Alstom vybaví pro automatizovaný provoz hamburské příměstské vlaky S-Bahn
Linka S-Bahn DB Region v Hamburku. Foto: Alstom

Sériovou instalaci u 78 vlaků zajistí Deutsche Bahn.
Sériovou instalaci u 78 vlaků zajistí Deutsche Bahn.
Takže AVV? To už tu máme…
AVV není ATO over ETCS resp. ERTMS-ATO.
Ale máme i AVV over ETCS a dokonce i celé ERTMS/ATO.
Leč princip ovládání, kdy strojvedoucí zkontroluje a zavře dveře a dá souhlas s odjezdem do další zastávky, je opravdu princip AVV splňující GoA2, tj. poloautomatický provoz. To tu vskutku máme dobrých třicet let. Zajímavý určitě bude osud AVV coby nadstavba ETCS, jak dlouho tato symbióza vydrží (dle sdělení výrobce i strojvedoucích už to taktéž funguje).
Princip AVV nemá nic společného s dveřmi. Strojvedoucí musí s AVV spolupracovat víc než jen „dát souhlas“. Co to je: „Souhlas do další zastávky“? To jste asi někde v metru…?
Takže v Hamburku nyní instalují něco, co u nás úpěšně provozujeme již od počátku 90. let? Borci z AŽD s jejich AVV skutečně předběhli dobu.
Ano i ne. Protože S-bahn je spíš uzavřené jako metro, ale AVV se používá pro konvenční tratě. Ty nižší stupně automatizace pro metro existovaly už v 80. letech, hlavně ve Francii (Matra).
Takže možná je to jedno z prvních rozšíření takového systému na vlak.
Pak ale v roce 2003 v Singapuru zavedli plně autonomní řízení metra.
I na metru (v Praze a Varšavě) jezdí bratranec AVV, jmenuje se ACB-M.
S-Bahn není o moc uzavřenější než konvenční železnice a už vůbec nemá fyzické oddělení kolejiště ve stanicích (skleněné přepážky typické pro plně autonomní metro), které prakticky vylučuje vniknutí osoby do kolejiště. Strojvedoucí zůstává a hlídá, v případě nenadálé situace musí zasáhnout.
V Hamburku hlavně mají už 30 let LZB.
Pokud chcete srovnávat AVV a LZB, tak to mícháte jablka s hruškama, každý plní úplně jiný úkol.
Pokud znáš LZB a S-Bahn Hamburg, tak víš, že v tom uzavřeném systému funguje podobně jako AVV a k tomu funkční vlakový zabezpečovač. Tedy se vším jako je LZB Halt jako cílové brzdění u každé zastávky, automatické vypínačky u bočních napájecích kolejnic apod. Ten systém byl nadupaný už před tím, jen to teď upgradují na ETCS.
Hamburg má nejpromakanějši S-Bahn v Německu. Ostatní města mají sotva PZB. S-Bahn Berlín nemá nic. Tam to funguje na výjimku a čekají na ETCS.
Já bych ty borce umístil spíš do VÚŽ 😉
AŽD je „jen“ pokračovatel (byť má na pozdějším komerčním rozšíření AVV nehynoucí zásluhu).
Dveře tam asi nemají, že? Dobrý způsob, jak zaměstnat odboráře – mačkat tlačítko otevírání a zavírání dveří u nové instalace je super zaměstnání 😆
Fascinující, jak se kdejaký užiteční idiot má potřebu otírat o jiné. Asi nějaká kompenzace… 😉