Ani jeden mrtvý chodec či cyklista. Omezení aut přineslo Oslu výrazné snížení nehodovosti
V norském hlavním městě loni při dopravní nehodě nezahynul jediný chodec či cyklista. Zdánlivě nezajímavá statistika za sebou skrývá roky
V norském hlavním městě loni při dopravní nehodě nezahynul jediný chodec či cyklista. Zdánlivě nezajímavá statistika za sebou skrývá roky velkých změn v plánování dopravy v Oslu. Tamější radnice se rozhodla redukovat automobilový provoz a naopak dát větší prostor hromadné dopravě, pěším či cyklistům.
Ukazují to statistiky, na které upozornil norský list Aftenposten. Podle nich jde o první případ, kdy nezahynul ani chodec či cyklista vinou dopravní nehody od roku 1975. Jediným mrtvým v Oslu při dopravní nehodě byl ruský řidič dodávky, který narazil do plotu.
Podle norského listu odborníci na bezpečnost dopravy pokles na nulu vysvětlují zejména omezením automobilové dopravy ve městě. Velká část parkovacích ploch na ulicích byla nahrazena cyklostezkami či chodníky, řada ulic byla pro auta zcela uzavřena, výrazně také zdražil poplatek za vjezd do centra.
Oslo přitom současně snížilo i rychlost ve městě, na většině míst na 30-40 kilometrů v hodině. Podle Christoffera Solstadta Steena z organizace Trygg Trafikk (obdoba českého Besipu) počet obětí dopravní nehod klesá v celém Norsku, v Oslu ale nejrychleji. „Snížilo se výrazně riziko tím, že se pěší a cyklisti více oddělili od automobilového provozu,“ řekl Steen.
Data o nehodovosti v Česku bude publikovat policie ve středu. O omezení automobilové dopravy v Praze mluví i současná koalice. Na podzim pokusně zkusila zavřít provoz v části centra na obou březích Vltavy.