Alkohol za volantem v číslech. Vláda zamítla pokusy tolerovat řidiče pod vlivem

Dopravní nehoda. Ilustrační foto: Policie ČRDopravní nehoda. Ilustrační foto: Policie ČR

Celkem 62 lidí loni zahynulo v Česku při nehodách, které způsobili řidiči pod vlivem alkoholu. Meziročně tak počet mrtvých při

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Je fakt – po jednom pifku se nic netasne. Nafedrovany baby a zfetovany cesi ´jsou vetsi problem a nikdo to neresi. Nebo pomalu jedouci auta s natrvdlejma soferama co umi jezdit jen pomalu a blbe. Anebo podle ceske logiky – rozsivitit a jet pomalu a pak muzes i nekoho prejet.

Mirek

JJ. Když jsou u moci překrucovači a dobrosráči, tak za chvíli budeme muset na chodníku chodit v helmách, protože určitě spoustu lidí roně zabije padající omítka nebo třeba strom na ulici. Taky omezíme rychlost cyklistům na 15km/h, protože se jich statisticky spousta zabije ve vyšší rychlosti. Pak zakážeme volně plavat v rybnících, lomech a přehradách, protož se tam utopí mnohem víc lidí než pod dozorem kamer a plavčíků na bazénech. Nakonec zakážeme jakoukoliv činnost, při které by někdo mohl přijít o život. A rázem bude na Zemi o pár miliard lidí víc. Hurá, jásejme, už žádní mrtví, nikdo už nezemře,… Číst vice »

jirka

Bohuzel to je Ceska mentalita – buzerovat narizovat sikanovat. Ale okay pokud by to delali zkuseni lide. Ale tohle vetsinou rozhoduje nejakej starej geront, jehoz nejdelsi cesta byla z Reichenberg do Prahy pred 40 lety na KSC-Sjezd

Jiří

To jsou sice pěkné grafy, ale kromě informace, kolik je vlastně v té které zemi povoleno alkoholu by měly být přidruženy i informace o okolnostech. V polsku je sice „povoleno“ 0.2, což se považuje za fyziologickou hranici, ale důležitá informace je pro mě ta, že když budu mít více jak 0.2 a dojde k dopravní nehodě, tak jsem automaticky viník, ikdyž jsem tu nehodu nezpůsobil. Takže defacto je to taky „nula“… V německu je sice 0.5, ale když uděláte nehodu, tak kromě následků nehody příjdou i citelné sankce, na které v životě nezapomenete. V ostatních zemích neznám detaily, ale taky… Číst vice »

Souprava

Jako řidiči i cyklistovi mi ten zákon u řidičů nevadí, zvyšuje to mou bezpečnost, ale u cyklistů je to alibismus a nesmysl. Neznám nikoho, kdo by to na kole dodržoval (tedy kromě abstinentů 🙂 ). Neznám ani nikoho, kdo na kole někdy za pivo dostal pokutu a nedokážu si představit, že by někdo, kdyby tu pokutu dostal, z toho začal mít takový respekt a strach, že si už to pivo nedá. Každý soudný člověk si totiž řekne… hmm, 15 let mě nenačapali, dalších 15 let bude zase klid a už druhý den po pokutě pojede se 3 kouskama v sobě,… Číst vice »

Michal J.

Přesně tak. Mít zákon, k němuž jeho adresáti nemají respekt, je škodlivé. Snižuje se tak jejich respekt i vůči zákonům, které dávají daleko větší smysl, a k dodržování pravidel obecně.

Lolookie

To, že to je běžné v jiných zemích je argument úplně na nic. V jiných zemích je naprosto běžná diskriminace na základě rasy či pohlaví, což z toho nic lepšího určitě nedělá.

Michal J.

Článek a celá tato diskuse je ale zaměřená na evropské země (úžeji země EU), kde je diskriminace plošně zakázána a trestána. A jak proboha ovlivňuje diskriminace na základě pohlaví či rasy nehodovost na silnicích?

Lolookie

Nijak. Narážel jsem pouze na nesmyslnost argumentu „jinde je to běžné, tak by to mělo být i u nás“, který se používá až moc často.

A.R.

Přátelé, čím dál víc zastávám postoj, že je chyba v české mentalitě. Chceme se mít jako na západě, ale chováme se jako na východě. Mapa, kterou sdílel Michal J. hovoří za vše. Poláci jsou strašní kamioňáci, Rusové si troufají jezdit i po chodníku. Takový extrém u nás sice není, ale přesto v českých řidičích vidím cosi nezdravého, co jim brání dodržovat bezpečnou jízdu. Není den, aby se nestala nějaká nehoda. A věřím tomu, že kdyby ta hranice 0,5 promile byla povolena, našli by se tací, kteří by se to pokusili přečůrat. Uvolněnější pravidla by Češi okamžitě zneužívali, protože zkoušejí, kam… Číst vice »

Michal J.

Mentalitu národa ale restrikce nezmění k lepšímu, naopak. Jedinou účinnou metodou je podle mě zvětšit prostor pro vyhodnocení situace daným jedincem a následně jeho odpovědnost za rozhodnutí. Prostě posunout hranice svobody, zjednodušit, osekat a zlidštit pravidla, ale pak o to účinněji, jednoznačněji a přísněji (třeba okamžitým odebráním vozu) trestat jejich porušení. Má policista posuzovat, jestli jste schopní bezpečně řídit po malé desítce? Ne, to má posoudit každý sám. A nést následky svého rozhodnutí. 95 % lidí si to pivo ani po uvolnění pravidel nedá, ale nedá si ho nikoli z trpného donucení, ale na základě vlastního odpovědného rozhodnutí jako svéprávný… Číst vice »

A.R.

Na tom, co jsi napsal, něco bude. Uznávám. Jenže kolik lidí je tak sebekritikých?
Mám odpor k alkoholu odjakživa, ale asketa nejsem, nikomu ho nezakazuju. Jen mě děsí ty nehody způsobené ožralci za volantem. Opilý řidič mi totiž zabil kolegu. 🙁

Michal J.

Chápu, to musí být hrozný pocit bezmoci a nespravedlnosti. Často si taky při řízení pomyslím, že ani nemusím udělat chybu, a přesto to já nebo děti odskáču. Osobně vkládám naděje do samořiditelných aut. Třeba se dožijeme doby, kdy bude řízení auta už jen sportem pro nadšence na vyhrazených okruzích. Chápu, že v našem autolandu je značný tlak na to, aby mohl řídit každý, bohužel zdaleka ne každý na to má potřebné dovednostní a osobnostní předpoklady.

železničář v důchodu

Žijeme přece v ČR, a právě proto si myslím, že uvolnění pouze posune tu současnou hranici o kus dál = kdo si dnes dá pivo a řídí, dá si po tom uvolnění před řízením klidně dvě – takže podle mě nezbývá než raději netolerovat víc než dosud.

Michal J.

S tímhle přístupem budeme vždycky součástí Východu. Stát nevěří lidem, takže lidi nevěří státu a na pravidla každý kašle. Nejrepresivnější zákony mají autoritářské a totalitní režimy. Když na nich budeme lpět a ještě se svazovat novými (EET, kontrolní hlášení), budeme se těmto režimům přibližovat. Skutečná demokracie (třeba švýcarského typu) je postavena na možnosti volby, sdílených morálních hodnotách a odpovědnosti jedince, ne na nelidské přísnosti zákonů.

A.R.

S druhou větou souhlasím. Ale jak nenásilně docílit toho, aby lidi uvažovali racionálně a nedělali to, na co nemají schopnosti?
Švýcaři mají úplně jinou mentalitu, které my nemůžeme dosáhnout.

Michal J.

No, neřekl bych, že se česká, resp. československá mentalita před 100 lety až tak moc lišily. Ta česká je bohužel poznamenaná stigmaty 1938, 1948 a 1968, která navíc současná politická „elita“ posiluje a replikuje. Odněkud se ale začít musí, a pokud si budeme alibisticky namlouvat, že tak hloupá je prostě česká nátura a jiná už nebude, žádné pozitivní změny nedocílíme. Ale to už jsme od problematiky nehodovosti na silnicích dost odbočili.

A.R.

Odbočili, ale souvisí to s tím.
No, my tady to ale nevyřešíme.

A.R.

No to je ono. Můžu jet sebeslušněji, ale přiřítí se ožralý psychopat a i když za nic nebudu moci, skončím v márnici. Co na tom, že jsem byl v právu? Jsem prostě mrtvý.
Jsem pro popuštění uzdy s alkoholem jen v tom případě, že se zpřísní podmínky pro získání řidičáku.

Michal J.

To je vynikajicí nápad. Zabily by se tím dvě mouchy jednou ranou. Samozřejmě ožralé psychopaty, co jezdí klidně s cizím vozem a bez řidičáku, by to neodfiltrovalo, ale celkově by bylo bezpečněji. Řidičské psychotesty bych navíc periodicky opakoval. Z někoho se nebezpečný frustrát může stát až v průběhu dospělého života.

jirka

cim vetsi buzerace tim vice autohavarii. Viz pomali strizlivi a rozsviceni cesi a proti tomu spanele -svizni bez svetel a vzdy trochu wine intus 🙂

Michal J.

Obhájci nulové tolerance, předpokládám, že souhlasíte, že zákon má platit pro každého bez výjimky a že nula = opravdu 0,00. Pak je tedy podle vás v pořádku, že postih hrozí i faráři po příjímání pod obojí, člověku, co to přežene s ústní vodou nebo s rumovými pralinkami, ba dokonce i tomu, co si dá před jízdou nealko pivo (ta totiž nejsou zcela bez alkoholu). Nebo nehrozí, protože to přece „rozumný“ policista vždy „správně“ vyhodnotí? Uvědomujete si, že tím zákon vytváří jednouznačný prostor pro korupci? Předpokládám zároveň, že jste si nikdy nedali pivo během cyklovýletu ani na oběd při sjíždění Vltavy.… Číst vice »

A.R.

Neznám tak důkladně biologii, ale když si vypláchnu pusu ústní vodou, která alkohol obsahuje, tak se mi do krve snad nedostane, nebo ano?

Martin V.

Z těch grafů a tabulek si asi každý vyzobe to, co podporuje jeho názor (viz níže diskuse o Chorvatsku). Co mě ale vážně zarazilo jsou dvě k alkoholu nejtolerantnější země (Spojené Království a Malta – obě 0,8 ‰ alkoholu v krvi), které jsou úplně nejbezpečnější, resp. šestá nejbezpečnější. Je to snad tím, že jezdí vlevo? 🙂 Další zajímavý fakt je, že po zavedení bodového systému se počet usmrcených osob v důsledku nehod zaviněných pod vlivem alkoholu ZDVOJ- až ZTROJNÁSOBIL a korekci přinesla až metanolová aféra (která byla tragická sama o sobě, autonehody v to nepočítaje). Další zajímavý graf je „míra… Číst vice »

AAA

Tak v podstatě měli jsme měli rozumně nakročeno když při nějaké z posledních uprav bodového systému měla být do 0.3 promile jen pokuta. To se strhl shitstorm že přece není možné aby byl alkohol bez bodů! Kupodivu to nakonec prošlo, zároveň ovšem také pozměňovací návrh expolicajta Humla, takže teď je to sice s pokutou bez bodů ale taky půl roku až rok bez papírů se vším co je kolem jejich návratu spojené. Kdyby za těch 0,2 dneska dali pětikilo pokutu a/nebo bububu jeďtě radši hodně opatrně a příště si dejte majzla, tak se tu nebude řešit jestli 0,2 je prokazatelných… Číst vice »

Michal J.

Přesně tak. Jestli ty grafy o něčem vypovídají, tak je to fakt, že mezi zákonem povolenou hranicí alkoholu za volantem a nehodovostí neexistuje žádná signifikantní příčinnost.

Souhlasím jak s návrhem nějaké minimální hladiny (pak se aspoň nebudou řešit kraviny typu mešního vína či pralinek), tak s tím, že nebezpečnější než malé pivo bývá jízda po obědě. V noci se mi nezavírají oči tak jako po obědě, zvlášť když je pošmourno a cesta nudná. To mi pak ani kafe nepomůže, prostě zastavím a aspoň na pár minut si lehnu a zavřu oči.

Most

Statistika toho moc neřekne, protože alkohol v krvi při nehodě automaticky znamená, že viníkem nehody je určen řidič pod vlivem alkoholu. Bylo by zřejmě příliž troufalé se snažit zjistit, jestli by k nehodě nedošlo, i kdyby byl řidič střízlivý, zejména pokud je hladina alkoholu nízká. Ovšem nejsem proti zákazu alkoholu za volantem, toleroval bych ho ale u cyklistů do 0,8, tím spíš, že cyklisté riskují především svůj život.

Michal

Alkohol za volant prostě nepatří

Roman

Patří / nepatří….. normální jedinec s normálním smyslem pro zodpovědnost dokáže odhadnou limit, kdy nelze ……. zákaz/nezákaz. A ten, kdo není schopen rozpoznat nebezpečnost svého jednání vůči okolí i sobě samému za ten volant vleze přese všechny zákazy. Doplatí na to jako vždy především ti, kteří se chovají slušně, či normálně i bez biče nad sebou. A nejen na silnicích. Řekl bych – za vším hledej geny, „dar“ od sudiček do kolébky ….. zrovna tak jako drogy. Žádné restrikce povahu a pudy nezlomí. Jako jedna z mála zemí Evropy máme nulovou toleranci za volantem, ale úmrtnost na silnicích je přesně… Číst vice »

A.R.

Chceš tím říct, že kdyby se povolilo to 0,5 promile, tak úmrtnost klesne? Nebude to tím, že čeští řidiči jsou prostě paka?

Roman

Neklesne, ale bude to furt stejný, neb jak píšeš, někteří řidiči jsou asi paka. Chci tím tedy říct, že ani nestoupne. A ……….jak to udělat, aby se tedy ta paka nedostala za volant ani za střízliva……

A.R.

V tom případě je nutné řešit problém už od počátku. Nedávat řidičák diletantům a psychopatům. V poslední době se s nimi roztrhl pytel.

Michal J.

Souhlasím s vámi oběma. Auto zabíjí častěji než puška, svěříme ho ale do rukou skoro každému bez psychotestů.

Souprava

Kouření také zabíjí více lidí než pušky, to samé fastfoodová strava, příliš tučná strava, pití Coca Coly, stresující práce, hluk z dopravy (např. ze železnice)…

Máte tedy nějaký konkrétní realizovatelný* návrh, jak snížit nehodovost, nebo jste si jen potřeboval kopnout (hloupě) do aut?

*přísné psychotesty, kvůli kterým přijde třetina národa o řidičák a budou muset chodit pěšky nebo jezdit sockou k realizovatelným nápadům nepatří

Greyfin

Pití koly, tučná strava, stres z práce…tím akorát ubližujete sobě a je to vaše rozhodnutí. Ale pokud ožralý řidič zabije někoho na silnici, pak určitě neublíží jen sobě, že

Souprava

A jak to souvisi s prispevky vyse o psychotestech a ridicaku?

Michal J.

Jak reagovat na tak hloupý komentář?
Víte co? Zkuste Coca-Colou nebo hamburgerem neúmyslně zabít pár lidí během několika sekund.
Pak otevřete oči a přečtěte si hned několik mých snadno realizovatelných opatření, jak snížit nehodovost, které jsou v této diskusi.
A nakonec si přečtěte něco o argumentačních faulech a zamyslete se nad tím, proč má člověk, který hromadnou dopravu nazývá „sockou“, potřebu se obnažovat na serveru, který se věnuje především veřejné dopravě.

Souprava

Nejmenuje se to tu Z verejne dopravy, ale Z dopravy. Socka je ustaleny vyraz, pouzivany pro ni vetsinou spolecnosti. Ja neznam skoro nikoho,kdo by hi tak nerikal obcas.

Souprava

Já ale nereaguji na alkohol za volantem, ale na naprosto stupidní přirovnání řidičáku k pušce, protože žádný soudný politik nenavrhne zásadní zpřísnění získání řidičáku a opakované psychotesty (s rizikem o řidičák přijít). Přirovnání k pušce je zcela mimo realitu. Takže uvádím podobně duchaplné příměry. Žádný realizovatelný návrh jsem tu nečetl, jen jakési šotosny, které mají šanci na realizaci mezi 0,0001% a 0,001%. Pokud nechápete proč, tak je to váš problém.

Michal J.

Přes rudou clonu šotoušobijství máte problémy pochopit psaný text. Já srovnával auto a pušku, tedy řidičský a zbrojní průkaz. Obě dvě věci mohou v rukou labilního jedince zabíjet v mžiku sekundy. Že nedokážete v textu vyhledat a pochopit mé návrhy, které se bez větších nákladů dají uvést do praxe během několika málo dní, je bohužel jen vaše limita. Vaše přirovnání pušky/auta s coca-colou a označování veřejné dopravy jako „socka“ je slabomyslné. Pokud to tak říkají i všichni vaši přátelé, cosi nelichotivého to o nich (a o vás) vypovídá. Pro klid duše doporučuju servery věnované militantnímu automobilismu typu http://dfens-cz.com. Server Zdopravy… Číst vice »

Roman

Ono by stačilo pro začátek přesměrovat pozornost od restrikcí pro všechny na stav stávajícího systému „výroby“ řidičů. Tam jde o prachy zainteresované menšiny a nepostihne to většinu. Poslední odstavec raději nebudu komentovat.

Michal J.

Ne, s nehodovostí by to neudělalo vůbec nic. Ale řidiči by viděli pozitivní posun, že jim stát aspoň trošku v něčem věří (tedy že vědí, co je to jedno pivo), což zvýší jejich respekt k pravidlům a zákonům obecně. Platí, že čím méně zákonů a čím rozumnější a méně restriktivní jsou, tím větší je míra jejich internalizace a přijímání jako obecných norem chování.

A.R.

Spíš si myslím, že je to obráceně. Češi jsou prostě nespolehliví a nemají pevnou vůli, tak těch zákonů je prostě víc. A pak se vymlouvají na to, že je to naopak. Podle mě ta pravidla nejsou jen tak z plezíru. Na třicítce jedou padesát, na padesátce sedmdesát. Jsem rád, že ještě nikoho nenapadlo jezdit na červenou nebo jezdit vlevo.

Michal J.

Češi nejsou biologicky o nic méně či více spolehliví než třeba Rakušané. Ale roky 1938, 1948 a 1968 z národu odplavily elitu a zakořenily v nich neúctu k zákonům. Tím, že dáte třicítku a předpokládáte, že na ní všichni pojedou padesátkou, v nich tuhle neúctu jen posilujete a replikujete. Ano, vám to jako restriktivnímu orgánu poskytne alibi. Ale z toho zlovolného kruhu tahkle nikdy nevybředneme. Já třeba jako řidič chci ctít předpisy. Ale když někde jedu prvně a vidím nějakou omezující značku, v českém prostředí se nemohu spolehnout na to, zda je tam účelně. Jestli tam opravdu číhá zrádná zatáčka,… Číst vice »

Michal J.

Přesně tak, tesat do kamene (viz analogie s kontrolním hlášením a EET). Ale když zdejší lid tvoří tolik ovcí a ty tak rády vůdce s bičem, jen aby měly alibi a nemusely se samy rozhodovat!

David

„Statistiky nehodovosti ale ukazují, že řada zemí s tolerancí alkoholu v krvi za volantem má i vyšší počet usmrcených na milion obyvatel“
To je hodně zavádějící tvrzení… Na základě stejného grafu lze totiž říct, že většina zemí s tolerancí alkoholu v krvi má nižší počet usmrcených na milion obyvatel.

AAA

nadprůměrnou závažnost však vykazují i nehody při minimálním obsahu alkoholu v krvi do 0,24 promile,“ podotkl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu, který se dlouhodobě této problematice věnuje.

Aha. Tento obsah se sice nedá vůbec detekovat, resp. prokázat že vznikl požitím alkoholu a proto se takovéto případy odkladájí, pokud se teda řidič nenechá ukecat aby se přiznal jako chlap že večer vypil dvě piva.
A pak věřte odborníkům, že. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej.

Y.K.

Samozřejmě že se dá detekovat. Odběrem krve. Na což dojde při nehodě.

AAA

Nedá. V krvi do 0,2 promile.

Na množství zhruba do 0,2 promile, se při laboratorním vyšetření vzorku krve hledí proto jako na fyziologickou hladinu. Není-li jiným způsobem zjištěno, že řidič alkohol v době před jízdou konzumoval, nelze toto množství alkoholu přičítat konzumaci.

http://www.dopravni-pravo.cz/alkohol-za-volantem/

Y.K.

Eh? Já píšu, že jde detekovat (což jde z krve dost přesně) a vy píšete o právním a fyziologickém rámci. Trochu rozdílné téma, ne?

A.R.

Jak už jsem dříve napsal, někteří řidiči neumí jezdit ani za střízliva. A jelikož Češi nemají pevnou vůli dodržovat nějaké předpisy a zákony, tak bych jim nepovolil ani tisícinu promile. Alkohol prostě za volant nepatří.

Michal J.

Jak už jsem napsal dříve, přemíra hloupě striktních a šikanózních zákonů, zákazů a příkazů vede jen k tomu, že se ve společnosti snižuje míra dodržovat i ta pravidla, která jsou rozumná, obcházení zákonů se stává normou a občan a stát se vzájemně odcizují.

Navíc to alibisticky vede k tomu, že nikdo nemá odpovědnost za své vlastní chování, protože od toho tu je všemocný stát, aby ovcím ukázal koridor.

A do třetice všeho zlého, v tomhle konkrétním případě to odvrací pozornost od skutečných příčin nehodovosti, takže se o nich ani nemluví, natož aby se na ně policie v rámci prevence zaměřovala.

Michal J.

Tak to ale opět vycházíte ze svého nepodloženého přesvědčení, že hlavním zlem na českých silnicích je alkohol. Ti, kteří prosazují toleranci nízké hladiny alkoholu za volantem, svou snahou naopak (byť možná nezáměrně) poukazují na to, že skutečné příčiny nehodovosti leží jinde a že tato úprava na to nemá vliv.

A to píšu jako člověk, který alkohol pije jen výjimečně a před řízením nikdy. Přesto, že se na českých silnicích pohybuje drtivá většina řidičů střízlivých, se bezpečněji cítím na silnicích rakouských, kde tolerance je. A rozhodně to není jen kvůli tomu, že rakouské silnice jsou kvalitnější.

Michal J.

Hned v předchozím komentáři. Tvrdíte-li, že návrhem na toleranci malé míry alkoholu v krvi se odvrací pozornost od skutečných příčin nehodovosti, pak z toho plyne, že podle vás je skutečnou příčinou nehodovosti právě alkohol, jehož vliv autoři návrhu bagatelizují. Nebo jak jinak jste mohl myslet, že se tím údajně odvrací pozornost? Já tvrdím, že platí bezohlednost => alkohol. Vy tvrdíte opak, tedy že alkohol => bezohlednost. Podle mě sebepřísnější úprava ty nejnebezpečnější řidiče nepostihne (stejně jako trest smrti nezabrání vraždám). Ti totiž sednou za volant klidně kradeného vozu bez papírů, případně i s dalšími drogami v těle. Koho postihne nejvíc?… Číst vice »

Michal J.

Ano, v tom si rozumíme (o jízdě ve vláčku jsem psal). Já ty důvody vidím – stát je čím dál tím víc restriktivní, míra internalizace zákonů je kvůli jejich zbytečné složitosti a vrchnostenské dikci nízká, důsledkem je pokračující rozpad sdílených morálních hodnot a občan je deklasován do role pomalu nesvéprávného jedince bez vlastního úsudku, kterému musí stát vymezit co nejužší mantinely. Tím se vzájemně dále odcizují, což sekundárně vede k degradaci politické kultury. Jako tenhle marast drobná změna jednoho zákona nevyřeší, ale byl by to aspoň drobounký signál. Jako řidič bych místo téhle debaty uvítal úplně jiné diskuse, a sice… Číst vice »

Michal J.

Tenhle smutný dojem sdílíme.

Díky za podnět!

Být dopravním policistou, začal bych u bus pruhů.

Na rozdíl od překročení rychlosti je jejich zneužívání jednoznačným aktem bezohlednosti. například na Bělocerkevské by měli během dopravní špičky „vyděláno“ za pár minut a postihli by skutečné agresory a ne ty, co si třeba na magistrále nevšimnou měnícího se rychlostního omezení.

Michal J.

To je pravda, nicméně je podle mě zneužívají titíž řidiči, kteří pak na silnicících předvádějí další skutečně nebezpečné manévry. Odhaduju, že průnik těchto dvou skupin se hodně blíží 100 %. Když už nemáme psychotesty, víc bych se posuoval úmysl. Pokud někdo jede v rychle jedoucí koloně na normální silnici a má potřebu ohrozit posádku dvou až tří aut agresivním předjížděním v nepřehledném úseku, trestal bych to v rámci možností daleko přísněji, než přestupky, za kterými není patrný jednoznačný agresivní, bezohledný úmysl. Ale za současné situace to je jen zbožné přání, budeme rádi, pokud policie aspoň trochu rozšíří spektrum přestupků, na… Číst vice »

A.R.

Nejsme přece jediná země, která má nulovou toleranci alkoholu.
Trvám na tom, co jsem napsal. Kdyby lidi nebyly trubky, nebylo by potřeba tolik šikanózních zákonů.

AAA

Ne, nejsme. Však to tam máte vyjmenovaný. A pak taky Rusko a další postsovětské státy. Chcete se řadit k Rusku a Rumunsku nebo k západu?

A.R.

Samozřejmě, že k západu. Ale dokud se budeme chovat jako na východě, budeme prostě patřit na východ.
Úroveň chování na silnicích není podle mě jen ve volných pravidlech západních států. Zápaďáci jsou prostě kultivovanější. Ale o polských kamioňácích se vyprávějí legendy, Rusové se na silnici chovají jako hovada. A kolikrát ne jen na silnici, jsou schopni jet i po chodníku. To bude prostě mentalitou. Dokud se nezmění česká mentalita, nepomůže ani povolených 0,5 promile.

Milan Škods

Vzhledem k tomu, kolik procent řidičů se zjištěným alkoholem způsobí nehodu, je to proti střízlivým řidičům zanedbatelné procento. Takže střízliví řidiči napáchají víc nehod, než ti, co měli v sobě nějaký alkohol. Takže to asi alkoholem nemusí vždy být. Záleží na kondici člověka, na každého alkohol působí jinak. A každý zná své možnosti a ne nějaký samozvaný ochránce, který rozhoduje, jak mám dýchat, co mám pít a za co budu platit pokuty, aby někdo nemusel pracovat a měl bezpracný zisk.

Michal J.

To je přesně ten zvrácený vztah stát–občan. Vzájemná nedůvěra a neúcta. Důsledkem je šikanózní změť značek (zákaz zastavení namísto zákazu stání nebo prosté žluté čáry, třicítka na nové asfaltce jen proto, že tam ještě nejsou namalované čáry atd. atd.) spojené s vědomím obou stran, že se stejně nebude dodržovat. Ve vyspělejších státech (Rakousko), kde je do půl promile povoleno, je nehodovost způsobená alkoholem nižší než u nás. Smutné je, že na falešnou argumentaci nasedají i novináři– viz demagogická věta „ŘADA zemí s tolerancí alkoholu v krvi za volantem má i vyšší počet usmrcených na milion obyvatel“ – ve skutečnosti má… Číst vice »

Lektor

Ano vše uvedené souvisí s alkoholem, ale většinou bývají hlavní příčinou nehod i bez alkoholu. To tom nejvíce vypovídá fakt že počty nehod s alkoholem klesají ale celkový počet nijak výrazně neklesá a loni byl dokonce nárůst jak nehod tak mrtvých. Naprosta většina nehod je způsobena vysokou rychlostí a nevenovani se řízení a alkohol bývá jen doprovodnou záležitostí a čemž vypovídá jen necelých 11% nehod s alkoholem. Jinak v loňském roce 571mrtvych a 62 s alkoholem tak je vidět že alkohol za volantem není tím největším problémem u nás.

Lektor

Jinak největší problém je u nás že i 30 let po revoluci spousta lidí neví co znamená demokracie a zaměňuje ji nejčastěji za anarchii.

Lektor

Jako nejlepší srovnání vidím asi mezi Rumunskem(nulová tolerance) a Bulharskem ( tolerance 0,5) a výsledky nehod jsou prakticky stejné a Rumunsko a je na tom spíš hůř.

Lektor

Porovnavam dva podobné státy, Chorvatsko se od těch států poměrně dost liší takže srovnání s ním o ničem nevypovídá, to je podobné třeba Srbsku ale to v tabulce nevidím.

Lektor

To můžu, ale je otázka zda chcete získat nějaké relevantní srovnání, které o něčem vypovídá a nebo chcete ukázat jen svoji pravdu. Srovnávat ČR s Chorvatskem je blbost. Taky to můžu srovnávat třeba s Dánskem kde jsou mnohem benevolentnější, ale taky by to byla blbost.

Lektor

Jinak co vidím tak je mnohem méně nehod než v Rumunsku

Ten_z_Bíliny

Problém je, že v těchto zemích jako je Slovinsko a Chorvatsko je prostě celkem běžný, že lidi jezdí nalitý. Zkuste se zeptat někoho, kdo tam žije. Tam je velké procento lidí, kteří to prostě neřeší.

AAA

A kolik jich chytěj při spektakularních akcích ála zavřeme jižní spojku a zkontrolujeme každýho? Vždycky zhruba stejně. Tak deset z tisíce zkontrolovaných.

ČD4ever

Jestli ta statistika Chorvatska není ovlivněna nalitými turisty.

Michal J.

To je jenom vaše domněnka. Nebezpečné předjíždění, telefonování za jízdy a zvlášť nedodržování bezpečné vzdálenosti jsou na českých silnicích naprosto běžnými jevy. Kdyby se dala svalit vina na alkohol, znamenalo by to, že valná část řidičů jezdí permanentně nalitá. Proti tomu můžu postavit svou domněnku, že většina řidičů, která má do 0,5 promile alkoholu v krvi, si je dobře vědomá ošemetnosti své situace, a tak aniž by se snížily jejich kognitivní schopnosti, snaží se jet co nejslušněji, aby nevzbudili pozornost a nedostali se do nehody, v níž by byli policejním alibismem automaticky označeni za viníky. Skutečná příčina je samozřejmě v… Číst vice »

A.R.

Souhlasím. Dle mého názoru je v Rakousku hranice 0,5 promile nejspíš proto, že se Rakušáci sami o sobě umí slušně chovat. Nejsou to vynervované agresivní trosky jako tady.

AAA

A takoví Italové to je přímo vzor kliďasů za volantem a dodržovatelů předpisů….

Hanzi

Nikdo nemůže popřít, že alkohol na nehodovost má vliv. Naopak. Ale… jsme de facto tranzitní zemí, stav naší infrastruktury tomu však zdaleka neodpovídá. Dálnice a rychlostní silnice končící v polích, obchvaty měst a obcí spíš jen v plánech, stav vozovek kdy se jedné díře vyhýbám a do dalších třech v tom důsledku spadnu je kapitola sama pro sebe. Těžké nákladní soupravy si krátí cesty přes různé silnice třetích tříd, které jsou stavěny max na váhu traktoru, v důsledku toho také tak vypadají. Bylo by dobré se zaměřit nejdříve na tyto problémy, které se bohužel na chování a agresivitě řidičů podepisují… Číst vice »

AAA

To by ovšem měla řešit vláda a ne opozice.

Radovan Komínek

Z článků a přiložených grafů vychází, že státy s nulovou tolerancí alkoholu jsou na tom hůře v počtu usmrcených na milión obyvatel, než státy které nulovou tolerancu nemají. Mluví se o 0,5 promile, ale vůbec jsem nenalezl výsledky testů,od jaké hladiny lze vliv na řízení prokázat, což zpravidla v článcích chybí a chybět by rozhodně nemělo. Také jsem nenašel údaj o tom, jaká hladina alkoholu se dá prokazatelně změřit. V článku je pouze část pravdy a budu rád, když někdo doplní zbytek, například to, že u některých lidí je malá hladina alkoholu v krvi přirozená a ani o tom nemusí… Číst vice »

Jan Sova

V dopravním žargonu (promile): 0=0,24 a nižší (dech), 0=0,20 a nižší (krev)

Běžný Občan

Správně, alkohol za volant nepatří. U cyklistů a vodáků by se to půl promile dalo ale známe se.

beedat

Ani u vodáků a cyklistů

AAA

ani u chodců

IGCT

U cyklistů, pokud jedou sami, rizika moc nejsou. U vodáctví je to blbost. Hlavně na divoké vodě….