Arriva vstoupí na koleje Libereckého kraje, ČD ani napodruhé nedaly lepší nabídku
Společnost Arriva vlaky převezme od prosince na deset let provoz osobních vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a Železným Brodem
Společnost Arriva vlaky převezme od prosince na deset let provoz osobních vlaků mezi Libercem a Starou Pakou a Železným Brodem a Tanvaldem. Záměr uzavřít smlouvu s dceřinou společností Deutsche Bahn dnes schválili radní Libereckého kraje. Jezdit bude za 157,12 Kč za kilometr.
Radní původně stejný plán oznámili už loni v prosinci, výběr dopravců se ale ještě opakoval poté, co deník Zdopravy.cz upozornil na možný střet zájmů v samotné soutěži. Jednatel krajské společnosti Korid LK, která výběr organizovala, měl firmu s manažerem Arrivy. Radní proto oslovili dopravce znovu a celý výběr převzal pod sebe odbor dopravy.
Novou nabídku nakonec podaly jen České dráhy, kraj už Arrivu znovu neoslovoval. GW Train Regio, který původně dal nabídku jen na trať Železný Brod – Tanvald, se už znovu nepřihlásil. České dráhy ani napodruhé nedaly lepší nabídku.
„Společnost Arriva vlaky nabídla oproti ostatním zájemcům vozidla moderní nízkopodlažní konstrukce na celý provozní soubor za nižší cenu. Již v poptávce jsme upozornili oslovené dopravce, že preferujeme právě užití moderních nízkopodlažních vozidel, podobně jako tomu je od roku 2009 na Jizerskohorské železnici,“ dodal Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy, investic a veřejných zakázek.
S vybraným dopravcem nyní začne konkrétní jednání o znění smlouvy. Kraj ji může uzavřít přímým zadáním bez povinnosti nabídkového či výběrového řízení. Umožňuje mu to zákon o veřejných službách v přepravě cestujících.
Arriva má první rok jezdit s motorovými jednotkami řady 845, po roce má na linku nasadit modernější nízkopodlažní jednotky Siemens Desiro.
Jde o soubor vlaků na lince L3 z Liberce do Staré Paky, dosud tuto linku zajišťují České dráhy většinou soupravami složených z motorového vozu 843 a přípojných vozů, mezi Tanvaldem a Železným Brodem jezdí na osobních vlacích buď regionovy nebo vozy Stadler RS1.
Arriva by měla v Libereckém kraji získat i další zakázky: její rychlíky objednané ministerstvem dopravy mají zajíždět do kraje v rámci linek R22 Kolín – Nový Bor a R21 Praha – Turnov.
Liberecký kraj musí ještě dořešit smlouvy s Českými drahami na ostatní tratě, kde vyprší kontrakt v prosinci letošního roku. I když je nabízel i jiným dopravcům, ti o ně už neměli zájem. Jde například o spojení do Středočeského kraje či trať Rokytnice – Martinice.
Jaké trasy poptával Liberecký kraj
Oběh A: 3 soupravy pro kmenové spoje linky L3 a L5 v relaci Liberec – Turnov – Železný Brod Semily – Stará Paka – Lomnice nad Popelkou ve dvouhodinovém intervalu. Po roce 2021 volitelná možnost změny trasy linky. Místo úseku Stará Paka – Lomnice nad Popelkou by mohl být v případě dohody s Královéhradeckým krajem obsluhován úsek Stará Paka – Jaroměř – Hradec Králové, počet souprav by pak byl navýšen o jednu. Plánovaný roční rozsah výkonů pro první rok provozu v jízdním řádu 2019/2020 je 563.331 vlkm/rok.
Oběh B: 1 souprava pro vložené, posilové a turistické spoje na trati č. 030 a v jejím okolí (např. vlaky č. 1915, 1916, 1918, 1919, apod. dle jízdního řádu 2018/2019). Plánovaný roční rozsah výkonů pro první rok provozu v jízdním řádu 2019/2020 je 51.745 vlkm/rok. Předpokládá se jednání s dopravcem o rozšíření využití soupravy tohoto oběhu.
Oběh C: 1 souprava pro kmenové trasy osobních vlaků linky L18 v relaci Tanvald – Železný Brod ve dvouhodinovém intervalu. Provoz se předpokládá pouze do roku 2026, kdy bude Oběh C nově zadáván v rámci Jizerskohorské železnice. Dopravce může Objednateli nabídnout volitelnou možnost využití této soupravy nadále po roce 2026 na těchto nebo jiných vhodných výkonech. Plánovaný roční rozsah výkonů pro první rok provozu v jízdním řádu 2019/2020 je 124.077 vlkm/rok