Airbus získal certifikáty pro A321LR. První zákazník mu ale zkrachoval

Airbus A321LR při svém prvním letu z Hamburku. Foto: AirbusAirbus A321LR při svém prvním letu z Hamburku. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus získal od evropských i amerických úřadů schválení pro běžný komerční provoz nového letadla A321LR pro provoz na

Výrobce letadel Airbus získal od evropských i amerických úřadů schválení pro běžný komerční provoz nového letadla A321LR pro provoz na letech přes Atlantik i jiné trasy, na které dosud museli dopravci nasazovat širokotrupá letadla s delším doletem. „Razítko“  přišlo jen den poté, co první zákazník pro nové letadlo zkrachoval.

Airbus získání potřebných osvědčení oznámil v tiskové zprávě.  Žádné jiné letadlo v kategorii úzkotrupých strojů nemá aktuálně tak dlouhý dolet: díky přídavné palivové nádrži umí doletět 4000 námořních mil, tedy 7600 kilometrů. Dosud v této kategorii vedl Boeing 757, ten má ale o 300 kilometrů dolet kratší. S takovým doletem by letadlo zvládlo například let z Prahy do New Yorku, jak zvažuje například letecká společnost Norwegian Air Shuttle. 

Pro Airbus bylo klíčové získání osvědčení ETOPS (extended-range twin-engine operational performance standards), které řeší, jak dlouho může letadlo být ve vzduchu jen s jedním motorem v případě výpadku jednoho. Podle certifikátu může letět tři hodiny na jeden motor, což je dostatečná doba pro případné nouzové přistání u transatlantických letů.

Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus
Infografika s klíčovými daty o A321LR. Foto: Airbus

Airbus už na jaře poprvé s tímto letadlem zvládl let z Paříže do New Yorku a zpět, ukazuje ho jako možné řešení pro řadu letů, které dosud musely aerolinky zvládnout buď s mezipřistáním nebo s větším letadlem. O jeho budoucnosti básnila zejména společnost Primera Air, která měla být prvním zákazníkem pro lety mezi Evropou a USA. Než letadlo převzala, firma v pondělí zkrachovala. Airbus slibuje dopravcům náklady na sedačku u takových letů o 15-20 % nižší, než dosud.

Prvním zákazníkem se tak má stát izraelská společnost Arkia.

Airbus pracuje i na další verzi letadla s názvem A321XLR. To by mělo mít dolet až 4500 námořních mil, tedy 8300 kilometrů. Airbus s ním chce konkurovat chystanému letadlu Boeingu označovaném zatím jako 797.

Tagy Airbus Airbus A321LR Arkia Boeing 797 primera air
7 komentářů