Letectví

Airbus získal velkou zakázku na 300 letadel do Číny. Obchod je větší, než se čekalo

Airbus A320neo. Foto: Airbus
Airbus A320neo. Foto: Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus podepsal smlouvy na dodávky celkem 290 letadel Airbus A320 a 10 letadel A350 v ceníkových cenách 30 miliard eur. K uzavření kontraktu došlo u příležitosti návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga ve Francii.

Airbus v tiskové zprávě oznámil podpis smlouvy s čínskou státní společností China Aviation Supplies Holding Company (CAS), která má pokrýt nákupy různých čínských dopravců. Jakých, to ani jedna ze stran neuvedla.

Podle Airbusu objednávka reaguje na silnou poptávku po létání ve všech segmentech, od vnitrostátní po dálkové lety. „Jsme potěšeni, že můžeme podpořit růst čínského letectví našimi letadly,“ řekl prezident divize osobních letadel Airbus Guillaume Faury.

O velké zakázce pro čínské dopravce se mluví v Airbusu několik let. Francouzský prezident Emanuell Macron loni při návštěvě Číny mluvil o objednávce letadel v hodnotě 18 miliard eur. Kontrakt je tak výrazně větší.

Objednávka přichází v době, kdy Boeing řeší problémy s uzemnění letadel MAX 737, A320 jsou jejich přímým konkurentem. Čína je jedním z nejrychleji rostoucích trhů v letecké dopravě. Podle studie Airbus bude potřebovat během příštích 20 let dalších 7 400 nových letadel, pětinu celosvětové poptávky. Pro Airbus je Čína důležitým odbytištěm, zatím tam dodal 1730 letadel. Airbus má v Číně i montážní závod.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Nicky
Host
Nicky

Možná se to zdá hodně, ale je to státní společnost, která dodává dále čínským aerolinkám.
Pro srovnání třeba Smartwings nakoupil jen pro sebe 39 ks B737 max.
Překvapuje mě, že nekupují ta letadla větší s ohledem na boom který tam panuje.

MildaIV
Host
MildaIV

Oni ty letadla kupují větší. V Číně prakticky vúbec nelítají letadla pod 100 pasažerú. A320/B737 jsou to co tam ve větším množství provozují.

Jen tak
Host
Jen tak

U dalkovych letadel se short haul lety prilis nevyplati – vysledkem je ne zrovna ekonomicky pomer cyklu a letovych hodin.

Juraj
Host
Juraj

To je síce pravda, ale keď kapacita tlačí, tak to nie je vylúčené. Typický príklad: Japonsko a ich 777 Domestic a predtým aj 747-400D alebo objednávka A380 pre nebohý Skymark.

Jen tak
Host
Jen tak

Jojo, japonsko a jejich extremy mam na pameti, ale umyslne jsem je nezminil, protoze ta praxe velkych letadel na short haulech je tam na ustupu a v podstate (v porovnani s minulosti) vymizela.

Nicky
Host
Nicky

A321neo

Rail2005
Host
Rail2005

Tady je jednoznačně vítězem Čína. Dá se předpokládat, že výrobní závod Airbusu v Tianjin bude v krátké době připraven i pro výrobu A320 NEO series, takže kromě několika subdodávek z Evropy bude většina prací probíhat v Číně. Čína opět získá práci pro svoje lidi a vyřeší si problém s vnitrostátní dopravou, protože bude mít čím létat. Evropští dělníci z toho nebudou mít téměř vůbec nic. Navíc cena za tento kontrakt je vysoká, protože Evropa bude muset dovážet ještě více čínského zboží. Jediný kdo si z toho namastí kapsu bude křivonosá rodina Rotschildů, která je opravdovým vlastníkem Airbusu. Aneb globalizace jede… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Airbus China v Tianjin je závod finální montáže, takže Toulouse v Čínském provedení. To znamená že subdodávat se tam bude vše do podledního šroubku! „Několik subdodávek z Evropy“ nezní příliš pravděpodobně.

Rail2005
Host
Rail2005

Koukám, tady se to rozjelo… Tak si to trochu budeme muset rozebrat. Do Tianjin se vozí z Evropy lodí k finální montáži trupové díly. Poměrně velká část křídla se dělá přímo v Číně. V Tianjin samozřejmě probíhá finální montáž, stejně jako v Toulouse, Hamburgu a americkém Mobile. Motory a sedačky se „zatím“ berou od Západních výrobců. Ovšem všechny účetně nejdražší práce se provádějí v Tianjin. Jde o finální vystrojování letadel, výrobu interiérů a některé avionické systémy jsou vyráběné přímo v Číně. Pokud jde o komponenty, tak vlastně všechny (to je podobné jako rozdíl mezi Apple a Huawei – ohledně výroby… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Antisemita… a jeste paranoik :)) ktery vsude vidi Sorose.

Y.K.
Host
Y.K.

Aha. 🙂 Pěkně rozvinutá paranoia.

Jan Winter
Host
Jan Winter

Že ten francouzský Napoleonek hrozně rád mluví za celou Evropu je smutný fakt. Stejně jako skutečnost, Airbus na rozdíl od Boeingu transferuje čínským komoušům technologie, což je v dlouhodobém horizontu sebevražedné.

yaakov666
Host
yaakov666

Vážený pane,
mohl byste, prosím, přestat s tím antisemitismem?

Karel
Host
Karel

Nemyslím, že jde dát rovnítko mezi nelásku k Rotchieldům, Sorosovi, Albrightové, Trockému apod. a antisemitismem. Určitě je mnoho lidí, kteří někoho z uvedených nemilují, a přitom mají rádi třeba Miloše Formana, Alberta Einsteina nebo Franze Kafku. Mě spíš přijde, že problém vyrábíte vy.

Vojta
Host
Vojta

…obchodní válka s USA v praxi.. jako první odstavili MAXe a teď obrovská objednávka konkurenci..

Martin K.
Host
Martin K.

Tyhle konspirativní teorie jsou mimo. MAX se uzemnil sám díky dvěma haváriím, konkrétní důvody pádu nechme na vyšetřovacích orgánech. A to, že Airbus využil příležitosti je normální. Ono ani nelze nic jiného v dané kategorii vybírat (poměr kvalita, cena, technické parametry).

Omar Baba
Host
Omar Baba

„Airbus využil příležitosti“
To si jako opravdu myslíte, že takovéhle obchody se dělají spontánně a pod tlakem nějakých emocí ze „ztráty důvěry“ v MAXe?
Panenkomarjá podsrpenská…

Jakub
Host
Jakub

Takovej Luftjarda ty obchody moc nepromýšlel a k Číně má blízko, tak kdo ví.

Martin K.
Host
Martin K.

Tak naivní zase nejsem (aspoň doufám). Jde o to, že o nákupu se referovalo a jednalo popravdě X měsíců dopředu, ale klíčová informace je ta, že objem měl být cca 2/3 objednaného množství za cca 18 mld. € (v ceníkových cenách). Takový skok na 30mld. € se dá částečně vysvětlit i haváriemi posledních měsíců.

Jen tak
Host
Jen tak

Airbus vůbec nic nevyužil.

Obchody takového rozsahu se dělají měsíce a roky dopředu, takže k jeho uzavření by došlo, i kdyby MAXy nakrásně bez omezení létaly.

Obchodní oddělení Airbusu teď jede sice určitě naplno, nicméně „Ovoce“ současného průseru MAXů Airbus bude sklízet až za pár měsíců.

Karel
Host
Karel

Těžko říct, možná je zrovna teď doba, kdy jsou Číňané přístupnější podepisovat smlouvy s neamerickými dodavateli. Současné USA proti nim vedou obchodní válku velmi nevybíravými prostředky, vzpomeňme třeba na šéfku Huawei, a na to, že to byla Čína, kdo poprvé uzemnil MAXka. Ano, umím si představit, že podpis smlouvy poslední události urychlily, a možná měly i vliv na objem dodávek.

MildaIV
Host
MildaIV

Hlavní faktor u téhle zakázky je továrna Airbusu v Číně.

MildaIV
Host
MildaIV

A ještě by možná stálo za zmínku, že podobnou obědnávku udělala Čína nedávno i u Boeingu 🙂

Jan Winter
Host
Jan Winter

Obědnávku….

Partneři