AirportExpress nestíhá odvážet lidi na letiště, koleje nenahradí. Řešení na obzoru není

AirportExpress v Dejvicích. Autor: Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31403155AirportExpress v Dejvicích. Autor: Autor: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31403155

Kombinace boomu letecké dopravy a chybějící železnice na letiště si vedle kolabujících parkovišť na Ruzyni vybírá i další oběť. Je

Kombinace boomu letecké dopravy a chybějící železnice na letiště si vedle kolabujících parkovišť na Ruzyni vybírá i další oběť. Je jí autobusová linka AirportExpress, kterou jako společný produkt provozují pražský dopravní podnik (DPP) a České dráhy. Linka vede z hlavního nádraží na letiště.

Přesněji řečeno, obětí jsou cestující, kteří na AirportExpress spoléhají. Často se totiž do autobusu na nádraží nevměstnají, největší potíže s kapacitou jsou v ranní špičce. Na problém deník Zdopravy.cz upozornili čtenáři, redakci se na místě potvrdil.

„Včera a dnes jsem se do autobusu nevešel. Od začátku tohoto roku se jedná již o sedmý případ, kdy k tomu došlo. Dnes se mnou zůstalo před autobusem stát asi 40 lidí, včera zhruba 15. Linka je kapacitně nedostačující,“ píše jeden ze čtenářů.

Dráhy i dopravní podnik přitom upozorňují, že se s rostoucí poptávkou v jízdním řádu postupně zkracovaly intervaly až na dnešních deset minut ve špičce. Do půl osmé ráno jsou ale půlhodinové.

„Další zkrácení intervalů není s ohledem k hustotě provozu v centra Prahy prakticky možné, stejně jako se s ohledem k využívaným komunikacím jeví nevhodné využití kloubových autobusů. Aktuálně je situace řešena operativním posílením linky o dodatečný spoj nad rámec jízdního řádu a dalšími možnostmi při řešení poptávky po spojích Airport Express se zúčastněné strany zabývají,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský ve společné odpovědi s DPP. Jaká řešení připadají v úvahu, ale neupřesnil.

DPP a dráhy jsou navíc v problému relativně nevinně. Projekt AirportExpress zahájily v podstatě jen jako provizorní řešení se zahájením provozu pendolin, aby autobus suploval chybějící kolejové spojení centra s letištěm. To politici a úředníci řeší už čtvrtstoletí bez viditelného výsledku. I proto DPP několikrát posílil další autobusové linky na letiště, především nejvytíženější 119 z Veleslavína.

V živé paměti je například slavnostní podpis memoranda v roce 2008, ve kterém tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček, primátor Pavel Bém a středočeský hejtman Petr Bendl slibovali vypravení prvního vlaku na letiště na Vánoce 2013. Stejně jako všechny předchozí i pozdější dokumenty se memorandum proměnilo v pouhý cár papíru. Nástupci výše zmíněných Dan Ťok, Adriana Krnáčové a tehdejší premiér Bohuslav Sobotka zase v roce 2016 mávali termínem zprovoznění do roku 2023. I ten se dnes jeví jako nereálný.

Tragické spojení na letiště je přitom v době každoročního lámání pasažérských rekordů jednou z největších jeho slabin. Loni letiště odbavilo 15 milionů lidí, letos očekává 17 milionů.

Tagy AirportExpress České dráhy dpp kapacita letiště
44 komentářů