umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

Arriva končí s komerční linkou Šumperk – Ostrava. Kraj ji zadotuje ČSAD Vsetín

Autobus v barvách dopravce Arriva. Foto: Arriva
Autobus v barvách dopravce Arriva. Foto: Arriva

V autobusové dopravě v Moravskoslezském kraji nastal zajímavý vývoj kolem linky 930201 Šumperk – Bruntál – Opava – Ostrava. Tu řadu let provozuje společnost Arriva bez dotací na vlastní komerční riziko. S koncem srpna ale provoz ukončí.

„Je to pro nás ekonomicky neudržitelné,“ uvedl šéf tuzemské Arrivy Daniel Adamka. Firma se přitom s krajem nedohodla na podpoře linky z krajského rozpočtu, neboť kraj údajně nenašel žádné legální řešení. Arriva požadovala zhruba dva miliony korun ročně, což je 32,50 koruny za kilometr.

Linka přesto nekončí. Kraj spojení zajistí linkou 902920 Ostrava – Opava – Bruntál – Šumperk, kterou přidá ke smlouvě o dopravní obslužnosti s ČSAD Vsetín. Cena za jeden vozový kilometr je 37,01 koruny.

„Předmětné zajištění bude realizováno prostřednictvím smluvních ujednání stávající Smlouvy o poskytování veřejných služeb v přepravě cestujících veřejnou linkovou osobní dopravou k zajištění dopravní obslužnosti Moravskoslezského kraje – oblast Opavsko, přičemž na úhradě nákladů se na území Olomouckého kraje bude podílet rovněž Olomoucký kraj,“ uvedla mluvčí kraje Nikola Birklenová.

Kraj tak fakticky zvolil zadání bez soutěže, navíc zřejmě jako dražší řešení. „Bylo nám řečeno, že na tuto linku bude tendr, nevidíme ale, že by kraj podnikal nějaké kroky tímto směrem,“ doplnil Adamka.

33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarmil

Jednoduchá matematika praví: 3 páry spojů denně tzn. 6 x 124 km je 744 km denně. Tedy měsíčně 744 x 30 = 22 320 km, za rok 267 840 km. Při ceně Arrivy 32,50 x 267 840 se jedná o částku 8 704 800,- Kč Při ceně vzešlé regulérní soutěží 37,01 x 267 840 se jedná o 9 912 758,- Kč Ročně je tedy rozdíl 1 207 958,- Kč, za deset let se již jedná o astronomických 12 000 000,- Kč. Bravo, je vidět, že na kraji sedí hodně úředníků, kteří dobře hospodaří s našimi penězi, ano penězi nás všech… Číst vice »

železničář v důchodu

Co je,prosím, „astronomického“ na jednom a čtvrt milionu Kč ročně v miliardových rozpočtech krajů?
Já vím, „stokrát nic umořilo osla“ …

MildaIV

Když to podle Vás nic není, tak mi tu částku prosím pošlete. Předem děkuji.

železničář v důchodu

A nebyl jste to třeba zrovna i vy, kdo tady v jiné debatě (o vykolejení u Mariánských Lázní) také horoval za to, že škoda 20 milionů je „prkotina“ a pomáhal jiným dělat ze mě pitomce, když jsem s tím nesouhlasil?

Bob

Jak říkal Bureš, všichni kradou a v kraji vládne právě jeho ANO.

Jakub Unucka

Smlouva s ČSAD Vsetín je zatím do konce tohoto roku, během té doby se vyřeší právní a ekonomická podstata problému. Ale je pravdou, že jediná reálná cesta je rozšíření stávající smlouvy s ČSAD Vsetín.

Petr Král

Je to humus a prasárna. Arriva nabízela podstatně nižší cenu. Vaše pravda, pane Unucka, mě absolutně nezajímá. Pro mě osobně jste podvodník.

Svojsin

http://portal.idos.cz/Down.aspx?f=pdf/L902920_190901_236140.pdf

Tak oproti současnosti tam bude o jeden pár spojů v sobotu navíc.

železničář v důchodu

Rozumím tomu správně, když se domnívám, že pokud kraj udělil nějakému dopravci licenci na provozování nějaké linky „na komerční riziko dopravce“, nemůže mu pak na tu linku poskytovat jakékoli finanční příspěvky po celou dobu trvání té licence? A je-li tomu tak, to nebylo možné tu vydanou licenci po vzájemné dohodě zrušit před termínem jejího „dočerpání“ a vydat stejnému dopravci jinou na provozování „dotované“ linky, nebo jen byl něčí vlivný zájem to takto neudělat? A kdo vlastně ty licence (původní i novou) vydal (resp. vydá), má-li linka „oficiální“ začátek v Šumperku?

Jakub Unucka

Arriva požádala o zrušení licence k 19.8.

kakov

zajímavá „drobnost“ nová linka bude místo na ÚAN jezdit na nádraží Svinov

Zdeněk

Dobrá zpráva, že toto spojení zůstane, ale i tak se jedná už o torzo linky. První omezení přišlo před Vánoci s ukončením provozu bruntálské Arrivy. Dnes zůstaly pouhé 3 páry spojů ve všední dny a dva o víkendu. Nevidím vůbec do jednání kraje s dopravci, ale už loni, když bylo jasné, že Arriva končí v kraji, muselo být zřejmé, že linka bude neudržitelná. Při otázce na zachování linky loni v prosinci mi bylo krajským úřadem odpovězeno, že to není dotovaná linka a nezajímá je to. Přitom pro mnoho obcí, které neleží na železnici, to bylo jediné kloudné spojení s krajským… Číst vice »

Svojsin

Zdeněk : 3 páry i o víkendu.

Svojsin

Tedy alespoň v neděli 🙂

Haha

A zamyslel se pan Sůra nad alternativou? Kdyby se takto nedomluvili, linka nebude půl roku jezdit kvůli 3 odvoláním a 3 opakováním VŘ. A určitě by se to neodrazilo na využívání linky… A pokrytecká transparentnost „když se to hodí“ mínění taky nedodává. 🙁

Haha

Omluva, výjimečně pan Šindelář.

Jan Sůra

Dovolím si zamyslet se za kolegu. Šlo udělat poptávkové řízení mimo režim zákona o zadávání veřejných zakázek (finančním objemem lze), takže by se nikdo neodvolával, protože by to nebylo možné. Na transparentnosti při nakládání s veřejnými penězi nevidím nic pokryteckého. Vy neplatíte daně nebo je vám jedno, jak se s penězi, které odevzdáte, nakládá?

Jakub Unucka

Dobrý den, postup byl následující:

1. Byli osloveni všichni dopravci s licencí na území MSK, jestli chtějí jezdit linku na komerční riziko.
2. Nikdo se nepřihlásil
3. Byli osloveni všichni dopravci, kteří mají vysoutěženou závazkovou smlouvu na dotčenou oblast (Od Ostravy až po Rýmařov) a smlouva jim umožňuje linku jezdit
4. Byl vybrán nejlevnější z nich
5. Legální, transparentní a pro kraj nejvýhodnější.

Jan Sůra

A Arriva byla oslovena?

Josef

Umíte číst? Na komerční riziko se nikdo nepřihlásil. A arriva nemá vysoutěženou smlouvu na dotčenou oblast.

Jan Sůra

Umím. Ale vrtá mě hlavou to, proč nebyla oslovena. Zvláště, když se nejprve Arriva ptali, za kolik by to jezdila a pak ji neosloví. Kritérium oslovení firem se smlouvami v MSK neberu, jde o mezikrajskou linku. Co kraji bránilo oslovit jiné dopravce?

Jakub Unucka

Proč bychom měli oslovovat někoho, kdo nám řekl, že to jezdit nechce a vrátil licenci?

Jan Sůra

Nechce jezdit komerčně bez dotací. Nebo máte jejich dopis, že to nechtějí jezdit v závazku?

Jakub Unucka

Ale oni žádný závazek nemají! Dobrovolně odstoupili z jediné oblasti (Novojičínsko), kterou vyhráli. Neexistoval žádný způsob, jak to Arrivě legálně “přihodit”, kromě standardního výběrového řízení s délkou trvání cca 1,5 roku. Tady nás fakt pranýřujete neprávem. Buď se to mohlo zrušit, nebo to mohl jezdit ČSAD Vsetín nebo Transdev. A ten první je levnější.

Jan Sůra

Ok, teď už to chápu, díky za vysvětlení.

Bpee

V rámci zachování nepřetržitého provozu, tedy do 31.8. Arriva a od 1.9. ČSAD Vsetín, bylo uchýleno k rychlejšímu řešení. To je opravdu skandální a mělo by se to okamžitě nahlásit na policii a ideálně ČSAD Vsetín zažalovat, protože cestující jsou přece podřízeni legislativě a klidně si těch sedm měsíců počkají, než se výběrko třikrát zruší kvůli odvolání.. 🙂

Jan Sůra

Nebylo nutné vypisovat standardní výběrové řízení, stačilo poptávkové, proti kterému není možnost se odvolávat. Podobně, jako v jiných krajích vybrali například železniční dopravce.

Jakub Unucka

Způsob přímého zadání jak popisujete je možný ze zákona pouze u železniční
dopravy, nikoliv u autobusové.

Jaroslav Wolf

Přesně. A další problém od ledna 2012. Zlínský kraj opakovaně odmítá dotovat měziměstské a dálkové autobusy s emisní normou EURO6 pro ČSAD VSETÍN. pro město MHD Valašské Meziříčí odmítá dotovat městské autobusy EURO6 a pro město MHD Vsetín jsou pouze 4 autobusy IVECO URBANWAY 12M. A v meziměstské jsou autobusy YUTONG euro 5 s nejvyšší maximální rychlostí 80 km/h místo dotování EURO6. Prostě staré křápy v provozovnách Valašské Meziříčí, Vsetín a ostatní provozovny.

-TR-

Dobrá zpráva, že provoz této linky zůstane zachován.

Flinta

To je přesně ve stylu: „Znám zkratku. Je to delší, za to horší cesta.“

Dog

Kdepak. To je přesně ve stylu: Vím o tom prd, ale v diskuzi se musím vyjádřit…

Partneři

Škoda transportation
podcast