Arriva přivezla z Německa další jednotky Stadler GTW. Po modernizaci je nasadí do Domažlic

Jednotky Stadler GTW po Hessische Landesbahn pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: Robert KubicaJednotky Stadler GTW po Hessische Landesbahn pro provoz v Plzeňském kraji. Foto: Robert Kubica

Jednotky čeká kromě modernizace také instalace ETCS.

Odebírat
Upozornit na
guest
112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lukáš

Doufám, že ty jednotky nebudou jako u nás v JMK, hlučné, rozvrzané, poruchové a navíc bez stolečků,

Vojta

Dostanu bídu, ale mohli by se někteří ultras zklidnit? Současné nové soupravy se určitě neztratí a pravděpodobně nahradí nějaké muzeum jinde.

Buďte aspoň fér a přiznejte, že vám vadí buď dopravce. A to jakýkoliv jiný než ČD.

A/nebo

Že se z tratí po republice odstraňují staré vozidla, které máte rádi. Na férovku, choďte se na ně dívat nebo na nostalgické jízdy.

Až na pár výjimek se nahrazovaly horší vozidla lepšími….

Ggjfdsssf

Výjimka je třeba KŽC. Díky bohu, že u nás v MSK KŽC nejezdí. Oproti nim je i Arriva zlatá.

Manus

Arriva a její příšerná vozidla, třeba Liberec – Ústí n. L. je utrpení. A teď zase další šrot.V Německu se zbaví povinnosti ekologické likvidace a pro Čecháčky ještě dobrý. Jsme jen stát druhé kategorie a MD jde zrovna Arrivě přímo podezřele na ruku! 🙁

MartinS.

A to jako by měl někdo nakoupit na trať, kde se chystá elektrizace, nová vozidla? To by byl ekonomický nesmysl. Jestli jsou ty jednotky z konce 90. let, je jim 25-30 let, po modernizaci můžou dalších 10-15 let sloužit.

Peter

A kdy realne ta elektrifikace bude? 40.leta nejdřív ???

Josef Pešek

Já to beru zase jako pozitivum. Menusí se měnit celý vlak, jen se nahradí naftový modul elektrickým 25kV.

Kubrt

O tom si dovolím pochybovat. Sice taková idea u zrodu těch jednotek byla, ale v době, kdy to bude aktuální, budou ty vozové části už dost jeté na to, aby před sebou měly dalších 30 let v elektrické trakci.

Josef Pešek

A když to dostala Arriva, která pak vláda to tu vládla?

N.N.

Už zapomněli? ČD je provozují taky.
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/12/Stadler_05.jpg

Ggjfdsssf

Jediný rozdíl je původ. Arriva je má od HLB, ČD je má od DB. Jinačí rozdíl není. Ale stejně tak je má nejlepší ODEG.

Kubrt

No, mají jinou výšku nástupní hrany.

Pavel

Když jedu z Vejprt do Chomutova Die Länderbahn CZ, tak si říkám, jak skvělé by bylo, jet klimatizovaným Sharkem nebo aspoň Regionovou, kde jdou otevřít okýnka a vlak se nerozpadá.

Nádražák

Asi bych spíš byl rád, že do Vejprt nějaký vlak ještě jede, ale uznávám, že Sprinter je fakt zlo.

suri

Jak souvisí Die Länderbahn CZ s jejich Regiosprintery s tématem tohoto článku?

Ale možno uklidnit, vozidla GTW, které bude na lince P3 provozovat Arriva budou vybavena klimatizací v prostorách pro cestující i v prostoru pro strojvedoucího

Standakuky

Takže si připravuje provoz motorákama pod drátama. V roce 2030 má být hotova elektrifikace Plzeň – Německo. Nechápu, proč jedna z podmínek nebylo po dokončení drátování nasazení nových elektrických jednotek. To by asi Arriva nesoutěžila.

tarten

A do kdy myslíte, že to SŽ reálně stihne? Kraj tu zjevně hraje na jistotu.

Kubrt

Považuju za pravděpodobnější, že se o pár let prodlouží provoz v dieselu, než že by dlouho jezdily motoráky pod hotovou elektrifikací.
Mimochodem, o tenhle soubor nesoutěžily ČD, protože neměly vozidla.

Peter

Další šrot na našich kolejích

Pražák

Předpokládám, že to samé jste nevykrikoval u zprávy, která tu byla o pár dní dříve o tom jak „matka dráha“ koupila „starý šrot“ od stejného výrobce, byť jiný typ, že?

Kubrt

To nebyl šrot; to byla starší, ale osvědčená a oblíbená vozidla.

Pražák

A hlavně ve správném nátěru, že?😉

René

Takže nové moderní vlaky budou v prosinci 2026 nahrazeny starými ojetinami… Tak to je tedy pokrok!

Luboš Beneš

Tak zrovna špičkové Os z/do Domažlic jsou muzeum. Ostatní Regiosharky v pohodě.

tarten

Na trať s očekávanou elektrizací budou místo motoráků po 1/3 životnosti nasazeny motoráky po 2/3 životnosti po dobu výplňkové smlouvy. Pak to bude v el. jednotkách, do nových motoráků tu fakt nemá smysl investovat – nebo si snad přejete zbytečné zdražení jízdného?

Peter

O to zdražení se železnice postara tak jako tak nebojte 😀

Rostax

Uživatel Rostislav Kolmačka a opakovaný pokus zoufalce z Drážního úřadu sem proniknout.

JanošNyul

844 se patrně budou stěhovat do Chebu,plně by vynahradili v Karlovarském kraji 810 a 814

Nádražák

To úplně ne, je s nimi počítáno dále v Plzeňském kraji, kde doplní 847 a nahradí na několika tratí 814. Karlovarský kraj si na svoji elektrifikovanou trať, v době, kdy se všude řeší elektrifikace a bateriové jednotky, objednal další dvě 847.

petr

Zas 25let starý werky,každý pes,jiná ves….

Kubrt

Na druhou stranu, dojde k eliminaci zbytku 814 a 842 kolem Plzně, ale chápu, že o to v tvých příspěvcích nejde.

N.N.

ČD letos vyřazují 50 let stará vozidla (854 a spol), tohle je v polovině.

Happy

Nevyřazují úplně. U Brna se té 60tky dožijí. Pochybuji, že 843 budou někdy ještě spolehlivé…

Peter

Problém je že brňáci na nich neumí jezdit

Ondra K.

Aha. A třeba fakt, že většina provozu 843 v Brně probíhá ve dvojicích se spojením na kabel, zatímco většinu jejich předchozího provozního života se mnohočlenné řízení nepoužívalo vůbec vliv nemá.

Peter

Na R27 2 motory jezdívaly běžně. Ať už za sebou nebo na obou koncích vlaku.

Pražák

Jaký jiný pes? Arriva je v provozu tohoto typu celkem konzistentní.

Tom

Když mají takový náskok a některé kusy už budou očividně připravené po celý rok 2026 (když smlouva je až od prosince 26), neplánují z nich udělat nějaký záskok na motorových rychlících Arrivy?

Honza

Myslím že pokud budou zaskakovat, tak v Libereckém kraji, tam často místo 642 jezdí 845

Happy

Já osobně jsem rád za každou slušnou ojetinu dotaženou do ČR, která vytlačí cokoliv staršího mimo provoz. A vy co tady remcáte nad stářím, tak si prohlídněte výrobní štítky řad 810 a jejich mutací, 842, 845, 854, brejlovců a to, co tahají…. Uplatnění pro 844 se určitě někde velmi rychle v ČR najde

N.N.

Přesně tak, Regionovy už mají odježděno, od začátku to byla spíš nouzovka a dneska … jo, na záloze stát můžou.

petr

V záloze …takže budou jezdit pořád 😉

N.N.

Píšu „stát“, tak myslím „stát“. Že se někde něco občas pokazí… nežijeme v bezchybném světě.

petr

Jo,ale každý pes,jiná ves,my opraváři jsme z tohohle nadšení 😈

Lombardo

Tak ti práci nedělejte, když vás to nebaví.

N.N.

Celých 40 let opravovat jeden a ten samý typ vozidla… to se prostě nestane.

Stráťa

U ČD by to mohlo vyjít.

N.N.

Máte pravdu, málem bych zapomněl na muzeum v Lužné, tam se to podařit může.

Happy

Fakt? Kolik řad motoráků tu dnes jezdí a kolik jich tu bylo před cca 30 lety? 810, 820, 830, 831, 850, 851, 854, 842, 843…on ten počet je dost podobný a to ještě nepočítám lokomotivy, které nahrazovaly absenci motoráků 714, 742,….

Kubrt

To jo, ale jednotlivá depa neměla všechny řady, jen nějaký výběr (typicky 810 a případně nějaký typ většího motoráku, a pak samozřejmě nějaké lokomotivy). Ačkoliv třeba právě v Plzni měly ČD před pár lety po několika kusech 842, 843 a 854 zároveň, což bylo dost unikátní.

Karl vB.

Částečně vás chápu. Když už dosluhovalo moje předchozí auto, tak jsem technikovi menší dílny, kam pravidelně jezdím, prozradil, co plánuju pořídit. Následně mi raději sám aktivně zajistil koupi auta, které vyhovovalo nejen mým požadavkům (vyšší kvůli nastupování/ vystupování a nějaký větší kufr), ale i tomu, na co jsou oni zavedení a se snadnou dodávkou ND.
Veřejný objednatel – krajský organizátor dopravy je přeci jen v poněkud významnějším postavení, platí mnohem víc, takže si může poroučet a zájemce, chce-li kšeft získat, se mu musí (včetně servisu) přizpůsobit.

Ondřej

Kolik jezdí 810? 842 je náhodou v pohodě. 854 už to mají taky za pár. Brejlovec?? Co s ním ?

Peter

Vám stačí málo ke štěstí. Tyhle omláceniny z cizích zemich mají skoncit ve šrotu a ne u nás. Stávame se polelnicí evropy a někteří tomu ještě tleskají.

Happy

Chceme li za rozumný peníz udržet provoz do kdejakých Kotěhůlek, tak nám nic jiného nezbyde ….

Vojta

Přesně tak, jako cestujícímu mi udělá radost téměř každé odstranění staršího vozidla. Podívejte se, co za vraky se konečně likviduje…

Happy

Má někdo představu, kam ČD přesunou stávající 844?

suri

Jsou zasmluvněné v Plzeňském kraji pro soubor Plzeňsko, proto neměly ČD co nabídnout pro soutěž na linku P3 Plzeň – Domažlice a neúčastnily se

Ondra K.

Vzhledem k rozšíření provozu by stávající 844 na novou smlouvu početně nestačily.

M.M

No houpou se parádně, je to šílenost v tomhle jezdit, hlavně všude je na každého vidět, no tohle se Pk nepovedlo

Libor

Jasný není nad 810 aspol. 😁

Hájek

Na tyhle trati ale nejezdí 810 , ale 844 takže je to spíš pokles kvality.

libor

ale 810 by dle některých bylo nejlepší vozidlo 😉 Ps. tady nevadí vlak, ale dopravce, proto ten pláč.

M.M

Dopravce arriva v Plzeňském kraji provozuje dost vlaků, druhou nejvytíženější trať v kraji ( ty vlaky na ní), všechny autobusy a zvládá to perfektně, takže nevim co proti Arrivě máte, nechápu Vás

libor

já proti Arr fakt nic nemám, tady pláčou jiní! Já fandím Arr vč. Ex a R souboru západ. Spíš poukazuju na to, že když na tom není logo ČD, tak je to pro některé jedince zlé/blbé/zoufalé/ošklivé/staré/hnusné/špinavé…….

M.M

810 v Plzeňském kraji nejezdí, to jste mě pobavil 🙀, je s ní dobré svezení, ale na každodenní cesty to není

libor

já vím, asi nechápete ironie. Ale to máte fuk.

Ondřej

Kolik tam jezdí 810tek?

petr

Ta se opraví i kladívkem a sroubovakem

suri

hlavně všude je na každého vidět – lze to nějak blíže rozvést?

M.M

No je to hrozne otevřený vlak, něco podobného jako Regiospider, nejsou tam stínidla, člověk vidí až skoro na druhý konec vlaku

Happy

Jako že byste koukal roentgenovým zrakem skrz tu pohonou jednotku s tou myší dírou na průchod? Tohle je ještě intimčo oproti třeba celootevřeným EMU o několika článcích….

libor

to si to tam chcete rozdat s vlakvedoucí ve vlaku, že vám vadí, je tam tolik vidět 😀

petr

To je o zvyk

petr

Myšleno na firu

Petr

No tohle by mně opravdu zajímalo, všiml jsem si, že český fíra udělá cokoliv proto aby na něj v kabině nebylo vidět, zatímco německý sedí v naprosto průhledné. Co ti naši řeší?

suri

A na tom je něco špatně? Ve všech soutěžích a výběrkách Plzeňského kraje je tento požadavek umožnit lidem pohled na trať vždy přítomen, pokud to vozidla umožňují. Je to něco, co pro někoho přináší větší atraktivitu přepravy. Ve smlouvě je ujednáno, že na stanovištích strojvedoucího bude instalována kamera, která bude min. v HD kvalitě snímat pohled z vlaku na trať ve směru jeho jízdy. Tento přenos bude přenášen nepřetržitě během jízdy vlaku a jeho pobytu ve stanicích a zastávkách na minimálně jeden monitor/panel min. v HD kvalitě v interiéru pro cestující. Pokud technické možnosti Vozidla umožňují volný průhled stanovištěm, Objednatel… Číst vice »

N.N.

Všude na každého vidět? Zhruba stejně jako v Regiosharku a méně než v „klasice“ s Bdt.

Jakub

Jak může tohle někdo dovolit? Ze zánovních žraloků do přes 30 let starých příměstských tramvají? Je mi z toho do pláče co se tu děje.

N.N.

Konec 90. let není přes 30 let, neupravujte si fakta.

suri

Ty zánovní žraloky jsou už cca 13 let staré olítané ojetiny a navíc pro pokračování na tomto výkonu už je stávající dopravce dávno nemá k dispozici, takže raději ani nepodal do soutěže o linku P3 nabídku. A pořizovat pro tyto výkony nová dieslová vozidla s vidinou, že do 10 let bude infrastrutura umožňovat provoz elektricjých vlaků by byl čirý nesmysl. Od Plzeňského kraje to byly pragmaticky nastavené podmínky soutěže s možností nabídnout ojetiny a výsledek je slušná kvalita za rozumné peníze.

petr

10,20 let v životě lokomotivy nic neznamená,kdosi pronesl a je to pravda

Lukáš Chytil

Tak stačí se podívat na lokomotivy řady 240, 242, 363, 163, 749/751, 74x, atd. To jsou všechno stroje výroby 1989 a níže, některé kusy jezdí už skoro 60 let.

Ondřej

Ty sariky mají 13 let ale pokud jsou udržované jsou v pohodě. Třeba valmezske . Pak přijede něco od arrivy a údržba nokde

suri

Nepřijede něco od Arrivy, přijede to, co je ve specifikaci požadavků na vozidla a znova poněkolikáte – Plzeňský kraj to má velmi dobře nastavené a hlídá si to a na regionální dopravu ty minimální specifikace poskytují dostatečný komfort. Proto třeba i to nejhorší, co tam zatím dočasně jezdí, než přijdou RS1, což jsou regionovy na výkonech na t184 nebo t182, jsou co se týče interiéru a služeb srovnatelné s ostatními výkony (zásuvky, wi-fi, informační systém, nové potahy sedadel), jen klima chybí.

Peter

To je ta slavná liberalizace v českém podání 😀

Ondřej

To bude ropovod na Domažlice…teda jestli jim to bude jezdit.

noerf

Vzhledem k tomu, že tyto jednotky jezdi pro Arrivu v několika krajích a vyhrává výběrové řízení, tak to tak hrozné nebude. Ono záleží s čím to porovnáváte.

Pezos

Možná s ČD. Těm GTW moc nejezdí 🙂

Berhof

Bohužel GTW u ČD kvůli věřejnému výběrku měly tu smůlu, že se podívaly do Zvolena. Není stejný problém náhodou vidět i u RS1, které měly tu stejnou smůlu?

noerf

Zajímavé je, ze když ČD nechávali opravovat vlaky v Šumperku, firma měla přezdívku Zpras. Nyni tam opravuje jednotky Arriva a kromě prvních 845, kdy to Pars nestihl v termínu, si poslední dobou Arriva dodavatele pochvaluje. Jak ohledně domluvených termínů, tak spolehlivosti. Zatímco ČD většinou nechávají opravy provádět na Slovensku a neustále se řeší problémy ohledně termínů či aktualizace softwaru. Možná by stálo také zjistít, jakým způsobem dochází k přebírání vlaků a způsob řešení reklamací a smluvní penalizace. Ono pokud jeden dodavatel bude ve výběrovém řízení levnější a pak bude vlak měsíc stát, protože dodavatel má 30 dní na odstranění poruchy,… Číst vice »

suri

ČD moc nejezdí ani RS1 pro Ústecký kraj a jiným tyto ojetiny celkem v pohodě jezdí, čím to asi bude.

A co se týče GTW pro ČD pro Olomoucký kraj – to byl opět majstrštyk pořídit tu nejméně vhodnou verzi od DB Regio Nordost s nástupní výškou 760 mm., ale to je problém kraje, když si neuměl stanovit podmínky. To co pořídila Arriva pro Plzeňský kraj je verze s nástupní výškou 585 mm, ostatně v tomto si Plzeňský kraj dlouhodobě drží kvaitativní standardy.

Ondřej

Jezdí no ..vidíme tu spolehlivost..

Luboš Beneš

V Plzeňském kraji jezdí v pohodě a spolehlivě.

suri

Proč ropovod? Kapcita řady HLB řady 646 je 120 sedících, 103 stojících, tedy srovnatelná s kapacitou120/120 u ČD řady 844, kterou tam provozují teď. Logicky při dost výrazném zahuštění provozu v nejzatíženějším úseku Plzeň – Stod k ropovodům nebude důvod.

GTW 2/6 jsou za stávajícího stavu infrastruktury a vzhledem k plánovaným investicím pro takto časově omezený 10 letý kontrakt ideální vozidla

Ondřej

Na některých spojích tam jezdí brejlovec a vozy..to asi nenahradí jeden gtw

Kubrt

Nejdřív ti vadí ropovod, pak věštíš sólo. Buď v tom remcání alespoň konzistentní.

Honza

Jezdí to hlavně na 6 nebo na 14 z Plzně. A jezdí docela dost plny

suri

Jezdí 2 páry v klasice – z Plzně 14:18 a 15:18, nově bude po 14 hodině Sp s řazením 3 jednotky do Nýřan, dále na Domažlice 2 jednotky, Os po 15. hodině 3 jednotky do Domažlic, oba mezi Plzní a Nýřany bez zastavení. A vedle toho nově Plzeň-Nýřany ve 14:00 a 14:45, které teď nejezdí. Ráno z Domažlic podobně, tak v čem je problém? Za mě ten nový model dle návrhového jízdního řádu bude výrazný posun k lepšímu, čímž ale neříkám, že i teď by to bylo nějak špatné, není.

Karl vB.

Můžete prosím, pro neznalé, upřesnit význam vámi použitého výrazu „ropovod“ na trati Plzeň – Domažlice?

Kubrt

Tak se říkalo vlakům složeným z velkého množství motorových a přípojných vozů. Třeba 810+3*010+810+810+010. Nemyslím si, že by to byla původně narážka na spotřebu nafty, ale spíš na to, že je to dlouhý (proti běžným sestavám motorák + 1-2 vleky).

N.N.

Což je opravdu extrém oproti spřahování do dvojic. Pokud jde někomu o průchod soupravou, tak ten nebyl možný ani v 810+010.

Karl vB.

Děkuji. Nebyl jsem si významem toho pojmu vůbec jistý.
Představa třech vozidel GTW v jednom vlaku mi takovou asociaci nenahodila.

Kubrt

Jasně, navíc u GTW a dalších podobných jednotek se se spřahováním počítalo, ale u 810 to byla nouzovka, neměly násobné řízení, každý vůz táhl jinak…

tarten

A opravdu tam jezdilo tolik lidí, nebo to bylo z provozních důvodů?

Kubrt

Tak i tak. Třeba v létě z ČB směr Volary jezdilo ráno hodně lidí a jednu dobu tam jiné motoráky než 810 nebyly, tak musely jezdit jejich dlouhé soupravy (později tam přes léto byly klasiky).

LiborV

V 90. letech jezdívaly podobné soupravy Praha- Kladno.

Pražák

Není to v najbrtu, neplatí tam režijka. Klasické lkaní členů Národní šoto rady a přidruženého Klubu drážních nostalgiků, kteří vzpomínají na dobu „modré armády“.

Karl vB.

Musím uznat, že na tom vašem výroku určitě něco bude, protože z některých příspěvků lze „krevní skupinu“ autora jednoznačně odhadnout.
Vozidla pořízená vítězem na přechodné období, než bude zadrátováno, nejsou některým specialistům dost dobrá, ale fakt, že stávající dopravce se do soutěže ani nepřihlásil, protože by to neměl s čím vyjezdit (viz pan „suri“ výše), velkoryse pomíjejí… 🙂

Happy

844, které tam jezdí, mají motory 2. GTW má motor 1. Můžete tedy nějak rozvést svoji myšlenku?

petr

No,až se to rozjezdi,vemte si každá závada bude pro dílnu něco úplně nového,takže bude probíhat výzkum a poté Shanks po náhradním dílům,znám to

petr

Shánění

Happy

Arriva tento typ hojně nasazuje na jiných výkonech v jiných krajích…. Takže zkušenosti s tím mají….