Arriva nabídla státu, že bude jezdit na dalších třech rychlíkových tratích

Motorák řady 845 společnosti Arriva. Pramen: ArrivaMotorák řady 845 společnosti Arriva. Pramen: Arriva

Společnost Arriva vlaky chce výrazně rozšířit svůj záběr na tuzemské železnici. Ministerstvu dopravy nabídla, že od prosince letošního roku převezme

Společnost Arriva vlaky chce výrazně rozšířit svůj záběr na tuzemské železnici. Ministerstvu dopravy nabídla, že od prosince letošního roku převezme provoz na rychlíkových linkách z Liberce do Pardubic (R14A) a Ústí nad Labem (R14B) a z Olomouce do Ostravy přes Krnov (R27).

Podání nabídky potvrdil deníku Zdopravy.cz generální ředitel Arrivy Daniel Adamka i ministerstvo dopravy. Adamka nechtěl nabídku specifikovat, podle něj je ale reálná a pokud se pro Arrivu ministerstvo rozhodne, je připravena provoz převzít.

Můžeme potvrdit, že jsme alternativní nabídku společnosti Arriva vlaky obdrželi. V tuto chvíli je však předčasné předjímat, jak bude dále v procesu sjednávání smlouvy o veřejných službách postupováno,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Smlouva na provoz vlaků na linkách R14A, R14B a R27 vyprší letos v prosinci. Stát ale může novou smlouvu s dopravcem uzavřít nejdříve v polovině srpna, protože ministerstvo dlouho otálelo s oznámením v evropském věstníku zakázek.

Ministerstvo původně plánovalo přímé zadání Českým drahám, které na těchto linkách dosud jezdí. Teď ale bude muset řešit i nabídku konkurence. I pokud bude levnější, může ji však odmítnout, například s vysvětlením, že nemá jistotu, že se firmě podaří tak brzy zajistit dostatek vozů. Podle informací deníku Zdopravy.cz nabídla Arriva ministerstvu vozy řady 845, kterými nyní jezdí na jiných rychlíkových tratích. Proti Arrivě mluví také velké problémy při převzetí provozu loni v prosinci. Není ale jasná částka, jakou by mohl stát ušetřit. Ministerstvo může rovněž vyzvat oba dopravce, aby ještě předložili nové cenové nabídky.

V případě rychlíků linky R14 chce ministerstvo sedmiletou smlouvu, stát ale zřejmě vyhoví požadavku Libereckého kraje na možné dřívější ukončení kontraktu a případnou novou soutěž na delší období s novými vozidly. U linky R27 se soutěž aktuálně připravuje, proto je kontrakt dvouletý. Linka R27 je pomníkem českého „soutěžení“ vlakové dopravy: už v roce 2013 zakázku na provoz na této trati získal RegioJet, tehdejší ministr dopravy Zdeněk Žák ale celou soutěž zrušil.

Zejména soubor linek R14 patří mezi největší zakázky u motorových rychlíků: v případě spojení Liberec – Pardubice jde o zhruba milion vlakokilometrů ročně, v případě spojení Liberec – Ústí nad Labem o zhruba 750 tisíc vlakokilometrů, podobný rozsah je i u R27.

Vzhledem k tomu, že stát řeší smlouvu na poslední chvíli, nečeká cestující ani v případě příchodu Arrivy zásadní změna v komfortu. Dosud na těchto rychlících jezdí motorové jednotky 843 s přípojnými vozy Btn. Arriva nabízí ojeté vozy po rekonstrukci z Německa.

Ministerstvo plán na sedmiletou smlouvu uzavřenou takzvaným přímým zadáním oznámilo v evropském věstníku v polovině srpna loňského roku, od té doby běží roční lhůta. Dříve smlouvu podepsat nemůže.

Mezi Libercem a Pardubicemi jezdí České dráhy s rychlíky za 127 korun za kilometr, z Liberce do Ústí nad Labem za 95,57 Kč za kilometr, u R27 je to 134 korun za kilometr.

Tagy Arriva vlaky České dráhy Liberec - Ústí nad Labem linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc Ministerstvo dopravy R14 R14A R14B R27 rychlíky Liberec - Pardubice smlouvy na provoz dálkové dopravy Top
543 komentářů