regio-vlak

Antimonopolní úřad prověřuje cenovou politiku pražského letiště. Ryanair si stěžuje na možnou diskriminaci

Letadlo Ryanairu na pražském letišti. Pramen: Letiště PrahaLetadlo Ryanairu na pražském letišti. Pramen: Letiště Praha

Dopravce si na letištní poplatky stěžuje dlouhodobě.

Odebírat
Upozornit na
guest
61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dan

Ať litaj na letiště Praha – Západ (KLV)

Karel II

Ryanair je v letecké dopravě něco jako Regiojet v železniční. Pořád bulí a pořád si na něco stěžuje.

Kamil Novotný

No cenová politika pražského letiště asi nebude to nejlepší pro aerolinky.
Aneb dost letišť roste a Praha ne a ne.
Když vezmu báze, tak je to pro Prahu jedná velká bída.
Co tu máme Ryanair jen 3 (výhled), Easy 0, Wizz 0, Eurowings 1, a drží to Smartwings, který prohrává jednu cestovku za druhou ve prospěch východních náletníků, kteří se tu do hodiny otočí a moc nám toho tu na kšeft nenechají.
Takže přínos pro ostatní návazné služby mizivý.
Aby tu panu Posovi neparkovala na letišti brzy jen služební auta.
A pro nás to rozhodně neznamená levnější letenky, oproti Polsku.

Air Traveller

Praha snad neroste? na to jste prisel jak?

co konkretne je podle vas na cenove politice prahy tak spatneho? nebo jen opakujete “hospodska moudra”?

Kamil Novotný

Roste počet bázi? Měl jsem za to, že každá báze pro nás jediné dobře, přináší další práci a návazné služby. Kolik bázi přibylo za poslední dva roky?

Air Traveller

vy tvrdite, ze letiste neroste. jen vam vyvracim vasi … lez. nebo prekrucovani reality. vyberte si. pocet bazi je ve finale vsem ukradeny. letiste a jeho uspech se pocita poctem pohybu a cestujicich, a financnich vysledku. ty rostou, a zda se ze uz letos prekonaji rekordni roky 2018 a 2019. a pro cestujiciho je dulezity pocet letu, pocet obsluhovanych destinaci. a ty taky rostou. pocet bazovanych letadel zajima v podstate jen potencialni zamestnance. ano, resit kazde bazovane letadlo by bylo na miste v situaci, kdy by praha byla letiste neco jako ostrava ci brno, kdy jedno bazovane letadlo udela narust… Číst vice »

Kamil Novotný

Dobrá, uznávám že jsem to nepřesně formuloval, že na počty cestujících Praha nezaostává.
Ovšem na počty bázi vůči okolním letištím je to tristní.
A jak zde píše Jakub, tak to je přesně systém montovna. Jsme spokojený, že jsme jen montovnou.
Ale pro ČR by bylo přínosnější mit tu báze a navázat další služby a práci k nám.

Twix

Wizz a Easy mají mnohem důležitější báze hned vedle Prahy, nemá pro ně smysl to tříštit, leda že by chtěli třeba zdvojnásobit počet letů…

jakub

Máte pravdu. Samozřejmě, že báze jsou lepší než obyčejné rotace. Toť otázka proč Praha nedokáže/nechce přilákat jiné dopravce. A ten alibismus co někteří předvádějí, že báze nejsou důležité, je k smíchu. Radši budeme obyčejnou montovnou než vytvářet přidanou hodnotu.

Karel II

V čem jsou báze tak strašně důležité? Jak s tím souvisí vaše přirovnání k montovnám? Jako že když tu letadlo parkuje přes noc, tak to vytvoří nějakou extra hodnotu v porovnání s tím, když ráno od někud přiletí?

Dominic

Já bych to tak černě neviděl. LLŘ 2025: Ryanair 3 letadla cca 185 týdenních odletů, EasyJet 0 letadel cca 95 týdenních odletů, Eurowings 3 letadla cca 64 týdenních odletů (+ 3 lety jako charter za týden), Wizz 0 letadel cca 53 týdenních odletů (ty čísla nejsou úplně přesná protože se to každou chvilkou mění ale +-10 letů to odpovídá)

Kamil Novotný

Určitě máte pravdu, ale pro letiště je stále daleko více peněz za bázovaný stroj, než za rotaci. Navic báze většinou váže pracovní místa a další návazné služby a o to by snad ČR a letišti mělo jít nejvíce.
Na ten Eurowings jsem zvědavý, je to docela bída. Uvidíme jestli nebude rušit. Ten počet na 3 bázovaný je hodně tristní 🤔

Apex

Problém bázování je o dost složitější a opravdu bych to nebral jako kritérium úspěšného fungování letiště. Pokud jde o výnos z bázovaného letadla, tak to je sporné, zrovna RYR má takové představy, že pro letiště je to velmi nevýhodné. Wizz dtto. A nejsem si jistý, že právě jejich báze generují další pracovní místa a návazné služby, spíše jde jen o lidi, kteří se přesouvají v rámci odvětví a navíc se jedná o zanedbatelný počet.

Kamil Novotný

Beru argumenty, že to není určitě jednoduchý problém, ale každá pracovní příležitost se hodí. Zejména i to, že nemusí místní dojíždět a mají práci doma.

Karel II

Jak vám zvýší bázované letadlo počet zaměstnanců? Přijmete víc nakládačů, nebo uklízečk? Asi těžko. Maximálně poplatky za parkování přes noc, ale netuším, jestli zrovna tohle je pro letiště nějaké terno. Letiště chce lidi a pohyby, ŘLP stačí pohyby.

Jan

Tak aby meli vubec kde letat. To se jim porad neco nelibi, v Nemecku, Spanelsku, Velke Britanii, ted Cesko a jen vyhrozuji omezenim letoveho radu.

pacicka

Ale to jen takové PR, jak na sebe upozornit. A když jim něco sleví, tak bonus pro ně.

J.Š.Hájek

Ryanairu by se už v rámci Evropy měli účtovat nějaké poplatky za permanentní stěžování. Je vidět že jejich vedení funguje dobře a prudí co to dá. Měli by se ale kluci a holky soustředit na to aby zákazníkům dali to co jim slíbili a neodírali je různými účelově vymyšlenými poplatky…😁

PetrzOlomouce

…tomu se říká podnikání. A já jsem s Ryanem maximálně spokojený, vždy velice přijatelná cena, služby odpovídající kategorii. Vždy jsem dostal to, co jsem si koupil. To jsou moje (jakožto zákazníka letecké společnosti), priority.

jakub

Já si též nemůžu na Ryana stěžovat. A v poslední době, když si dělám check-in jen pár hodin před odletem mi padá i docela dobrý ten náhodný seating.

Průvodce původní Aleš

V tomto případě byste byl taky spokojený? Při výrazném zpoždění nutit cesťáky být zavřený v gatu a 15 minut před pravidelným odletem nehledě na zpoždění gate zavřít a navíc proti bezpečnostním pravidlům odletět se zavazadly odmítnutého cestujícího?
https://www.cestujlevne.com/diskuze/6-cestujeme-vzduchem/13-praha-prg/strana-12

Kamil Novotný

Tak jsem si přečetl celou diskuzi a je to tedy síla.
Takže pokud teď budu odlétat z Prahy náhodou z Déčka (pochopil jsem nejen Ryanair), tak abych 2 hodiny nepil, protože pak treba další hodinu nemůžu na WC.To se s dětmi již ani nedá zvládnout.
Když bude mít letadlo zpoždění, tak třeba i hodinu a půl tam budu stát jak zvíře na porážku bez WC. No bravo. To jsou skvělý služby.

jakub

To není chyba Ryanairu. To je chyba Letiště, respektive handligové agentury Menzies. Mně Ryan vždy na zpoždění upozorní, ať už mailem nebo v aplikaci.

jakub

Na španělském webu psali, že letištní poplatky jim snižují v Itálii a v Řecku, takže tam se jim líbí. A Slovensko jim nedávno též vyšlo vstříc neboli po slovensky v ústrety.

Gajda

Tak ono při výkonech bratislavskýho letiště jim nic jinýho nezbývá.

Kamil Novotný

Ona až bude u konce válka na Ukrajině, tak může v klidu udělat Praze papa a uživí značnou část Buzz flotily na Ukrajině a ještě mu tamní vláda půjde na ruku, aby se tam oživil ruch.

Jarda

V Pardubicích mu určitě rádi vyjdou vstříc, pokud se mu v Praze nelíbí…..

Petr

letiště má nový ceník už na stránkách a prakticky nic zásadního (čti dražšího) nebo diskriminačního v něm není. Odbavovací přepážky a emisní poplatek. Ryanair není „green Airline“? Co jim tedy vadí?

Air Traveller

ryanair si zase dela reklamu zadarmo … no nic 🙂

Jan

Zcela výjimečně fandím stěžovateli, jinak bych to nechal volnému trhu…

Air Traveller

Mate snad pocit, ze v praze jsou nejake vysoke poplatky? )

Y.K.

Boj o cestující pomocí cen a podobných triků LC dopravce, jistě, výborně, ale tyhle Ryanaiří zákulisní politiky, kdy se snaží získat dotace (malá letiště), slevy (větší letiště), vydírat (třeba oblíbenou veřejnou hrozbou zrušení báze, občas uskutečněnou) a když to nezabírá tak alespoň zadarmo udělat PR o tom jak je někdo poškozuje, to není zrovna světlá stránka téhle aerolinky. Každopádně jim to funguje, tak se toho budou držet.

PetrzOlomouce

…je důležitý cíl, ne cesta k jeho dosažení.

Igelkott

Mohlo by toho z Prahy samozřejmě létat více, to by bylo fajn. Ryanair taky může řešit obchod tak, jak mu to přináší nejlepší výsledky. Rozhodně by poplatky v Praze ale neměl určovat Ryanair.

Průvodce původní Aleš

Bohužel v článku není uvedeno, v čem ta údajná diskriminace má spočívat. Čímž nechci říci, že je to nutně chyba autora, možná to aerolinka nezveřejnila.

Průvodce původní Aleš

Jasně, že jde o poplatky. A je mi jasné, že pravděpodobně FR kolem sebe kopou, protože jim letiště nejde na ruku a nenechá se vydírat. Ale není mi jasné, kde by mohli najít nějakou diskriminaci, jedině že jiná aerolinka dostala nějaké incentivy a oni ne. Podle této logiky ale spousta letišť diskriminuje jiné aerolinky 🙂

Air Traveller

V podstate kopou kolem sebe, protoze jim letiste nechce dat slevu, nikdo jim tady za litani neplati … tak si aspon vydyndaj publicitu defakto zadarmo.

dalo by se tomu rict „sikanozni zaloba“ 🙂

jakub

O žádné žalobě, natož šikanózní nemůže být vůbec řeč. V článku se píše o stížnosti, respektive žádosti. I přesto že se jedná o Vaše oblíbené letiště, tak není potřeba býti tak dramatický.

Air Traveller

vsiml sis jakube uvozovek?

uvozovky v textu neznamenaji jen „vlastni rec“.. ale casto se pouzivaji i treba pro vyjadreni sarkasmu ci ironie ve vete. a k rade dalsim ucelum.

jakub

Nevšiml jsem si, že bychom si potykali. Nicméně v zásadě nejsem proti.
Ale všiml jsem, že dost často používáš zavádějící, nepřesné až lživé argumenty. To se mi nelíbí. Proto jsem se rozhodl na ně reagovat a uvádět je na pravou míru.

Air Traveller

kubo, zatim jsi tady na pravou miru nic neuvedl.

jen jsi ukazal, ze cteni ti moc nejde

richmond

neboj, nejsi první kdo si toho všiml

Tom

To je ale velký problém za mě! Jen ať mu platí, chceme i z Prahy levné letenky aby jsme nemuseli dojíždět do Vídně za levnými letenkama Ryanairu a spol. Praha má velký potenciál v low cost dopravě, který však vedení LKPR brzdí

Air Traveller

praha ma nizsi poplatky, nez viden.

takze jak vedeni lkpr brzdi lowcosty? nejaky konkretni priklad prosime.

jakub

Běžnému cestujícímu je tohle úplně jedno. Cestující vidí za jaké ceny se lítá z Prahy a za jaké z Vídně. A faktem je, že dost lidem z Prahy se vyplatí jet a jezdí do Vídně. Easy.

Air Traveller

kubo, ty jsi zase necetl, na co odpovidas.

rec je o tom, ze vedeni letiste praha brzdi lowcosty. k tomu nic nemas?

MartinS.

Proč by vám měl kdokoliv dotovat levnější letenku? Nižší výnosy letiště = nižší odvod do státního rozpočtu = méně veřejných peněz na jiné důležité věci.

Zbyněk

Vypadá to, že to myslí jako diskriminaci obecně, ne vysloveně uvnitř pražského letiště (aerolinka A se má lépe než aerolinka B), ale že pražské letiště se nemá k tomu dávat jim vše zadarmo nebo jim dokonce platit za to, aby tam Ryanair vůbec létal, jako na jiných letištích. Jako třeba v Bratislavě, kde jim jdou na ruku.

Dominic

Každá kritika Ryanairu se musí brát s nahledem, v systému už jsou jen 3 letadla od LLŘ, ale paradoxně počet týdenních odletů mírně narostl, jen jsou z jiných bází. Praha je pro RYR zlatý důl, ne jako ve Vídni, kde platí cca 40EUR za poplatek letiště + 12EUR odletová daň za pasažéra a k tomu tam provozuje pro ně atipické A320 (náklad na víc), které jsou dost staré (náklad navíc) a k tomu je tam větší konkurence ze strany Wizz.

Tom

Přitom víc jak 50 euro jsme za letenku z Vídně dal malokdy, větsinou max 20€

werwioeur

RYR vo VIE je ex LW, preto tie A320. Maju tam historicky na to vybudovane zazemie, to nebude ziaden extra naklad.

Dominic

Všechny A320 přišly do flotily až potom co RYR vstoupil do společnosti. Úplně od začátku měla Lauda jen pronajatá letadla přes ACMI od Lufthansa Group. A provozování takové A320 je u RYR dražší: 1. vejde se tam méně lidí než do 737-800/MAX 8200 2. U A320 mají 2 verze motorů, jak CFM56 tak IAE, čili dražší servis 3. Starší stroje mají větší spotřebu paliva.

Clovek

S kapitalismem se soudit mi nedává smysl, ale fakt že je škoda, že z pražského letiště nic moc neletá kvůli jeho politikám. Vlastně nerozumím proč se tam za bžiliardy staví železnice, když my Pražáci stejně často musíme jet do Vídně, Berlína, Mnichova atp

Mad_Majk

No, pokud neni podle Ryanairu Prazske letiste konkurenceschopne, tak holt muze zvednout kotvy a presunout byznys jinam, ne? Mame prece kapitalismus :‘) Kdyby podobnou stiznost na Antimonopolni urad podalo vicero aerolinek, asi je nad cim se zamyslet, ale takto? Navic jeste Ryanair…? 🙂

lvy

To by bylo super, mohly by jej pak nahradit jiné společnosti.

jakub

To určitě. Západní aerolinky jsou celé natěšené až budou moc bojovat o cenově citlivého českého zákazníka. Tady tolikrát zmiňovaná německá Tuika sem maximálně pošle nějaké 20 let staré letadlo co má z ACMI od společnosti ze třetí země. A ani to ne. Spíš očekávejte dopravce typu Air Montenegro či Air Cairo.

jakub

Anebo se zamyslet, co dělá Praha špatně a pokusit se to zlepšit.
Ve Vídni aerolinky bojují o zákazníky a to se projevuju v nabídce destinací i ceně.

Air Traveller

v praze snad aerolinky o zakazniky nebojuji?

Kamil Novotný

Cenově to zas tak nevypadá.
Když koukám na ceny Eurowings a pak jejich prázdná letadla…

Air Traveller

tak to je problem eurowings. a ne letiste praha.