Alstom po letech našel kupce pro Talenty. Roky stály odstavené, rakouské dráhy je odmítly převzít

Jednotka Talent 3 společnosti Rock Rail. Foto: Rock RailJednotka Talent 3 společnosti Rock Rail. Foto: Rock Rail

Jednotky budou jezdit v Německu, vybaví je ETCS.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ingip

Bombardier těchto šestivozových jednotek vyrobil cca 17, další zůstaly v různých fázích rozpracovanosti, hlavně ta druhá várka pro Tyrolsko. Jednotky byly vybaveny ETCS už z výroby, ale pokud vím, tak se na nich neprováděly žádné zkoušky, jen tam byly zabudované. Testy se dělaly s PZB. Jednotky byly v základu jen na 15 kV 16,7 Hz, některé kusy i na 25 kV 50 Hz. Na 3 kV jsem žádnou neviděl, ale to nevylučuje, že se s touto trakcí taky neuvažovalo pro sérii do Tyrolska. Celý projekt se neúnosně zpožďoval zejména kvůli chronickým problémům se SW (ten se výrazně lišil od standardní… Číst vice »

Rejpal

ÖBB odmítly převzít jednotky Talet3, ale ČD bohužel tolik odvahy neměly, aby odmítly převzít nepovedené motorové jednotky řady 847 od Pesy, které jsou mnohem horší než jejích předchůdkyně řady 844.

LetecJaromír

a nějaké podklady? důkazy? nebo jen klasické šotouškovské breky?

libor

Na jaké napětí jsou dělané? 15 kV, 3 kV= i 25 kV. Někdy si říkám, jak by taková maximální sjednocenost napětí a hlavně zabezpečení (ETCS) otevřela trh v rámci používaní vozidel v rámci Evropy…

Kicruj

25kV je v nějakém nezávazném dokumentu dokonce i preferovanou verzí, reálně to ale není na pořadu dne, ta investice do přepínání je docela brutální a většinu států to nepálí, protože nemají dva dominantní systémy jako u nás.
Trochu se divím, polákům, že o tom přechodu neuvažují, ale VRT na 25kV 50Hz bude, tak třeba pak..

Náhodný Kolemjdoucí

Nějaké diskuse se na to téma vedly i v Polsku, ale problém je právě ta cena.

Míla

Máte někdo nějaký odkaz na analýzu používání 3kV v Polsku a popř. náklady na přechod na st 25kV? V Polsku musí běžet víc jak jedná uhelka proto, aby pokryla ztráty v ss soustavě.
A divím se, proč na plánovaných polských VRT není plánovaná st soustava.

Kubrt

Nevím, co konkrétně je „st soustava“, ale na polské VRT-Y bude 25 kV/50 Hz 🙂

Addams

Protoze krome DE, AT jsou VRT vetsinou na 25 kV.

Michal Tvrdý

Ono, tá cena pri trochu strategickom zmýšľaní tiež nie je problém, aj keď to prepnutie bude trvať určite roky. Ale náklady sa dajú rozložiť. V rámci liberalizácie trhu by PKP malo tak či tak objednávať viacsystémové vozidlá. Akonáhla tých viacsystémvých vozidiel bude dostatok, tak sa dajú postupne prepínať jednotlivé úseky, oblasti (upravené v rámci rekonštrukcie tratí, TV, …). A potom tá otázka ceny nebude taká dôležitá, lebo : – viacsystémové vozidlá by mali byť asi už samozrejmosťou – takže navýšenie bude minimálne, alebo žiadne – pri rekonštrukcii určitých úsekov sa aj zmení napájacia sústava, čo pri tak či tak nutnej… Číst vice »

Kubrt

Polsko je dost velká země na to, aby tam působící dopravci nutně měli kupovat do budoucna pouze vícesystémová vozidla, jen protože liberalizace a jednou někdy by s nimi mohli zajíždět do okolních zemí. Takhle zásadní změnu musí rozhodnout stát jako majitel železniční infrastruktury. A samozřejmě s nějakou vizí, koncpecí, kdy a kde.
Nárazová změna je nereálná, nejen ekonomicky, ale zejména prakticky.

Michal Tvrdý

No, veď práve to som písal … že je to o tom, aby si stanovili stratégiu do budúcnosti … a samozrejme, potrebné je to na štátnej úrovni, lebo musia byť zladené stratégie infraštruktúry a najväčších dopravcov …

Náhodný Kolemjdoucí

Polsko je velké, ale zejména nákladní dopravci u nových lokomotiv asi i tak musí myslet i na okolní země, které jsou v AC. Navíc jejich vlastní VRT budou v AC, takže i v samotném Polsku bude mix obou systémů a mnoho vlaků na to bude vybavených.
Logické by bylo stanovit si nějaký dlouhodobý cíl, třeba 40 nebo 50 let, kdy by se postupně třeba od českých a slovenských hranic resp. od VRT / Rail Baltica postupně migrovalo na 25 kV.
Co jsem zaznamenal, tak polští dopravci by o ten přechod celkem měli i zájem.

Náhodný Kolemjdoucí

Tam budou žába na prameni právě země s 15 kV, které je dost dobré, aby nemuseli řešit přechod na 25 kV.

Twix

Dvousystémové vozidlo na 15+25 kV je ještě docela v pohodě, komplikují to stejnosměrné systémy…

Tomáš Záruba

Kdyby tohle byl jediný problém… Kromě napětí (a obecněji =/~) existují především takové legrácky jako šířka a materiál sběrače, což je ve výsledku mnohem horší. Nejsou 3 kV jako 3 kV, bohužel. Paradoxně je jednodušší eso 3/25 kV, protože se pohybuje v jedné zemi a kromě toho napětí je vše ostatní stejné, stačí tentýž sběrač.

ČD4ever

Přesně. Proto mají vícesystémové Vectrony až 4 smetáky.

Jiří Kocurek

A teď si představte, že by interoperabilní naftová lokomotiva měla 4 různá hrdla nádrže: Kruhové české, polské s jiným průměrem, maďarský čtyřhran a pro Německo zdvojené kamionové, to pro větší průtok.

knedlo

A k tomu 4 nádrže a 4 typy vstrekovacích čerpadiel a trysiek v hlave motorov, pre každú naftu zvlásť.

Juraj

Těch vícesystémovek nicméně bylo myslím objednáno pouze šest, a je otázka, kolik z nich bylo vyrobeno.

Kdyby byly 25 kV/3 kV všechny (nebo aspoň většina), umím si představit, že by se po nich jen tak zaprášilo.

Jiří Kocurek

Je ovšem otázka, zda by to byl starý vyřazený šrot s konstrukční vadou, ÖBB moc dobře věděly, proč to nepřevzít. A ještě hrozíí riziko, že by to byla tramvaj. 😀

Juraj

ÖBB od smlouvy odstoupily pod politickým tlakem regionů po velmi dlouhém zpoždění a průtazích ve schvalování. S obojím jsou v Česku bohaté zkušenosti, takže by to nejspíš nebyla překážka.

Jiří Kocurek

Narážím na to, že šototechnický stav před prodejem se liší podle barvy kupujícího. To byl řev o tramvajovosti Stadlera GTW, dokud ho nepořídil modrý národní. Najednou se konstrukce vozidla změnila a už to není tramvaj. Tož tak.

lokotomy

Přesně tak, hned jsem si říkal, k čemu mají regionální jednotky pro Tyrolsko a Vorarlbersko vůbec nějakou druhou střídavou soustavu, tam přeci 25kV 50Hz široko daleko není? Stejnosměr má smysl pro zajíždění přes Brenner do Itálie.

Kubrt

25 kV ty jednotky měly umět, protože měly zajíždět až do Mals, kam povede z Merana právě tato trakce. Nakonec byly na toto napětí upraveny nějaké flirty a objednány nové Streamy.

Addams

Vi nekdo vycislit zhruba rozdil ceny mezi EMU s 15 kV a 15 + 25 kV?

lokotomy

Ono to rozdílné napětí nějak výrazně vadí? Nevšiml jsem si, dneska už je většina nových vozidel vícesystémových a u těch starších je problém, proč se na hranicích musí přepřahat, spíš to zabezpečení.
Větší problém jsou rozdílné rozchody.
Ono to holt na železnici není jednoduché, s tím, jak instrumentalizovaný provoz je a jak dlouhá je životnost vozidel. Ale mění se to. A zas tam pak nezabíjí nevinné lidi negramotové pracující za dumpingovou mzdu, kteří ani nevědí, že červená na silnici znamená stůj.

Libor

No tak nevím, proč by někdo, kdo vozí regional vlaky v Německu pořizoval na více druhů napětí (třeba 25kV). Chápu to u loko, ale u jednotek. Myslím, že pokud by nás všude bylo 25kV, pak by se třeba do budoucna pro Prahu nakupovali i na 3kV…

Libor

*nekupovali i na 3kV