Alstom po letech našel kupce pro Talenty. Roky stály odstavené, rakouské dráhy je odmítly převzít
Jednotka Talent 3 společnosti Rock Rail. Foto: Rock Rail
Jednotky budou jezdit v Německu, vybaví je ETCS.
Jednotky budou jezdit v Německu, vybaví je ETCS.
Na jaké napětí jsou dělané? 15 kV, 3 kV= i 25 kV. Někdy si říkám, jak by taková maximální sjednocenost napětí a hlavně zabezpečení (ETCS) otevřela trh v rámci používaní vozidel v rámci Evropy…
25kV je v nějakém nezávazném dokumentu dokonce i preferovanou verzí, reálně to ale není na pořadu dne, ta investice do přepínání je docela brutální a většinu států to nepálí, protože nemají dva dominantní systémy jako u nás.
Trochu se divím, polákům, že o tom přechodu neuvažují, ale VRT na 25kV 50Hz bude, tak třeba pak..
Nějaké diskuse se na to téma vedly i v Polsku, ale problém je právě ta cena.
Máte někdo nějaký odkaz na analýzu používání 3kV v Polsku a popř. náklady na přechod na st 25kV? V Polsku musí běžet víc jak jedná uhelka proto, aby pokryla ztráty v ss soustavě.
A divím se, proč na plánovaných polských VRT není plánovaná st soustava.
Nevím, co konkrétně je „st soustava“, ale na polské VRT-Y bude 25 kV/50 Hz 🙂
Ono, tá cena pri trochu strategickom zmýšľaní tiež nie je problém, aj keď to prepnutie bude trvať určite roky. Ale náklady sa dajú rozložiť. V rámci liberalizácie trhu by PKP malo tak či tak objednávať viacsystémové vozidlá. Akonáhla tých viacsystémvých vozidiel bude dostatok, tak sa dajú postupne prepínať jednotlivé úseky, oblasti (upravené v rámci rekonštrukcie tratí, TV, …). A potom tá otázka ceny nebude taká dôležitá, lebo : – viacsystémové vozidlá by mali byť asi už samozrejmosťou – takže navýšenie bude minimálne, alebo žiadne – pri rekonštrukcii určitých úsekov sa aj zmení napájacia sústava, čo pri tak či tak nutnej… Číst vice »
Polsko je dost velká země na to, aby tam působící dopravci nutně měli kupovat do budoucna pouze vícesystémová vozidla, jen protože liberalizace a jednou někdy by s nimi mohli zajíždět do okolních zemí. Takhle zásadní změnu musí rozhodnout stát jako majitel železniční infrastruktury. A samozřejmě s nějakou vizí, koncpecí, kdy a kde.
Nárazová změna je nereálná, nejen ekonomicky, ale zejména prakticky.
Tam budou žába na prameni právě země s 15 kV, které je dost dobré, aby nemuseli řešit přechod na 25 kV.
Dvousystémové vozidlo na 15+25 kV je ještě docela v pohodě, komplikují to stejnosměrné systémy…
Kdyby tohle byl jediný problém… Kromě napětí (a obecněji =/~) existují především takové legrácky jako šířka a materiál sběrače, což je ve výsledku mnohem horší. Nejsou 3 kV jako 3 kV, bohužel. Paradoxně je jednodušší eso 3/25 kV, protože se pohybuje v jedné zemi a kromě toho napětí je vše ostatní stejné, stačí tentýž sběrač.
Přesně. Proto mají vícesystémové Vectrony až 4 smetáky.
Těch vícesystémovek nicméně bylo myslím objednáno pouze šest, a je otázka, kolik z nich bylo vyrobeno.
Kdyby byly 25 kV/3 kV všechny (nebo aspoň většina), umím si představit, že by se po nich jen tak zaprášilo.
Je ovšem otázka, zda by to byl starý vyřazený šrot s konstrukční vadou, ÖBB moc dobře věděly, proč to nepřevzít. A ještě hrozíí riziko, že by to byla tramvaj. 😀