Výrobce železničních vozidel Alstom začne letos testovat samořiditelný nákladní vlak v běžném provozu. Firma se už dohodla s nizozemským správcem železnice ProRail a společností Rotterdam Rail Feeding na zahájení zkušebního provozu na trati mezi mezi Rotterdamem a Německem na 150 kilometrů dlouhé dvoukolejné koridorové trati nazývané Betuweroute.
Jde o první testování samořiditelných vlaků v běžném provozu v Evropě. Dosud jezdí samořiditelné vlaky jen jako metra v některých městech, ale na uzavřené trati. Alstom oznámil zahájení testů v tiskové zprávě. Na palubě zatím bude přítomen strojvedoucí, bude ale jen kontrolovat, zda je vše v pořádku. Samotné řízení bude mít na starosti automat.
Alstrom chce testy dokázat, že vlak a zabezpečovací zařízení spolu umí komunikovat bez nutnosti práce strojvedoucího. K testům si vybral jednu z nejvytíženějších tratí v Evropě, která vede do rotterdamského přístavu. Podle Alstomu samořiditelné technologie povedou ke snížení spotřeby energií a zvýší komfort jízdy.
Trať je zabezpečena systémem ERMTS na úrovnil GoA level 2, který se už používá například v některých sítích metra. Vlaky vybavené automatickým řízení mají jezdit například v kratších intervalech, než pokud jsou řízeny manuálně. Lokomotivu poskytne nizozemská společnost RRF.
Ve světě nepůjde o první nákladní vlak, který bude řídit automat. Těžařská společnost Rio Tinto loni v říjnu začala provozovat samořiditelné nákladní vlaky ze svého dolu v Západní Austrálii.
Proč ne? Každopádně jsem pro osobu strojvedoucího, byť jen v roli supervizora 🙂
To bude nebezpečné, jednak bude tendence u toho „chrápat“ a pokud pak přejde na podobný stroj ale jen s AVV, tak hrozí nebezpečí že se zapomene.
Lokomotivy bez strojvedoucího se testovaly v Nové Huti Ostrava již v polovině devadesátých let.
„Trať je zabezpečena systémem ERMTS na úrovni GoA level 2“
Není vhodné míchat do jedné věty způsob zabezpečení (ERTMS / ETCS) a do toho stupeň automatizace řízení (GOA). Stupeň řízení a úroveň zabezpečení jsou dvě odlišné věci.
Tohle není až tak výjimečné. Vždyť i v Čechách jsou úseky , které umožňují automatické vedení vlaku…
Ano, v režimu automatizační pomůcky pro strojvedoucího, nikoliv s ambicí „samoříditelného“ vlaku.
Michal:
A kolik toho zbývá k AVV dodat aby z toho byl autopilot? Kdybychom to měli přirovnat k levelům u automnosti u osobních aut, kolikátka takové AVV je?