Arriva začala v Trnavě jezdit s novými autobusy SOR, nakoupila je bez klimatizace

Nové autobusy SOR NB 12 pro provoz v Trnavě. Foto: ArrivaNové autobusy SOR NB 12 pro provoz v Trnavě. Foto: Arriva

Klimatizaci má jen kabina řidiče. Město chce novými autobusy přilákat více lidí z aut do MHD.

95 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepola

Oproti „Ciťákům“, kde klima jen trochu přede, je klima v SORce, i v těch NS12, jak kravál v ruském vojenském vrtulníku. Jezdím s tím v Brně, a po dvou hodinách provozu Vám na panelu klimy vyskočí vykřičník a na palubovce STOPka. A ti debilové vzadu si stejně otevírají okna, i když to klimuje. Tak co?

Vomhd

Nějak jsem si myslel, že Sor už řadu NB18 nevyrábí a bude dodávat již NS18, ale tady máme stále NB18. To je nějaká starší zakázka nebo Sor má s řadou NS18 nějaký problém, že nikam jí zatím nedodal. A nebo tohle nejsou nové vozy?

Jarda

Do Maďraska dobré

MHD

Riskuju spousty mínusů, ale v Praze máme podobné žáby na prameni. Jistý pán, jehož jméno začíná na Š taky považuje klimu a čalouněné sedačky za zbytečný luxus.

Mimopražský

Klima +, ale čalouněné sedačky na městě moc ne. Nakonec je z nich blešárna.

Petr

Jistě, cestující si nezaslouží lepší komfort cestování než dobytek, si říkám jestli i ty místa k sezení nejsou zbytečný luxus.

Petr Novák

Jsou 😛 A proto třeba Jihomoravský kraj začal sedačky v linkových (!) autobusech odebírat s argumentem, že v nich bude víc místa pro kočárky, či stojící cestující. Očekávám, že další kraje se brzy přidají.

Stráťa

Chtělo by to hlavně širší uličky aby se i z příměstských autobusů dalo pohodlně vystoupit z libovolného místa v autobusu. Nejnepříjemnější situace je když člověk potřebuje vystoupit a musí se dostat ven přes uličku plnou lidí kteří vystupovat ještě nechcou.
Těch sedaček je v příměstských autobusech prostě moc a kdyby odebrali jednu řadu a tím rozšířily uličku na dvojnásobek tak to komfortu cestování jenom pomůže. A některé linky by mohl jezdit rovnou městský autobus jako v MHD, často jsou časově kratší…

Petr Novák

Toto je naprosto stupidní názor, nezlobte se na mě. Bohužel ale názor, který asi většina krajů bude sdílet. Nicméně pravdou je, že linkové autobusy zcela právem nepočítají se stojícími cestujícími. Proto je potřeba v linkové dopravě vytvořit takové podmínky, aby se v ní ti stojící vůbec netvořili. Ne aby si to kraje ulehčovaly tím, že začnou odebírat sedačky, nebo rovnou jezdit městskými autobusy, jako to vidíme třeba v okolí Prahy. Tak lidi do veřejné dopravy rozhodně nedostanete. A je konečně potřeba, aby si to uvědomily i ty kraje, jako objednatelé. Jinak se nikam nepohneme.

MHD

Pražské autobusy čalouněné sedačky mají- koženkou. Pražské tramvaje mít koženku také můžou. Ostatně strach z blešárny, to hlavně věc správné údržby. Naopak tady slyším spousty kritiky od lidí z Brna a Ostravy, kde autobusy nemají čalounění nemají.

Petr Novák

No, zase v létě je z té koženky rozžhavené peklo, na které si sedne jenom fakír 🙁

MHD

Rozžhavené v klimatizovaném voze? Opravdu? 😄

Petr Novák

Ano, i v klimatizovaném, pokud na ně na konečné půl hodiny praží slunce. Pak je úplně jedno, jestli v tom autobuse ta klíma je nebo ne 😉

milanmid

Autobus bez klimy ????Jak dům bez bez zatepleni !!Krásny návrat do 80 let ????

MHD

Blbý příměr. Dnes se zateplují i historicky cenné domy, kde zateplení nemá co dělat.

Martin

Zaplá klima =víc emisí.

Marana_CZE

Zaplá klima = víc cestujícího z aut
Víc cestujících z aut = méně emisí
Tím že autobus vytvoří více emisí se sníží celkový počet emisí, jelikož se začne více používat VHD.

Jiri Silbernágl

Ale ale , to jsem netušil že má řidič klimatizaci 😂, není to náhodou pouze zvlhčovač…….., denně dolévat ze strany autobusu vodu aby to fungovalo? Cca 20 litrů . A to se nebavím o tom že je to k něčemu tak zhruba do teploty 30.

Lukáš

Řidič může mít klimatizace jen pro sebe. Dost autobusu to tak má .

Tobias

To je „swamp cooler“ funkuje na bázi že aby se voda vypařilá tak potřebuje hodně energie (tepla) takže jak se vypařuje tak chladí
https://youtu.be/2horH-IeurA

Kalanis

Překládáno jako „mokrý hadr“.

Ondřej

Není to zvlhčovač, ale elektrická klimatizace. Menší obdoba té, která se dává i na střechu do salónu. Pro řidiče to v pohodě stačí. Jen nechápu, proč v době, kdy má každý traktorista plnohodnotnou klimatizaci i v deset a víc let starým traktoru, se do autobusů nemontuje standardně…

jiri

celkem lituju ty lidi co vtom budou jezdit

Tomas

proc? 🙂 kvuli chybejici klimatizaci? na klimatizaci je pocasi tak deset dni v roce. obcas 20.

Tomáš

Spíš tak 100

roman

Možná tak v Popradu, Trnava je nižší a jižněji

Petr

Nejde jen o klimatizaci, ale i o to že SOR je jedna z nejhorších značek autobusů na světě, která se může srovnávat jízdními vlastnostmi leda tak se starými karosami řady 700.

Jiří 3

Obecně lituju každého, co musí jezdit v těchhle křápech.

Vladki

Ak chcú v Trnave dostať ľudí do MHD tak musia začať u cestovného poriadku. Naposledy tam jazdili tak, že 3 autobusy behom 5 minut a potom hodinu a pol nic. To ani klimatizácia nezachráni.

LeKon

Jo tak to ted vsichni nechaji auto doma a pojedou SORkou bez klimy. Bravo

JáŠkoda

Povedal by som, že proti karosám je to vcelku pokrok, aj bez klimatizácie. Na miestne podmienky.

Samo

Karosy tam už celkom dlho na MHD nejazdia.

Jenda

Autobus bez klimatizace v roce 2021… Za to už se snad musí výrobci platit nějaký příplatek za zcela atypický vůz ne?

slsp

Trnava je geopatogenna zona, tam je MHD odjakziva vnimana ako trpena zataz mestskeho rozpoctu pre deti, dochodcov a socky. Cize sa v podstate nic nezmeni, domaci su zvyknuti.

M H

Klimatizace má v MHD zásadní význam v tom, že může udržet teplotu uvnitř vozu srovnatelnou s venkovním prostředím. Totéž se dá ale často docílit i vhodně řešenými okénky a větráky a také odstavováním vozidel zásadně ve stínu – ne vždy má vozidlo okénka vhodná a ne vždy je na konečné stín a větřík. V MHD opravdu nemá smysl chladit při venkovních 30°C na 20°C…to je akorát na nachlazení a podobné radosti. Stejně tak ale nesmí být při venkovních 30°C uvnitř vozidla třeba 40°C…což je po chvilce stání na konečné na sluníčku.

Tomáš Gottschalk

To je teda blábol. Zkuste si porovnat jízdu vozem s a bez klimy. Pak se Vám možná v glocně rožne.

M H

Tramvaj T3 se všemi otevřenými okny a střešními poklopy je vevnitř v létě v pohodě, protože pěkně profukuje. Naopak v moderní tramvaji například 13T se upečete i když má otevřená okna. Ve Vídni jsem zažil ve 35°C některé autobusy klimatizované na 21°C, ve kterých byl zatuchlý vzduch a pravděpodobně z jejich používání mě začalo bolet v krku. Jinde klimu moužívají rozumně, takže přijede bud jehož teplota uvnitř je podobná venkovní teplotě ve stínu.

První a čtvrté je podle mě v pořádku (a je jedno, jak se toho docílí – jestli vetráním či klimatizací), druhé a třetí rozhodně ne…

Petr

T3 se všemi otevřenými okny fakt v létě pohodě není, je to stejný skleník jak jiné tramvaje a to i díky odporníkům pod podlahou, které zajištují trvalé podlahové vytápění a to s nimi jezdím denně do práce. S klimatizovanými vozy se to nedá absolutně srovnávat.

Jenda

V jižních zemích, kde jsou vyšší teploty než tady, se interiéry zcela standardně chladí na 22 stupňů. Ve Španělsku mi po 3 hodinách ve vlaku ztuhly v sandálech prsty. Světe div se, nikdo se tam teatrálně neobléká do svetrů (leda když narazíte na nějaké Čechy, nebo ještě spíš Češky) a nikdo z toho není nemocný. Je to prostě naprosto normální, protože 22 stupňů je pohodlná teplota. V zimě si taky při nule stupňů netopíte na 4 stupně, aby to nebyl moc velký rozdíl. Ale v Česku a na Slovensku budeme pořizovat klimatizaci, abychom s ní pak ve 27 stupních topili… Číst vice »

Jaaa

Protože mezi ochlazenim o 10 stupňů a zahřátím o 10 stupňů je dost rozdíl.Nebo vy taky půjdete z bytu s teplotou 22 stupňů jen tak posedět půl hodiny ven do teploty 12 stupňů a nic si na sebe nevezmete?

Jenda

No když už jsme u té dopravy, tak v zimě nastupujete do hromadné dopravy, kde je nejmíň o 20 stupňů víc, a poté z ní v tom samém oblečení opět vystupujete a o 20 stupňů se ochladíte. Kabát si v MHD sundá tak jeden člověk z tisíce.

Tomas

co to blabolis? jake zahrani a ochlazeni?

nebo ty kdyz vlezes do vyhrateho autobusu, tak uz z nej nikdy ven nevystoupis?

Hans

Při těchto argumentech opravdu pochybuji o kompetenci tamních radních. Není nic jednoduššího, než se vypravit do nějakého města, kde bez problémů již dlouhá léta provozují tramvaje a autobusy vybavené klimatizací. Pokud má někdo opravdový zájem přilákat více lidí do MHD bude se snažit takové cestování učinit co nejpříjemněším, dostupným po celý den v krátkých intervalech. V opačném případě se jedná o pokrytecký přístup s výsledkem „lidé to nechtěli“. To že nabídli službu, která nedosahuje současných standardů se jistě zmiňovat nebudou.

Kubin

Klimatizace je naprostý základ při letních teplotách posledních dnů. A to jsem se před pár lety smál Praze a Brnu, když nakoupili NB bez klimy…Jsem zvědavý na místní podíl MHD na celkových kilometrech.

Rudolf Tuček

Problém klimatizace je že je energetický náročnější než topení, je to takový začarovaný kruh, čím bude víc klimatizací tím emise budou vyšší a tím bude víc teplo a tím potřeba klimatizace vyšší.

Miroslav Zikmund

Jak mohli vaši prapra rodiče žít bez klimatizace …. když mi jí kdysi nabízeli v práci, tak jsem „je vyrazil“ s tím, že si vystačím s větrníkem co je ve skladu …. v kombinaci s otevřeným oknem

looki

Jak mohli vaši praprarodiče žít bez internetu?

Faust

Vždyť tohle nedává smysl, Mirku!
V té záplavě teček a uvozovek není jasný co chcete vůbec sdělit.

Pezos

Že dříve bylo líp! 😛

svojsin

V úterý sem jel R Vysoćina ze Žďáru do Brna(samozřejmě zpoždění).
Nevím, jestli mají nějakou klimu ty podivný vagony, co tam větśinově máte , ale každopádně nešla.
A vzhledem k nemožnosti otevřít okna v chodbě, tam bylo i docela odporně.
A i přes ne zrovna dlouhou cestu jsem byl rád za vystoupení a to nejen já.
Na takovou dopravu se vám ….re brzo každej.

Petr

Však taky prapra rodiče vetšinou na stáří skončili v invalidním důchodě a chodili s Berlema, protože průvan má jednoznačně negativní zdravotní následky na pohybový aparát.

Tom

Výhody:

Auto – Mohu jet kdykoliv a kamkoliv bez přestupů, zůstat tam jak dlouho chci -> nemusím se řídit pevným jízdním řádem, nemusím nikde čekat až mi to přijede, nemusím mít zakrytý xicht, mám klimošku, všude dojedu rychleji, mohu odvézt bez námahy i velký nákup.

Autobus – Mohu chlastat.

Tak co je lepší?:+)))

PetrN

A s tématem článku tohle souvisí jak? Krachuje vám autobazar? 🤦‍♀️

Jmeno

V clanku se pise, ze mesto chce prilakat lidi do MHD, takze souvisi.

Tom

Třeba tak, že město chce přilákat lidi z aut do neklimatizovaných autobusů. Četl jste vůbec článek nebo jen tupě reagujete na nadpis?

dub

možná dělá pro áčka

Pája

Za B ☺

JirkaM

Trnava? Tak tam mě to ani nepřekvapuje 😁

Karl vB.

Trnava leží ještě jižněji, než Břeclav, takže v létě tam bude asi dost teplo.
Zajímal by mně cenový rozdíl nabídky s klimou a bez klimy. Koukal jsem na tamní jízdní řády, jízdní doba 13 linek z jednoho konce na druhý se pohybuje mezi 20 – 40 minutami, takže by se to mohlo dát přežít.

Petr Novák

No, ale ona je jedna věc tu klimatizaci v autobuse mít a druhá věc je ji reálně používat. Znám dopravce, kteří svým řidičům použití klimatizace rovnou zakazují, nebo nařídí takové limity na spotřebu, že je s klimatizací nikdy řidič nesplní. Další věc jsou pak interní předpisy některých dopravců pouštět klimatizaci až nad 25 a běda jak ji pustí byť při i jen 24,5. Že už při 20 a slunečném počasí je v autobuse k nevydržení vedení neřeší. A pak jsou i takové chuťovčičky, jako nákup autobusu sice s klimatizací, ale s nejslabším motorem v nabídce, takže při zapnuté klimatizaci nemáte… Číst vice »

Karl vB.

Souhlasím s Vámi. V mnohých ohledech je to ale věc objednatele, aby si kontroloval, zda dostává to co objednal a platí, nebo aby alespoň reagoval na připomínky občanů.

Petr Novák

No, věc objednatele… když on např. ten zákaz používání pod 25 nařídí přímo objednavatel, v tomto případě město, tak dopravci nezbude, než se přizpůsobit 🙁

Karl vB.

…tak pak si tuto skutečnost musejí uvědomit občané při místních volbách.

Miroslav Zikmund

Správně nastavená klimatizace – v rámci ochrany zdraví – snižuje vnitřní teplotu oproti venkovní o 5 stupňů … jinak hrozí nachlazení …

Richard

Zikmunde, ty vůbec nevíš co je to klimatizace, tak proč píšeš takové bláboly.

Tomas

to je … nesmysl 😉

Marana_CZE

Doufám, že lidi co kvůli ušetření pár korun vybrali variantu bez klimatizace jezdí tím autobusem denně, zvlášť ve skleníku od Soru…

Pezos

Výlet do mentálního světa trnavských radních, aneb vítejte v roce 2011 „Klimatizácia v mestskej autobusovej doprave v Trnave by bola neefektívna, pretože zastávky sú jednak veľmi blízko, autobus teda zastavuje každých pár minút, a zároveň na nich otvára všetky dvere. Ochladený vzduch by preto hneď unikal,“ viedla pre agentúru SITA hovorkyňa radnice Veronika Majtánová. Vedenie mesta nezvažuje ani dodatočné vybavenie autobusov klimatizačnými jednotkami. Znamenalo by to podľa Majtánovej zbytočnú finančnú záťaž na rozpočet mesta s neadekvátnym výsledkom. Okrem toho, ak by mal byť autobus vychladený už na prvú jazdu, musel by mať už skôr naštartovaný motor, čo by znamenalo vyššiu… Číst vice »

Vít Jůza

Však mají pravdu, u MHD to nemá smysl.

Mufiklo

Ty brebto jeden

Jaaa

Jj, ani topení nemá v MHD smysl, ohřátej vzduch se taky hned vyvětrá. 😀

Pája

Tohle říkali kdysi i u DSZO. A ještě to vylepšili o vypínání topení u trolejbusů. Ale už se poučili.

Pezos

Není to jen o klimatizaci, třeba v čerstvě vyhlášeném desetiletém tendru na autobusovou dopravu v okolí Žiliny je podmínka, že podíl nízkopodlažních autobusů bude MAXIMÁLNĚ 70 %. Prý kvůli hornatosti území.

Karl vB.

Možná pod „hornatost území“ zahrnuli i „hornatost“ pojížděných silnic.

Petr Novák

Opravte mě pokud se mýlím, ale nemá Crossway LE podvozek ve stejné výšce, jako vysoký Crossway? A u ostatních výrobců příměstských autobusů to v dnešní době bude podobné, pokud vím. Takže tím si dnes stejně moc nepomůžou.

Pája

Co to? Tak ty nízkopodlažní v Alpách nefungují, nebo jsou tam rovinatý kraj?

Pezos

Úplně přesně je to:
„S ohľadom na členitosť územia ŽSK (povrch Žilinského kraja je prevažne hornatý, s relatívne vysokou priemernou nadmorskou výškou) max. 70 % nových vozidiel musí spĺňať podmienky nízkopodlažného vozidla.“

Raději ani nechci vědět, jak nadmořská výška ovlivňuje nízkopodlažnost.

Karl vB.

Úplně stejně jako dojivost krav v Dánsku na výskyt infarktů v Japonsku.

Miroslav Macek

A pak že jsou jiní než Maďaři, nejsou a nebudou.

PetrN

Už vidím ty davy lidí, kteří vymění auto za autobus bez klimatizace 😁😁… Na druhou stranu wifi je fajn, Praha by se mohla učit..

dejf

tak kdyby město mělo, chtělo a zaplatilo, tak může v tom buse bejt klidně vodotrysk. největší blamáž bude, jestli se bude ta klima za pár let dodělávat do busu v půlce životnosti a bude stát 3x tolik co z výroby…

svojsin

Přesně tak s tou možnou blamáží.
V Trnavě jsou 100let za opicema…

V. K.

Wifi je v dnešní době zbytečnost. Kdo chce, tak má data.

PetrN

Ano, a proto všude, kde wifi v dopravním prostředků je, ji téměř každý využívá :-).. Naopak, dokud tu bude kartel a předražené data, tak je WiFi víc, než potřeba

Ondra

Já třeba neznám ani jednoho člověka, kterej by WiFi v MHD využíval. Jedině snad turisti.

Marana_CZE

Ono dost záleží… Například ve vlaku na ČDWifi bez limitů se připojí hodně lidí, ale naopak na DPMB WiFi, která většinou nefunguje, a má limit pár MB se nikdo nepřipojí… Pokud by byla WiFi bez limitů, rychlá a kvalitní, tak vám ji bude brzy používat každej v MHD, bohužel do tohoto stavu jsme se ještě nedostali…

Kernteriér

DPMB WiFi nefunguje? Využívám brněnskou MHD pravidelně, a to včetně WiFi, a za poslední rok se mi stalo snad jednou, že by nejela.

Nikdo

Asi měl na mysli dopravní podnik Mladá Boleslav :p taky máme v Boleslavi takovou zkratku i ano Wifina v Boleslavských autobusech nejde ale akorát osobně mi to nevadí

PetrN

Já zas neznám nikoho, kdo by ji v tom vlaku nebo MHD nevyužíval :-).. Mimo jiné to šetří datový limit, který je zde stali u valné většiny tarifů přítomen 🙂

Petr Novák

Já wifi ve vlacích používám, protože pokrytí signálem je u železnice, a to včetně hlavních tratí, stále prachbídná a konstrukce modernerních vlaků tomu moc nepomáhá. U autobusů toto většinou problém není a v MHD, kterou jedu zpravidla jen pár minut, už vůbec ne. Ale každému co jeho jest.

Nikdo

A víte že Wifina ve vlacích nebo v autobusech je tým stejným co naše mobilní data ?

Petr Novák

Třeba ČD využívají dva různé operátory, takže je větší šance, že když já signál mít nebudu, wifi ho mít bude. Navíc, antény jsou, pokud vím, umístěny na střechách, takže nejsou odstíněné, jako mobil či tablet uvnitř vozu. Samozřejmě, vždy budou místa, kdy ani taková wifi nebude mít signál a nedá se s tím nic dělat, ale ve většině případů tam, kde já signál nemám, nebo ho mám tak slabý, že se stejně nepřipojím, wifi ve vlaku signál má dostatečný na to, abych se připojil.

Jva

Jenže s nesrovnatelně lepší anténou, takže signál chytí mnohem lépe než mobil uvnitř plechové bedny…

Miroslav Zikmund

Tak se hlásím do vaší databáze lidí, kteří ve vlaku nebo MHD WIFI nepoužívají …
vystačím si s tištěnými novinami ….

PetrN

To souhlas, tištěné noviny internetem nenahradís, nicméně při cestě chtějí lidé i komunikovat přes soc. sítě, vyřídit si maily atd atd, atos novinami moc nejde 😁