Letecké společnosti Letectví

Americké aerolinky se chystají na restart 737 MAX, plánují sérii letů pro zaměstnance

United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines
United Airlines a jejich Boeing 737 MAX 9. Foto: United Airlines

Letecké společnosti v USA se chystají na návrat letadel Boeing 737 MAX do plného provozu. Po American Airlines oznámily harmonogram návratu letadel i United Airlines.

American Airlines budou létat od 29. prosince s letouny mezi letištěm La Guardia v New Yorku a Miami. Ještě před tím, než začne pravidelný provoz, ale chystají sérii letů bez cestujících, jen se zaměstnanci.

Upozornil na to server View From the Wing. Podle něj půjde o lety, které mají povzbudit i důvěru zaměstnanců v nasazení na letadla, která jsou od loňského března uzemněná. „Víme, že obnovení důvěry zákazníků začíná u našich zaměstnanců, aby se cítli v letadle bezpečně a pohodlně. Proto provedeme několik letů pouze pro naše palubní posádky,“ uvedly American Airlines v dopise zaměstnancům. Lety se uskuteční z Miami, Dallasu a letiště La Guardia v New Yorku.

American Airlines už dříve uvedly, že cestujícím, kteří si koupí letenku na let s 737 MAX, umožní bezplatnou změnu na let s jiným letadlem. American Airlines mají ve flotile aktuálně 24 těchto letadel.

Návrat letadel 737 MAX do provozu chystají i United Airlines. Dopravce zatím oznámil, že k restartu by mělo dojít na začátku příštího roku. Létat začnou z Denveru a Houstonu. Před uzemněním létaly United se 14 stroji 737 MAX 9.

Spojené státy americké jsou první zemí, kde úřady povolily letounů 737 MAX znovu létat.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vin

Když vysvětlovali ty 2 nehody .. tak bylo tuším kdesi uvedeno, že výchylky stabilizátoru jsou větší než u ostatních letadel … a toto prostě neodstraní žádný nový nebo opravený soft … a jestli se tak kompenzuje poloha těžiště … tak si to jako super-lepší-bezpečnější řešení neumím moc dobře představit … /jen názor/

Filias

Kritický problém byl jen jeden senzor, absence kontrolky a výcviku pilotů. To byly důvody proč letadla spadla. MAX má na takto velké motory špatnou konstrukci a je systémově méně bezpečné. Ale padat nemusí.

Vin

Informace především o druhé nehodě se dostávaly na veřejnost pomalu … jeden senzor sice problém vcelku je, ale kontrolka NE (je montována jako nadstandard) – jak je stabilizátor nakloněn vidí pilot na „kotouči“ mezi sedadly obou pilotů (říkal kapitán Keller); a výcvik pilotů .. to je sporné – etiopské aerolinky mají simulátor na 737max. Hlavní vina je asi v neúplné dokumentaci … takže na straně výrobce (?)

https://www.idnes.cz/technet/technika/boeingu-737-max-a-ladislav-keller.A190325_111507_tec_technika_vse

pzag

Další magor s těžištěm…

Jarka

Á, pan bojinkář je velkej odborník!

Y.K.

Nejsou. Výchylky stabilizátoru jsou stejné jako u jiných 737. Na Maxu byla vadná logika vyhodnocující senzory úhlu náběhu a navázané ochrany proti přetažení. S vyvážením ani stabilizátorem žádný problém není. Obě zřícení byla kvůli poruše senzoru a aktivaci ochrany ve chvíly, kdy se rozhodně neměla aktivovat.

Y.K.

Pardon, chvili. Ten pravopis.

leviathan

Máte kus pravdy. MCAS má upgrade, senzor vyměněn, ale základem je vždy shopnost letadla bezmotorového klouzavého letu jako základního bezpečnostního prvku. A včil si to synci produmejte. Mne do MAXE nikdo nedostane.

Y.K.

Co tím chcete říci? Proč by Max neměl klouzat? To není žádný bezpečnostní prvek, to je normální vlastnost všech letadel. Výměna výšky za rychlost. Jinak vaše volba.

JIŘÍ

Tak vypadá snižování počtu zaměstnanců v praxi. 😀

Petr

Sice černý humor moc nemusím, ale tohle se povedlo. 😀

Zyx

Tak to nemusi byt ani cerny humor, ale takova realita: Ukaze se kdo s tim letadlem nebude letat s usmevem, ten uz zustane doma. Jen to je zabalene do peknych PR vet.

R.L.m.

[Názor:] Taková zoufalá, resp. slabá snaha s menším přínosem. Takové lety by z min. 99,9% proběhly zcela normálně i kdyby NEbyly provedeny žádné změny na letadle a výcviku pilotů. Protože minulost nejde „vymazat“, ty 2 nehody nelze ututlat: Zákazníka asi bude zajímat: Letadlo je podle NÁS bezpečné, PROTOŽE jsou na něm provedeny změny, které jsme sami řádně a velmi důkladně PROVĚŘOVALI. Také jsme provedli důkladný výcvik pilotů. (Pokud k tomu přihodí, že provedli vlastní testy simulující (předběžné) příčiny vedoucí k těm 2 nehodám a to nejen na simulátoru, tak to budou plusové body)

Y.K.

Ono je to hlavně psychologický efekt, protože to pochopitelně nebyly jediné dvě katastrofy co se v posledních dvou letech staly, ani jediný konstrukční průšvih v historii. Dlouhé uzemnění 737 Max, diskuse a kostlivci ve skříni způsobovali soustavné přitažení pozornosti, normálně lidi dost rychle zapomenou, takže ta první fáze než si lidi zvyknou, že to zase létá bude trochu skřípat (v otázce ne/důvěry). Většina lidí stejně Max nepozná od 737NG a značná část ani od Airbusu.

leviathan

Ty přízemní turbíny jsou unikátní. Ostatně i u DC-9 bývalo nasávání abraziv z ranvejí příčinou častých repasí motorů.

Y.K.

Není na tom dnes nic unikátního. Takové uspořádání mají i Airbusy, widebody i ruská letadla. Naopak je se tohle umístění ukázalo jako nejvhodnější. DC-9 častěji měly FOD kvůli odhození šutru nebo kusu betonu hlavním podvozkem přímo do motoru.

Boeing

B737Classic mezi gondolou a povrchem: 46 – 53 cm
B737NG mezi gondolou a povrchem: 46-64 cm
B737Max mezi gondolou a povrchem: 43 – 58 cm

Airbus
A320 mezi gondolou a povrchem: 57-85 cm
A320neo mezi gondolou a povrchem: 46 – 56 cm

Partneři

Škoda transportation