Antimonopolní úřad zrušil ústeckému dopravnímu podniku soutěž na 33 trolejbusů, zvýhodňovala Škodu
Jde o další případ, kdy ÚOHS zrušil ústeckému dopravnímu podniku „soutěž“ na trolejbusy.
Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) musí ukončit v únoru zahájenou soutěž na dodávku až 33 kloubových trolejbusů. I když ji vedení městem vlastněného dopravce hájilo jako transparentní, Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) byl opačného názoru. Předseda Petr Mlsna zamítl rozklad dopravce a potvrdil prvostupňové rozhodnutí, ve kterém soutěž zrušil.
Vyplývá to z rozhodnutí, které má redakce k dispozici. Jako první na něj upozornil server Československý dopravák. Důvodem jsou diskriminační kritéria v zakázce. Ze stejných důvodů zrušil dopravci antimonopolní úřad soutěž na trolejbusy i před třemi lety.
Ke zrušení došlo na základně návrhů společností SOR Libchavy a Cegelec. „Zadavatel stanovil zadávací podmínky v rozporu se zákonem, především se zásadou zákazu diskriminace,“ řekla už v létě mluvčí ÚOHS Milena Marešová při vydání prvoinstančního rozhodnutí. Ústecký dopravní podnik například chtěl, aby byl ve městě předveden vzorek trolejbusu jako důkaz splnění podmínek soutěže, podmínky výrazně zvýhodňovaly již schválené trolejbusy.
Jediná nabídka od Škody
Úřad během rozkladu detailně analyzoval trh s novými trolejbusy. Konstatoval, že podmínky by byla reálně schopna splnit jen Škoda Electric. „Bylo na místě upustit od některých podmínek, které jinak odpovídají předmětu veřejné zakázky, či je adekvátně zmírnit tak, aby se o zakázku mohli ucházet i dodavatelé, kteří prokazatelně mají (byť jen částečné) zkušenosti s dodávkou parciálních trolejbusů, přičemž by zadavateli zůstaly dostatečné záruky schopného dodavatele,“ uvedl předseda ÚOHS Petr Mlsna v rozkladu. Podle něj je i úkolem zadavatele, aby neprohluboval nežádoucí stav na trhu a přispěl k hospodárnému vynakládání veřejných prostředků.
Úřadu se nelíbila především kritéria ekonomické kvalifikace v podobě minimálního obratu nebo seznamu významných dodávek. V rozhodnutí ÚOHS poukázal i na rozpory se zásadou přiměřenosti. Do soutěže přišla nabídka pouze od společnost Škoda Electric.
Dopravce v zakázce s odhadovanou cenou 558 milionů korun hledal výrobce až 33 parciálních kloubových trolejbusů, které umožní částečně jízdu mimo troleje díky baterii. Dopravce i město město jako majitel opakovaně odmítají, že by zákon porušili.
Zakázku na nové trolejbusy naposledy vyhrála v Ústí nad Labem Škoda Electric, která dodala devět kloubových trolejbusů 27 Tr. Již v roce 2018 ÚOHS kvůli zadávacím podmínkám soutěž na trolejbusy pro Ústí nad Labem zrušil. Důvodem byly rovněž zadávací podmínky, které tehdy napadl SOR Libchavy.
Trh s trolejbusy zažívá v posledních dvou letech v České republice velké proměny. Dlouhodobě mu dominovala prakticky jen Škoda Electric, nově ale začal podávat nabídky také SOR Libchavy a ukrajinský Bogdan s Cegelecem. V praxi tak došlo už v řadě tendrů k výraznému zlevnění.