Letectví

Americký regulátor navrhl Boeingu pokutu 19,7 milionu dolarů za senzory na 737

Premiéra Boeingu 737 MAX 10. Foto: Boeing
Premiéra Boeingu 737 MAX 10. Foto: Boeing

V celkovém vyjádření škod, které utrpěl Boeing uzemněním letadel 737 MAX, přibude další položka. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) navrhl Boeingu pokutu 19,7 milionů dolarů (zhruba 443 milionů korun) za to, že na stovky letadel umístil senzory, které neprošly úředním schválením o kompatibilitě s řídícím systém.

FAA oznámil návrh na pokutu v tiskové zprávě. Boeing má teď měsíc na to, aby se k návrhu vyjádřil.

Neschválené senzory jsou u 618 letadel 737 NG a 173 letadlech 737 MAX. Jde o senzory, které montoval Boeing prakticky na všechna nová letadla 737 od června 2015 do dubna 2019. Jejich výrobcem je Rockwell Collins. Podle FAA ale senzory nebyly otestovány, zda jsou kompatibilní s řídícím systémem letadla.

Boeing tím podle úřadu porušil pravidla pro schvalování letadla. Jejich výrobce nakonec senzory opožděně otestoval, jsou v pořádku. Úřad současně Boeing kritizoval za špatně nastavené procesy, které podobný problém samy neodhalily.

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Leinad

„výrobce nakonec senzory opožděně otestoval, jsou v pořádku“ –
Co se řeší? Pokud by v pořádku nebyly, jsem pro daleko větší flastr. Ale takhle to vidím jenom jako formalitu.

Lomo

Nevíte o jaké senzory se jedná?

pzag

Píšu to dole, HGS jiné senzory, než senzory pro EVS nemá, takže asi toto. Údajně montovali na letadlo novou verzi HGS dřív, než byla ta verze schválená.
https://www.rockwellcollins.com/~/media/Files/Unsecure/Products/Product%20Brochures/Displays/Head%20up%20displays/HGS%20Data%20Sheet.aspx

Y.K.

Musím říci, že ta zpráva (originální FAA) je na hranici srozumielnosti. Tak trochu z toho nejsou zřejmé zásadní souvislosti. Takže problém byl tom, že v průhledových displejích Head-up Guidance System HGS jejich výrobce Rockwell Collins použil nějaké senzory co nebyly ověřeny a riskanalyzovány jako kompatibilní s HGS? A tento razítkový nedostatek Boeing nezjistil a zařízení instaloval? Nebo to znamená něco jiného? Ta věta je šílená: The FAA alleges that the guidance systems in these aircraft were equipped with sensors that had not been tested or approved as being compatible with those guidance systems. A pokuta není za to že je… Číst vice »

pzag

Česky head-up displej. Nic víc českého nemáme. Akorát nemůžu přijít na to, jaké senzory? Měl jsem za to, že HGS/HUD jenom jinak zobrazuje letadlu už známé informace. Vždyť mi to jenom promítne PFD před sklo.

pzag

Takže se pravděpodobně jedná o senzory Enhanced Vision System, jinak Boeing použil novou verzi celého systému, nebo Rockwell nebo kdo za to vlastně může, ale očividně „jenom“ montovali dřív než schvalovali.

Y.K.

vida, včera se mi k tomu nedařilo dogooglit souvislosti

XXX

první zálet TVS maxe se blíži 😉 už jenom pár dní….

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO