Letecké společnosti Letectví

Airbus získal certifikáty pro A321LR. První zákazník mu ale zkrachoval

Airbus A321LR při svém prvním letu z Hamburku. Foto: Airbus
Airbus A321LR při svém prvním letu z Hamburku. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus získal od evropských i amerických úřadů schválení pro běžný komerční provoz nového letadla A321LR pro provoz na letech přes Atlantik i jiné trasy, na které dosud museli dopravci nasazovat širokotrupá letadla s delším doletem. „Razítko“  přišlo jen den poté, co první zákazník pro nové letadlo zkrachoval.

Airbus získání potřebných osvědčení oznámil v tiskové zprávě.  Žádné jiné letadlo v kategorii úzkotrupých strojů nemá aktuálně tak dlouhý dolet: díky přídavné palivové nádrži umí doletět 4000 námořních mil, tedy 7600 kilometrů. Dosud v této kategorii vedl Boeing 757, ten má ale o 300 kilometrů dolet kratší. S takovým doletem by letadlo zvládlo například let z Prahy do New Yorku, jak zvažuje například letecká společnost Norwegian Air Shuttle. 

Pro Airbus bylo klíčové získání osvědčení ETOPS (extended-range twin-engine operational performance standards), které řeší, jak dlouho může letadlo být ve vzduchu jen s jedním motorem v případě výpadku jednoho. Podle certifikátu může letět tři hodiny na jeden motor, což je dostatečná doba pro případné nouzové přistání u transatlantických letů.

Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus
Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus

Airbus už na jaře poprvé s tímto letadlem zvládl let z Paříže do New Yorku a zpět, ukazuje ho jako možné řešení pro řadu letů, které dosud musely aerolinky zvládnout buď s mezipřistáním nebo s větším letadlem. O jeho budoucnosti básnila zejména společnost Primera Air, která měla být prvním zákazníkem pro lety mezi Evropou a USA. Než letadlo převzala, firma v pondělí zkrachovala. Airbus slibuje dopravcům náklady na sedačku u takových letů o 15-20 % nižší, než dosud.

Prvním zákazníkem se tak má stát izraelská společnost Arkia.

Airbus pracuje i na další verzi letadla s názvem A321XLR. To by mělo mít dolet až 4500 námořních mil, tedy 8300 kilometrů. Airbus s ním chce konkurovat chystanému letadlu Boeingu označovaném zatím jako 797.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • tohle letadlo spoleha na letani z bodu do bodu, nikoliv pres HUBy a prestupy.. napr. drive nebyla mensi letadla schopna letet pres Atlantik, takze z nejakeho mensiho mesta na vychode US se letelo do NY, kde se naplnilo velke letadlo a to pak letelo do Londyna.. toto letadlo pokryje poptavku presne pro potreby toho mensiho mesta, vynecha HUB, cimz usetri cas, vzletove/pristavaci poplatky apod…

    • navic muze opravdu byt lowcostove, kdyz nepotrebuje ani letet z hlavnich letist, protoze je proste male, nepotrebuje takovou drahu, gaty, stojanky.. navic i na provoz a udrzbu je proste mene nakladne, nez sirokotrupy..

    • Tento typ letadla neuletí 10.000 km což je vzdálenost Paris – Los Angeles, tzn. ideální pro linku Praha – New York, toto zase neřeší menší letiště v USA
      Je to ale konstrukčně starý typ letadla, možná přidali pár kompozitu do trupu, ale když aerolinka sníží cenu o 30%, což odpovídá nižší spotřebě paliva, tak bude mít převis poptávky a lidi přesednou sem, což asi není záměr aerolinky.
      Létání by mělo být o zážitku, tzn. doporučuji se proletět A 350 nebo B 787.větší okna, lepší pocit z letu.
      Levná letenka do USA sice super, ale USA jsou dost drahé.
      Když může Condor s B 757 nebo B 767 létat do Kuala Lumpur za 11.000, tak by do USA mohl létat za půlku a lidi by mu urvali ruce.
      Tzn. nutně nepotřebuji nové letadlo, to stojí zbytečně moc peněz.
      Důležité je naplnění a výnos na sedadlo.

  • nechápu smysl – předělávat letadlo na střední tratě na dlouhé, když už vyrábím už letadla pro dlouhé tratě a to dokonce více typů 🙂 chápu že má sice o něco málo menší kapacitu ale má to vůbec efekt..?

    • Na tom není co nechápat. Vznikne letadlo, které je ideální pro přímé spojení dvou destinací kam se nevyprodá velké letadlo.

      • 240 pasažérů to je skoro velké letadlo – A330 má jen o 53 -95 více !

        • O 53-95 vice… To neni “jen”… to je setsakra velky rozdil.

Newsletter

Partneři