Antonín Bánovský: Jak se staví švýcarský vlak aneb co vše řeší pneumatický tým
Stadler Giruno mezi Altdorfem a Flüelen. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Šestihranné šrouby v interiéru jsou odporné, říká konstruktér Stadler Rail.
Mám trochu jinou zkušenost než kolega Bánovský. V letech 2015 až 2022 jsem pracoval v softwarovém oddělení fy Stadler Bussnang a svoji bídnou němčinu jsem měl na talíři pravidelně. Ve Stadleru je znalost němčiny důležitější kritérium než odborná kvalifikace.
No jo, Švýcarsko. To je ta země, kde u pařezu typu Kaproun je zastávka ozubnicové dráhy, vlastně stanice, s automatickými výhybkami, a na té stanici digitální tabule s odjezdy. Když se pak zubačka vysype na horní stanici, další vlaky z té tabule 5 minut po „odjezdu“ potichoučku mizí, jako by skutečně projely. Když se to pak konečně rozjede a trochu se modlíte, můžete si u hlavní trati zasprintovat z přednádraží, protože do odjezdu ze 2. nástupiště vám ještě zbývá 50 vteřin a vlak přece MUSÍ odjet přesně. Jojo, nic není dokonalé, ale uznávám, že závidět můžeme. I když někteří jiní… Číst vice »
Balkán? Vymoženost, kterou jmenujete ve 3. větě, měli v Bělehradu už na začátku devadesátek, ne-li dřív 🙂
Šestihranné šrouby jsou to nejmenší. Kdo seděl v Panterovi na místě u mezivozového přechodu u okna, tak ví… Eště teď mně bolí koleno z toho odpadkového kýble.
Vďaka za zaujímavý rozhovor.
Z môjho pohľadu je vo Švajčiarsku väčšia byrokracia ako v ČR, neskutočne náročné je tam nájsť si bývanie, vybaviť rôzne poistky a papiere, na druhej strane to vyvažujú ekonomické výhody a krásna krajina. Zdá sa mi, že vo Švajčiarsku sa snažia všetkých svojich cudzincov integrovať či dokonca „urobiť z nich Švajčiarov“, čo napr. nám vzhľadom na miestnu mentalitu a lásku k pravidlám nie vždy vyhovuje, proste život tam má svoje plusy a mínusy, ako všade.
To neni byrokracie, to je jinym obyvatelstvnem, ktere nebreci, ze se o nej ma postarat stat.
Dobře, to je estetika. A co se týká funkčnosti? – Jenže ta estetika je dost zásadní. V tom jejich Švýcarsku se nemůže stát, že by tam jezdil vlak napatlanej najbrtem, nemají tam taková hnusná světla, „přebytečné“ věci jsou pěkně skryté apod.
Takže nestandartnosti jako úzkokolejná tratě jsou nadpůrměrně drahé pokud jde o vývoj vlaků?
Uf, a já si myslel, že nám k novému roku redakce nadělila dárek.
Překvapivé, není-liž pravda?
úzkokolejné tratě byly stavěny jako levnější alternativa standartních tratí, takže jsem čekal unifikované levnější řešení i v oblasti vlaků.
To je něco jako kdyby vlastník maličkého domu na odlehlém venkově, který se živí tuctovou prací ve svém regionu si pořídí Porsche Panamera. Dost neobvyklé, není-liž pravda?
Některé úzkorozchpdné tratě (průymslové, lesní, lokální) byly stavěny jako levnější alternativa. To platilo pro stavební část. Pro vozidla do jisté doby taky – po dobu masové produkce úzkorozchodných vozidel (v Evropě do 50. let). V průběhu 20. století většina evropských úzkolejných drah všeho druhu zanikla, s tím i výrova vozidel. V případě dnešního Stadleru se bavíme zejména o vozidlech pro horské železnice různého druhu, které od počátku byly odlišné jak od běžných úzkokolejek (elektrifikace, ozubnice), tak navzájem. To, co dnes v Evropě z úzkokolejek zbylo, už z nějaké „nízkorozpočtovosti“ netěží. Naopak jako „nízkonákladová“ se dají dnes, do jisté míry, považovat… Číst vice »
Díky za názor
Spíš přepočet toho malého domu na venkově na byt v bytovém domě na sídlišti, kde je stejný projekt (a tedy práce na něm) mnohokrát použit v X patrech Y domech.
Poněkud si rýpnu. Ne do pana inženýra, jeho zaměstnavatele, ČD, ale do Helvetské konfederace: Proč musí občan členské země EU/EHP žádat o pracovní povolení? Pokud chtějí mít Švýcaři výhody z volného pohybu zboží a osob, tak se vším všudy. A ne jen něco, co se jim hodí do krámu. Ano, chápu, že na druhou stranu platí do fondů a nemají rozhodovací pravomoci v orgánech EU, ale to je taky špatně.
EDIT: Helvétské
Protože Švýcarsko je neutrální a svobodný stát s velkou měrou rozhodování občanů v referendu.
Kdežto s evropského hospodářského prostoru, kde se uplatňovala spolupráce států se postupem doby stal byrokratický stát, kde se svoboda jednotlivých států vytrácí a zapleveluje se právní řád nesmysly. Ale protože je vytvořen systém dotací v kterém jede přímo či nepřímo většina populace, tak to zatím funguje.
Píšete o něčem jiném než já.
Btw. já právě píšu o té byrokracii konkrétně ve smyslu pracovních povolení. Ne v EU, ale
v CH.
Příčina je jednak v prověření vzdělání a v ochraně pracovního trhu. Švýcarsko má podobný systém pro ostatní státy jako ČR například pro Kazachstánce.
A tu neutralitu Švýcarsku nikdo nebere. Pokud se ale chce zapojovat do evropské integrace, tak se vším všudy, ne jen co se mu hodí do krámu.
To by byli na hlavu padlí.
No vidíte a já si myslel na MS v Kataru, že už je anektovalo Kosovo 🙂
Tohle je slušný nesmysl. Rakousko kvůli přístupu na společný trh přijímá takřka veškeré Evropské regulace, ale nemá místo u stolu, kde se o nich rozhoduje. Tolik k těm obřím výhodám.
Samozřejmě jsem myslel Švýcarsko
Co si predstavujete pod „nesmysly“ a na zaklade ceho je za ne povazujete?
Švýcarsko rozhodně nemá s EU volný pohyb zboží a osob. Veškeré zboží jdoucí do nebo z CH musí projít čelním řízením a celni řízení probíhá i při tranzitu.
OK, s tím zbožím máte pravdu, to beru zpět. Ale volný pohyb osob platí už mnoho let, CH je v Schengenu.
Ale Schengen řeší vstup do země, ne přístup na pracovní trh 🙂
Doporučoval mi Francouzi abych si hodinky tam koupené trochu ošoupal, prý koukají i na to, zda jsou ganz neu.
To není jen ve Švýcarsku. Třeba v Rakousku potřebují občané EU k trvalému pobytu tzv. Anmeldebescheinigung. Nárok na to má každý, žádné kvóty ani jiné omezení nejsou. Akorát musíte dokázat, že máte dostatek prostředků resp. přijmů na život a nebudete dojit sociální systém už od začátku.
Ani v Cesku neziska trvaly pobyt obcan EU automaticky, je k nemu potreba dokladat alespon 5 let pobytu na území, coz nektere pobocky MVCR (ktere toto resi) berou velmi dukladne, jakoby pracujici obcany EU chtely vyhnat. Hodne se lisi pristup Prahy a zbytku Ceska. V Praze TP dostanete, v Horni Dolni se na „cizince“ (takze treba i Slovaky) divaji skrz prsty.
A neznam situaci Rakouska, ale v Česku je trvaly pobyt neco jako povoleni dychat. Kdyz nemate TP, tak vam na mnoha uradech nedokazou vyjit vstric, nemaji proste formulare uzpusobene na pripad, kdy žadatel nema TP.
Získat povolení k pobytu typu B není velký problém. V podstatě jediný dokument, který musí předložit člověk svobodný a bezdětný, je pracovní smlouva. Horší je získat tu pracovní smlouvu – to je potřeba uspět v nějakém výběrovém řízení.
Složitější to je, pokud chcete do Švýcarska přihlásit celou rodinu – musíte doložit, že ji uživíte.
Švýcarsko by se bez gastarbeiterů zastavilo.