdu. Přes web to nabízí relační jízdné i tam, kde je dražší.

Stepan

Stejně mi připadá podivný tenhle hybrid mezi závazkovou a komerční dopravou, kdy stát objednává a platí, ale dodavatel si určuje ceny pro cestujícího. V regionálních autobusech se tahle dvojakost netoleruje – proč ve vlacích ano?

Josef Petrák

Toleruje, pokud jsou smlouvy netto a není v síti plná integrace. Což v rychlíkové síti fakt taková integrace není.

Leinad

Dovolím si říct, že na cesty v rámci Prahy je plná integrace. A stejně se kromě PIDu dá v osobácích použít i tarif dopravce

Josef Petrák

Je na to extra úhrada, aby šlo rychlíky v rámci PID 0 použít. A v rámci ní se např. zakázalo navazovat PID a ČD jízdenky mimo stanice, kde vlak staví (např. PID P0B končí v Praze-Sedlci, ale pokud jedu rychlíkem, platí mi lítačka jen z Masaryčky do Podbaby).

babilon

Ministerstvo si nehodlá přidělávat práci a nechává tarif na dopravcích.

Lukáš Chytil

To sice ano, ale je zveřejněné obyčejné jízdné ve výměru MD a nad tuto částku v ZDO jít dopravce nesmí.

babilon

Konkrétní výše jízdného ve výměru už asi 15 let není.

Lukáš Chytil

To asi těžko, když soukromníci začali jezdit od roku 2011 a do té doby to tam bylo.

Ares

2011 vyjel možná komerční Regiojet, jinak tu osobní dopravci fungují od 90. let.

Lukáš Chytil

To sice ano, ale do té doby to MD/MF nijak neřešilo.

Josef Petrák

Dopravci sice můžou mít cenu libovolnou, ale pokud přesáhnou ceny SJT (které jsou v Cenovém věstníků MinFin), tak se jim krátí kompenzace a to je motivuje to nedělat, nebo alespoň ne výrazně.

Lukáš Chytil

Aha, tak díky za upřesnění. 👍
Jsem měl stále zapamatované, že se to řeší v cenovém výměru (věstníku). Holt už nějaký ten rok mě osobka netrápí a obilí je to jedno.

Leinad

Na téma brutto a netto smluv tu bylo víc hádek.

Frantík

Není to prostě fixní dotace? Objednaný musí něco odjezdit, přičemž si může přidat něco navíc – celé komerční riziko ale jde na něho.