Alternativa k „mamataxi“. Na Dobříšsku má vzniknout síť cyklostezek na dojíždění do škol

Nový pruh pro cyklisty v Pražské ulici v Dobříši. Foto: Město DobříšNový pruh pro cyklisty v Pražské ulici v Dobříši. Foto: Město Dobříš

Město u základní školy vybuduje letos přístřešek pro 100 kol.

Odebírat
Upozornit na
guest
72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trumway

„„Především se ukázalo, že opravdu není nutné vozit děti autem před dveře školy,“ hodnotí tuto zkušenost starosta.

Vždy. Chybí mu tam slovo vždy protože někdy to být nutné může.

Luk

V jakém případě je to nutné?

mgr.pavel

Když má dítě zlomenou nohu, třeba. Vyzvednout ze školy když mu je špatně. Nějaké příklady se najdou, ale bazírování na „musí tam být slovo ‚vždy'“ je nesmysl. Pokud se neuvede, implicitně je chápáno jako „skoro vždy“.

Trumway

Nesmysl to není. Ukázalo by, to že byly shledány a jsou známy i všechny okolnosti proč by to nutné být mohlo. Berte to tak, že v dnešní době je více než kdy jindy vidět, že lidé ve lelké míře prosazují hlavně své zájmy bez toho, aby danou věc zhodnotili nezaujatým a nezávislým pohledem.

Trumway

Třeba když rodič dojíždí do práce autem a přes místo kde je škola projíždí. V takovém případě něž aby nechával dítě samotné doma vezme ho s sebou a to pak je třeba v ranní družině. No a pak je tady nepříznivé počasí díky kterému dítě může při cestě onemocnět a rodič by si pak musel brát paragraf což by se promítlo do dodiného rozpočtu a v neposlední řadě by to mohlo mít dopad na daleko větší množství lidí protože zastupitelnost v zaměstnání, služby, směny atd. No a pak tady máme zimní období, kalamitní stavy atd. V takovém období by se… Číst vice »

Jakub P

Vy jste se fakt rozhodl zasvětit celý svůj život tomu, abyste se stal dokonalou ilustrací té druhé poloviny rčení „kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody“. Fascinující

Vasek

To je furt dokola. Jako když někdo omílá a všechny poučuje, že i do pěší zóny musí občas někdo zajet. Samozřejmě. Invalidního žáka prostě dovezou.

Trumway

Stejně jako jiného žáka protože je cyklostezka zasypaná metrem sněhu a autobusy zrovna kvůli ledovce nejedou.

frank

tak jsou radnice, kde cyklostezku vyčistí prakticky hned a popravdě když nejedou kvůli ledovce autobusy, tak auta nejedou taky …

Chleba Nakup

Do školy chodí děcka od 6 let věku výše, je to tak? To se mamarikše pěkně nadřou, takové velké a těžké klacky tahat na kole. Ale zas budou mít figuru jak z fitka.

libor

tak moje děti od 5let jezdí na svém kole a šlapou si samy. Jen si nedokážu představit, že budou jezdit celý rok a každý den. Obecně bych toto spíš viděl pro starší děti ,ale ty často už stejně jezdí busem

Trumway

To sice ano, ale asi jste jim dělal doprovod dokud něbyly podle zákona způsobilé jezdit bez dozoru, ne?

frank

zavádějící , vždyť po cyklostezce, chodníku ani v obytné a pěší zóně děti žádný doprovod mít nemusí . Zákon nařizuje jen doprovod na silnici a to pouze do 10 let věku a ani tam doprovod nemusí být dospělá osoba…

Luk

Na chodníku nemá cyklista co pohledávat, pokud není označený jako stezka pro cyklisty.

frank

není tomu tak pro všechny , třeba cyklista do 10 let na chodníku jezdit může …

Pavel P.

Cyklostezka je podle zákona komunikace IV třídy. Platí pro ní stejná pravidla, jako pro silnice, včetně toho, že chodci po ní chodí vlevo, což většina ani netuší …

frank

tedy pokud není značeno jinak 🙂

Pavel P.

Jak jinak? Jedině, že by na zemi byly vyznačeny oddělené pruhy pro cyklo a pro pěší.

frank

tak vidíte, přesně pak platí to pokud není značeno jinak 🙂

libor

„Chleba Nakup“ psal, že se mamarikše pěkně nadře, ale já píšu, že děti mají svoje kolo a jezdí na něm, a to že samy šlapou ještě neznamená, že nemají doprovod v podobě rodiče 😉

Petr

Nevím, vidím tam dvě věci, které narušují fungování této koncepce. Mamataxi, většinou pokračuje někam do zaměstnání a Dobříšsko spáduje do Prahy. Nějak si nedovedu představit, že maminka po vysazení školáka z kola pojede dále do Prahy na kole. Druhá věc je že infrastruktura zatím vůbec nevzala v potaz něco většího než je obyčejné kolo. Rikši a cargo kola se budou objevovat stále více a infrastruktura by jejich velikost měla respektovat.

Radek

Tak ono je to myšleno spíše tak, že ty starší děti samy dojedou do školy na kole, aniž by je musel někdo vozit ne? Pamětníci si možná vzpomenou, že to i u nás bylo dříve takto běžné, dneska to znovuobjevují na západě.

Petr

Za nás bylo zakázáno brát kolo do školy. Jezdilo se, pokud to bylo dál autobusem. Některým jel jen šichťák na šestou, tak chvilku počkali na vyučování.Ale to bylo z těch škol co měly jen první stupeň. Ostatní byli ze spádového okolí školy v městě, takže maximálně 500 – 750m do školy. Jídelna byla 200 m od školy a na tělocvik se chodilo také nějakých 300 metrů do sokolovny. Takže děti si zvykli chodit.

Petr

Tehdy začali skejty, každý si to doma vyráběl a z toho byla škola včudu, když to není kolo. Dnes by se tehdejší soužky asi zbláznily. 😀

Trumway

Bylo to běžné. I ten kolostav u školy býval a hol se tam vešlo hafo. A když měl nějaký sígr „dobrou náladu“ našel jiný žák při odjezdu ze školy své kolo „zaparkované“ na střeše která byla z takového toho vlnitého laminátu.

Trumway

kol

Petr

Proto to škola zakázala. Navíc školník nechtěl kola na dvoře.

Michal Bartoníček

Upřímně řečeno se mi tento styl nelíbí. Cyklistiku podporuju, ale nerad bych viděl děti na stejné úrovni vozovky společně s auty, náklaďáky a kamiony. Tyhle piktogramy jako na obrázku považuju za nebezpečné. Raději bych vytvořil oddělený cyklopruh na chodníku.

Michal Bartoníček

Přehlédl jsem, díky za upozornění.

MrMarkus

Myslim si, ze lide hodne koukaji na obrazky a tam je cerstve opravena Prazska doplnena o piktokoridor (ktery mnoho ridicu ani nechape jak funguje). I vzhledem k tovarne Bobcatu/Doosanu se tam vyskytuji tezke a nekdy i nadmerne naklady. Bezpecnosti pro vsechny by spise pomohlo lepe vyresit krizovatku dole u Lidlu a samozrejme konecne opravit „Karluv“ most.

Petr

No snad Bobcat vydrží, staví se obrovská fabrika v Mexiku, kde je levná elektřina. To by tam pak byl klid. 🙁

Pražec

Zase je nesmysl pořád jen čekat, až bude pořádná infrastruktura. Kýbl barvy skoro nic nestojí a jakmile se na silnici vyrojí cyklisté, je to pádnější argument pro zastupitele tu oddělenou stezku opravdu postavit.

Na druhou stranu to u některých politiků může podpořit kecy typu „proč stavět ještě cyklostezku, už jsme jim namalovali pruh a funguje to“

Jakub P

Bohuzel v rade pripadu je to namalovali jsme jim pruh a stejne nejezdej (protoze ten pruh je nahouby, ale to uz danemu politikovi nedojde)

Trumway

Tohle je nesmysl. Takový cesta kterou by měli využívat děti l cestě do školy není dle zákona, protože mladší děti nemají na silnici co dělat bez doprovodu osoby starší

„Dítě mladší 10 let smí na silnici, místní komunikaci a veřejně přístupné účelové komunikaci jet na jízdním kole jen pod dohledem osoby starší 15 let; to neplatí pro jízdu na chodníku, cyklistické stezce a v obytné a pěší zóně.“

Osoby starší 15 let už ale obvykle nedocházejí do základní školy aby mohli dělat dozor svým mladším sourozencům nebo kamarádům.

vbba

Neomezujte se prosím pouze na děti do 10 let a na děti nad 15 let. Tak to není správně.
Také jsou i rodiče, kteří mohou a mají čas dítě do školy na kole doprovodit. Všichni jednoduše nejsou stejní.
Je to dobrá možnost, kterou budou moci využít ti, kteří budou chtít. Stejně tak jako jiní budou moci využít vlastní auto, nebo autobus.

frank

navíc v každé škole existuje cosi jako personál, samozřejmě hlavně učitelé ale i kuchaři, školníci , údržbáři /uklízečky atd. Tělocvičnu často využívají i dospělé osoby v podvečer . Pro ty všechny to může dobře sloužit. Moje žena, učitelka jezdí do školy celoročně na kole, snad s výjimkou ledovky nebo vzácné chvíle, kdy je na cestě víc než pár cm sněhu. Civilně oblečená, na pohodlném kole tedy nic takového co sem většinou píší auto-tydýtové “ pumpičky narvané v latexu, cyklošlapky, cyklouní “ , normální paní středního věku která seznala, že na kole má méně starostí, nějaký pohyb a nikomu nepřekáží (… Číst vice »

Trumway

Souhlasím. Já však v tomto směru hovořím hlavně o dětěch které by do školy měly jezdit na kole aniž by tady ta možnost doprovodu ze strany rodičů byla protože jak říkáte všichni nejsou stejní a ne všichni mají stejné možnosti.

fofoformanek

Super !

libor

To máte těžké, žijeme ve střední Evropě, kde se potkává oceánské a kontinentální proudění, a ty klimatické podmínky nejsou zrovna top na jízdu na kole po celý rok. Když k tomu přidáme členitost krajiny (nemyslím Pardubice), opět trochu problém… Vím, jak v Nepomuku při budování „terminálu“ udělali cca 50 míst pro kola, ale rozhodně to nevede k tomu, že lidi začnou hromadně dojíždět na vlak na kole … cyklostezky můžou pomoci, ale pochybuji, že se vyřeší dopravu dětí do školy. možná pár dní v roce ( a hlavně v části nejteplejšího období v roce jsou prázdniny ;))

MaT

S tím počasím… Řeknu to takhle – jezdím do práce posledních pár let na kole celoročně a spíš je to tak, že je pár dní v roce, kdy prší tak, že kolo raději nechám doma, nebo třeba když začne vydatněji pršet odpoledne a nechce se mi v práci čekat „až naprší a uschne“, odvezu se s kolem domů hromadnou dopravou.

Nevím tedy, jestli jste ve svém příspěvku myslel stejnou Střední Evropu, nebo co přesně si představujete pod „klimatické podmínky nejsou zrovna top“…

L.

Já taky jezdím na kole do práce celoročně, ale musím potvrdit Liborova slova, počasí je prostě problém. Samozřejmě to jde (i v závislosti na vzdálenosti), ale je to tvrdý sport, ne všeobecně použitelný mód transportu. Ostatně, fluktuace počtu cyklistů v průběhu roku je celkem jasné objektivní číslo, na rozdíl od subjektivních dojmů.

Já mám také štěstí, že v případě deštivého podvečera se mohu domů svézt drtivou většinu trasy metrem, ale co jsem se posledně koukal, Dobříš metro nemá a do autobusu kolo vzít nelze.

Pražec

A jezdit na kole jen třetinu roku (a zbytek třeba tím autem) žádné benefity nemá?

Petr

Nemá, auto vám rezne v garáži a stejně je to kasička na peníze. Navíc opotřebováváte kolo, tedy pokud ho již máte, jinak navíc kupujete další dopravní prostředek, který zabírá dal ší místo. Problémem je pořád spíš doprava v klidu, tedy těch 99% času kdy kolo, auto, motorku, nevyužíváte k dopravě a zabírá neefektivně místo.

libor

přesně, ono se to machruje v Praze, když můžu hodit kolo do vlaku/metra a dovézt si ho domu, nebo ho nechat v práci a dojet si domů MHD. Teď si představte, že ta možnost není a jede 15km na kole v říjnu v dešti (skoro sněžení) a jinou možnost nemáte – tj. žádný vlak/ metro, žádná MHD 😉

Petr

A Dobříš je ještě ke všemu trochu výš než Praha. Navíc jedinou možnost přepravy kola pomocí VHD, zařízl v Dobříši pan Borecký.

Radek

Jako já jezdím na kole v Brně celoročně a těch dní v roce, kdy to kvůli počasí nejde je fakt pár v roce. Pak to většinou řeším tak, že si vezmu deštník a udělám si cca 40 minutovou procházku. Jasně, že to nebude řešení pro všechny, na to ani bychom aspirovat neměli, ale zjevně to může být atraktivní řešení pro více než pár procent viz západní města. Je to o kvalitě infrastruktury a bezpečnosti pohybu mnohem více, než o počasí.

Jakub P

L.: I to pocasi je ale o infrastrukture. Na oddelene stezce s dobrym povrchem je dest, vitr i trocha snehu uplne v pohode, pri vic snehu se daji vzit bezky misto kola. Pokud clovek musi jet vedle proudu aut, kde je za deste vetsi riziko, ze ho nejaky ridic prehlidne, budou ho sprchovat vodou z louzi, atd. je to uplne neco jineho, to je opravdu tvrde. Navic se kouknete na vzdalenosti, nevim, jak daleko do prace jezdite, tohle bude IMO do deseti km, pro cast tech obci 5 km. To je v horsim pocasi uplne neco jineho nez dlouha jizda… Číst vice »

libor

ano, souhlasím. Ono na cyklostezce je to opravdu jiné, než jezdit v dešti mezi autama. Jenže někdy je blbé, že do města vás sice doveze cyklostezka, ale po městě už jezdíte jen tak po silnici kde občas je nějaký ten namalovaný pruh pro cyklisty .. Celkově je chyba a nedostatek, že ty cyklostezky nevedou přesně od – do, ale prostě se někde udělá kus a dál si můžete jet po silnici II. třídy nebo někde bahnem v lese, což je „z hlediska zákona v pořádku“, ale není to lákavé pro jízdu s dětmi 😉

Jakub P

Tak v tomto pripade to vyslovene chteji vest maximalne oddelene az ke skole. Coz je presne z techto duvodu super.

Nose Peak

Ale houby. V době, kdy jsem jezdil denně do fachy (teď dělám z domu), jsem zmoknul, když moc, tak 5x za rok. Ještě občas hodně nasněžilo, že se jelo fakt blbě, a to i autům. To bylo tak 1x za tři roky. Poslední dobou už ani to ne. Brno je holt v subtropech…

libor

a Vaše děti taky jezdí do školy na kole? a když byly malé, vozil jste děti na kole do školy?

Jakub P

Pocasi je oproti chybejici infrastrukture o nekolik radu mensi problem. V mistech, kde infrastruktura je, se jezdi na kolech celorocne daleko vic nez u nas i tam, kde maji podnebi o poznani drsnejsi.

Pražec

Nevím, jak v Nepomuku, ale rozšíření cyklistiky v Praze za poslední roky je učebnicový případ dopravní indukce 🙂

„Argumentace“ klimatem a výškovým profilem je jenom čecháčkovský postoj „to néjde“. V této souvislosti připomenu bycicle face, absurdní dezinformaci z 19. stol.

Petr

Je v Praze nějaká cyklistická taxislužba? V Mladé Boleslavy jsem kdysi zahlédl článek, že budou vozit seniory pomocí Rikš po městě, ale netuším, zda se to ujalo. V Praze by to určitě našlo odezvu, zejména kdyby to jezdili dobrovolníci, kteří berou kolo jako sport.

Gouda

V Praze nejde o indukci, ale o „exdukci“, tj,. útěk lidí z přetížené automobilové dopravy. Že pro malé procento lidí tím únikem je zrovna kolo, to není indukce. Pokud byste místo cyklostezek postavili cokoliv jiného, používali by to.

Podle mě je vůbec chyba používat koncept indukci multimodálně. Ten argument je logicky konzistentní jenom v rámi jednoho modu dopravy. Pokud lidé přecházejí z jednoho modu do druhého, jde o úplně jiné efekty a důvody.

Gouda

Navíc je mnoho z těch počasím vhodných dní o prázdninách. Já bych řekl, že ranní počasí, ve kterém takové lehce nadprůměrně aktivní dítě pojede na kole několik kilometrů do školy, možná 60 školních dní z celého roku.

Že je k tomu infrastruktura, budiž. Ale kořenovou infradtrukturou, která funguje celoročně a za každého počasí, je veřejná doprava. Cyklistika je přinejlepším nahodilý doplněk, a v první řadě rekreační aktivita.

mgr.pavel

Vážně mám dohledat fotku plného parkoviště pro kola kdesi ze severu Finska, v zimě? Kde děcka dojela na kole po sněhu?

Nebo popisovat vlastní zkušenost s počasím z Beneluxu či Kodaně, kdy klimatické a větrné podmínky rozhodně nebyly „top“, ale lidi celkem normánlě jezdili?

Mám popisovat, jak je Vídeň ve stejné střední Evropě, kde se potkává stejné oceánské a kontinentální proudění, a lidí na kole tam potkáte spoustu?

Už je to únavné číst dokolečka nepravdy o „specifickém českém trhu“.

Nose Peak

Mě jakožto jihomoravana vždycky pobaví ty kecy o nevhodných podmínkách pro výstavbu větrných elektráren. Přičemž hranice mezi “vhodnými” a “nevhodnými” lokalitami s obdivuhodnou přesností kopíruje státní hranici s Rakouskem…

libor

tak pořád to máme počasí a infra, přístup ostatních lidí ke kolům.. když tu někdo napíše, že jede po chodníku, tak tady za to dostane pořádnou čočku, co si to jako dovoluje jezdit po chodníku… a myslím, že klima Praha, Brno Vídeň je pořád lepší než třeba Liberec

Ondra

To je dobré, tak snad to nedopadne jako pražský cyklogenerel, několik čar v mapě ale v reálu se nic nepostavilo

MaT

Tím myslíte spíš cyklogenerel Prahy 2, ne? Tam to totálně zamrzlo, resp.tam z pohledu radnice tím, že nakreslili cyklogenerel mají splněno. V rámci celé Prahy se přeci jenom občas něco nového objeví – nechci psát „postaví“ – to sice občas také, ale už ne tak často – pro různé legalizace a cykloobousměrky většinou není třeba stavět skoro nic. A z těch opravdu stavebních věcí – prostup Rokytky (hodně užitečná věc), Smetanovo nábřeží (bohužel jen v jednom směru a hodně krátký kousek), průjezd pod Mánesovým mostem… Daleko víc se toho staví v okrajovějších městských částech, ale tam to také asi mají… Číst vice »

L.

Jojo, ten prostup je super.

Škoda, že se v Praze nedělají trasy za pomoci na západě oblíbených cykloulic – vedlejší ulice kam auta mají stále vjezd povolený, ale primární tam jsou cyklisti – a místo toho se srdnatě bojuje za cyklopruh na magistrále.

SaulGoodman

Pokud většina rodičů vozí děti do škol z důvodu vzdálenosti, je tam jakási šance na úspěch. Pokud však proto, že se o ně (možná přehnaně) bojí a/nebo jim chtějí poskytnout (možná přehnaně) maximální komfort, tak se obávám, že jízda na kole úplně alternativou nebude. Rozhodně ne za špatného počasí a v zimě, když je tma. Osobně si tipuji spíš druhou variantu a nabízí se otázka, jestli by žádoucího efektu nedosáhlo lépe třeba zavedení školních linek autobusů.

Jakub P

Skolni linky busu uz treba maji. Problem je casto v bludnem kruhu, kdy rodice vozi deti do skoly autem, protoze se o ne boji, protoze pred skolou je moc aut, kterymi tam rodice vozi deti, protoze se o ne boji, protoze pred skolou je moc aut, atd.
Tenhle kruh je casto tak hluboko zarytej, ze k jeho rozetnuti nestaci jedna vec, je jich potreba vic. A takove cyklostezky jsou jedno z potrebnych opatreni pro naruseni toho kruhu.

Gunduľ neubiješ

Špatné počasí v ČR? Asi jste ještě nikdy nebyl na místě, kde je počasí skutečně špatné. Máme jedno z nejprijemnejsich klikat na světě a téměř bez extrémů typu heatwave, velké mrazy, hurikány a pod.

Jaaa

Jojo, dálnice jako zásadní překážka prostupnosti krajiny. Kdo by chtěl jezdit na kole ve špičce po silnici 2. třídy? A kdo by tam pustil svoje děti? Tohle chce zúžit silnici a vedle postavit stezku, protože mnoho řidičů má prostě pocit, že silnice jsou jenom pro auta a ostatní si jeďte kudy chcete.

Frantisek X

Také zlepšit železnici, aby hlavní proudy šly tam a silnice se trochu uvolnily. Jen se obávám, že protažení kolejí od současného nádraží po obvodu města (dírou v zástavbě pro elektrické vedení) a výhledově pak třeba k Příbrami už takovou podporu mít nebude.

Jakub P

Tam by s tim ruku v ruce musela jit novostavba trati z Prahy do Dobrise. Pokusy s vysokorychlostnimi Regionovami na te stavajici nedopadly uplne dobre.

Petr

To by se o prostor středozápadu, musel někdo starat. Bohužel i na jedinou celostátní železnici, která byla postavená po krachu na vídeňské burze za státní peníze, se docela roky kašle. Nová trať je spíš věcí dálších staletí, kdy snad už se obejdeme bez politiků a jejich politikaření.

Kebab

Když váš názor pomyslně osekám o ideologické bláboly a nechám jen těch 8 slov s návrhem řešení, začne být až překvapivě rozumný😃 Pokud by po všech těch stavbách zbyl úsek po silnici druhé třídy, je to celé úplně zbytečné. Zúžit v podjezdu silnici na jeden pruh by mělo jít i bez semaforů a dalších věcí.

L.

Železniční trať (koridor) je překážka úplně stejná. Postavit lávku by asi bylo moc drahé, že? 🙁