Ani rekordní rok nestačil. Pardubické letiště loni opět skončilo se ztrátou
Letiště Pardubice. Zdroj: Facebook.com - Pardubice airport - letiště Pardubice

V červených číslech je firma desátý rok po sobě.
V červených číslech je firma desátý rok po sobě.
Ci penize se utapi v provozu takoveho nesmyslneho provincniho letiste? Ztrata soukrome firmy by nas netrapila. Za blbost se plati.
Ale příští rok to už na tutovku vyjde!
Treba by jim pohlo vic lidi do spravni a dozorci rady – vic hlav vic vi!
Ano a taky vice namestku a reditelu. Bez nich to nepujde. Navic doporucuji najmout alespon stovky konsultantu, tech neni nikdy dost.
Nešlo by to pronajmout někomu, aby to nastartoval. Myšleno samozřejmě osobní a nákladní část…
Dobrý den,
bylo by zajímavé znát reakci primátora města Pardubic a hejtmana Pardubického kraje, jak chtějí hospodářskou situaci letiště dlouhodobě řešit a kde vidí důvody jeho ztrátového hospodaření.
Dost velkou roli v té ztrátě údajně hrají odpisy, Dost se tam investovalo. Ale větší roli asi hraje neschopnost vedení vymyslet nějakou životaschopnou činnost na chod letiště navázanou. Např. odmítnutí soukromé investice do hangáru na údržbu letadel jsem moc nepochopil.
Zaleťte se podívat do ČB nebo KV, jak se to má dělat. Tam vám to ukážou 😀
No, z minulosti se žít sice nedá, ale KLV bývalo v černých číslech do roku 2013, a to z cca 110000 cestujících, tj. 55000 na odletu.
Vzpominam si, ze jsem nekde cetl, ze Pardubicim staci 100 000 PAX na to aby byly na 0. Letos maji dvakrat tolik a stale jsou v minusu.
A byly v tom „někde“ také podmínky a předpoklady zdrojů, za jakých by těch 100 tisíc odbavených cestujících mělo k té „nule“ stačit?
Základním předpokladem bude, že se odletová taxa vybere celá a nedává se ryanu a podobným loupežníkům obří sleva. Někdo to níže docela hezky spočítal.
No jenomže pokud by Ryanair nedostal slevu, tak tam létat nebude. Letiště má obrovský fixy, ten variábl moc velký neni. Pokud by se to letiště podařilo naplnit za cenu velkých slev, tak jedinně dobře. Asi tím že to budu prodávat jako letiště Praha-východ. Ale to by město Pardubice nepřežili…:)
Asi je na čase, aby se okresní letiště zrušilo.
Spíš krásně ukazuje jaká by byla blbost kdyby si Hradec postavil vlastní letiště – holt je to služba kterou si platí město a ne nějaký zlatý důl. Pokud si myslíte že jinde je to lepší tak jediné letiště trvale v zisku v ČR je letiště Praha
Letiste Brno je tez trvale v zisku….. Bohuzel provozovatel moc neinvestuje do rozvoje…
Letiště je vojenské, s civilním provozem. Zrušit opravdu nejde…
Když zavřou terminál a tu politickou trafiku, tak pořád ušetři 23mio ročně. Vojáci si údržbu dráhy asi budou pořád platit.
Letiště má evidentně problém, protože ztráta 26 mil. z provozu je při 200000+ cestujících hodně. Na první dobrou nejsou evidentně schopni vybírat odletovou taxu, protože jen z charterů by při počtu 70 624 odlétávajících cestujících měli vybrat 35 312 000 (publikovaná odletová taxa 500 Kč). Z pravidelky (28 964 cestujících) by dále měli vybrat dalších 14 482 000 a z generál aviation nějakých 250 000. Reálně ale vybrali jen 26 181 000. To v zásadě znamená, že na slevách z letištní taxy jim utíká 23 863 000, tj. prakticky celá ztráta z provozu. Takhle to prostě nejde dělat… Obdobně předpokládám,… Číst vice »
14 osob v orgánech společnosti je teda mazec 🙄
Na Ruzyni 6 + 4, jak to tam dělají?
Dobře, PRG má sice taky 14, 5 + 9, ale přes 2000 zaměstnanců a 17 milionů cestujících to dává smysl.
Otázkou je, jestli tam bude bez těch slev někdo lítat…
To je pravda, ale těch skoro 10 mega, co nevybírají na charterech, to je obrovská suma. U pravidelném dobře, tam to s RYR jinak nejde, ale tady je krásně vidět, jak RYR „nedostává“ dotace ( jak rád zdůrazňuje O´Leary). A když už chci dávat slevy, tak musím vědět, kde na to vezmu…
Tak ono i u charterů platí pravidla nabídky a poptávky. Sice se poplatky více ztratí v ceně zájezdu, ale i tak je někdo musí zaplatit. Cestovky se samozřejmě snaží letenky sehnat co nejlevněji, což se přenáší na dopravce, kteří samozřejmě budou vyjednávat s letištěm.
A upřímně, pokud takový SmartWings patří z pohledu PAX mezi nejvýznamnější letecké společnosti na daném letišti, asi by bylo fakt divné, kdyby nedostal žádný rabat.
Chartery objednává cestovní kancelář, která určuje, odkud chce provozovat lety. Letecká společnost navrhne cenu, kdy ale na charteru se v zásadě vždy kalkuluje se standardními poplatky. To je základní proces. Pokud pak při jednáních s letištěm chce letecká společnost provozující charter získat nějakou výhodu, což chápu, by byl to její profit navíc (určitě to totiž nepromítne do ceny pro CK, resp. klienta), ok, letiště o tom může uvažovat, ale rozhodně nemůže dávat slevy z položky, která ho primárně živí a která by měla být základní výnosovou položkou. Takže se může navrhnout jen takový rabat, který si letiště může dovolit (třeba… Číst vice »
Nezapomínejte, že SmartWings už dávno nemá monopol, a stále více se léta jak s lokálními charterovkami, tak i s alternativami typu HelloJets. Takže ten tlak na cenu ze strany cestovek tam bezesporu je.
A množstevní rabaty jsou v byznysu naprosto běžná věc, obzvlášť u významných zákazníků.
A aby nedošlo k nedorozumění – já neobhajuji hospodaření PED – např. oněch 14 osoby ve správních orgánech opravdu značí, že efektivita nebude zrovna kdovíjaká.
Jen nevidím nic skandálního na tom, když jeden z nejvýznamnějších klientů dostane rabat.
Tlak na cenu pochopitelně je a vždy byl, QS nikdy neměli úplný monopol. A i rabat je v zásadě v pořádku (byť v případě charteru je primárním zákazníkem CK a ne dopravce, ale to teď nechme stranou), nicméně pokud chci někoho zvýhodnit, tak to nemůže být za cenu, že se tím propadnu do ztráty, to nedává obchodní smysl. Prostě na letišti s 200000+ cestujícími ročně, kde přes 70% výkonů dělají dovolenkové chartery, musí být provozně minimálně na černé nule a když už chtějí dávat slevy, aby si zajistili atraktivitu, tak musejí mít jiné zdroje příjmů, kterými to pokryjí.
Je otázkou, jaký by zrušení rabatu mělo vliv na provoz charterů v PED. Ono nezapomínejme, že mnoho nákladů je pro letiště fixních, tj. pokud díky rabatům mají více letů, může to dávat obchodní smysl. Předpokládám, že tak velké rabaty, aby to nepokrylo ani variabiní náklady PED nedává (a ano, to by pak bylo obchodně nesmyslné).
Ale předpokládám, že přesná data nemá ani jeden z nás, takže zde se posouváme do sféry dojmologie.
Moje myšlenka byla, že takto „od stolu“ nemůžeme paušálně odsudit rabaty pro významné charterové dopravce jako něco apriori špatného.
Ano, znám nákladovou strukturu regionálních letišť a proto vím, že zrovna dávat rabat na letištní taxu u letů, kde to není potřeba, je cesta do pekel. Rabat můžu dávat, jak jsem uvedl v jednom komentáři výše, třeba z handligu, kde mi vyšší počet letů snižuje jednotku nákladu. Nicméně, i v oblasti handlingu mám pocit, že není něco v pořádku… Rozumný plný handling za odbavení 737-800 (cestující na příletu i odletu) se pohybuje někde na úrovni 30-35000 Kč, s rabatem řekněme kolem 20-22000 Kč, což by byla velmi atraktivní cena. Při objemu 845 charterových letů (pokud to nejsou pohyby) a ceně… Číst vice »
Publikovaná odletová taxa je jedna věc, ale vybraná skutečnost je věc druhá. Hadam, že Ryanair neplatí nic. Možná mu i doplácí do krytí nákladu. A v případě letních charterů bude sleva také poměrně zajímavá!
Ano, to je přesně to, co říkám. RYR na těchto letištích požaduje jednotkovou cenu za cestujícího, která zahrnuje taxu, handling a všechny další případné poplatky a odhadoval bych to někde do 5 € za odlétávajícího cestujícího, nejspíše kolem 3,5 €.
No a k tomu si přidejte, že některé poplatky nyní odvádí armádě v plné výši a příjem je tak v této oblasti nula. Doporučuji si přečíst aktuální smlouvu mezi EBA a armádou z listopadu loňského roku. Dále na poplatcích zdražilo a Smartwings, který sem pravidelně lítal na výcvikové lety, už se tak naplno s těmito lety přestěhoval do Brna, protože se mu to v PED nevyplatí. Do toho tři měsíce letos letiště stálo, to ta čísla za letošek budou ještě červenější. Byť cestující i lety jsou.
Díky za doporučení, zkusím dohledat, ale předpokládám, že se jedná zejména o poplatky v oblasti navigačních služeb, které v PED poskytuje armáda. Nicméně tam to asi dává smysl, na tom asi vydělávat nejde.
Těch 14 osob by byla první věc, co bych škrtal. Jenže problém je, že to jsou trafiky. Pak je otázka jak moc je letecká doprava v Pardubicích dotovaná?
V Pardubicích měli vloni nejvyšší počet cestujících (88 500), k tomu odprodávali majetek a stejně jsou ve ztrátě. To není dobrý.
Pro srovnání v Brně, které hospodařilo v černých číslech, vloni 750 000 cestujících (8.5x více)
Jen pro pořádek – v Pardubicích měli minulý rok 200 205 cestujících
Hodně by pomohlo letiště přejmenovat na Praha-Pardubice nebo Praha-východ / Prague-east – stejně jako je například Milan-Bergamo apod. To by ale asi Kolovratníkovi praskla žilka…
Spojení do centra je naopak perfektní – 450 vlaků denně po koridoru nebo dálnice D11.
Spojení na Ruzyň je velmi dobré – velkokapacitní trolejbusy (jedny z největších na světě) v intervalu 3-5 minut, buduje se vlaková trať.
Přejmenovávat se letiště nemusí, aerolinka si to může sama prodávat jako Praha Pardubice, stejně jako Milán Bergamo které se oficiálně jmenuje Il Caravaggio International Airport a původně se jmenovalo Orio al Serio International Airport.
Ryanair vám prodá letenku na letiště Barcelona Girona, ale letiště se oficiálně jmenuje Girona–Costa Brava Airport a Barcelonu nikde v názvu na terminálu nebo stránkách letiště nenajdete.
nomen omen 🙂
myslet si, ze prejmenovani letiste zpusobi nejaky zazrak a lide tam budou litat jak pominuti, je mylna.
Taky nemají špatnou dostupnost po dálnicích … taky by tam mohl být nějaký HUB pro rozvod náhradních dílů a nebo exotické/mimo sezóního ovoce
A dokonce je tam vlečka. Ale zásobování by to mělo být ideálně hlavně pro daný kraj, tudíž pokud silnice, tak I. a nižších tříd.
Jeden by si představoval, že přiletí letadlo, druhý den ráno jsou krabice v dodávkách, které to ještě ten den rozvezou po kraji. Do Pardubic samotných snad i s batohem na kole.
Že se nebude týden čekat, až se naplní vagon … když už si připlatili za leteckou přepravu náhradních dílů.
Tak ještě jednou a snad už naposledy, ta vlečka je do vojenského areálu a armáda fakt není zvědavá na to, aby se jí kolem skladů paliva a hangárů údržby couraly vlaky s kaštanama nebo aby si tam nějaký kontejnerový dopravce stavěl HUB.
ufff …
Spojení do centra Pardubic po koridoru? 😉 No ještě se na něj nejdřív dostat, že… Asi jako v Praze do Ruzyně. Dělat z Pardubic Prahu to místo ku Praze nepřisune. Akorát udělá bordel v názvosloví – něco, jako „Mošnov, Ostrava Airport“ ideálně v hlavičce jízdního řádu společného více tratím, odděleným rovněž čárkami. 🙂
Vlastně, i jen získat přímou linku do Wolfsburgu by jim mohlo trochu pomoct. Z Bolky je to Pardubick blíž než na Ruzyně, i když marketing či IT jsou už spíše v Praze.
Do Pardubic je to z MB o hodně dál než do Prahy na T3.
Na mapě a nebo na kole asi jo … ale je to autem 1h3m na T3 vs 1h20m do Pardubic na letiště … to reálně není rozdíl.
Taky by to mohli přejmenovat třeba na „Moskva – Západ“, ne?
Probůh, něco takového snad už raději nikdy ne – dřív by to sedělo spíš na Boží Dar u Milovic pro vojáky a na Karlovy Vary pro ruskou šlechtu, ale obého už bylo víc než dost.
přejmenovávat to nemusí, ale chce to větší nabídku spojů od cestovek
ty tu bohužel hrají prim a nějak se jim do Pce nechce
pro nás z východního okraje Prahy jsou Pce snáz dostupné než Ruzyň
a nemyslím tím nějaký vlak, fakt nepojedu na dovolenou – odlet po půlnoci – vlakem
návrat ve 2 ráno
a co na letišti ?
jako že bych došel z Hlaváku do Lazarské pěšky a pak jel na Lehovec noční tramwají s kufrem ?
sorry, to fakt ne
Nedala by se by se najit treba par mio uspor v tom, ze by pocet lidi ve spravni a dozorci rade klesl na zakonne minimum a nebyl tam kazdy kdo sel nahodou okolo? I pocet lidi ve vedeni na 30 pracovniku neni taky dobra vizitka.
V představenstvu a dozorčí radě dřepí regionální politici, fakt si dokážete představit, že se těch židlí sami vzdají a odhlasují snížení počtu členů? 🙂
Necekam, ze se to zmeni – je to politicka trafika … akorat narozdil od tech v Praze je to na potapejici se lodi, ktera je ve ztrate i po odprodeji majetku.
Hlavně by se daly získat nové peníze zpoplatněním parkoviště. Kdyby na každého cestujícího připadala v průměru stovka parkovného, hned by bylo o 20 mil. Kč víc.
to je vtip ne ? určitě by každý příjel autem sám..začni to dělit 4ma pak ti vyjde částka
Mě by zajímalo, kolik se nasypalo miliard do Pardubic, Budějovic a Varů celkem.
Více než 2 miliardy jen za ČB, a pak asi 100 milionů ročně.
nebylo by za to lepší vyrobit v Praze druhou runway a kvalitnější vlakové spojení s metropolí? dokonce by to mělo i lepší ekonomickou návratnost
To by ale stát musel vědět, jaký způsob dopravy preferovat a podporovat. Aktuálně stále není kompletní koridor Praha – ČB, ani dálnice D3, takže se asi očekávalo, že lidé budou létat tím letadlem. Do toho se splavňovala Vltava.
S druhou ranvejí se stále počítá a snad se i bude realizovat, i přes velký odpor lidí bydlících v okolí. Vlakové spojení se bude realizovat určitě.
Jakým způsobem se podílejí na údržbě ranveje, která patří armádě?
nejspíš vůbec, jinak by ztráta byla ještě větší 😀 😀
Přesně tak, čekal bych obrovskou výhodu v servisu od armády za asi velmi rozumných podmínek.
A pracovníci cizinecké policie jsou ještě placení ze státního.
Kolik letišť v naší maličké zemičce potřebujeme? Vyhozené miliardy do mezinárodních letišť v kdejakém krajském městě, pak tam létá jedno letadlo týdně a lidé se tam ani nemají pořádně jak dostat, protože stav české dálniční a železniční sítě.
Ostuda, že ani na Ruzyňské letiště se pořád nedá pořádně dostat vlakem ani metrem, takže je potřeba více takových nedostupných letišť.
Od vlaku, respektive z centra, se dostanete snadno přímým spojem AE, který jezdí každou chvíli.
Snadno snad, ale ve špičkách pražskými ulicemi asi stejně nic moc. Pokud to ubere (např. cestou od vlaku) přestup, budiž.
Aha, a nebo taky taxíkem, nebo na kole, nebo na sdílené koloběžce… no ale to pořád není vlak, metro ani blbá tramvaj.
Není snad ani myšleno vážně… Letiště o velikosti Prahy bez opravdu kapacitní VHD (a tím opravdu není nic co jede po nejisté silnici) je katastrofa. A ona taky je.
Miliardy to určitě nejsou, ve srovnání s tím, co se sype do železnic, jsou finance, co se dají do regionálních letišť, drobné… A navíc, kraje mají obrovské přebytky financí, na rozdíl od státu.
Miliardy to určitě jsou, když jen více než 2 miliardy se nalilo do letiště v České Budějovicích.
A jsou to vyhozené peníze, zatímco není na obchvaty, čističky, a údržbu čehokoli.
možná, ale když si vezeme to využití , tak je to fakt mizerné. Kdyby třeba ten kraj místo toho vylepšil silniční infra, aby nejezdil tranzit přes nějakou obec (menší město), byly by to lepé využité prostředky…
Miliardy to jsou. Jen úprava rwy v KV má stát 1 mld. Kč.
Vlaku se snad za pár let dočkáme. A bude rychlejší než metro.
Vzhledem k tomu, že letos bylo letiště 3,5 měsíce uzavřené kvůli opravě dráhy, nedělal bych si velké iluze o ekonomickém výsledku roku 2025.