Letecké společnosti Letectví

Airbus získal certifikáty pro A321LR. První zákazník mu ale zkrachoval

Airbus A321LR při svém prvním letu z Hamburku. Foto: Airbus
Airbus A321LR při svém prvním letu z Hamburku. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus získal od evropských i amerických úřadů schválení pro běžný komerční provoz nového letadla A321LR pro provoz na letech přes Atlantik i jiné trasy, na které dosud museli dopravci nasazovat širokotrupá letadla s delším doletem. „Razítko“  přišlo jen den poté, co první zákazník pro nové letadlo zkrachoval.

Airbus získání potřebných osvědčení oznámil v tiskové zprávě.  Žádné jiné letadlo v kategorii úzkotrupých strojů nemá aktuálně tak dlouhý dolet: díky přídavné palivové nádrži umí doletět 4000 námořních mil, tedy 7600 kilometrů. Dosud v této kategorii vedl Boeing 757, ten má ale o 300 kilometrů dolet kratší. S takovým doletem by letadlo zvládlo například let z Prahy do New Yorku, jak zvažuje například letecká společnost Norwegian Air Shuttle. 

Pro Airbus bylo klíčové získání osvědčení ETOPS (extended-range twin-engine operational performance standards), které řeší, jak dlouho může letadlo být ve vzduchu jen s jedním motorem v případě výpadku jednoho. Podle certifikátu může letět tři hodiny na jeden motor, což je dostatečná doba pro případné nouzové přistání u transatlantických letů.

Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus
Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus

Airbus už na jaře poprvé s tímto letadlem zvládl let z Paříže do New Yorku a zpět, ukazuje ho jako možné řešení pro řadu letů, které dosud musely aerolinky zvládnout buď s mezipřistáním nebo s větším letadlem. O jeho budoucnosti básnila zejména společnost Primera Air, která měla být prvním zákazníkem pro lety mezi Evropou a USA. Než letadlo převzala, firma v pondělí zkrachovala. Airbus slibuje dopravcům náklady na sedačku u takových letů o 15-20 % nižší, než dosud.

Prvním zákazníkem se tak má stát izraelská společnost Arkia.

Airbus pracuje i na další verzi letadla s názvem A321XLR. To by mělo mít dolet až 4500 námořních mil, tedy 8300 kilometrů. Airbus s ním chce konkurovat chystanému letadlu Boeingu označovaném zatím jako 797.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Vojta
Host
Vojta

tohle letadlo spoleha na letani z bodu do bodu, nikoliv pres HUBy a prestupy.. napr. drive nebyla mensi letadla schopna letet pres Atlantik, takze z nejakeho mensiho mesta na vychode US se letelo do NY, kde se naplnilo velke letadlo a to pak letelo do Londyna.. toto letadlo pokryje poptavku presne pro potreby toho mensiho mesta, vynecha HUB, cimz usetri cas, vzletove/pristavaci poplatky apod…

Vojta
Host
Vojta

navic muze opravdu byt lowcostove, kdyz nepotrebuje ani letet z hlavnich letist, protoze je proste male, nepotrebuje takovou drahu, gaty, stojanky.. navic i na provoz a udrzbu je proste mene nakladne, nez sirokotrupy..

DP
Host
DP

Tento typ letadla neuletí 10.000 km což je vzdálenost Paris – Los Angeles, tzn. ideální pro linku Praha – New York, toto zase neřeší menší letiště v USA Je to ale konstrukčně starý typ letadla, možná přidali pár kompozitu do trupu, ale když aerolinka sníží cenu o 30%, což odpovídá nižší spotřebě paliva, tak bude mít převis poptávky a lidi přesednou sem, což asi není záměr aerolinky. Létání by mělo být o zážitku, tzn. doporučuji se proletět A 350 nebo B 787.větší okna, lepší pocit z letu. Levná letenka do USA sice super, ale USA jsou dost drahé. Když může… Číst vice »

jirka
Host
jirka

nechápu smysl – předělávat letadlo na střední tratě na dlouhé, když už vyrábím už letadla pro dlouhé tratě a to dokonce více typů 🙂 chápu že má sice o něco málo menší kapacitu ale má to vůbec efekt..?

Nicky
Host
Nicky

Na tom není co nechápat. Vznikne letadlo, které je ideální pro přímé spojení dvou destinací kam se nevyprodá velké letadlo.

Jirka
Host
Jirka

240 pasažérů to je skoro velké letadlo – A330 má jen o 53 -95 více !

Jen tak
Host
Jen tak

O 53-95 vice… To neni “jen”… to je setsakra velky rozdil.

RSS2k
Sledovat přes email4k
Facebook5k
Facebook