LOT 3a leaderboard

Arriva míří k sedmileté smlouvě na rychlících z Liberce, České dráhy nepodaly rozklad

Motorová jednotka 845 Arriva vlaky v Turnově. Foto: Petr JežekMotorová jednotka 845 Arriva vlaky v Turnově. Foto: Petr Ježek

Smlouva po čtyřech letech může skončit kvůli zabezpečovači ETCS.

Ministerstvo dopravy může definitivně uzavřít smlouvu se společností Arriva vlaky na sedmiletý provoz rychlíků linky R14 z Liberce do Pardubic a Ústí nad Labem. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ukončil pravomocně správní řízení ohledně výběru dopravce pro tuto linku. České dráhy, které se na ÚOHS obrátily, nepodaly už rozklad proti verdiktu antimonopolního úřadu.

„Rozklad nebyl podán a prvostupňové rozhodnutí včera nabylo právní moci. V nejbližší době bude zveřejněno ve sbírkách rozhodnutí na webu úřadu,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik potvrdil, že už rozklad dopravce nepodával. „Nenašli jsme v rozhodnutí ÚOHS nic, co by šlo napadnout. Věřím, že zadavatel, pokud se rozhodne uzavřít tuto smlouvu, tak rovnou na sedm let za nabídnutou cenu. Pak je to o těch  pomyslných jablkách a hruškách,“ řekl Bednárik. České dráhy už dříve upozorňovaly, že nabídky obou dopravců nejsou plně srovnatelné.

Ministerstvo dopravy kvůli řízení u ÚOHS muselo podepsat s Arrivou dočasnou smlouvu. Teď má volné ruce k uzavření kontraktu na sedm let. „Mohu potvrdit, že dnes bylo ministerstvu doručeno oznámení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, že rozhodnutí ve věci linky R14 nabylo právní moci. Nic nám tedy nebrání uzavřít sedmiletou smlouvu. S dopravcem  budeme řešit termín překlopení, pravděpodobně půjde o 1. dubna 2021. Uvedené datum se jeví jako vhodné i s ohledem na ukončení čtvrtletí,“ říká k tomu ministr dopravy Karel Havlíček.

Sedmiletou smlouvu bude možné po čtyřech letech ukončit kvůli očekávanému přechodu úseku Děčín – Ústí nad Labem na evropský zabezpečovač ETCS. Vozidla Arriva vlaky touto technologií nejsou vybavena. Ve hře jsou po čtyřech letech přitom čtyři možnosti: připojení rychlíků Arrivy na vozidlo s ETCS, zkrácení trasy do Děčína, o příspěvek ministerstva na náklady na vybavení ETCS nebo ukončení smlouvy.

ÚOHS už v lednu uvedl při prvostupňovém rozhodnutí, že ministerstvo dopravy přímým zadáním Arrivě nepochybilo. České dráhy se na ÚOHS obrátily poté, co s námitkami neuspěly na ministerstvu dopravy.

Arriva bude provozovat linku R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem za 176 milionů ročně, celková kompenzace v rámci sedmileté smlouvy tak bude činit 1,238 miliardy korun v současné cenové úrovni. Ministerstvo se pro Arrivu rozhodlo díky nižší ceně. České dráhy v soutěži nabídly o 24 % vyšší cenu než dosud.

Tagy Arriva vlaky České dráhy Ministerstvo dopravy R14 seznam Top
256 komentářů