regio-vlak

Arriva míří k historicky největšímu kontraktu na české železnici. Vyhrála soutěž na rychlíky a expresy na západ

Úklid soupravy RegioPanter v barvách Arriva. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýÚklid soupravy RegioPanter v barvách Arriva. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Stát může na patnáctileté smlouvě oproti odhadu ušetřit přes pět miliard korun.

Společnost Arriva vlaky vyhrála miliardovou soutěž na provoz dálkových vlaků na západ Čech. Od prosince 2028 má místo Českých drah zajišťovat provoz Západních expresů (linka Ex 6) z Prahy do Chebu přes Plzeň a rychlíků Berounka z Prahy do Klatov (linka R16). V otevřené soutěži nabídla Arriva nejlepší podmínky.

Vítězství Arrivy dnes oznámilo ministerstvo dopravy čtyřem dopravců, kteří se přihlásili. Zatím nejde o definitivní ukončení soutěže, neúspěšní uchazeči se mohou odvolat.

Deníku Zdopravy.cz potvrdili vítězství Arrivy dva dopravci. Sama společnost ani ministerstvo dopravy nechtějí do ukončení celé soutěže rozhodnutí komentovat.

Vítězný dopravce nabídl v tendru s odhadovanou cenou 8,5 miliardy korun bezkonkurenčně nejnižší cenu ze všech soutěžících. Arriva přišla s požadavkem na kompenzaci 3,03 miliardy korun za 15 let.

Boj o rychlíky a expresy na západ. Stát může ušetřit miliardy, nabídky ukazují optimismus jednoho dopravce

Čtyři dopravci v soutěži

Do soutěže se přihlásily ještě České dráhy, Leo Express a RegioJet. Rozhodovalo celkem šest kritérií, klíčová byla dvě: požadovaná kompenzace za 15 let provozu bez poplatku za dopravní cestu a ošlapného (váha 55 %) a celkové náklady (včetně zisku a tržeb).

Právě v této položce byly mezi dopravci největší rozdíly. Firmy totiž musí samy odhadnout, jak velké tržby a nárůst cestujících způsobí jejich nástup i například chystané investice do zlepšení infrastruktury. Ministerstvo na rozdíl od krajů soutěží takzvanou netto smlouvu, kdy tržby jsou rizikem dopravce.

V případě požadované kompenzace se nabídky pohybovaly od 3,03 miliardy korun po 10,5 miliardy korun.

Podle informací deníku Zdopravy.cz se na druhém místě umístil RegioJet s cenou 5,54 miliardy korun a třetí byly České dráhy s cenou 6,4 miliardy korun. Ty tak s velkou pravděpodobností přijdou o další velký soubor. Jde o 50,1 milionu kilometrů za 15 let.

Arriva nabídla nízkou cenu díky výrazně vyššímu odhadu tržeb oproti ostatním. Zatímco ti stanovili tržby všichni podobně na úrovni kolem osmi miliard, Arriva přišla s tržbami 15,6 miliardy korun.

Vítěz soutěže získá od prosince 2028 smlouvu na 15 let. Stát požaduje vozidla nejméně na 200 km/h, musí být nová.

Rekordní zájem o miliardovou soutěž na provoz vlaků na západ Čech. Nabídky podali čtyři dopravci

Tagy Arriva vlaky Ex6 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R16
941 komentářů