Letecké společnosti Letectví

Ani levné letenky nezabraly. V červenci spadl Ryanairu počet cestujících o 70 %

Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair
Boeing 737-800 společnosti Ryanair. Foto: Ryanair
Ani hlavní sezóna nepřinesla v letectví zotavení. Letadla Ryanairu byla v červenci plná jen ze 72 %, počet cestujících meziročně výrazně propadl.

Letecká společnost Ryanair zveřejnila jako první evropská aerolinka data o provozu za červenec. Ta ukazují, že i přes značné snížení cen letenek se lidé do letadel vrací jen pomalu.

Podle dnes zveřejněných dat přepravil Ryanair za červenec 4,4 milionu cestujících, což je o 70 % méně než před rokem. Ryanair v červenci obnovil provoz na zhruba 40 % počtu letů nabízených v loňském sedmém měsíci. Oproti červnu, kdy firma přepravila jen půl milionu lidí, jde ale o velké zlepšení.

Problém s nedostatečnou poptávkou potvrzuje i ukazatel obsazenosti letadel. Zatímco Ryanair tradičně dosahuje obsazenosti přes 90 % sedaček, v červenci to bylo jen 72 %. V tomto údaji jsou zahrnuti i cestující, kteří si koupili letenky, ale nakonec neodletěli.

Ryanair spustil další vlnu obnovování letů od začátku srpna, což ukazuje i zveřejněný graf šéfa Eurocontrol. Oproti minulému pondělí stoupl počet letů o 61 %. Mezi otevřenými linkami je i spojení z Prahy do Košic a Pafosu.

Ryanair se už dříve rozhodl poptávku podpořit velkým zlevněním letenek, z Prahy například nabízí často i na léto řadu destinací u moře s cenou pod dva tisíce korun za zpáteční letenku. Takové ceny nebyly v minulosti zcela obvyklé.

Minulý týden zveřejněné výsledky za duben až červen ukázaly velký propad v hospodaření, ztráta dosáhla 185 milionů eur. Současné období označil Ryanair za nejnáročnější ve své historii. Ryanair tvrdí, že z krize vyjde jako dlouhodobý vítěz. Dokládá to i stavem své rozvahy: na účtech má 3,94 miliardy eur, ještě o něco více než měl dopravce na konci března. Firma chce následující měsíce využít k dalšímu hromadění hotovosti, plánuje prodej sedmi nejstarších Boeingů 737-800. K financování firma využila i britský vládní program pro velké firmy na pomoc v koronavirové krizi. V prezentaci pro investory si dopravce přitom postěžoval, že vlády jednotlivých zemí pomáhají aerolinkám, celkově spočítal podporu na 30 miliard eur.

Největší evropská letecká společnost očekává, že v srpnu se dostane zhruba na 60 % loňského provozu, v září na 70 %. I nadále počítá s převzetím letadel 737 MAX 200 v závěru roku. Za celý finanční rok očekává propad počtu cestujících o 60 %. Ryanair ale chce využít problémů jiných dopravců k další expanzi.

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mik

Kdyby Irsko nevymyslelo naprosto nesmyslny zeleny seznam ,s kteho po prvnich 14 dnech misto pridani dalsich zemi odebrali 5 , tak by lidi litali vic ,ale pod hrozbou 14 ti denni karanteny nebo nejakeho testu si to lidi rozmysli nekam litat ,,za vsechno mohou vlady a hysterie a straseni lidi Cela EU by se mela otevrit bez omezeni a ne aby si jednotlive zeme vymyslely svoje semafory ,podle toho, kdo komu vic namasti kapsu,,,,, Druha vec je to ,ze by se mela prestat uznavat vymluva na Coronavir , protoze je jasne ,ze kdyz ma spolecnost v letadle par lidi radeji… Číst vice »

Růža

Dnešní článek na ihned: Nízkonákladové aerolinie vyhrávají boj o nebe .Ryanair je největší v Evropě. Umí totiž snížit náklady. Co vlastně autora článku zajímá? Jsem spokojen s relativně nízkými cenami letenek, a i že se někomu relativně na nebi daří.

Y.K.

No vy se na to díváte čistě pohledem zákazníka. Který je slepě pozitivní, je to levné, OK. Pohledem firmy je to průšvih a vy létáte levně na ztráty firmy (a zaměstnanců co dělají za snížené platy), což nebude trvat dlouho. Nejde létat zároveň levně, zároveň na průměrně 70 % vytíženým érem a zároveň dlouhodobě.

Samo

Kým bude cestovanie spojené s toľkou buzeráciou ako je teraz, tak to inak vyzerať nebude. Osobne by som sa hrozne rád vrátil k lietaniu, chcel by som ísť na svoju tradičnú letnú dovolenku do Škandinávie a dokonca mám aj peniaze ktoré môžem obratom naliať do leteckého biznisu, keďže vďaka covidovskému domasedeniu som niečo ušetril.

Ale predstava toho, že na letisku a v lietadle má čaká ešte mizernejší zážitok ako kedysi ma odradila a radšej som tie peniaze minul na tri týždne v Česku, kde verím že sa môžem spolahnúť na určitú mieru normálnosti a stability.

Petr

Člověk by strašně rád cestoval, aspoň po té EU. Ale vlády členských zemí mění podmínky vstupu jako ponožky a veškeré riziko nese zákazník. Francie mi naštěstí vyšla, teď mám ještě letenky na Kypr no a tam už musím řešit, jestli test, nebo to odpískat. Pokud se má cestovní ruch začít opravdu vzpamatovávat, tak je potřeba v rámci EU přestat hystericky zavírat hranice při každém menším výkyvu a zároveň je potřeba zákazníkům nabídnout určitou flexibilitu. Chápu, že vracet peníze se teď aerolinkám fakt nechce, ale třeba turecký Pegasus nabízí za poplatek 1 € možnost měnit termín cesty. To mi přijde jako… Číst vice »

Alexandr

Tak zrovna Ryanair nabízí bezplatnou změnu letu pro letenky zakoupené na srpen a září, což je pro cestující velká úleva. Pokud se v jedné zemi zavřou hranice, tak zákazník může letět do jiné destinace a zaplatit pouze cenový rozdíl nové letenky.

Z klasických dopravců má podobnou nabídku Qatar Airways, u letenek koupených v srpnu s platností do konce roku lze bezplatně změnit termín cesty až na dva roky dopředu. A za zrušený let vrací peníze, což není u aerolinek v době korony samozřejmé.

Petr766

a pod tím reklama na jednosměrnou letenku od Smartwings za 2660 😀 😀 😀 To nemá chybu…

Kalina
Samo

Len zabúdaš, že ČD v prevažnej miere prevádzkujú spoje vo verejnom záujme, ktorých účelom je zabezpečovať základnú dopravnú obslužnosť, čo zahŕňa aj prevádzkovanie menej vyťažených spojov.

Tatar

Hlavně se s tím už naučte lítat holoto. Ať se nedivite, že musíte za něco platit na letišti a obtěžovat zaměstnance výmluvama atd

amey

…a kolik je load faktor předraženého SW? Myslím, že daleko pod hranicí 70% za ty jejich ceny.

Analytik

Ta obsazenost je ještě vykoupena podnákladovými cenami letenek. Takže ještě na každém letu prodělají (ale asi méně než kdyby letadlo stálo na zemi).

Walker

Me tedy obsazenost 72% prijde paradni, pokud beru v potaz soucasnou situaci. Ano, Ryanair mival kolem 90%, ale 72% pred Covidem meli nektere aerolinky bezne… a navyseni z 0,5M na 4,4M je rovnez velky skok! Prijde mi, ze autor clanku vec pohlizi prilis negativne.

Lukáš

Negativně?
Pokud bys měl 100 letadel po 100 místech (tedy 10 000 míst) a tvým standartem bylo prodat přes 9 000 (90%) letenek, tak bys při vzletu 40 letadel s obsazeností po 72 místech, tedy celkové vytíženosti flotily pod 29% nemluvil o pozitivitě. Autor se na článek dívá objektivně vzhledem k situaci v letectví.

VíKo

Praveze vzhledem k situaci v letectvi jsou ty cisla vynokajici. Lidi se do letadel vrati velmi brzy. Delat zavery z prvniho mesice poobnoveni je brzo.

Roiman4

Ano, ma 72% obsazenost ale z 40% obnovenych linek. Zbylych 60% je na 0. Az bude mit tech 65-75% obnovenych linek, tak teprve se ukaze jak moc se cestuje. Urcite taky ma otevrene dulezite linky a ne ty “vedlejsi”.

Samo

Lenže biznis model Ryanairu nie je postavený tak, že môžu dlhodobo lietať pri obsadenosti okolo 72 percent. Vysoká vyťaženosť je kľúčom k jeho úspechu.

Otik

Netreba zabúdať že pred mesiac lietalo oveľa menej ľudí a veľa ľudí bolo v neistote či vôbec niekde ísť na dovolenku. Druhá vec je neboli žiadne letecké linky.

Jakub

Jak víte, že levné letenky nezabraly? Bez nich by letělo stejně lidí?