Arriva má přebrat Českým drahám další tratě. Uspěla v Libereckém kraji s desiry
Motorový vůz 843, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
České dráhy přijdou v Libereckém kraji s velkou pravděpodobností o provoz na dalších tratích. Rada Libereckého kraje schválila plán jednat
Jojo, to bude zas něco. Asi moje chyba. Neměl jsem si zvykat na pohodlí ČD Kreditu. Doufám, že se alespoň nějak dohodnou s ČD, že budou ČD prodávat na svých pokladnách jejich lístky. Jinak bude taková cesta z Teplic do Tanvaldu fakt sranda. Budu potřebovat lístek na ČD, Jančuru a Arrivu, anebo na ČD a tuším LeoTramvaj. Hrůza.
Možná Vám jen postačí jízdenky DÚK a IDOL (pokud do té doby třeba nevznikne zvláštní relační DÚK/IDOL). Mimochodem už dnes si můžete i v trolejbuse v Teplicích koupit kombinaci jízdenek do Benešova nad Ploučnicí a dále do celého Libereckého kraje tj. do Tanvaldu. Prostě se smiřte s tím, že na ČD ta železniční doprava nebude závislá.
Asi marně přemýšlím, kudy a s kým to chcete jet, ale mě přijde docela výhodné a rychlé jet z Teplic do Ústí nad Labem (s ČD), pak rychlíkem do Liberce (rychlíky zatím zůstávají ČD, nebo snad ne?) a pak z Liberce do Tanvaldu s RegioSpiderem (který provozuje také ČD) … prostě ještě pár let to bude bez problému.
Jet přes Všetaty je sice o něco kratší, ale ne o moc rychlejší, protože právě v této relaci se musí ve Všetatech dost dlouho čekat na spoj.
Myslím, že kouskování železnice je nesmysl a ve svém důsledku nikdo neušetří, cestující určitě ne a stát nejspíš v konečném důsledku také ne. Navíc nevidím jediný důvod, proč si na české koleje pouštět německého dopravce.
Hodit do placu informaci, že kouskování je nesmysl a že v konečném důsledku nikdo neušetří může být pravda. Můžete ale toto prohlášení podpořit nějakými daty, argumenty? Toto není opravdu myšleno ve zlém, pojďme se o tom pobavit. Já osobně tvrdím, že dva železniční dopravci na kraj smysl má. Jak pro kraj (může srovnávat konkrétní data z provozu což vede k vyšší efektivitě, přístupu k zákazníkům = cestujícím), tak pro zaměstnance na dráze (mohou si aspoň vybrat, což funguje mnohdy lépe než nátlak odborů) a konečně a hlavně pro cestující. Železnice tu je od toho, aby převezla za slušnou cenu a… Číst vice »
Jaká je pro cestující výhoda toho, když se zdraží? IDOL je nepřestupní tarif, pokud nemáte místní čipovou kartu. Ve výsledku je tak jízda na IDOl někdy dražší (když přestupujete z vlaku na vlak) než obyčejné jízdné ČD. A teď si vemte, že má někdo IN25. Žádná obdoba takové slevy v IDOLu neexistuje. V čem je tedy výhoda cestujícího? Pojede Desirem, ale za vyšší cenu. Komu se vyplatil IDOL, ten na něj mohl jet už nyní, ale komu ne, ten ztratí možnost jet za jiný, výhodnější tarif. Liberecký kraj má jízdné ve veřejné dopravě nejdražší v celé republice, takže v jeho… Číst vice »
Psal jsem o obecné situaci, ne o Libereckém kraji. In25, 50, 100 a další typy akcí nemá cenu snad ani komentovat. Není to nic jiného, než komerční, klubová, placená karta, která je na rok (tedy při změně dopravců si ji nemusíte kupovat) a ČD ji díky své velikosti používá k vydírání. Na autobusy, tramvaje a další ji použít nelze, o síťovosti nemůže být řeč. Pokud je Váš životní prostor definován sítí spojů ČD, tak je to Vaše rozhodnutí. A hlavně! Ať ČD bojují, teď se totiž tak neděje. Řešte příčinu proč to ČD v krajích prohrává, ne tradičně následek, protože… Číst vice »
S tim, ze se neusetri pocita i MD, alespon v tomto smeru se vyjadril sam Tok.
Dotaz na redakci: Není to tak dávno, kdy na K-reportu diskutoval p. ing. Otto Pospíšil na téma Os vlaků Liberec – Stará Paka – Chlumec nad Cidlinou – MĚSTEC Králové. V textu píšete, že Os vlaky Liberec – St.Paka se mají po dohodě s HK krajem prodloužit do HRADCE Králové. Není někde chyba – obě města končí na „Králové“, ale jedná se o úplně jiné tratě a linky. Můžete prosím prověřit a případně opravit ?
Děkuji
Právě jsem koukl na web bilkom.pl, který by se dal přirovnat k našemu národnímu tarifů. Koupíte tam jízdenku na celou trasu bez ohledu na dopravce. Celé to funguje trošku jinak. Cena jízdného je vypočítána z cen jednotlivých dopravců a zahrnuje i akční jízdenky. Takže vám to najde nejlevnější jízdenku stejně, jako kdyby jste kupovali zvlášť akční jízdenky u jednotlivých dopravců. Akorát to za vás udělá automaticky a v ruce máte jednu jízdenku.
No tak jsem si ten portál zkusil. Noční vlak ze Štětína do Katowic to sice najde, ale že bych si mohl zarezervovat lůžkové spojení, tak to ne…
Ale třeba hledat spoje z Cieszyna do Štětína s vlakem přímým z Cieszyna do Zebrzydowic, tak to nějak nejde …
Nejde to…pravda. Najde to spojení přes ČR. A tak to nejde… mezinárodní jízdenky to neumí
Každý to posuzuje podle svých potřeb. Když já např. pojedu ze Semil do Prahy, tak pojedu se stejnou společností za jejich tarif. A protože od Semil navazují v Turnově na pražské rychlíky vždy osobní vlaky, tak je to bezproblémový výběr. Od Liberce mohou mít problém. Je to ale spíš problém ČD, jestli vás odbaví ve vlaku a nebudou cestující při přestupech honit k pokladnám. U Arrivy předpokládám odbavování ve vlaku.
Jak bude řešen prodej jízdenek mezi KHK a LK? Dosud bylo možné jet na jednu jízdenku př Dvůr Králové-Semily v rámci kraje lze samozřejmě využít regionální tarif, ale při cestách mimo kraj tato možnost neexistuje. Ví někdo, jak bude tento problém řešen, nebo budeme muset kupovat více jízdenek?
Rychlíků Dvůr Králové-Semily se asi Arriva netýká. Jinak tipuji, že nejvýhodnější bude kombinace krajských tarifů, naštěstí Stará Paka i s nějakým okolím je už teď v obou.
V článku je zmíněno volitelné prodloužení linek až do Hk. Ať už se jedná o vlaky Os nebo R stále mě zajímá odpověď na moji předchozí otázku. Má být v tomto roce již zaveden státní tarif? Jinak co se týče kvality služeb, pro mě je kvalitní služba taková, která je ve prospěch zákazníka tzn cestují na jednu jízdenku, kterou si mohu nejlépe koupit přes internet a nemusím ztrácet čas čekáním u pokladny, nebo lovením drobných ve vlaku. Nasazení jiných vozidel nemusí nutně znamenat zvýšení kvality, upřímně je mi docela jedno v čem jedu, pokud je dostatečná kapacita a mám si… Číst vice »
“ Má být v tomto roce již zaveden státní tarif?“
Podle dosavadních informací asi nemá – až v roce následujícím.
A to jeste kdyz nebude mit zpozdeni, takze minimalne rok bude v chaosu. Ale to politikum nevadi, tam maji sluzebni auta a na nejvyssich postech i s ridicem.
Jinými slovy, delší cestu budu muset plánovat déle a buď si proti stávajícímu stavu připlatím za národní tarif, nebo budu lítat po nádražích a kupovat jednotlivé jízdenky, nebo budu dělit cestu na regionální tarif tzn snížení pohodlí, více času, který musím věnovat nákupu jízdenek plus zdražení pro mě, jako pro cestujícího… Kde jsou tedy ty výhody o kterých se mluví(krom toho, že pojedu tzv moderním vozidlem) ? V současné době si koupím jízdenku přes telefon na celou trasu plus jsem z aplikace informován o poloze vlaku a mimořádnostech. Za mě tedy palec dolů, celou železnici to v době nových technologií… Číst vice »
TAk doufám, že půjde bez problémů koupit lístek, třeba na pokladně v Jilemnici… To nám to jde hezky dolů, co? 🙂 Už se těším na ten jednotný tarif… To zas dopadne,,
Nejvíc se hrozím toho, že budu muset rok od roku vždy zjišťovat, odkud kam kterým spojem na jaký lístek mohu jet. To už bude plánování dlouhé jak sama jízda. Pravidelní, jichž je patrně většina, se to ještě mohou naučit s tím, že jim to nějaký čas vydrží, ale…
Na plánování máte IDOS a na lístky bude národní tarif.
Ovšem zdá se, že národní tarif bude téměř pro všechny cestující dražší než jízdné dnes.
Pravděpodobně z něj nebudou poskytovány daleší slevy, jako IN25 nebo skupinová sleva. Za „obyčejné“ jízdné skoro nikdo nejezdí.
Takžě se bude dělit jízdné.
No prave… platit vic, nebo delit jizdne, kde se stejne diky dvoji nastupni sazbe bude platit vic… tedy vic, nez dnes. S tim nikdo z beznych cestujicich nepocita.
Problém je, že tarif ČD, který tu někteří glorifikují je téměř pro všechny dražší už dnes, speciálně v této oblasti je vždy levnější tarif IDOLu nebo IREDA a pokud někdo jede na tarif ČD, tak jen proto, že o IDS tarifech neví a ČD mu podstrčili své předražené jízdné.
To může platit pro pravidelné cestující na krátké trasy. Ale kyž chci jet od nás z Brna řekněme do Tanvaldu. Kde mi tady prodají jízdenku na Vámi doporučený IDS tarif ???
A proč potřebujete v Brně kupovat tarif IDS Liberecka? Ten si koupíte v místě. Třeba u průvodčího. Nehledejte problém tam kde není.
Z Brna do Tanvaldu jde koupit listek mozna vic nez 150 let, tak proc sakra ne ? Copak se vracime do stredoveku ?
Neni to pravda. Vzdy u pokladny slysim, jak se pokladni pta, zda cestujici jede hned, pak nabidne IREDO, nebo zda pojede pozdeji a pak nabidne jizdenku CD, protoze IREDO je sice nepatrne levnejsi, ale nema platnost cely den.
Národní tarif měl být jako první, až poté se měli soutěžit dopravci na jednotlivé tratě.
Co má nyní dělat pravidelný cestující, který používá IN100, protože je pro něj nejvýhodněší. Např. někdy v dubnu mu končí platnost roční jízdenky? Státní jízdenka nikde, jistota, kdo a jak tam bude jezdit taky nikde!
Samé výhody liberalizace…
Ano, to jsem kritizoval hned od zacatku. Jenze MD stavi dum od strechy…
„Národní tarif měl být jako první, až poté se měli soutěžit dopravci na jednotlivé tratě.“
To jsme tvrdili už před 20 roky – ale asi jsme si měli raději zajít koupit pytel hrachu a začít házet …
na nábřezí?
Ano.
a na kterou půlku?
Asi nejlépe na obě …
V tomto případě spíš mezi půlky.
Asi máte pravdu – v tom smyslu, že výsledek je stejný …
Copak asi má dělat zákazník se slevovou kartou Tesca ve chvíli, kdy mu ve městě Tesco zavřou a zbude tam jen Lidl?
Co? Vyhodit do koše, protože ji dostal zadarmo – na rozdíl od In-Karty, za kterou zaplatil (minimálně tu stovku za prázdnou kartu).
Tesco není základní obslužnost státu a lze jej poměrně jednoduše a s minimálními náklady substituovat.
Tak když je někdo tak hloupý, že si slevovou kartu koupí, pak je to jeho problém.
Třeba jako se dá využít jeden dokonalý tarif ČD v nových Sp do Svobody. Tedy v praxi lístek Trutnov – Svoboda u ČD 24 Kč, se slevovou kartou IN 25 18 Kč a s GW 17 Kč. Kupovat si slevovou kartu ČD (nechci slevu zadarmo) se neobyčejně vyplatí. Ale chápu někteří lidé se po více než 20ti letech mohli podívat do Svobody, tak se musí vychvalovat výhody jednotné režijky.
Takže si v Trutnově přestoupím, abych ušetřil korunu? 🙂
A s prominutím, takovou hnusnou a orezlou 810, jakou jsem tam jel před měsícem, jsem nikde u ČD neviděl. Ale zase to mělo funční Wifi. To zase jo.
Mezi Trutnovem a Svobodnou nad Úpou jezdí od nového GVD 816. 🙂
Kdybyste nevěděl. 🙂
Psal jsem, s čím jsem jel cca před měsícem. Nejezdím tam často.
Jestli nasadili něco lepšího, tak jedině dobře.
A to podle Vás mají všichni držitelé In-Karty povinně denně jezdit právě v relaci Trutnov – Svoboda n/Ú., aby se přesvědčili, že se jim ta In-Karta nevyplatí?
Trutnov – Svoboda jsem uvedl jako dobrý příklad, kde můžeme porovnat tarify různých dopravců v režimu ZDO a navíc se nachází poblíž oblasti o které je článek. Ale speciálně pro Vás jsem porovnal výhody síťového tarifu ČD na relaci Praha – Hranice na Moravě město. Pokud pojedu EC 145 / Os 3239 za cca hodinu a využiji skvělý síťový efekt zaplatím 437 Kč, pokud lístek v Hranicích rozlomím, zaplatím 305 Kč + 17 Kč, tedy 322 Kč o 115 korun míň, možná se Vám to zdá málo, ale v tom případě jste asi železničář v důchodu ze Švýcarska. Takže síťový… Číst vice »
Tak místo, aby se generoval zisk přes Ceske drahy do českého rozpočtu, tak zisk půjde přes Arrivu Němcům. Stále stejné chyby. Němci musí mít z nás fakt srandu.
Boha jeho…
Kolik zisku zatím ČD odvedli do rozpočtu, když měli všechno?
Tak bezva. Státu zůstane další zbytečná zadlužená firma. Jo a taky armáda pribyvajicich zbytečných úředníků a státních zaměstnanců. Jdu bejt veřejnosti…
Hledejte příčinu, nikoliv následek. Taky bych byl rád, kdyby veřejnou dopravu zajišťovala státní společnost, protože to zůstane doma. Konec ČD nechce snad nikdo. Potíž je v myšlení u ČD. Doba se změnila, ale přístup ČD nikoliv. Moc rád bych viděl ČD jako konkurence schopnou firmu dříve, než na nábřeží zůstane pomník s okřídlený kolem a věncem „vzpomínáme“. ČD jsou mezi mlýnskými kameny, kdy na jedné straně politici, odbory a částečně byrokracie (vnitřní korupce) co brání tnout do živého a něco se situací dělat a z druhé strany jsou to kraje, které mají jistý rozpočet. Teď jsou podmínky nastaveny proti ČD… Číst vice »
Jo no služby zajištované státními podniky jsou obvykle zákazníky vysoko hodnocené. Říká se vtip že peklo má na zemi dvě pobočky. Českou poštu a České dráhy.
Zatím jsem jej neslyšel/nečetl, pobavil, děkuji za zpříjemnění večera! 😉
Dodal bych třetí filiálku, kterou je n.p. Budvar.
Pokud vím, tak ten aspoň skutečně generuje zisk.
přesto si nemyslím že by stát měl vařit pivo
„Stát“ pivo nevaří, pouze výrobu jeho části (spolu)financuje (a asi na tom kupodivu neprodělává).
Tak CD může ještě prodat pozemky, Cargo, Telematiku a výzkumný ustav (okruhy ve Velimi (Cerhenice)). MD pak může vytáhnout dividendu z CD z prodaných majetků a následně behem tří až pěti let poslat predluzeneho osobního dopravce do likvidace.
A proc by to delali ? Aby sli za katr ? Jejich povinnost je chovat se s peci radneho hospodare.
Bery: Vzhledem k jistotě ztrát z osobní dopravy (cca 9x z 10 let), vysokému zadlužení a ztrátě některých zakázek by obyčejná firma byla dávno v insolvenci. ČD prodávají tu koleje, tu živou dopravní cestu, pak výpravní budovy, pozemky pod kolejeme a nástupiště a až prodají zbytek (např. Telematiku, Cargo) tak to dopadne podobně jako ČSA.
Pak bude otázka, jestli bude mezi těmi velkými hráči GWTR nebo Regiojet s českými majiteli nebo Arriva s německými vlastníky přebere většinu tratí. Vozidel je schopná získat neomezeně.
Ale houby, mira zadluzeni je u CD pomerne nizka. Jini dopravci jsou na tom mnohem hure a to i ti soukromnici. Navic CD doplaceji na dobu minulou, kdy se desitky let jezdilo jen na rocni smlouvu a bez smlouvy na 10 let nemeli sanci dosahnout na vyhodnejsi uver. Takze bude jeste nejaky cas trvat, nez se to srovna, ale sanci maji mnohem vyssi, nez nejaky GWTR, nebo RJ. 🙂
Zajisté to doplníte finanční analýzou soukromých dopravců, že.
Ani nemusim… staci se podivat jak treba dopadl Locomore a LE na tom nebude taky zrovna nejlepe…
RJ do toho nelze zahrnovat, protoze ma i jine aktivity a pujcoval sam sobe, aby nemusel platit dane, viz kauza korunovych dluhopisu…
Bery: Míra zadlužení osobni dopravy ČD oproti trzbam je 1,15. U Regiojetu je poměr nižší než 1 a tuším, že u GWTR je situace obdobná. Navíc dotace z objednané dopravy tvoří 2/3 tržeb dopravce a o část zakázek přijde od prosince 2019.
Samozřejmě, ze po započtení dalších společností ve skupině jsou ty čísla lepší, ale je to jako počítat ostatní celé holdingy (Jihotrans Group, atd.)
Pravda, neznam situaci u vsech soukromniku, ale tam to neni zase az tak podstatne. Pro porovnani jde spise o zadluzeni velkych statnich dopravcu, kde CD na tom rozhodne spatne nejsou a situace se za Krtka jeste slusne zlepsovala. Kupce zatim posuzovat nemohu, ten je tam kratce, tak nezbyva jen doufat, ze to nepohnoji…
Navic CD doplaceji na dobu minulou, kdy se desitky let jezdilo jen na rocni smlouvu … Takže ono jim snad desítky let hrozilo že budou z roku na rok nahrazeny někým jiným? 🙂
Zkuste si v bance zadat o pujcku se smlouvou na dobu urcitou s tim, ze po jejim skonceni vas zamestnavatel preci nevyhodi… Schvalne jak to dopadne. 🙂 Proste na to co mozna hrozi, nebo nehrozi se uver nedava… 😉
Proste na to co mozna hrozi, nebo nehrozi se uver nedava… no tak urcite…. a jak se teda dava hypoteka na dvacet let a vice? Kdyz i se smlouvu na dobu neurcitou se muzete v podstate kdokoli za tri mesice poroucet?
Ano i se smlouvou na dobu neurcitou neni nic jiste, ale vyzkousejte si pozadat o hypo se smlouvou na dobu urcitou, ktera za par mesicu konci… 😉
AAA: Od roku 2009/10 dostali většinu tratí na deset let. Předtím jiný alternativní dopravce (vyjma např. JHMD), který by dokázal zabezpečit dopravu na více linkách najednou nebyl.
já jsem pro čd aby jezdily českýma lokotkama a soupravama, ale když oni nakupují a raději jezdí tam, kde stát aby ušetřil má soukromníky tak to je na pováženou. Proč se třeba vetřely na tu vídeň, nemá národní dopravce raději vozit babičky v regio dopravě? A jsme kde jsme, nemá na to soupravy, protože všechny peníze cpe tam, kde se jim nedaří a nemají zisky.
Prosim ? Prave narodni dopravce zajistuje narodni a mezinarodni dopravu. A to dlouhodobe… Pokud se nekdo nekam vtira, tak je to prave ten soukromnik. 😀
Stát je zcela mimo hru, hlavní slovo budou mít držitelé dluhopisů a další věřitelé. Na příkladu Sazky bylo ukázáno, jak ten proces může proběhnout rychle.
Tady někdo skočil na marketingový slogan Národní dopravce…
České dráhy a zisk :-))))))))
Doufám, že Arriva bude ve vlacích lepší než v autobusech. Jezdím pravidelně jejich příměstskými linkami a již v 6:45 mají zpoždění. Několikrát do roka jezdí náhodně, protože mají málo řidičů. Místo kloubáku přijede dvounápravový autobus a lidi se do něj nevejdou. A kvalitou jsou to rozvrzané herky. Jeden autobus 2 měsíce jezdil s cedulkou, že mu nefunguje tlačítko na otevírání dveří. Závidím těm, kteří jezdí s Uhrem.
Mohu jen potvrdit, u nás jezdí oboje a je to nebe a dudy. Výdyť taky Uher patří k nejlepším dopravcům v PID. A když to jde u něho, proč ne u ostatních?
Ona taky není Arriva jako Arriva. Ta v moravskoslezském kraji je (no teď už spíš byla) jeden z nejlepších dopravců. I když oproti tomu běsu z 3ČSAD bude lepší skoro kdokoliv.
Tak se svezte a porovnejte. Arriva vlaky už jezdí.
každou další tratí mimo ČD vzrůstá potřeba zajištění jednotného tarifu – MD by mělo pohnout zadkem
MD je to jedno, je nic netlačí.
Tam dokud nebude hrozit defenestrace, tak se nic nezmeni… A to jsem naivne doufal, ze pred liberalizaci bude i u nas dokoncene VRT jako v jinych vyspelych statech.
V tom maji Liberecaci pravdu, potom vo CD opustili trat Liberec – Hradek n. N. – a dal, stoupl pocet cestujicich na teto trati, ze kraj zacal pridavat spoje. Pricemz vlaky v relaci Liberec – Hradek jezdi nasvihane k prasknuti (osobne jsem na teto trati jezdil po dobu pul roku pet dni v tydnu)…
Nu, celé SVČ Turnov můžeme svorně přejít k Arrivě
Každý bude samozřejmě vítán… 🙂
Hezka fraze, vetsinou vsak bohuzel plana. I ve Foxconu vitaji a malokdo tam vydrzi vic, nez par mesicu. 😉
To mi neprijde jako dobry napad. Nevim tedy kolik tam je lidi, ale CD maji nedostatek lidi, takze to znamena se jen presunout na jine trate v kraji, pripadne kdo to ma bliz, tak do vedlejsiho kraje, protoze v H.K. stale maji inzeraty, ze shaneji lidi a prace bude. Prechodem pujdete do nejistoty a navic se dobrovolne pripravite o vsechny bonusy za odpracovane roky, rezijku a i o narok na odstupne. Jeste nic jiste neni a i kdyby to dopadlo jinak, tak na to je jeste minimalne rok. V kazdem pripade plati, ze zadne rozhodnuti politiku nemuze a ani nesmi… Číst vice »
Koukám, že Kupecké počty v regionech moc nevycházejí. To ještě bude veselo. Libereckým samozřejmě gratuluju a změnu k lepšímu jim přeju.
Tak řekl bych že vychází přesně tak jaké měl zadání 🙂
a myslíte, že to opravdu bude změna k lepšímu? 843+043 a nebo 054 má větší kapacitu než desiro.. takovej Os 5432 jezdí právě s 054 a po zavedení slev je to docela sardinkárna a to má 135 míst k sezení a 120 k stání..pokud vím tak desiro má 98 míst k sezení a 110 k stání..to je rozdíl jednoho autobusu to není k zanedbání..
„Desiro“ je nízkopodlažní a především „živější“ jednotka, takže minimálně z pohledu cestujících je to „modernější“ – a pokud si objednatel pohlídá, aby dopravce zajistil potřebnou kapacitu (nebo tomu přizpůsobí objednávku jízdního řádu), tak by to fungovat mohlo.
Mě spíš v souvislosti s chystanými změnami dopravce na rychlících z Prahy napadá, že by to třeba mohlo někdy přinést i přímé vozy Praha – Turnov – Liberec …
zrovna 843 s jedním vlekem taky není moc lenoch, to desiro není o moc živější, nevím jakou verzi nakonec přitáhnou, ale nízkopolažnost je určitě plus to souhlasím, co už moc nevidím jako plus jsou pevná a okna a klima, zrovna tady je to s ohledem na dost lesnatou trat i ve vedru úplně v pohodě, vůbec 843 jsou celkem na vedro dobré vozy, krom velkého oddílu, tam ale nechodím ani v zimě kvůli kraválu..
Asi leda že by se celkověji změnila koncepce … na rychlíky Praha-Tanvald v Turnově navazují rychlíky Pardubice -Liberec, které tentokrát Arriva nezískala …
Desiro je nizkopodlazni, to je jiste plus, pokud jsou k tomu i nastupiste. Ano, pro vetsinu cestujicich je modernejsi jednotka jiste atraktivni, ale ja jako cestujici spis preferuju pohodlne sedacky a hlavne to, ze si cestou do prace a z prace sednu, protoze i sebemodernejsi vlak je k nicemu, pokud budu muset kazdou cestu stat. Tak snad si objednatel pohlida, aby dopravce zajistil potrebnou kapacitu…
Ano, to si opravdu myslím.