Ani MHD, ani IAD. CITYA rozšířila sdílený minivan na celý region Říčanska
Minivan CITYA v Říčanech. Foto: CITYA
Po rozšíření do dalších obcí firma počítá s nárůstem jízd na 60 denně.
Po rozšíření do dalších obcí firma počítá s nárůstem jízd na 60 denně.
Mohl by někdo vysvětlit, proč se se teď ježdění cizím autem říká „sdílené“? Vždyť to je obyčejné taxi.
A jak se tím sníží počet jízd?
Více lidí v jednom autě, potenciálně.
Tenhle „taxik“ nejezdi s kazdym zakaznikem zvlast, ale az do naplneni kapacity muzou cestou pristupovat dalsi, kteri se mezi sebou neznaj.coz odpovida na obe otazky.
I tak to není „sdílený“(nepatří družstvu).
Je to taxi s vytěžovacím dispečinkem, a jednoslovně třeba maršrutka.
Ano, je to v podstatě sdílené taxi.
Tak ne sdílené právně, ale fakticky ano.
Zcela právně užívají nevýlučnou neboli sdílenou službu.
A to je samozřejmě klíčové, pokud to takto nenazvali tak jsou odsouzení k zániku… s Maršrutkou jděte víte kam.
Takovéhle něco podle mě sice pro komerční úspěch potřebuje silněji zalidněnou oblast. Aby to však hrálo roli seriozní VHD (= nečekalo se ve špičce desítky minut, až odvozí ty, co zavolali o minutu dříve, nebo takových vozidel nebylo třeba aktivovat ekonomicky neúnosné množství na krátkou dobu), tak to je podle mě reálné pouze v „superřídkých“ oblastech. Takové okolí Pacova apod, a to ještě jen v kombinaci s klasickou VHD (= jako „přibližovák ze samot“).
Díval jste se někdy na jízdní řády čehokoliv na venkově? 3-4 spoje denně. Čekat od objednání pár desítek minut je zlatý – navíc pokud se dá i slot zamluvit dopředu.
Desítky minut jsou zlaté, ale ne cestou do práce/školy. Takže s těmito systémy (ač se sám čím dál víc kloním k názoru, že malé vesničky prostě bude nutné řešit něčím takovým, neb ekonomicky obhajitelné počty spojů klasické linky budou v tragickém kontrastu s atraktivitou, navíc mnohdy jsou to případy typu „celkem 10 obyvatel spáduje třemi různými směry“ atd) je třeba být prostě opatrný a pokud možno je nepouštět do zalidněnějších oblastí (možná o víkendu, večer apod, kdy se i tam vozí jen jednotlivci).
Ale on asi nikdo nějak zvlášť nerozporuje že cestou „na šichtu“ která se obvykle odehrává plusmínus ve stejný čas pro mnoho lidí naráz je vhodné použít kapacitní prostředek typu vlak/bus. ALE odpoledne už to vypadá mnohem „rozplizleji“ (lidé/děti končí v rozrůzněné časy a navíc často cestou domů volí všelijaké okliky jako nákup nebo kroužky) takže mi připadá logické se o jejich přepravu starat „diferencovaněji“…
Trošku futurističtěji (i když myslím ne nereálně) by v řádu desetiletí mohly nastoupit vozidla řízená „autopilotem“ což de fakto přechází v „minibus s dynamicky optimalizovanou trasou“…
No a třeba už kolem 2030 budou takovéhle minibusy autonomní. Přesto budou někteří hájit lit miliardy do lokálek v polích obsluhované historickými vozy.
Tak samozřejmě, protože buď „pocit“ případně tutový argument „ocelové kolo vs. kolejnice musí vždy zvítězit“…
Jo něco takového mají v bývalém SSSR. Říkají tomu maršrutky…
Maršrutky mají svoje trasy, tohle je poptávková doprava.
Maršrutka je obyčejný autobus s pevným jízdním řádem, zastávkama i cenou. I když to tak na první pohled vůbec nevypadá…
S pevným řádem? Jako že až se sejde dost zájemců tak se jede?
Samozřejmě že neoficiální “dodávky” před kyjevským nádražím, které jedou po celé zemi, tak čekají na zaplnění.
Ale jinak jsou maršrutky normální licencovaná VHD
Maršutky většinou jízdní řád nemají. Ovšem je to kupodivu velmi efektivní systém.
Takže potřebují stále na ráno autobusy a na odpoledne tohle, efektivita investic do strojů zase v pytli.
I na optimalizaci MHD se už pracuje v návaznosti na další módy dopravy. V maximální efektivitě využití zdrojů zatím brání legislativa.
Autobusy jezděj i odpoledne. Neznám to kolem Říčan, tak to neumím posoudit, ale u nás, v severním pražském příměstu, dobře fungují radiální linky PID. Pokud ovšem člověk potřebuje tangenciální spojení, je to problém. Abych byl konkrétní; hodně dětí z Klecan a Řeže chodí na atletiku do Líbeznice. Bez autodovozu partičky dětí jedním rodičem – bez šance. Chápu, že poptávka po takovém tangenciálním spojení je vůči radálnímu malá – takže toto „appkové radiotaxi“ se mi, pro tyhle případy, jeví docela rozumně.
Fakt myslíte že klíčové pro efektivitu je maximální vytížení techniky?? To se lidem ty auta musejí děsně šíleně prodražit…
Je to tak že čím menší prostředek (krátký/minibus, 9místná dodávka) tím víc vám začnou převládat náklady na personál (především samozřejmě řidič) a +- fixní náklad (na km) za PHM.
Možná kdyby města nebyla tak autocentrická a ty děti se dostaly na ten kroužek bezpečně i třeba na kole, tak by těch aut ubylo automaticky.
aha, takze napr. 9 rocne dieta v januari o 20:15 z plavania ma domov chodit na kole ? Mne synovi 2 tyzdenne koncilo plavanie.
V klidu, rodiče to chápou, ale někteří členové zdejší osádky by údajně neměli problém poslat svého – hypotetického – prvňáka samotného metrem přes Prahu.
Já vyzvedávám pravidelně, ale běžně MHD.
Vyzvedávání pomocí MHD je normální; ti, o nichž hovořím, se tvářili, že by své šestileté dítě nechali jezdit MHD po Praze samotné. To za mě tedy nepřipadá v úvahu. Ať si mě klidně někdo zaškatulkuje jako hyperprotekcionistu, tohle bych si na triko nevzal.
Samotné, a ještě na kole a v zimě potmě…
Jaksi kromě fanatiků a příležitostných krátkých vzdáleností je kolo fajn, ale jen jako letní/příležitostný prostředek. Stačí „obyčejný“ déšť a je to pro 95% populace no-no…
Proč se vždycky okamžitě objeví argumentace těmi nejobtížnějšími cestami?
Fakt se na kolo nemusí převést všechny cesty určitého typu (zde cesty na kroužky), aby to pomohlo. Stačila by část. A celkem pochopitelně by to byla ta část, u které je to nejsnazší a bude to dotyčným dávat největší smysl, ne ta, kde by to bylo nejobtížnější a kde by to dotyčným smysl nedávalo.
Naše děti na kroužky a aktivity, kde to lze, chodí pěšky, to není problém 🙂
Proč nejedou vlakem?
To mě nenapadlo. Rzezska kolaj dojazdowa jadrowa, hm, dobrý nápad. Na pár úsecích by to chtělo zubačku, ale to není problém.
Vodíkovým, to je nápad. Zkušenosti jsou.
No jo, já jsem konzervativec, ale faktem je, že ÚJV je aktivní i ve vodíku, takový plácek mezi ploty mají označený jako „Vodíkové náměstí“, takže ano, to je směr. Rzezska kolaj dojazdowa jadrowo-wodorowa.
No, mně to povídej. 13 let života v jejich barvách. Doby minulé…
Já jen rok, ale bydlet jsem už zůstal.
Já v místě jen bydlení po dobu pražského zácviku a poté služební povinnosti. Jinak Brno.
…raději nevzpomínej na doby ještě před těmi minulými, třeba na nějaké modromodré s obláčky 😀
Kušuj, 5580.
To je dobre. Pokud by byla i bezpecna infrastruktura pro deti na kolech, mely by o poznani delsi akcni radius a mohlo by se jich vlastni silou na krouzky dopravovat o dost vic. To je cele. Ale ne, neni to malo. Jednoznacne by to stalo za to.
Ale bohužel se to musí brát jako občasný/nejistý prostředek. Stačí špatné počasí a je to pro 95% lidí odepsané. A berte že když se na tom kole někam vydám (bavíme se tu o případech kdy jinak spojení není/je mnohem komplikovanější že?) tak chci mít přiměřenou jistotu že se na něm taky budu moct vrátit (jakože když teď ještě neprší, ale odpoledne to vypadá že asi bude)…
Proč takový extrém?
Co třeba v 16h v květnu z šachového kroužku?
Jak šachový kroužek v 16 řeší návrat z plavání ve 20:15?
Po totálním neúspěchu na jiných lokalitách se pokusí vyždímat veřejné rozpočty jinde …
Kde to už zkoušeli?
A že se ždímou naprázdno jezdícími velkými autobusy ti nevadí?