Akasa Air koupí 150 letadel 737 MAX. Indové dojednali zakázku před odhalením potíží Boeingu s kvalitou

První Boeing 737 MAX 8-200 letecké společnosti Akasa Air. Zdroj: BoeingPrvní Boeing 737 MAX 8-200 letecké společnosti Akasa Air. Zdroj: Boeing

Nová letadla mají urychlit expanzi dopravce.

7 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Aileeen

V téhle chvíli už bych hledal, jak z kontraktu vycouvat. Nevěřím, že MAXy ještě někdy budou opravdu bezpečné stroje.

SYN

No docela jim důvěřují, na to že MAX10 ještě nemá ani hotovou certifikaci…

Apex

To ano… zejména protože Boeing se teď soustředí na certifikaci 737-7, na kterou tlačí Southwest, takže 737-10 může, pokud vše půjde dobře, získat certifikace v roce 2025 (což ale platilo před tím, než se objevily problémy se 737-9 a následnými odhaleními nedostatků ve výrobě).

Y.K.

Nemyslím, ji, že by aktuálně odhalené problémy měly nějak zásadní vliv na certifikaci obou odvozených verzi. Nevypadá to na konstrukční vadu, tedy nějaký důvod tam něco přehodnocovat. Kdyby záslepku správně zajistili, nikdy by neodlétla.

Spíše hrozí, že se zpozdí dodávky všech typů, jestli se jim FAA či kdokoliv pustí do auditu kontroly kvality včetně dodavatelů jako je Spirit v případě 737. Koneckonců sám Boeing by měl hloubkový audit iniciativně udělat (což se snad chystá, jestli jsem to sledoval správně), jestli nechce další průšvih.

Apex

No, nejsem si jist, že by šlo oddělit jedno od druhého. Poté, co FAA začala vyšetřovat výrobní postupy v Boeingu a subdodavatele Spirit AeroSystems, tak je možné očekávat nějaký dopad. Minimálně dle vyjádření FAA, který v souvislosti s případem -9 oznámil požadavky na důsledný proces kontroly a údržby a pak následně plánuje získaná data vyhodnocovat a teprve po tomto důkladném přezkoumání bude schvalovat procesy, které budou naplňovat všechny bezpečností požadavky. A protože samo FAA má v případě MAXů fakticky máslo na hlavě, tak se obávám, že to dopad mít bude a pro certifikaci nového typu budou mít větší/přísnější požadavky, třeba… Číst vice »

Y.K.

To jistě, ale to se netýká typových certifikátů (jakože jednotlivé typy letadel), ale bezpečnostních certifikátů FAA, co jako výrobce letadle Boeing drží a které by FAA mohla pozastavit, čímž by Boeing de-facto přišel o možnost cokoliv vyrobit, než FAA přehodnotí stav výroby a hlavně kontroly. Zpomalení tam asi bude už z toho důvodu, že FAA nemá zase tolik lidí a tak velký proces může zpomalit všechno. Jestli FAA bude dělat něco aktivně navíc v rámci certifikace nových typů těžko říci, oni mají dost složité vztahy v rámci vládních agentur a i složitá pravidla, není to jen jednosměrné, že něco rozhodnou… Číst vice »

Y.K.

Tak oni si asi zasmluvní nějaké podmínky, pro případ, že by to nedopadlo (vrácení zálohy, přinejmenším). Protože takhle zase mají místo v pořadníku. Když by čekali na certifikaci, tak pak budou čekat ještě ve frontě. Je to složité, pořizovat letadla.