Arriva odtajnila plány s rychlíky. Voda zdarma, až čtyři spojené jednotky, nové toalety
Společnost Arriva vlaky nasadí od prosince 2019 na čtveřici rychlíkových linek z Prahy a mezi Kolínem a Novým Borem až
Společnost Arriva vlaky nasadí od prosince 2019 na čtveřici rychlíkových linek z Prahy a mezi Kolínem a Novým Borem až 27 jednotek řady 845. Čeká je modernizace, především pak toalet. Arriva vyhrála poptávkové řízení na jejich provoz za 244 milionů korun ročně, smlouva je na tři roky.
Půjde o linky R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor (linka bude zkrácena, dosud jezdí až do Šluknova), R24 Praha – Rakovník a R26 Praha – Příbram – České Budějovice.
„Na všechny linky nasadíme motorové vozy, které už dnes znají cestující z našich dálkových expresů z Prahy do Nitry. Budou mít nový interiér, velmi pohodlné a široké sedačky, Wifi připojení k internetu, zásuvky pro drobnou elektroniku a samozřejmostí bude i prodej občerstvení od stevarda nebo pitná voda pro všechny cestující zdarma,“ řekl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.
Arriva předpokládá, že na linky nasadí celkem 27 motorových vlaků. Oproti stávajícím motorovým jednotkám, které znají cestující z linky Praha – Benešov nebo Praha – Nitra, budou některé vypadat jinak: vlak bude lépe přístupný i pro vozíčkáře a bude mít speciálně upravenou toaletu pro cestující na vozíku.
Jednotky budou mít 110 míst k sezení v případě jednotky s větší toaletou pro vozíčkáře, 122 míst v jednotce s normální toaletou. Arriva počítá s tím, že na každém spoji nasadí jednotku s toaletou pro vozíčkáře, ostatní budou posilové. Zejména ve špičce počítá se spojením až čtyř jednotek, vzniknou tak vlaky s kapacitou přes 400 míst.
„V každém vlaku je pak ještě dalších 18 sklopných sedaček na představcích. U těchto spojů do turisticky zajímavých míst je o víkendech potřeba počítat také s velkou poptávkou ze strany cyklistů, i na to jsme připraveni. Každý motorový vlak má 18 míst pro jízdní kola. V případě rychlíků z Prahy do Tanvaldu počítáme s tím, že budeme běžně do jedhono vlaku řadit v těch nejvíce exponovaných časech tři jednotky, v případě velké poptávky i čtyři,“ řekl ředitel Arriva vlaky Jiří Nálevka.
Všechny vlaky budou mít nejen upravenou toaletu pro vozíčkáře. „Pro nástup cestujících na invalidním vozíku plánujeme využívat mobilní plošiny v jednotlivých železničních stanicích. Kromě toho jsou naše jednotky vybaveny speciálními kolejničkami, aby mohl vozíčkář do vlaku vjet. Stevardi budou vědět, že vždy musí pomáhat při nástupu i výstup cestujícím na vozíku, maminkám s kočárky i starším lidem, to je naprostý základ,“ říká Nálevka.
Arriva počítá s tím, že bude mít i nadále své depo v Praze – Malešicích. Spekulace o tom, že nestihne připravit 27 jednotek do jednoho roku, odmítá. „Na to jsme mysleli už při podávání nabídky Ministerstvu dopravy samozřejmě. Počítáme s využitím dílenských kapacit v rámci střední Evropy, nejen v České republice. 27 jednotek je počet, který počítá i s potřebným počtem záloh,“ dodal Nálevka.
Ve vlacích bude platit tarif Arrivy, jeho výše bude obdobná jako je dnes na lince Praha – Nitra. „Nebude vycházet z ujetých kilometrů, jízdné budeme stanovovat vždy pro konkrétní cestu mezi dvěma místy. Jízdné tak bude zohledňovat i cenu v konkurenčních dopravních prostředcích na dané trase – například autobusů,“ dodal Nálevka.
Ten je dnes v řadě případů výrazně levnější než jízdenky Českých drah: například z Olomouce do Uherského Brodu zaplatí cestující u Arrivy plné jízdné 95 korun, u Českých drah vychází nejlevnější jízdenka bez slev přes e-shop na 133 korun.
Podle smlouvy bude od prosince 2020 platit na těchto linkách také národní tarif, který připravuje ministerstvo dopravy. Ten umožní cestujícím libovolně kombinovat dopravce na jednu jízdenku.
Smlouva nepřikazuje povinnost uznávat integrované tarify, tedy zejména PID. Arriva ale chce s objednateli o uznávání jízdenek jednat. „Vstoupíme do jednání s objednateli a určitě budeme diskutovat o tom, za jakých podmínek by mohl vždy daný integrovaný tarif platit v těchto spojích. Jde o regionální rychlíky, proto je pro nás zapojení do integrovaných dopravních systémů samozřejmě prioritou,“ říká Nálevka. Firma naopak nepočítá s tím, že by uznávala režijní jízdenky Českých drah.
Arriva za provoz rychlíků nabídla zhruba 119 Kč za kilometr, České dráhy cenu kolem 150 Kč. V celkovém součtu za tři roky ČD požadovaly úhradu ve výši 931 milionů korun, Arriva 731 milionů korun. Loni za tyto linky zaplatilo ministerstvo Českým drahám 299 milionů korun, Arriva dostane ročně 244 milionů.