Alstom získal v Hamburku obří smlouvu: vozy pro novou linku metra vyjdou až na 70 miliard
Součástí je i zabezpečovač pro automatický provoz. Na jiných linkách ho přitom staví konkurenční Siemens.
Alstom podepsal rámcovou dohodu s hamburským dopravním podnikem Hamburger Hochbahn v hodnotě až 2,8 miliardy eur (70 miliard korun). Smlouva zahrnuje dodávku až 374 nových vlaků metra pro plně a částečně automatizovaný provoz.
Alstom rovněž vybaví budovanou 25 km dlouhou a plně automatizovanou novou linku metra U5 svým nejnovějším vlakovým zabezpečovačem CBTC Urbalis.
První zakázka v rámci této rámcové dohody zahrnuje 48 vlaků metra a CBTC zabezpečení pro první úsek linky U5, který představuje pět z celkem 23 nových stanic metra. Objem této zakázky činí přibližně 670 milionů eur (16,75 miliardy Kč).
Rámcová dohoda zahrnuje 254 poloautomatických a 120 plně automatizovaných vlaků složených ze čtyř vozů. Alstom slibuje moderní interiér, digitální navigaci cestujících a USB přípojky pro nabíjení v celém interiéru vlaku.
Plně automatizované vlaky budou nasazeny na lince U5, která je v současné době ve výstavbě. Poloautomatizované vlaky postupně nahradí stávající vozidla DT4 a budou jezdit na částech stávající sítě.
Jinde buduje konkurence
Pozoruhodné je, že pro zavádění nového zabezpečovače CBTC na jiných částech sítě si hamburský dopravní podnik vybral jiného dodavatele. Linky U2 a U4 získají do roku 2030 technologii CBTC Trainguard MT od konkurenční společnosti Siemens Mobility. Soupravy metra díky tomu budou jezdit v intervalu 100 sekund, což výrazně navýší kapacitu, zároveň však sníží spotřebu energie.
Alstom však uvádí, že jeho systém umožní po dokončení všech 23 stanic linky U5 jezdit dokonce v 90sekundových intervalech. Díky tomu bude moci linka U5 každý den přepravit přibližně 270 tisíc cestujících.
Dcera Metrostavu staví metro v Hamburku, využívá při tom netradiční metodu
Výroba nové generace metra DT6 bude probíhat v závodě Alstomu v německém Salzgitteru. Její zahájení je naplánováno na rok 2026, první vozidla dorazí do Hamburku na začátku roku 2028. Zahájení osobního provozu na prvním úseku nové linky U5 je plánováno na rok 2029.
Kapacita hamburského metra rychle roste. Na konci roku 2018 měl dopravní podnik Hochbahn v provozu přibližně 250 vozidel, v současnosti jich je 290. Smlouva umožní Hamburku do roku 2050 zvýšit počet vlaků metra o dalších přibližně 50 procent.