obrazok-zdopravy

Ani nové tramvaje 52T nebudou jezdit s cestujícími 80 km/h. Šéf DPP vysvětluje, proč je to v Praze problém

První vůz Škoda 52T během homologačních jízd v Praze. Foto: PIDPrvní vůz Škoda 52T během homologačních jízd v Praze. Foto: PID

Tramvaje 52T jsou na rychlost 80 km/h konstruovány. V provozu s cestujícími si však musí vystačit se sedmdesátkou.

První dva vozy nejmodernější české tramvaje Škoda Forcity Plus 52T už najíždějí v ulicích Prahy povinné homologační kilometry. Další vozidla z 40 kusové objednávky pro hlavní město se už v Plzni vyrábějí, letos v prosinci musí být v Praze 20 plně homologovaných vozidel, za dalších 12 měsíců pak zbylých 20.

Tramvaj má konstrukční rychlost 80 km/h, provozně však bude s cestujícími jezdit maximálně 70 km/h, a to pouze na vhodných tratích.

Nová tramvaj 52T uspěla v ověřovacích jízdách Prahou. Čeká ji prvních 20 000 km homologace

Původně vedení hlavního města zamýšlelo objednat tramvaje pro provozní rychlost 80 km/h, zejména s ohledem na plánovanou novou trať do Zdib, která by měla mít místy rychlodrážní charakter, či trať do Modřan nebo na Barrandov. Uvádí to například Adam Scheinherr, který jako tehdejší náměstek primátora pro dopravu tendr v radě schvaloval.

Už v první fázi soutěže na nová vozidla si však dopravní podnik (DPP) se zájemci vyjasnil, že požadovaná rychlost 80 km/h je pouze konstrukční, nikoliv provozní. Vyplývá to z tehdejších odpovědí DPP na dotazy soutěžitelů k vysvětlení zadávací dokumentace na webu Tender Arena.

Tramvaj Škoda 52T je vyvinuta a vyráběna plně v souladu se zadávací dokumentací pro konstrukční rychlost 80 km/h a nejvyšší provozní rychlost 70 km/h,” potvrdil pro Zdopravy.cz mluvčí výrobce Škoda Group Jan Švehla.

Rozdíl mezi těmito typy rychlostmi je, že konstrukční rychlost je výpočtová, pevnostní a zároveň testovací – tramvaj touto rychlostí dokáže jezdit – a jako taková musí být vyšší než provozní rychlost.

Provozní rychlost je pak maximální, kterou může jezdit vozidlo v provozu s cestujícími. „Tím se rozumí provoz nejen poté, co vyjede naprosto nová z výroby, ale také po plánovaných servisních úkonech, jako je například soustružení kol,“ dodává Švehla.

Ostrava ano, Praha ne

Tramvaje s provozní rychlostí 80 km/h nakupuje například Ostrava, která má na rozdíl od Prahy tramvajovou síť s vysokým podílem tratí plně či z velké části oddělených od silničního provozu. Od roku 2018 město pořizuje tramvaje s maximální provozní rychlostí 80 km/h typů Stadler Tango NF2 a Škoda 39T ForCity Smart.

Podle technického ředitele DPP Jana Šurovského by však Praha tuto rychlost u tramvají nevyužila. „Nemáme žádnou trať na osmdesát a každá tramvaj, která by měla v běžném provozu jezdit osmdesát kilometrů v hodině, by musela být někde zkoušená na devadesát kilometrů,“ popsal Šurovský pro Zdopravy.cz jeden z důvodů, proč DPP provozní rychlost 80 km/h od výrobců nepoptával.

O potenciálu zvýšení rychlosti u dodávaných tramvají 52T se podle Šurovského dá v budoucnu s výrobcem diskutovat, nicméně určitě až po dokončení probíhajícího homologačního procesu.

Reálných je 70 km/h

Reálný souvislý úsek trati, kde by se dalo jet 80, ovšem nevidí ani v budoucích projektech. A to včetně zmíněné trati do Zdib, která má být už částečně na území Středočeského kraje, jenž je tam investorem projektu.

Tramvaj do Zdib a Sedlce: Video ukazuje chystané prodloužení trati z Kobylis i nové P+R parkoviště

Ten prostor tam úplně není. Na území kraje je realizováno boční vedení trati a úplně si nedovedu představit zabezpečení přejezdů, který by nám umožnilo v tomhle prostoru jezdit osmdesát,“ vysvětlil Šurovský.

Podle něj je tak pro Prahu realistická rychlost sedmdesát. Připomněl, že DPP bude mít pro tuto rychlost výhledově hodně tramvají, jelikož na ni kromě dodávaných 52T mají povolení a úspěšné zkoušky i starší tramvaje Škoda 14T přezdívané „porsche“.

Celkem tak půjde na případnou „rychlou linku“ nasadit objednaných čtyřicet vozů 52T a současných padesát pět vozů 14T. Naopak zatím nejnovější provozované pražské tramvaje Škoda Forcity 15T umí jet jen 60 km/h a linku by jejich nasazování zpomalovalo.

Bojujme spíš s pomalými úseky

Řešení ke zrychlení tramvajové dopravy tak vidí Šurovský jinde. „Je potřeba především bojovat s úseky s velmi nízkou rychlostí. Vychází to fyziky: když někde jedu 200, nebo tam jedu 210, už nehraje až tak velkou roli. Ale jestli někde jedu 10 nebo 40, tak to znamená, že ten úsek jsem projel čtyřikrát rychleji,” vysvětlit technický ředitel, kde nachází největší potenciál k časovým úsporám.

Konkrétně zmínil úseky, kde se nyní může jet maximálně 30 km/h, které jsou v metropoli zejména na území Prahy 8. Jde o místa, kde auta mohou najíždět na koleje, což by se podle Šurovského dít nemělo.

Podcast: Tramvajová trať v Počernické je evergreenem, má zpoždění 60 let, říká Jan Šurovský z DPP

Tagy 52T dpp Jan Šurovský. maximální rychlost Škoda ForCity Plus 52T Škoda Group Tramvajová trať Kobylisy - Zdiby
31 komentářů