Alstom zavře továrnu v Sasku blízko českých hranic, mluví se o nákupu závodu zbrojovkou
Výroba kolejových vozidel v Görlitz. Foto: Bombardier
Výroba kolejových vozidel v Görlitz skončí v roce 2026.
Výroba kolejových vozidel v Görlitz skončí v roce 2026.
To rozhodnutí je „neuvěřitelně tragické“, protože v roce 2017 se firma jmenovala BOMBARDIER a tlumila výrobu v Hennigsdorfu. Odborům nakukala, že sice v Hennigsdorfu se bude propouštět, ale rozběhnutím výroby v Görlitzu vytvoří ještě více pracovních míst, než v HE. Takže odbory si udělaly jednu, dvě protestní shromáždění před hlavní branou TOR1. Pro tento účel jsme nafasovali píšťalky a jinak byly zticha. Já pracoval v Hennigsdorfu a lidé a technologie, co se stěhovali do Görlitzu, nebo je propouštěli, nám mizeli před očima. Takže končila i údržba a externí služby. V listopadu 2019 jsem se brodil hromadou listí. Teď se ztratili… Číst vice »
Nevím co říkali přímo vám, ale v SächsZ se možnost zavírání výroby Görlitz řešila už někdy za Bombardieru, tipují tak 2018.
Ve stejném roce 2018 přesouvali výrobu z Hennigsdorfu do Görlitzu. V HE se plánoval záruční servis a vývoj. Pravdou je, že tam byl obrovský zmatek, kdy v říjnu nabírali a ty samé lidi v prosinci propouštěli. Někdy v roce 2017 – 2019 se povídalo, že tehdejší Bombardier má problémy v Kanadě, protože se snažil vyvinout letadlo, což obnáší i výrobu funkčního prototypu, který se musí protáhnout všema certifikacemi a schvalovacími procesy. Jenže se dostal do červených čísel. Dokonce kanadská vláda od toho dala ruky pryč a odmítla půjčku. Takže se hovořilo o tom, že Bombardier jedná s několika firmami o… Číst vice »
R.I.P. WuMaG.
Tak alespoň něco z dob největší slávy:
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=zAmU1fa3vdM
Zanedlouho tomu bude 100 let, co takové stroje švihaly 160km/h do Hamburku. Parádní design, špičkový interiér, celosvařované skříně či centrální zavírání dveří je jen něco málo z toho, co tyto jednotky reprezentovaly.
Kam to dovedli později soudruzi tam, ale i u nás škoda mluvit, přesto socialistické výrobky řada lidí opěvuje, je to hodně smutné.
Přitom jsme měli slušně našlápnuto, Škodovka v roce 1934 také začala s celosvařovanými skříněmi, WuMaG byl sice o kus dál, ale po válce to soudruzi zazdili zpět do dřevoplechu.
Šance promarněna.
Stavěli tam i Rübezahla? Asi se žádný nedochoval, ale bylo by hezké spáchat repliku a ještě jednou ho prohnat po Iserbrücke…
Nojo, to máte těžký, když si navíc vezmete, že se řediteli Dřevoplechu v našem kraji líbí a chce si Rákosníkovu chalupu upravit pro rekreační účely….
Vždycky jsem jako dítě obdivoval zbytek rezaté kastle tohohle vlaku, povalující se v Třinci mezi tratí a nějakými dílnami. Jako děcku mi vrtalo hlavou, že to je úplně stejný vlak jako ve starém PIKO katalogu… to čelo se nedalo splést. Musela to být krása…
Díky za odkaz!
Zajímavé. Naše Škoda je vyprodaná na deset let dopředu, neustále nabírají lidi a zvyšují obrat i zisky a Alstom krachuje. Nejdřív utekli z Brna, kde taky zavřeli První Brněnskou a teď zlikvidují další víc jak stoletý tradiční podnik. Něco asi dělají blbě.
Jenže export v segmentu vlaků téměř nula a nebýt zmanipulovaných výběrek nejezdilo by toho moc (spíš nic) ani u nás. Smutné.
Export v segmentu vlaků téměř nula? Letos Slovensko, Estonsko, příští rok naběhne Uzbekistán a Bulhrasko.
OK, Škoda není Siemens, ale proč se furt na věci dívat v extrémech – „Skoda nula“, „Alstom krachuje, ale naše Skoda, ta panečku jede“. Co to takhle brát realisticky, věcně, bez emocí?
A teď bez emocí: Kolik obratu Škody jsou zakázky pro zahraničí? Bohužel jsme pod 50% u železničních vozidel. Tedy klíčový a jediný tradiční trh je tuzemský. No to není zase tak dobré, navíc hodně také ukazuje přístup – svoje jméno jsme prodali, nové ani neohlásili. Protože na místním trhu se neztratí ani jako noname. Ale v zahraničí to nevytváří dobrý obraz jako stálého partnera.
Velká závislost ŠT na omezeném domácím trhu je samozřejmě problém, to snad nemůže nikdo rozporovat.
Nerozlišoval bych, jestli se jedná o vlaky, tramvaje či výzbroje do elektrických vozidel všeho druhu – každý ten segment na tom bude trochu jinak, ale rozšiřovat spektrum zákazníků je žádoucí pro všechny.
S tou značkou Škoda – taky jsem čekal, že teď už poběží nějaké budování nové značky á la Škoda-Transtech (nebo cokoliv jiného), aby pak to vyškrtnutí Škody z názvu nebylo tak prudké.
A Siemens má většinu obratu v zahraničí?
Uzbekistán padl.
Siemens v Praze taky zabalil výrobu. Svět se holt mění.
Ne že by na tom Alstom nemohl být lépe, ale krach je přecejen dost silné slovo. Ostatně, Škoda Transportation sice produkuje dost, ale že by na tom nějak závrtaně vydělávali, se taky říct nedá.
monopol na železnici ( respektive triopol Siemens/Alstom/Stadler) asi moc závodů nepotřebuje
„vozidla bojové pěchoty“…
Au.
pardon, můj vztah k armádní technice je takový, že jsem schopen poznat tank:-)ale díky za upozornění.
Rozpoznal byste ale tank od bojového vozidla pěchoty?
V některých případech to lze poznat prakticky jen názvem…
Jedno má takovou tu delší trubku trčící dopředu a druhé ne? 🙂
I to druhé může mít tu delší trubku trčící dopředu. A to první převážet výsadek. Uznávám, že ani v jednom případě to není úplně běžná věc, ale existuje to.
I druhé má lauf. Například BVP-1, případně BMD-1,2…
Zas izraelská Merkava (tank) má prostor pro převoz vojáku.
Zůstala Vám tam malá stylistická chybka
Smutné.
Jak pro koho.
Proč? Pokud to skutečně koupí KNDS, tak lidem zůstane práce a může se stát, že zbraně budou potrebnější než osobní vagóny.
A jestli není poptávka, tak co s tím? Mají to dotovat?
Což je v důsledku taky dost smutné..
… nějak to vysvětlit Hordě.
Přesně a bohužel nejen jim.
KNDS je německá zbrojovka asi stejně, jako francouzská. KNDS znamená KMW+Nexter Defense Systems a – jak už název napovídá – jde o holding vzniklý fúzí německé společnosti KMW (Krauss-Maffei Wegmann) a (státní) francouzské zbrojovky Nexter Systems. Výsledný podnik vlastní původní majitelé (tj. němečtí potomci zakladatelů a francouzský stát) napůl.
Boxer je samozřejmě původně německý produkt, navíc vzniklý v kooperaci s Rheinmetallem, ale případný výrobní závod by jistě do budoucna byl k dispozici i pro jiné výrobní programy skupiny.
Mohli by třeba k nám, ne?
Do Studénky.
Američané i ze Studénky utekli do Rumunska.
Výroba tam ale jede dál. https://www.msvmetal.cz/volne-pozice/
Henigsdorf, lokomotivy. Görliz vagóny. To je opravdu hořký konec.
Škoda Plzeň, zbrojovka. Dodávali pancíře pro Royal Navy a kde jsou dneska? Dělají vlaky.
Technický vzato dělají děla i dneska. Jen název je jiný.
Ano, jako spoustu jiného českého know-how a peněz to bolševici věnovali Slovákům, za suché z nosu.
To know-how bylo tak třeskuté, že většina těch uměle založených strojíren a zbrojovek krachla…
Uff, to ze to komunisti dokazali zlikvidovat neznamena, ze Skodovka nebyla jedna z nejlepsich delovek na svete.
Myslím, že řeč byla o podnicích založených na Slovensku pomocí českého know-how.
Zrovna výroba děl, založená na českém know-how funguje na Slovensku dál. Problém je, že to moc neumí prodat. Ty zbrojovky založené pro licenční výrobu ruských zbraní už dávno neexistují.
Představ si, že patenty od Jawy ještě v 60. letech kradla Honda 😉
https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/honda-jawa-tynec-spojka-patent.A211105_165944_automoto_mom
Vlaky, tramvaje i trolejbusy už pěkných pár desetiletí.
Nedodavaly pancerove desky Vitkovice? Skodovka delala spis dela, klikove hridele atd.
Škoda dělala i panceřové odlitky. Jinak na lodě dodaval kompletní dělové veže. Asi tak je to myšleno.
Ale bodlo by vic infa co to konkretně bylo.
Vítkovice dodávaly panceřování pro RN, například paluby letadlových lodí. To byla taková britská specialita, všichni ostatní měli paluby ze dřeva. Lépe se to opravovalo. Ty britské sice dost vydržely, ale pokud došlo k poškození, tak opravy trvaly dlouho a byly mnohem dražší.
Dodávali děla pro Wehrmacht, ten si je velice chválil! 🙂
Patrové vozy už DB nějakou dobu nekupují, ani ty hnací, ne?
Ale ano, akorát se to zove Coradia Max a je to ucelená jednotka
Ano, myslel jsem ty klasické patrové soupravy které se dají tahat čímkoliv.
A Kissy a Desira HC. Takže bohužel nic z Görlitz..
Příspěvek smazán pro retardaci uživatele.
Akorát, že úplně naopak. Tebe za to platěj, nebo si tak blbej sám od sebe?
Ne, vůbec si nepamatujeme, jak rusofilové oslavovali obsazení Charkova…
Ten popis zdůvodnění smazání je dost rázný. To musel bejt teda plábol, když musela zasáhnout redakce.
Jako když vlezete do diskuzí SPD:) Regulérní blb.
Nebo nastoupíte do rychlíku Pardubice Liberec a slyšíte tam o světové i domácí politice rozprávět důchodce?
Výborné jsou i diskuse na D-FENSu. Taková česká MAGA komunita.
V čele s čím dál větším pošukem Jarošem, který chce dělat kolo kolo mlýnský kolem Řípu s Daníkem Landou. A to ten člověk byl kdysi bystrej a zábavnej…
Že třeba do České Lípy?
Taky už začínáme být drazí.
Což je dobře.
Samozřejmě.
Konečně se u nás začne produkovat zboží s vysokou přidanou hodnotou a nebudeme jen destinace pro levné montovny.
Alstom má velkou fabriku v Polsku u Wroclawi, což je od Gorlitzu vcelku nedaleko.
To blíž je fabrika v Bautzen, kde se vyrábí tramvaje a ten závod stále má perspektivu.
Zavření výroby v Gorlitz je hlavně rána pro město, protože to má problémů nad hlavu a toto tomu nepřispěje.
Navíc ti lidé co tam pracují byli na ten svůj podnik opravdu hrdi – před mnoha lety tam byl na dnů otevřených dveří a ti lidé to organizovali ve svém volném čase a bylo vidět, že do toho dávali víc než museli.
Ale jinak ten závod už to měl nahnutý v dobách Bombardieru – ten zavřel už nedalekou výrobu v Niesky a o Görlitz se jeden čas vážně uvažovalo o zavření. Zkrátka Alstom zdědil nedořešené problémy Bombardieru a ten to jako chyby managementu ještě z dob ADTranz a předchozích.