Airbus zůstává největším výrobcem letadel, Boeing předčil už pátým rokem za sebou

Nová výrobní hala na výrobu A320 v Toulouse. Foto: AirbusNová výrobní hala na výrobu A320 v Toulouse. Foto: Airbus

Stejného vítěze má rovněž statistika získaných objednávek.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
karel

Není se co divit.

Jirka

Tady vůbec chybí informace o dalších výrobcích letadel Comac Irkut, Suchoj superjet, ad.

Vitapb

Jediný, co z toho stojí za zmínku je Comac a o tom jsem tu články viděl. Rusáci maji problém se seriovou výrobou snad čehokoli a když už to nějak došťouchají (SSJ 100) stojí to za pendrek.

Y.K.

Že těch kontraktů na ně, o kterých by se dalo opakovaně psát, je, že jo.

Rene

Všem kteří mají Netflix a toto téma je více zajímá doporučuji výborně udělaný dokument o Boeing, který odkrývá pozadí jak fungoval Boeing po desítky let v minulosti (vedení se zaměřením na max kvalitu a spolehlivost a péči o zaměstnace) a následnou změnu vedení (spojenou s akvizicí Boeing a McDouglas) a naprostou změnu s orientací pouze na zisk, ingoraci bezpečnosti, zvyšování výroby při snížení zaměstnanců a s tím spojené 2 havárie, následné uzemění a vyšetřování havárie Maxů. Dokument výborně popisuje i to, jak ještě v době ne tak dávné byl Boeing absolutním vládcem, Airbus byl na chvostu a postupem času se… Číst vice »

Gajda

Pořád nemůžou tu bezpečnost úplně ignorovat. Letadla co padají by způsobily definitivní konec firmy. On největší boj pro tu firmu musí být to, že aby byla hyperkorektní, tak musí zaměstnávat obě pohlaví, lidi všech barev kůže a nejlépe v jistým poměru. Jenže v určitých skupinách neseženeš nikoho, kdo má schopnost stát u kvalitní výroby letadel. Jenže ho tam máš.
Osobně si myslím, že vše co vyrábí jsou pořád bezpečný letadla, ale problémů u výroby od dodavatelů přes jejich závody je katastrofálně mnoho.
A FAA tomu taky všemu moc nepomáhá – ta zatím spíš podala kladívko na zatloukání hřebíčků do rakve.

J.D.

Skvělá zpráva pro Airbus, ale i pro nás. To propojení průmyslu tam je. Já osobně mám radost z toho, že se prodává 220. Čím víc jich bude, tím lépe pro nás. Bohužel jsme destinací třetí kategorie a ještě nějakou dobu určitě budeme. A právě taková letadla nás mohou častěji obsluhovat a mohou přinést lepší spojení se světem.

Air Traveller

Destinace 3. kategorie? A na to jste přišel jak?

Lukáš F.

Dá se to posuzovat např. podle počtu odbavených cestujících na českých letištích, případně podle počtu dálkových linek. Praha jako město určitě není podřadná destinace, nicméně pražské letiště nepatří zrovna k nějakým velkým přepravním uzlům.

Y.K.

Ovšem ve vztahu k A220, to zrovna není letoun pro (mezi) velké přepravní uzly, spíše naopak.

Jirka

Celé to souvisí jen s tím, že v Praze nemá základnu žádný síťový dopravce. ČSA se nedá počítat.

Y.K.

Nutno říci, že A220 se, jakožto převzatý projekt, vyrábí v Americe, tuším v Quebecu a v Alabamě.

Ivo

Opravdu dobrá práce, jedno z mála odvětví v Evropě, které opravdu umí, umí vyrobit a hlavně pak ještě umí prodat a co je asi nejdůležitější, má opravdu kvalitní a současně nejlepší produkt na světě.

trafopajka

Další z důkazů toho, jak je Evropa v úpadku a Amerika s Asií ji drtí.

fous55

Ta ironie tady není namístě. Airbus je spíše výjimkou v celkovém ústupu Evropy ze slávy a důkazem, že Bruseli se zatím nepodařilo zničit vše.

Y.K.

Proto je to stále jeden z regionů kde se nejlépe žije. Jistě voláte po 12h pracovní době a max. týdnu dovolené, aby ten zatracený euro-socialismus pominul. 🙂

Zase taková výjimka to není, v čem je Evropa pozadu je výroba elektroniky / čipů, na druhou stranu, jediný aktuálně existující výrobce na zařízení na osvit waferů pro nejmodernější čipy co se dělají na Taiwanu a jinde je evropská firma. Takže tak. Svět je složitý.

Tom Matto

Zrovna stroje na vyrobu cipu se delaji v Nizozemi a je to jedina firma na svete, ktera zvlada dodavat pro moderni cipy.
https://www.businessinfo.cz/clanky/made-in-eindhoven-male-nizozemske-mesto-se-stalo-technologickym-tahounem/

Y.K.

Vždyť to tam píšu.

Air Traveller

No, ono by se dalo říct, že Airbus funguje “evropě navzdory”…

Jan

Asi to bude spíš uměním pilotů a počasím, ale nedávno jsem po dlouhé době letěl Airbusem místo Boeingem a šlo o nejhladší přistání které jsem kdy zažil…

Ivo

Vy si opravdu myslíte, že hladkost přistání nějak souvisí s tím, jestli je to Airbus anebo Boeing případně snad s tím jestli pilot umí či neumí?

Jan T.

Souviset to může, ale spíš u nového typu, na který nejsou piloti zvyklí. Připomíná mi to začátky provozu 15T a vysoké procento řidičů, kteří z nějakého důvodu jezdili stylem brzda plyn až to s lidma ve voze házelo ze strany na stranu. A nepřišlo jim to divný.

Y.K.

Tak to fakt není.

H.O.

Tak samozrejme hraje roli jak je zkonstruovany potazmo jak je robustni podvozek, jake je tlumeni, jak se razy od podvozku prenasi do konstrukce letounu a treba i v jake rychlosti tak normalne s jakym letounem jdete na pristani.. coz souvisi s typem potazmo vyrobcem letounu.. no a ten zbytek je o tom jakou techniku zvoli pilot na pristani a jak moc to umi nebo neumi, tzn. jak moc se mu to povede 😀

Air Traveller

😀 tak určitě

Apex

To je asi fajn a akcionáři se budou radovat, ale být v pozici letecké společnosti a vědět, že když si dnes objednám letadlo, tak na něj budu, když vše dobře půjde, skoro 12 let čekat… No, to se musí špatně plánovat

Ondra

Tak těch 8500 nevyřízených je celkový počet kusů. Nejvíce je tam snad A321, takže ostatních modelů tam bude různé množství. Tudíž na každý model budeš čekat různě dlouho. A je několik montážních linek, linka v Toulouse po A380 ještě nenajela na plný výkon. Ale nějaký rok si počkáš, to je fakt 😁😂

Apex

OK… takže jinak.
Globální počet nevyřízených objednávek letadel dosahuje 13 let… viz. https://centreforaviation.com/analysis/reports/global-aircraft-order-backlog-hits-13-years-airbus-beats-boeing-on-key-metrics-672470

fous55

A myslíte, že všichni objednatelé chtějí všechna letadla hned? Ani náhodou! Velké aerolinky dávají velké objednávky na postupné dodávky po dobu několika či mnoha let.

Y.K.

No to jistě, ale první dodávky by většinou ocenili co nejdříve a ne až za dekádu. To je fakt velmi dlouhá doba na rozumné plánování flotily. Problém to skutečně je.

Lukáš F.

Protože je musí objednávat dopředu, ne proto, že by to tak chtěli.

Apex

Já si to pochopitelně nemyslím, už proto, že to tom něco málo vím. Ale když máte objednaná letadla s horizontem dodáním tak, abyste mohl začít např. obměňovat flotilu a během let nastane nějaký problém v dodávkách, tak se vám celé plánování začne sypat. A pokud jsou dnešní objednávky k dodání za 10+ let, tak je taková hrozba i docela reálná.

Marek

Ano, máme z kolegů radost a těšíme se na dividendy 🤗

Jan Tichavský

Letecká společnost s tím plánuje dlouhodobě a tyhle objednávky se ještě časem mění. Kromě toho mají možnost si půjčovat od leasingovky anebo si koupit místo od těch, kteří jsou v řadě o několik let dřív. Všechno je to jen o penězích.

Apex

Jistě, tyto možnosti jsou, ale problém je, že a) na letadla čekají právě i ty leasingovky, takže možnost půjčování letadel nové generace je i tímto omezena. A co se týče pokud jde o koupit si dřívější dodávku, kolik takových případů bude? A to neřeším fakt, že obecně letecké společnosti nemají moc prostoru vydávat peníze navíc.

Jan T.

Řekl bych že jich málo nebude. Kolikrát se ruší předem objednané počty a ten objednatel má možnost to přenechat jinému. Spíš přemýšlím, nakolik je výhodné si právě držet nějaký objem ve frontě a že je to spíš přifouknuté. Viz A380 u které se nakonec rušily vyšší desítky kusů i když Airbus měl zájem vyrábět dál.

Nedostatek strojů v provozu se řeší delším provozováním stávajících letadel a pomalejší obnovou flotily, to je ostatně běžné ve všech odvětvích dopravy. Někdo kupuje jen nové a spousta provozovatelů zase ráda koupí morálně zastaralé, ale technicky stále funkční vozy.

Apex

A380 je přesně ten příklad, proč jsem zmiňoval rizikovost potenciálně dlouhé čekací lhůty na dodávku objednaných letadel…typ, který potřebuji do flotily dnes, může být vlivem vnějších okolností za několik let nezajímavý nebo nevhodný, poptávka může být jiná, může nastat potřeba změnit strategii apod.
A co se týče možností, jak to řešit, tak je třeba mít na paměti, že mnoho objednávek, kromě obnovení flotily a tím i efektivnějšího provozu, je za účelem rozšíření flotil nebo budování nových.

fous55

Smiřte se s tím, že letadla na sklad nikdo vyrábět nebude.

Apex

A to někde říkám nebo požaduji?? Jen poukazuji na to, že současný duopol výrobců začíná být pro industry relativně velký problém, který ve svém důsledku může negativně dopadnout na budoucí rozvoj a fungování.

Vitapb

A co s tím? Podívejte se, jakou dobu se vyvíjel Comac a to má po těch letech zcela zanedbatelný vliv na letectví (pár vyrobených kusů). Samozřejmě do budoucna to potrnciál má. Kdyby se teď Airbus rozhodl rozšířit kapacity výroby o další fabriku, bude to stát kotel peněz a než něco vyrobí je to na 6 let. Zároveň nikdo nemůže říct, že se nic nepodělá (krize, pandemie, průser jako s MAXy, nové požadavky trhu) a ten backlog může být za měsíc poloviční. Prostě je to letectví, ne výroba cihel, ale myslím že krize/nedejbože válka s tim může pěkně zahýbat.

Apex

No, bohužel dnes je vývoj nového (nebo i jen inovovaného) letadla záležitost na dlouhá léta. Z tohoto pohledu je neskutečné, že u naprosto zásadních typů, které přinášely zcela novou kvalitu, trvalo od prvotního nápadu do uvedení do provozu jen pár let (707 první návrhy 1951, první komerční let 1958, A300 cca 1966, komerční let 1974). Jinak, COMAC zatím není alternativa, to bude tak v horizontu 10-15 let. Nicméně stávající stav, kdy jsou fakticky jen dva výrobci, zjevně není úplně ideální.