Anketa: Roztříštěná regionální doprava je noční můrou ČD. Mají ji řídit kraje?

Motorový vůz řady 810 (RegioMouse), ilustrační foto. Foto: České dráhyMotorový vůz řady 810 (RegioMouse), ilustrační foto. Foto: České dráhy

Vedení Českých drah si tento týden při představování loňských hospodářských výsledků i plánů do budoucna nebralo servítky vůči regionální dopravě

Vedení Českých drah si tento týden při představování loňských hospodářských výsledků i plánů do budoucna nebralo servítky vůči regionální dopravě a jejím objednatelům. „Regionální doprava jako celek je pro nás noční můrou,“ řekl generální ředitel drah Miroslav Kupec.

Důvodem je nejen trvalá ztráta, kterou dráhy v osobní dopravě v krajích produkují, ale i roztříštěnost budoucích objednávek, velké množství smluv a složitá jednání s krajskými samosprávami. Dráhy v krajích napočítaly 42 smluv, o kterých se jednalo či stále jedná.

„Není šťastné, že trh regionální dopravy v tak malé zemi je takto roztříštěn. Stát to neměl dopustit,“ řekl Kupec. Za vrchol absurdity označil Ústecký kraj, kde je podle něj devět souborů, přičemž nejmenší Podřipsko vykazuje turnusovou potřebu dvou vozidel. „Jsme navíc konfrontováni i s tím, že zadání nejsou úplně jasná,“ dodal manažer.

České dráhy spočítaly, že jejich podíl na výkonech v regionální dopravě klesne od nového jízdního řádu z 95,9 na 89,3 procenta. O část výkonů přijdou například ve Zlínském, Ústeckém nebo Pardubickém kraji.

Regionální železniční doprava stojí ročně na dotacích zhruba devět miliard korun, z toho třetinu posílá krajům stát. Ten se před nedávnem zabýval myšlenkou, že by kraje alespoň o část pravomocí vůči železnici připravil, nakonec z toho ale pro očekávaný odpor sešlo a stát (přes svůj třímiliardový příspěvek) nemá ani poradní hlas.

[yop_poll id=“22″]

Tagy České dráhy kraje regionální doprava Top
358 komentářů