Arriva osadila první jednotky 845 klimatizací, ministerstvo dopravci nechce přidat
Nově vybavené jednotky jezdí aktuálně hlavně mezi Prahou a Tanvaldem.
Společnost Arriva vlaky nasadila do prvních motorových jednotek řady 845 klimatizaci. Jezdí v celkem čtyřech jednotkách na rychlíkových linkách v objednávce ministerstva dopravy. Má zlepšit komfort cestujících. Pravděpodobně ale zůstane jen u čtyř jednotek: stát odmítá na instalaci přispět.
„Do čtyř jednotek jsme instalovali klimatizaci jako ukázku,“ řekl generální ředitel Arrivy v Česku Daniel Adamka. Arriva nabídla ministerstvu dopravy, že se při zvýšení ceny za kilometr může klimatizace objevit i v dalších jednotkách.
„Nabídku společnosti Arriva vlaky na možnou instalaci klimatizace do jednotek 845 jsme dostali, v současné době je však pro nás prioritou zajištění základní dopravní obslužnosti. Nic ale nebrání dopravcům zvyšovat komfort cestujících nad rámec smluvních povinností. Dopravce může do klimatizace investovat sám a pak čerpat z vyšších výnosů z jízdného, když naláká na klimatizaci nové cestující,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.
Instalace klimatizace do jednotky stojí 7–10 milionů, je poháněna dalším agregátem. Jednotky s klimatizací aktuálně jezdí nejčastěji na lince Praha – Tanvald.
Ministerstvo dopravy při výběru dopravce klimatizaci nepožadovalo. Řada cestujících si u jednotek 845 stěžuje při horku na vysoké teploty, okénka ve vlaku jsou pouze vyklápěcí, nikoliv stahovací.