Arriva nabídla provoz rychlíků výrazně levněji než České dráhy, nebude však rozhodovat jen cena

Motorová jednotka řady 845 společnosti Arriva vlaky ve stanici Jesenný. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czMotorová jednotka řady 845 společnosti Arriva vlaky ve stanici Jesenný. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stát rozhodne o provozovateli rychlíků až po volbách, České dráhy jsou proti Arrivě dražší.

Společnost Arriva vlaky nabídla státu provoz rychlíků z Liberce do Ústí nad Labem a Pardubic a z Olomouce do Ostravy levněji než České dráhy. Cenový rozdíl je hlavně u linek z Liberce, kde stát může ušetřit za celou dobu kontraktu stovky milionů korun.

Rozdíl v cenách potvrdily deníku Zdopravy.cz dva na sobě nezávislé zdroje, které se kolem soutěže pohybují. Ministerstvo dopravy k zakázce zatím nechce nic detailního sdělit. Zatímco v případě linky R27 (Olomouc – Opava – Ostrava) je rozdíl miniaturní, zhruba o korunu na kilometr, u obou linek R14 Arriva nabídla cenu o zhruba dvacet korun za kilometr nižší než ČD. V celkovém součtu sedmiletého trvání smlouvy by mohlo ministerstvo ušetřit přes 200 milionů korun.

Vítězství Arrivy ale zdaleka není jisté. Ministerstvo dopravy totiž nechce řešit jen cenu, o čemž svědčí i doptávání se dopravců, jak jsou schopni nabídku zajistit. Stát se vlastní vinou dostal do časového tlaku, smlouva s Českými drahami končí v prosinci, a stále neví, kdo bude provoz zajišťovat poté.

Rozhodnutí po volbách

Rozhodnuto bude začátkem týdne. Ještě probíhá diskuse s oběma dopravci. Rozhodující není pouze cena, ale i schopnost linku zajistit,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Zatímco v případě výběru Českých drah by šlo o pokračování stávajícího provozu, výběr Arrivy může být považován za risk, protože pro dopravce to znamená během dvou měsíců připravit start dalších vlaků. Firma ale tvrdí už od léta, že je připravena provoz zajistit. Proti výběru Arrivy mluví i špatná zkušenost ministerstva z jejich začátku provozu při loňské změně jízdního řádu. Od té doby ale stížností výrazně ubylo.

Zatímco Arriva nabízí v soutěži jednotky řady 845, České dráhy počítají s tím, že zatím nadále budou jezdit s jednotkami 843. V předchozí nabídce slibovaly i pozdější nasazení nových motorových jednotek, ty ale teprve soutěží. Zda jsou i v nové nabídce, není jasné, ČD nechtějí průběh celého řízení komentovat.

Ministerstvo samo připustilo, že se dostalo do časově nepříznivé situace. „Ministerstvo samozřejmě aktuální stav nepovažuje za ideální a je si vědomo časového prostoru pro přípravu rozjezdu provozních souborů. Toto časové pnutí vychází ze vzniklé situace,“ připustil na počátku září Jemelka.

Proti způsobu výběru jsou železniční odboráři. Ti postup ministerstva považují za nestandardní. „Ministerstvo dopravy zjevně v tomto procesu výběru dopravce preferuje krátkodobé řešení před dlouhodobou koncepcí,“ napsali odboráři premiérovi Andreji Babišovi. Odboráři pak ve svém textu popisujícím jednání s ministerstvem uvedli odpověď ministra dopravy, podle kterého vybere dopravce „na základě posouzení všech argumentů férově přímo on, aby sňal břemeno rozhodnutí z exponovaných a napadaných nejvyšších úředníků ministerstva“. Mluvčí ministerstva František Jemelka potvrdil, že smlouvu bude podepisovat ministr.

 

Tagy Arriva vlaky České dráhy linka R27 Ostrava - Krnov - Olomouc linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R14 R14A R14B R27 rychlíky Top
373 komentářů