Albatros se vrátí do provozu. České dráhy se dohodly na jeho opravě a pronájmu na třicet let
Dopravce bude na opravu dohlížet, Steam Story Agency má pět let na uvedení do provozu.
Parní rychlíková lokomotiva 498.022 Albatros by po více než 12 letech stání v depu měla opět vyjet na koleje. Opravu zajistí společnost Steam Story Agency, se kterou České dráhy jako majitel legendární lokomotivy podepsaly smlouvu na opravu a následný pronájem.
O jednání s firmou informoval jako první deník Zdopravy.cz v únoru, tento týden obě firmy podepsaly smlouvu. Výměnou za opravu získá společnost lokomotivu na 30 let do pronájmu.
„Jsem rád, že se našel soukromý investor, který má možnost vložit několik desítek milionů korun do oživení československé parní legendy, která už 12 let stojí bez hnutí v depu. České dráhy každoročně vkládají do záchrany národního technického dědictví řádově desítky milionů korun, ale ani tyto prostředky nestačí na obnovu všech historických vozidel,“ řekl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
Podle něj mají České dráhy nastavené detailní podmínky pro záchranu a provoz lokomotivy tak, aby nedošlo k žádnému ohrožení této technické památky. „V době, kdy musíme zvažovat každou korunu do investic v této nekomerční oblasti, by bylo velmi nezodpovědné odmítnout nabídku soukromého investora, který chce vdechnout nový život do jedné z největší legend československého železničního průmyslu,“ dodal Ješeta.
České dráhy budou mluvit i do výběru dodavatelů
Steam Story Agency má lokomotivu opravit a uvést do provozuschopného stavu do 5 let. Má jít o investici v řádu desítek milionů korun. Pokud nedojde k dokončení opravy a zprovoznění lokomotivy do konce roku 2028, mohou České dráhy tuto smlouvu vypovědět. Po obnově lokomotivy získá investor možnost stroj provozovat za přiměřený nájem odpovídající vysoké investici do jeho opravy. V rámci nájmu a provozu se počítá s využitím Albatrosu i na akcích Českých drah, pouze za náklady spojené s jejím provozem.
Podle smlouvy může firma zajistit opravu pouze u vlastníkem schválených dodavatelů a České dráhy si zajistí odborný dozor během opravy i následného provozu. Také deponie lokomotivy po opravě je plánovaná v prostorech Českých drah. Vlastník tak zajistil ve smlouvě vše potřebné pro ochranu této památky, správný postup opravy i zajištění bezpečného provozu.
Lokomotiva hlavně pro rychlíky
Lokomotiva 498.022 pak bude největší z provozních muzejních parních strojů v majetku Českých drah. Vyrobená byla v roce 1947 v plzeňské Škodovce. Jen samotná lokomotiva bez tendru má 15,5 metru na délku a hmotnost kolem 100 tun. Hmotnost na nápravu je 18 tun, výkon téměř 1 900 kW a maximální rychlost je 120 km/h. Hnací kola mají průměr 1 830 mm. Do jejího tendru se při přípravě na jízdu vejde 32 kubíků vody a zhruba 12 tun uhlí.
Albatrosy tahaly důležité expresy a rychlíky z Prahy do Brna a Bratislavy, z Prahy do Přerova a Bohumína, z Brna do Bohumína nebo z Bratislavy do Žiliny. Stály v čele legendárních vlaků, jako byly Balt-Orient-Expres nebo Pannonia. V pozdějších letech tahaly i Západní expres. Během své krátké 30 let trvající služby dopravovaly také osobní vlaky. Přestaly jezdit v roce 1976. Lokomotiva 498.022 zůstala pro muzejní účely a do prosince 2011 byla provozuschopná. Od té doby stojí jako neprovozní exponát v depu.
Albatros byl v minulosti využíván při nostalgických jízdách také pro zahraniční přátele železniční nostalgie. Zcela ojedinělou akcí pak byla v roce 2007 jeho účast na oslavách 125 let Gotthardské dráhy ve Švýcarsku. Společnost SSA uskutečnila společně s Albatrosem 498.022 a se Šlechtičnou 475.179 jízdu parního expresu z Prahy do Švýcarska. Dojely až do Erstfeldu na oslavy 125 let Gotthardské dráhy. Díky tomu se staly jedinými dvěma traťovými parními lokomotivami z České republiky (z Československa), které kdy jezdily po švýcarských kolejích svou vlastní silou.