AJO carsharing končí, byznys se sdílenými auty přidusil covid

Škoda Karoq v barvách AJO Carsharing. Foto: AJO CarsharingŠkoda Karoq v barvách AJO Carsharing. Foto: AJO Carsharing

Firma je na trhu od roku 2013.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirik

Pujcovna…

Jiný Petr

Takže opět „mysleli jsem to dobře, ale dopadlo to jako vždycky“ 🙂

ghjghj

Dokud jsem byl v brne, tak jsem to pouzival. Vlatnit auto ve meste s dobrou mhd je pro spoustu lidi zbytecne a drahe. Zajimave bylo, ze (tehdy) auta byla vybookovana na vikendy a pres tyden auta byla hodne volna. Vybizelo to zkombinovat autonapul s nejakou firemni flotilou.

Maara

V Praze akorát tyhle věčně stojící auta jednom místě zabírají místo na parkování rezidentům.

Hroch obojživelný

Chudáci rezidenti, kdopak jim tam to auto asi zaparkoval? Určitě to byl nějaký zlomyslný venkovan. A pak šel domů pěšky.

Ojin

Tak třeba si ti lidi, co to používali, koupí vlastní auto, nejspíš ho nebudou používat moc často, takže většinu času tam budou stát, ale budou to auta rezidentů, akorát zaberou o pár míst víc. Snad budete spokojenější.

Tonda Sehnal

Asi největší omyl 🙂
Právě auta rezidentů stojí na stejném místě před stejným vchodem často tak dlouho, až jim zreznou kotouče nebo se pokryjí mechem. Auto Carsharingu vydrží zmizí vždy za pár dní.
Právě sdílená auta poskytují enormní úsporu parkovacích míst.
1 rezident = 1 auto = 1 parkovací místo
1 sdílené auto = 10 řidičů ale pořád jen jedno jediné parkovací místo. 🙂

FabiaLover

Škoda, občas jsem to využil. O důvod víc pořídit si vlastní Fábii.

micek

I Autonapůl nabízí Fabie 😉

nekdo

Nejsou sdílená, jsou z půjčovny.

FabiaLover

Ne, fungovalo to podobně jako drahé Car4way.

Hroch obojživelný

Přesně tak. Sdílená by byla, kdyby si „sdíleči“ založili družstvo nebo zapsaný spolek, do jeho majetku auta nakoupili a pak je společně užívali. Což je utopie jak od Wolkera.

Mimochodem, včera byla soudním rozhodnutím zrušena „pojišťovna proti pokutám“ údajně poskytující „právní služby“, přičemž jako důvod bylo mj. uvedeno to, že se ve skutečnosti nejednalo o žádnou pojišťovnu a dokonce ani o subjekt, který by mohl poskytovat příslušné právní služby. Majitel bude dále trestán za neoprávněné podnikání. Stejnou optikou bychom měli nahlížet i na poctivost provozovatelů „sdílení“, kteří ve skutečnosti vedou prachobyčejnou půjčovnu.

Ojin

Třeba Autonapůl je družstvo, akorát počet členů je omezený (ti mají podíl na majetku družstva tj. zejména ty auta). Družstvo pak umožňuje sdílení aut i mezi nečleny družstva (tzv. sdílníky)

Hroch obojživelný

Přiznám se, že tuto organizaci neznám a pokud funguje tak, jak popisujete, tak tam nějaké znaky sdílení budou. Ale jak mají ošetřené to „sdílení“ pro nečleny družstva, aby to nebylo zase jen skryté půjčování, na to jsem sám zvědavý. Díky za tip.

Jirik

Pojistovna proti pokutam, to zni dobre, to si najdu:)

Bobek

Už to přišlo.

Alois

Tak nám zkuste vysvětlit ten rozdíl mezi carsharingem a autopůjčovnou. Já ho tam taky nevidím.

KarelI

Obecně sdílení znamená, že si skupina lidí mezi sebou půjčuje věci, které někteří z nich vlastní.

Půjčovna je firma, která vlastní vše a ostatním půjčuje za poplatek.
Carsharing je tedy to, že lidé nabízejí svá auta ostatním (třeba přes nějakou platformu). Co jsem tak zběžně koukal, tak to vypadá, že ty firmy zmíněné v článku mi neumožňují mé auto sdílet, tedy to carsharing není.

Jirik

Sdileci platforma je BlablaCar

Hroch obojživelný

Jako že by Vám to sem měl někdo napsat ještě jednou, abyste to nemusel číst o dva příspěvky výše? Ta definice je naprosto jasná a černobílá. Mít něco s někým sdílené znamená mít s ním na dané věci podílové vlastnictví. Tato auta Vám ovšem neříkají pane ani ve zlomku své hodnoty. Patří zcela cizímu subjektu, který Vám je půjčuje. Proto půjčovna.

Alois

Já si to chtěl přečíst od pána Bobka, významně čekal, kdy to přijde, že někdo zpochybní carsharing vs. autopůjčovna, tak já čekám, kde ten rozdíl je. Jak psalo několik lidí, pokud ty auta firma vlastní a půjčuje je lidem, tak to je autopůjčovna a ne sdílení. Ale třeba to dokáže popsat tak, že změním názor.

Maara

Berte to tak, že termín „sdílená“ se prostě pro tento způsob půjčování vžil a neztrapňujte se.

KarelI

Sdílení ve smyslu půjčování je pouze marketingový trik, na který jste patrně také naletěl. Navíc půjčovny zjistily, že když to budou nazývat sdílením, tak k tomu můžou zneužít veřejné prostranství, což je ještě víc nechutné.

Hroch obojživelný

Nelžete. Vžil by se tehdy, když by se mezi lidmi stal obecně a přirozeně rozšířeným. Skutečnost je ovšem přesně opačná. Provozovatelé a propagátoři této služby nám to slovo tlačí horem dolem a – světe div se – pořád nic.

Je to něco podobného, jako „restaurace McDonalds“. Toto slovní spojení můžete v reklamě vídat a slýchat už mnoho let, ale od lidí ho v běžné konverzaci prostě neuslyšíte. Jídelně na pomezí bufetu a stánku lidé restaurace říkat nebudou, protože jí prostě není – a marketéři se mohou stavět klidně na hlavu.

Maara

Prostě se termín „sdílená“ pro tento způsob půjčování vžil a Vy s tím nic nenaděláte. Samozřejmě se můžete pořád ztrapňovat v diskuzích, ale nikomu tím nepomůžete.😁

Hroch obojživelný

To je mi líto. Učiním tedy poslední pokus pomoci alespoň Vám. Pod každým příspěvkem jsou takové dva symboly a u nich čísla – zelené a červené. Slouží jako zpětná vazba a dá se z nich dokonce vyčíst i to, kdo se v diskusi ztrapňuje. Schválně na to zkuste občas mrknout, je to bezva.

Ojin

Mezi lidmi, co to používají, se to celkem vžilo, případně se používá anglický název, právě pro odlišení od klasických půjčoven. Ono od klasické půjčovny se to liší i skladbou uživatelů – typický uživatel půjčovny většinou vlastí auto, ale potřebuje ho někde, kde ho nemá (typicky po cestě letadlem), příp. ho má nepojízdné, kdežto typický uživatel carsharingu vlastní auto nemá, protože by ho málo využil nebo ho má zálohu pro občasné použití jako druhého auta v rodině. Nebo i firmy pro málo časté služebky.

Gunduľ neubiješ

A jaký termín se „vžil“ pro hlupáky papouškujici reklamní newspeak korporací? Ještě pořád je to frikulín, nebo už je to něco víc kchůl freš a in?

Maara

Tento termín už se používá v podstatě od začátku toho, kdy se v ČR tento způsob půjčování objevil a pokud se něco nezmění, tak se bude používat do konce světa.😁🤦‍♂️

KarelI

To je samozřejmě nesmysl. Půjčování aut je v ČR už desítky let, pokusy o veřejné sdílení aut tu jsou zhruba 10 let (pokud vím) a půjčovny začaly tento termín zneužívat teprve před pár lety.
Pak tu asi byly ještě případy, které začaly jako sdílení, ale protože se to nechytlo, tak se přešlo k půjčování vlastních vozů, ale výraz „sdílení“ zůstal.

David

Ted jak byl čerství sníh, tak bylo vidět, že řidiči tady těch ‚sdilenych‘ auto jsou asi nesmrtelní…

FabiaLover

Úplně stejně jako kdejaké dospělé děcko ve dvacetileté plečce.

Hroch obojživelný

A teď si představte, jak by to na silnicích vypadalo, kdyby ta auta byla doopravdy sdílená. Co nikomu nepatří, to nemá žádnou hodnotu. A špatně dopadne.

Jiný Petr

Stačí se podívat do každé větší firmy na tzv. referentská vozidla, kdy si je půjčuje každý oprávněný zaměstnanec – ta auto jsou po třech letech pojízdným vrakem a popelnicí. Normálnímu člověku vydrží auto i 20 let, ale referentské auto se bez úhony nedožije ani 3 let.

Jirik

Moudra uvaha.

Bobek

Tak schválně, kdy to přijde?