Arriva představila rozpis směn na své nové linky. I jako lákadlo pro strojvedoucí
Alstom Lint po úpravách pro provoz v Česku. Foto: Jan Knap - Arriva vlaky
Souboj o strojvedoucí se v Česku nevede už jen přes výši mezd, ale například i o způsob a délku směn.
Zásadní změna nastala u linky na Rumburk. Kde jsou slibované nástupní místa v Rumburka a v České Lípě. Práce v České Lípě pro čtyři, v Rumburku nic a veškerá obsluha z Kolína. Samé sliby, samé chyby. Kdo z Vás věří, že příjemný ráz sestavy směn zůstane je blázen, u společnosti, která láká na 5 týdnů dovolené a do smlouvy dává 4 týdny s příslibem, mzdový výměr zní na 30tKč a zbytek nelze ani řádně dopočítat, chtějí podepisovat seznámení se mzdovým předpisem, aniž by ho předložili, nebo vůbec existoval. Šokuje mě, že v dnešní době jsou lidi, kteří to podepíší, ale… Číst vice »
Ona to taky za chvíli nemusí být Německa firma. DB se ji chtějí zbavit je na prodej asi vědí proč. Kdoví kdo ji koupí komu bude patřit a co s ní udělá. Myslím další důvod si pořádně rozmyslet zda do takovéto firmy jít.
Ale oni se určitě najdou strojvedoucí, kteří odejdou jen z principu, protože jim současnej zaměstnavatel dělá něco co jim vadí a přivřou oči nad tím co popisuješ. Zase nějaká jistota je v tom, že Arriva má smlouvu na určitou dobu a s těma vlakama jim bude muset někdo jezdit a asi si nebudou moc dovolit, aby jim ti lidi zase utekli
Přesně tak a kdo tomu nevěří, ať tam běží.
Jestli tomuhle říkají ,,lákadlo,, jak asi musí vypadat obyčejnej turnus…
Arriva udělala perfektní věc ohledně zveřejnění turnusů!!! Každému z nás totiž vyhovuje něco jiného, někdo rád dlouhé směny a více volna v měsíci, jiný zas o něco kratsí a pohodovější směny i s ohledem na méně volna v měsíci. Prostě peníze nejsou jediným kritériem!!! Klidně budu brát o například dva tisíce méně měsíčně, ale budu mít dobrej turnus. Tímto krokem Arriva udělala perfektní náborový tah, který však měla udělat přeci jen dříve. Pro srovnání si můžete stáhnout na ulozto stávající turnusy ČD OCP Střed. Uvidíte ten hnus 😉 Většina turnusů je extrémních, vyjma tedy těch pár vlezprdelkových.
https://uloz.to/file/GU4Gqz9ywjeT/03-nastupni-tabulky-turnusu-strojvedoucich-zip
Přesněěě
Dobře dělá, podle mě není fér lidi, kterým to nevyhovuje vůbec, zdržovat nějakým pohovorem. Na pohovor nepatří daná fakta, která může zaměstnavatel vypsat do inzerátu a zaměstnanec do motiváku/životopisu. 🙂 Na pohovoru se má řešit až to co je individuální.
Kdo se bude starat o samostatné klimatizačně flexibilní ventilátorové jednoty?
Chápu li to správně tak nástupní místo Rakovník má jen 2 varianty denní směny? Tam bude počítám plno, vzhledem k tomu co nabízí za směny PJ Rakovník u ČD..? Pražská varianta R24 taky neni špatná… Kdybych se před pár lety neprestehoval na sever tak bych do toho šel, o peníze by mi nešlo, prostě slušný směny vůči nočním na 714 Praha Kladno atd..
A bude nasazena na nektere vlakove spoje nahradni autobusova doprava? Na strankach dopravce ani v idosu nejsou spoje arivy od prosince vubec obsazeny
Me by zajímalo pokud Arriva bude někde neschopná kdo ji bude stahovat ze štreky.
Na jednokolejce dle zakona všichni 🙂
Nejen na jednokolejce, ale na kterékoliv trati.
Ze zákona musí každý dopravce na požádání dispečerského aparátu uvolnit trať. Probíhá to tak, že dispečer SŽDC požádá dispečera dopravce, který pokud odmítne, musí to zdůvodnit. A konkurence není důvod. Moc odmítat nemohou, ze zákona jsou povinni vyhovět, čili musí proto být nějaké objektivní důvody. Stahuje se obvykle do nejbližší stanice. Jediná výjimka je u dopravce ČD Cargo, s ním má totiž SŽDC uzavřenu vrcholově smlouvu o zapůjčení lokomotiv a strojvedoucích. Čili Cargo by mohlo Arrivu odtáhnout klidně i dál, záleží na dohodě dispečera Arrivy s dispečerem SŽDC (oni je teda mohou odtáhnout dál i další dopravci, ale to už… Číst vice »
Nevím o tom že by Cargo stahovalo dál než do nejbližší stanice mame totiž v licencí jen B2 tzn že nemůžem vézt vlak dal
Vidíte. A přesto váš zaměstnavatel podepsal smlouvu se SŽDC, že budete k dispozici…
Co znamená v licencí strojvedoucího kolonka kde je napsáno B2 ?kdo to ví?
Mají pouze pár jednotek, zbytek je nepojízdný. Tak asi.
Kdy nám vyvěsíte další turnusy? Vylézají od nejhorších, nebo snad od nejlepších?
A co takhle vyvěsit ty nejlepší a nejhorší turnusy ČD? Nebo ty snad neshánějí nové strojvedoucí?
Copak, copak…všude kecy, že mají lidi a najednou… no asi nic, v prosinci přijde pravda, nebo spíše realita
Dokud v osobce budou přerušené směny nezapočítávající se do prac.doby tak bude pořád problém. Nejlepší je přerušení třeba 35 minut…. asi aby ta dráha nezkrachovala… zkrátka dokud je člověk v práci tak nazdar plať – za mě to má být překážka na straně zaměstnavatele….
Ono je asi jedno, co se jak počítá, ale spíše co přijde úhrnem na účet za celý měsíc. Jestli máte hodinovou sazbu za výkon vyšší a za dobu přerušení sazbu minimální, nebo naopak nemá až takový význam. Význam to má spíše motivační ke sklonu zaměstnavatele konstruovat tak, či onak turnus – například. Důležité je tedy co přijde na účet. Příkladně za podobný charakter turnusu v Arrivě přijde strojvedoucímu na účet asi o 5 – 8 000 víc než u národního… Dá se to pěkně vypočítat (a to i se zahrnutím výdobytku 36 hod týdně X 37,5 h….)…
Tam jde hlavně o to, že přerušeni se nepočítá do normy… tudíž to bere volno… tzn. jsem v práci na noční 13 hodin, ale do normy jde 9 hodin… máš to takhle 4x za měsíc a to je 16 hodin. To už jsou zase skoro dvě denní navíc, který musíš udělat.
Tak o tom žádná. Každá profese něco svého nese, ale tohle je pravda. Proto má být tlak minimalizovat počet dělených směn, například přes den různými technologickými úkony v sedle. Ze zkušenosti však mohu říct, že v noci jsem na osobce za přerušení (na čisté dvě, tři hodiny) rád. Člověk vždy dá do oka. Když to srovnám s nepřetržitou šichtou na záloze, tak vím na co nerad vzpomínám…
Tak je pochopitelný, že když mezi 1. a 3. ráno nejezdí vlaky, že se to nějak řešit musí, ale ne že jsi zadarmo mimo domov. To už je věc zaměstnavatele a že ti neumí přiřadit práci je jeho překážka. A to nemluvím o přerušení přes den – to je holá kravina, se kterou nemůžu nikdy souhlasit.
Jo kdyby to měl dělat ten člověk co to vymyslel to by se mu taky asi moc nelíbilo
Jo přesně za měsíc je to zhruba 40 hodin a za rok 500 a tak dále
Když jdu z kanceláře na oběd, na déle než půl hodinu, taky to nemám placený. Rozdíl vidím v tom že nemám do poslední chvíle nařízené kdy jít, zatímco fira má grafikon.
Otázka není platit volno, ale celkový počet hodin a peněz za měsíc. Když to přeženu, 10 placených hodin/160 na pracovišti při 100 000 Kč za jednu placenou hodinu bych bral a vůbec bych si nestěžoval že těch 150 mi nikdo neplatí. 😉
Bavím se přerušení směny v noci např mám směnu 20,25-6.45 vezu posl.vlak a mám přerušení cca 4h trčím na lokomotivě nemám nárok na lůžko ráno vezu první vlak a mám konec jsem v práci 10.25 h mám zaplaceno 6.35 h je to letáčky směny a když ji dostanete více krát za měsíc tak jste pořád v práci a hodiny žádné Takhle se jezdilo u ČD ještě před pár lety a určitě to kluci lepší nemají
A co je problém – je to moc hodin na pracovišti nebo málo peněz?
Kdyby ste dostal zaplaceno těch 6:35 ale o půlku větší hodinovku nebo by ste dostal zaplaceno 10:25, kde je rozdíl? Bylo by to lepší?
Problém je tom že mám zaplaceno 6.35 a jsem tam 10.25 chápete?
Takže kdyby se snížila hodinová sazba a přitom by vám napsali všechny hodiny, bylo by to ok 😀
Opravdu to tak je? Není náhodou prerusena směna přes noc minimálně 10 hod.? Pokud je přerušení nad tří hodiny, je nárok na postel , pokud není postel je směna skrz. Pokud je přerušení kratší než tří hodiny a není nárok na postel, musí být místnost k odpočinku, pokud není je směna bez přerušení?
Ano je to tak , stěžovali jsme si taky na to a hned bylo přerušení 2.59😃😃
Tak o tomhle jsem už jednou psal. To že si tohle necháte líbit je Vaše blbost. Žádné přerušení směny bez nároku na mzdu pod 6 hod. a na lůžku neexistuje! A to ještě po domluvě! Kde jsou Vaše slavné odbory? Aha, zapomněl jsem, režijky…. Upřímniu soustrast.
A ještě jsem zapomněl. Trčíte na mašině a zdarma.?!! Kdo to viděl!!! Jste na mašině, tak jste v práci.
Já už u ČD nepracují pár let ale kluci mi dají za pravdu co tam pořád jsou
Takhle to funguje už spoustu roků a taky vlakvedoucí mají přerušené směny na osobních vlacích i několikrát za směnu to stará věc mají ještě horší skladbu směn než strojvedouci, není to žádná novinka na dráze.
Teda míchat do toho prestávky na oběd… zajímavý argument…
Pěkné volno. a do toho volna se může nařídit další směny za chybějící strojvedoucí
Tohle má rozhodně co pěkného turnusu hodně daleko, a dobře vím o čem mluvím. V turnusech kde jsou jen dvoudenní směny je adekvátní volno 15 dní a více, jinak alespoň 12, tohle nesplňuje ani jedno kritérium.
Kdo nepodepíše hodiny navíc tak max 150 hod/rok, ale ani to nepotěší, chceli člověk čas na jiný zájmy
Sice 150 hodin, ale ne více jak 8 hodin/týden. A osmihodinová směna tam není žádná, čili nemá co nakomandovat. Když někdo podepíše nad rámec 150 hodin a zároveň nad 8 hodin týdně, je to jeho dobrovolné rozhodnutí. Ano, drážní zaměstnavatelé obvykle přicházejí s tím největším kalibrem (416 hodin bez týdenního limitu), ale to už pak záleží co si usmlouváte. Nebo také nemusíte smlouvat vůbec a budete se držet zákoníku práce, čili 150 hodin rozdělených na max. 8 hodin/týden, brát si za každý přesčas náhradní volno (ano, i na to máte nárok) a ono je to přestane bavit, protože to pak… Číst vice »
Tak ono náhradní volno se nevyplatí – skrz příplatek za přesčas – finančně… ale jako souhlas.
Nevyplatí, to je pravda. Ale když si budete nechávat přesčas proplácet, zaměstnavatel vám jej bude cpát víc a víc. Když si za něj vyberete náhradní volno, tak se sice nebudete koupat ve vaně, ale nebudou vám ty přesčasy neustále cpát, protože si tím nijak nepomohou.
A mmch na to proplácení pozor. SŽDC bere při argumentaci při kolektivním vyjednávání průměrnou mzdu s přesčasy. Čili jí tím uměle navyšuje. Aby se toho jednoho dne nechytly i ČD…
*ve zlatě, pardon 🙂
Kdyby Ti ten přesčas nařídily,tak bys to volno na truc vzal.
V tom Turnově mají 8 dní v kuse bez 36 hodin volna?
Do toho ještě vložáček třeba 🙂
Tak vložáčky jsou fakultativní, ne? Někdo „rejžuje“ jak divej, jinej ne…
Volno asi nepotřebují když mají hezký turnus 😆
Tak je to turnus k jednání, když se středeční noční přesune ze 2. do prvního turnusového dne a pondělní noční přesune ze 3. do 4. turnusového dne, tak je to v pořádku a vykoukne například to, že když si vezmete dovolenou na toto pondělí, pak za dva odečtené dny volna získáte 7 dní volna…
Když by se to přesunulo a vyfouklo tohle, pak na tamto vzalo dovolenou, pak za dva měsíce budete brát 100000,- Amazon hadr, takhle jste to nechtěl napsat😉 nic proti
Ani za 50 tisíc bych nešel jezdit k arrivě a ty peníze mají příslibene jen na rok a co potom?at žije Cargo
Také jsem si říkal že kalkulována mzda strojvedoucím při nabídce krajum byla jistě o dost nižší a ta současná nabídka 50 tisíc pravděpodobně nebude dlouho platit. Aby se kolegové již příští grafikon nedivili.
Určitě jim ty peníze sníží
Nemyslím si že sníží, jen jim je už nezvednou….
Nebo jim ještě k tomu něco přidají třeba úklid po posledním odvezeným vlaku?
To je možný…
Úklid po posledním vlaku už tady byl. V dobách kdy Arriva jezdila „zkušebně“ do Kralup. Po posledním vlaku měl strojvedopucí s vlakvedoucím motor vytřít, vybrat koše, umýt stolky a okna zevnitř. Já to dělat odmítl a taky jsem te tehdejšímu provoznímu šéfovi p. Vlčínskému řekl. Náhle jsem byl „na indexu“ a na Arrivu jsem nesměl chodit, vyjma případu nejvyšší nouze. 😀
Co byo, bylo. Dnes na vlacích uklízí stewardi. Od nového GVD v řadě případů stewardi, v řadě případů úklidová firma (podobně jako na ČD), toto dělení práce má logiku odpovídající požadavkům objednatele (vychází se jim vstříc v požadavku na služby).
Ojednavatel rozhodně nepožaduje, KDO má uklízet vlak.
Objednatel požaduje nějaké úklidové schéma a z něj občas implicitně vypadne na koho tato činnost vyjde, protože se logicky na daném místě v daný okamžik, jako jediný nachází. O tom, že by objednatel určil kdo bude uklízet není ani slovo 😉 Když striktně řeknu že stewardi nebudou uklízet vlak na daném typu výkonu, pak také mohu nesplnit určený standard kvality. A o zlepšování služeb na železnici, mimo jiné posouváním standardů kvality snad jde…
Stanislav Fanta: U dosavadních výkonů dopravce ARRIVA vlaky je úklid běžnou povinností stewardů – proto jsou to také stewardi/stewardky a ne průvodčí v pravém slova smyslu. A podle informací, které mám, na „Městské lince S49“ to tak zůstane, ale soupravy nově provozovaných rychlíků bude uklízet najatá úklidová firma. Jak to konkrétně bude u výkonů v mimopražských oblastech, nevím.
Tvl a to Vlčák byl to lepší co na Arrivě bylo …. Známe jiný kádry
Jak se dá snížit plat když zaměstnanec nechce podepsat nový mzdový výměr?
Určitě nedostanete smlouvu na neurčitou dobu přece ale jen na rok treba
Jak víte, že jsou peníze přislíbené na rok? Vyhovuje-li Vám Cargo, pak je to dle mého názoru trochu míchání hrušek s jabkama. Osobní a nákladku přeci nelze srovnávat. Předpokládám, že když Vám jde o výši mzdy, pak je to primární co Vás zajímá na práci. Kolik si vydělá strojvedoucí z náklaďáky, když nebude pár let co vozit. Vycházejme z obecných informací, že ekonomika zpomaluje a i silniční nákladní dopravci registrují pokles výkonů. Chci tím říct jen tolik, že někteří mohou uvažovat trochu strategický a takticky a financí aspekt, včetně směn je sekundární či terciální položka v prioritách, jako je zajištění… Číst vice »
Byl jsem na pohovoru a vím další věci
Na Slovensku je to každý rok slabší a slabší
Chápu-li to dobře, tak mají sotva naplněný stav, mají strach z fluktuace a hrůzu, že odchozí nebudou schopni nahradit nově příchozími. Hlavní lákadlo, peníze, nemají, protože je to vysoutěžené za podseklé ceny. Tak jsou nuceni nasadit silný kalibr a začít žonglovat s tabulkami. Kocourkovská liberalizovaná železnice v praxi, bravo!
No asi ještě nemají plný stav když ještě lákají. To budou mít asi dost honičku.
Hele a ČD mají plný stav strojvedoucích? Proč teda pořád sháněj nový? Asi jen tak z plezíru.
Zdravím rentiera 😀
Nic k tématu nemáš?
Nedávno byla v televizi reportáž o nedostatku strojvedoucích u všech dopravců. Bylo tam že Arriva má podstav přibližně stejný jako ČD no s přihlédnutím k celkovému počtu výkonů nevím nevím kdo je na tom hůře a u koho to zavání dosti velikým problémem.
Učil jsi se ve škole procenta? Jestli ano, tak máš odpověď.
No zjevné, že ty procenta neumíte, proto jste tak mizerný rentiér. Zkuste si to, co napsal, třeba přečíst 50x a možná pochopíte, co vám tím sděluje. Vy jste úžasný demagog.
Trondo Trondo když ČD chybí 150 strojvedoucích a Arrive také 150 strojvedoucích kdo je na tom procentuálně podstatně hůř 😀 ?
A co je špatného na tom, že Vás pozdravil ? To se nesmí, nebo vyžadujete nějaký zvláštní pozdrav ?
Já bych taky využil té příležitosti, že jste laskavě mezi nás zavítal a zeptal bych se, do čeho je nejvýhodnější tento týden investovat? Zlato, komodity, dluhopisy ?
Na to jsem zapomel se zeptat 😀😀 .
Protože hodně strojvedoucíh odchází do důchodu.
A co na to kouknout z druhé strany? Brát to skutečně jako benefit a tedy rozumný důvod firmy vyjít vstříc zaměstnancům? Co když jsou v Arrivě konstruktéři turnusů, kteří se naopak na žonglování s nástupními tabulkami v neprospěch zaměstnance v rámci velmi svazující kolektivní smlouvy na ČD už prostě nemohli koukat?
Jendo, Jendo……
Vstoupit do diskuze…Líbí se mi jak člověk, který sliboval světlé zítřky u ČD, nyní kope za Arrivu a zase slibuje.
Však u ČD taky najdete krásný turnusy, třeba aj 17 dní volna za měsíc, samozřejmě jsou aj takové, kde je třeba osm. V každém případě tato reklama je asi poslední pokus, jak zachránit arrivu na těchto výkonech, do Prahy už je to i pro Slováky daleko, a zároveň to nastiňuje skutečnost, jak na tom asi s personálem reálně jsou, když vezmete v potaz dvouměsíční výpovědní lhůtu, půlku prosince nějak zvládnou, pak budou v pr….
„Hlavní lákadlo, peníze, nemají, protože je to vysoutěžené za podseklé ceny.“
Technická připomínka – nikde v případě Arrivy nešlo o „soutěžení“. Pouze o poptávkové řízení/tržní konzultace.
Vážení,
veškeré přestávky v práci by se měly brát jako překážka v práci na straně zaměstnavatele….a podle toho by měly být placeny. To znamená směny bez přerušení, včetně vynucených pauz ve vratných stanicích. Celou dobu v práci pochopitelně započíst do pracovní doby. Potom nebude problém s nedostatkem a hlavně kvalitou personálu… To co Arriva předvádí je parodie na dráhu a nikdo normální do toho nepůjde.
Souhlas… to má být hlavní náplň odborů… dodnes nechápu sám sebe že pracuju dobrovolně tam, kde jsou přesrušené směny… je to tím že my jich zas až tolik nemáme…
Já teď jezdím v turnuse kde nemáme ani jednu přerušenou směnu a také ten turnus není nic moc. Jen o těch přerušených směnách to není.
Kluci od čd říkali že se turnusy rok od roku horší tak nevím kde je pravda
No vždyť já psal že turnus nic moc . A to ani nemusí být dělené směny. Kluci mají pravdu. Mě když bývalý kolega a spolužák ukazoval turnus jaký má v Cargu jen jsem tiše záviděl.
Už jsou tady dva privátní dopravci, kteří platí vše…. Jeden platí z domova domů, takže úplně vše, další benefity nic moc. Druhý z depa do depa…. placené rg, pauzy, čekání na vlak, vše do fondu pracovní doby. Benefity jsou…. Platy samozřejmě ne 50000kc/měs, ale tímto stylem není problém udělat přesčas. Upozorňuji, že 13 směna se u obou dodržují a jestli je pauza nebo cesta domů placená…do toho je každému h…. to je věc dohody zaměstnavatel/ zaměstnanec. Záměrně neudavam názvy dopravců z důvodu zášti atd. To jen tak pro zamyšlení, jak si pomoci k fungující firmě a spokojeným zaměstnancům.
Při současném nedostatku personálu a platných ustanoveních ZP o pracovní době a přesčasech se každý soudný zaměstnavatel musí započítávání přerušení směn do fondu pracovní doby logicky bránit „do roztrhání těla“, to snad dává rozum, nemyslíte? To by nesměl být omezujícím prvkem roční limit přesčasové práce, jinak polovina vlaků vůbec nevyjede.
Pěkný den, v prvé řadě je to o tom, jaké vlaky daný dopravce jezdí. Pokud nevyjíždí před šestou, pak je logické, že nástupy nebudou ve dvě ráno. Něco jiného by bylo, pokud by Arriva vozila první vlaky s odjezdem ve 3:50, atd. Poslední vlak vám příjede např. ve 23 hodin. a tam prostě nic nevymyslíte. Tohle by musel řešit Zákoník práce. Např. „Směna může být dělená, její výše se započítává do fondu pracovní doby strojvedoucího“. Tedy ne placená za 50 % u ČD a nezapočítáno do pracovní doby, nebo 0 % u Arrivy a také nezapočítání do pracovní doby, pěkně… Číst vice »
A že výsledek je takový, že většině zaměstnancům turnus vadí?
Neví někdo jak to mají ti strojvedoucí co jezdí Nitru?
Ví.
A jak to tedy vypadá? Praha – Nitra a hned zpět asi nejezdí. Viděl jsem u jiného soukromníka Ostravsko – Košice – Ostravsko na vlaku přes noc tam a to už mi přišlo dost – 10 hodin a z toho část v noci
Je známo, že část lidí je ochotná vyměnit zaměstnavatele nejen z důvodu výrazně vyšší mzdy jinde, ale i kvůli lepším pracovním podmínkám za podobnou mzdu. Podoba směn a množství volna mezi směnami je pro mnoho lidí velmi důležitá. Rozhodovat budou jistě i věci jako zázemí na konečných stanicích, chlazení stanoviště strojvedoucího v letních vedrech apod.
No žádná sláva…ale budiž. Dokud směnáře nebudou připomínat polské směnáře kde je nástup obvykle v 6:00 a konec v 18hod bez redukovaných hodin apod. tak to není posun vpřed.
To co jste napsal o polských směnách je nesmysl. Možná u nákladní dopravy, ale osobní je na tom obdobně jako u nás, ovšem s rozdílem tím, že směny jsou opravdu v kuse.
Jak je v Polsku zajištěn provoz mezi 18tou a 6tou?
No nic…jdu hledat ten PL směnář a snad ho najdu
No i kdyby tak bylo tak co je na tom? Volny večery, vikendy, svátky atp jsou jen pro vyvolený? Nebo lidi ve službách při jejich personálních stavech mají být v práci 24 hodin denně?
Ano, lidé ve službách jsou často k dispozici 24 hodin denně. Svět se nezastavuje. Je to věc se kterou každý kdo jde do služeb musí počítat. Ti kterým sloužíme na nás spoléhají. V případě, že jsou směny poskládané rozumně, tak nevidím problém ve směnách i po večer nocích či víkendech.
No jeto to skutečně znát hlavně na tom kolik lidí z dnešní omladiny se do služeb hrne.
Znám mladé pro, které jsou pravidelné směny lákavé. Obvykle však 12ky v režimu krátký/dlouhý týden (s dostatečným počtem nočních) . Každý druhý víkend volno včetně pátku. Ten první volno středa a čtvrtek. Pak máte relativně dost volná. A tohle Arriva nezaručí. Doprava je oproti nemocnici nebo výrobě specifický režim, ale tyto směny by měly být něčím vykompenzované.
To LiborV: turnus v dopravě při vhodné konstrukci zaručí přibližnou polovinu víkendů „napadených“ směnami a polovinu směnami nedotčených (je to vidět v příkladech). V dálkové dopravě trochu jinak, v místní též, a to podle převahy denních a nočních směn, nebo dvoudenních směn. Se vším se dá nějak naložit, jde o to si jen s tím dát práci. 😉
Psal 6-18 apod. Tzn že noční šichta vychází jak?